Cykel-Fi



Cykel-Fi

Indlægaf Hammer » 1. maj 2012, 22:37

Ketil B skrev:Der nævnes i en anden tråd både punkteringsfri dæk (her Duramax) og dækindlæg (her Panaracer), er det noget cykelfolket her på siden bruger?

Min sekundær cykel er en ombygget racercykel med fladt styr og 23mm dæk (slicks). Til den bruger jeg dækindlæg og jeg vil mene at det gør en forskel, men det har også den ulempe at det føles lidt som om man kører med lavere dæktryk end man reelt gør. Jeg foretrækker dog den ekstra sikkerhed det giver.

Alternativet for at undgå (så mange) punkteringer er f.eks. at montere touring dæk som Schwalbe Marathon Plus (der har et ekstra tykt lag gummi mellem slidbane og slange), men så er vægten en hel del højere og jeg vil tro at de må føles som om man kører med endnu lavere dæktryk grundet det tykke lag gummi.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Primær: OnePlus One -> NAD VISO HP50 | Mit øvrige udstyr
Hammer

Brugeravatar
 
Indlæg: 204
Tilmeldt: 22. sep 2011, 14:24
Geografisk sted: København

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Kolind » 2. maj 2012, 00:04

Ketil B skrev:
Alpha skrev:
Ketil B skrev: Forestiller mig småture på 10-30 km, ville jeg f.eks. være bedre tjent med en egentlig landevejscykel?


Det er da en mulighed. En letrullende cykel hvor man sidder godt er det vigtigste. Hvis du han lide ture på skovstier og grusveje kan er cross/cyclocross være mere praktisk p.g.a. bredere dæk.

Hammer skrev:
Ketil B skrev:Iøvrigt nogle fine cykler indtil videre. Bruger i øjeblikket kun min til transport til/fra arbejde, men planlægger lidt motions-cykling henad vejen. Er der udstyr til cyklen som er et 'must' i den sammenhæng? Forestiller mig småture på 10-30 km, ville jeg f.eks. være bedre tjent med en egentlig landevejscykel?

Det er der helt sikkert delte meninger om :!: Jeg gætter på at de fleste vil mene at en landevejscykel er det rigtige fordi man kører hurtigst/længst pr. rugbrød...

Jeg synes dog man glemmer et vigtigt aspekt og det er komfort og motion, for det er alt andet mere komfortabelt (ergonomisk) at have en mere oprejst kørestilling og i min optik også mere sikkert at køre med "et lige styr" hvor man er tættere på bremserne. For om man så kører gennemsnitlig 3km/t langsommere (ved samme belastning) i samme tidsrum, ja så kommer man en smule korte omkring, men for mig er det klart at foretrække at have det godt mens jeg cykler... for år ti år siden havde jeg intet problem at krølle mig sammen på en racercykel, men det har ændret sig....


Bliver sikkert både landevej og grusvej, så prøver mig med nuværende hybrid-cykel et stykke tid, og ser hvordan det går. Den virker rimelig komfortabel, og har 28mm dækbredde. Har ikke noget behov for super-fart, det er mest for motionens og hyggens skyld, at jeg kommer til at trille rundt omkring.

Der nævnes i en anden tråd både punkteringsfri dæk (her Duramax) og dækindlæg (her Panaracer), er det noget cykelfolket her på siden bruger?


Jeg er en af de som ganske bestemt sværger til dækindlæg, både på mtb og race. Punkterfrie dæk er noget der hører til på en pendlercykel. Ja jeg orker ikke unødige punkteringer, og særligt ikke på transport-lågen.
Der skal virkeligt gå race og weightweenie i den, førend det ikke længere er de relativt få gram og udgift værd at smide dækindlæg i syntes jeg.
Når det så er sagt, punkterer man jo til tider alligevel, men så er det så godt som altid op af siderne hvor dækket stadig er udsat.
Man kan selvfølgeligt også få forskellige dæk der har samme egenskaber, også uden at det er "damecykel-dæk", men så skal man betale mere for det hver gang du køber dæk, og ikke bare en gang når man køber sine indlæg der jo kan genbruges så godt som uendeligt.

Hvis du skal på grusvej, vil jeg helt klart afskrive racercyklen, og som de andre nævner, gå i retning af noget cross-cykel som er et fint mix af fart på vejen og greb i skoven.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Aquila » 2. maj 2012, 15:41

Jeg gĂĄr kraftigt og overvejer at investere i en billig racercykel. AltsĂĄ ikke noget fancy 8000 kr's noget, for det har jeg sgu ikke rĂĄd til. Nej, med billig mener jeg et sted mellem 1500 og 4000. Er der noget, der kan anbefales? Er brugt den eneste vej at gĂĄ?

Hvad skal man holde sig fra? :-)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Mathias Bak » 2. maj 2012, 16:00

Ved brugt kan du fĂĄ nogle bedre komponenter, vil jeg mene. Overvejer selv lidt det samme
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Cykel-Fi

Indlægaf jacobjron » 2. maj 2012, 16:49

Så blev jeg færdig med cyklen efter et besøg hos tbs.
Havde fornyligt skiftet fra 15t fast til 17t friløb, kunne godt li' den lettere gearing men gad egentlig ikke coaste, så så med et godt 17t tandhjul. Så fik jeg også spacers til frempinden så det nye styr er smækket på.
jacobjron

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. apr 2011, 14:58

Re: Cykel-Fi

Indlægaf mikkelkhs » 2. maj 2012, 17:16

Min cykel er gul!
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Alpha » 2. maj 2012, 18:22

Hammer skrev:Jeg synes dog man glemmer et vigtigt aspekt og det er komfort


..og der er korrekt dæktryk en ofte overset variabel. Hvis jeg har bare 0,5 bar for meget tryk i mine dæk "studser" cyklen henover ujævnhederne (dårlig asfalt el.lign.), hvorimod den ved korrekt dæktryk "flyder" henover ujævnhederne med optimal rullemodstand.
http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

Hammer skrev:Hvorfor holdt du op med at være fristet? Den er da for fed og tilmed ikke sindsyg dyr!

Jeg er skam stadigvæk fristet, men hvis jeg køber ny cykel, bliver min 20 år gamle trotjener højst sandsynligt stillet hen i et hjørne og ikke brugt mere musik10 . Det kører den ALT for godt til.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Cykel-Fi

Indlægaf Hammer » 2. maj 2012, 22:31

Her er et par billeder af min sekundær cykel. Totalt retro :grin: og ja jeg har købt den for ny for mange år siden...

Den havde stået næsten stille i en 5 års tid i cykelkælderen indtil jeg for nyligt besluttede mig for at slippe af med gede-styret (det er bare ikke mig...) og udstyre den med et fladt styr. Fandt nogen ultra billige Revoshift skiftere, en anden saddel jeg alligevel havde liggende, monteringsbeslag til cykeltrailer (så jeg kan bruge den til hverdag) og nu kører den faktisk helt fint og har fået en noget bedre ergonomi.

Jeg har et par billige ergonomiske greb samt et par platforms pedaler på vej med posten for endnu bedre komfort. Ved lejlighed bør den nok have nogen bredere dæk når jeg finder et godt tilbud. Lige nu kører den på nogen 23mm dæk og det er ikke så fedt i byen synes jeg.

Billede

Billede

Billede
Primær: OnePlus One -> NAD VISO HP50 | Mit øvrige udstyr
Hammer

Brugeravatar
 
Indlæg: 204
Tilmeldt: 22. sep 2011, 14:24
Geografisk sted: København

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Kolind » 2. maj 2012, 22:54

Hammer skrev:Her er et par billeder af min sekundær cykel. Totalt retro :grin: Og ja jeg har købt den for ny for mange år siden...

Den havde stået næsten stille i en 5 års tid i cykelkælderen indtil jeg for nyligt besluttede mig for at slippe af med gede-styret (det er bare ikke mig...) og udstyre den med et fladt styr. Fandt nogen ultra billige Revoshift skiftere, en anden saddel jeg alligevel havde liggende, monteringsbeslag til cykeltrailer og nu kører den faktisk helt fint og har fået en noget bedre ergonomi.

Jeg har et par billige ergonomiske greb samt et par platforms pedaler på vej med posten for endnu bedre komfort. Ved lejlighed bør den nok have nogen bredere dæk når jeg finder et godt tilbud. Lige nu kører den på nogen 23mm dæk og det er ikke så fedt i byen synes jeg.

Billede

Billede

Billede


Uha sådan nogle gode gamle Rigida DP18 fælge - De var måske rimeligt tunge.. Men solide!
Til bybrug er racerstyr lidt i overkanten vil jeg også mene. Måske er det bare mig som syntes at man føler sig lidt fjollet i almindeligt tøj og hastighed med racerstyr - Og hvor tit er det så lige at man faktisk ville komme ned og bruge bøjlerne mon?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Sv: Cykel-Fi

Indlægaf vaskebjørnen » 3. maj 2012, 06:05

Kolind skrev:Uha sådan nogle gode gamle Rigida DP18 fælge - De var måske rimeligt tunge.. Men solide!
Til bybrug er racerstyr lidt i overkanten vil jeg også mene. Måske er det bare mig som syntes at man føler sig lidt fjollet i almindeligt tøj og hastighed med racerstyr - Og hvor tit er det så lige at man faktisk ville komme ned og bruge bøjlerne mon?

DP18 hjulene er lidt pĂĄ den tunge side.
Jeg lander ikke i bøjlerne ved by kørsel men hænger altid på skifterne :)

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Cykel-Fi

Indlægaf telum » 3. maj 2012, 08:57

Jeg er personligt meget tilfreds med min cross-cykel fra 2009 som jeg bruger som pendler-cykel. Jeg har skiftet dæk til nogle 28mm, nogle skærme der hurtigt kan monteres, samt andre bremseklodser (Kool stop V-brake laks/sort FTW ruller1):

Billede
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Kolind » 3. maj 2012, 17:03

telum skrev:Jeg er personligt meget tilfreds med min cross-cykel fra 2009 som jeg bruger som pendler-cykel. Jeg har skiftet dæk til nogle 28mm, nogle skærme der hurtigt kan monteres, samt andre bremseklodser (Kool stop V-brake laks/sort FTW ruller1):

Billede


Det er dæleme en lækker pendler-cykel. Min er.. Ja.. mindre fancy - Faktisk er den udtjent og hærget for at være præcis. Men til et par hundrede kroner i reservedele kan man vel ikke forlange så meget heller.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Cykel-Fi

Indlægaf vaskebjørnen » 3. maj 2012, 21:31

Jeg har købt nyt stel til raceren..
Nox Airbase 1
Billede
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 6. maj 2012, 18:41

Aquila skrev:Jeg gĂĄr kraftigt og overvejer at investere i en billig racercykel. AltsĂĄ ikke noget fancy 8000 kr's noget, for det har jeg sgu ikke rĂĄd til. Nej, med billig mener jeg et sted mellem 1500 og 4000. Er der noget, der kan anbefales? Er brugt den eneste vej at gĂĄ?

Hvad skal man holde sig fra? :-)


Med dit budget skal du ud på brugtmarkedet - det er muligt at Bilka, Harald Nyborg eller THansen kan sælge en racer til under 4k, men du vil få mere for pengene ved at købe brugt.
Jeg ville undgĂĄ cykler (nye som gamle) fra ovenstĂĄende forhandlere.

For 1500-2000 burde du kunne finde en fin gammel stålcykel med 10-14 gear og skiftere på skrårøret, som eks denne: http://www.dba.dk/herreracer-benotto-58-cm/id-82157699/
For 4000 kan du f.eks finde en lækker stålracer fra slut 90'erne med godt udstyr, som denne:
http://www.dba.dk/herreracer-pinarello- ... -82472835/
Eller en nyere Aluracer med knap sĂĄ fornemt udstyr, som denne: http://www.dba.dk/herreracer-bianchi-vi ... -82843540/

Jeg ville også investere i et par cykelsko og nogle click-pedal (eller hvad det nu hedder) samt et par cykelbukser med indlæg.

Uanset hvad du vælger er det absolut vigtigste at cyklen passer dig. Du kører meget længere og hurtigere på en gammel cykel i den rigtige størrelse end på en ny der er for lille eller for stor...

(de eksempler, jeg har brugt, er taget random fra den blå - jeg kender ikke cyklerne eller sælgerne, og ved ikke om priserne på dem er gode eller ej)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf telum » 8. maj 2012, 10:03

Kolind skrev:Det er dæleme en lækker pendler-cykel. Min er.. Ja.. mindre fancy - Faktisk er den udtjent og hærget for at være præcis. Men til et par hundrede kroner i reservedele kan man vel ikke forlange så meget heller.


Tak! Jeg retfærdiggør det ved, at køre på den 5 dage om ugen året rundt, så det kan meget hurtigt betale sig, fremfor en billig "bil nummer to". Alt i alt har den ca. stået i 10k, og så er den endda meget mere praktisk end alt det der lyd-grej vi løber rundt og investerer i musik13
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Aquila » 8. maj 2012, 18:29

toppe skrev:
Aquila skrev:Jeg gĂĄr kraftigt og overvejer at investere i en billig racercykel. AltsĂĄ ikke noget fancy 8000 kr's noget, for det har jeg sgu ikke rĂĄd til. Nej, med billig mener jeg et sted mellem 1500 og 4000. Er der noget, der kan anbefales? Er brugt den eneste vej at gĂĄ?

Hvad skal man holde sig fra? :-)


Med dit budget skal du ud på brugtmarkedet - det er muligt at Bilka, Harald Nyborg eller THansen kan sælge en racer til under 4k, men du vil få mere for pengene ved at købe brugt.
Jeg ville undgĂĄ cykler (nye som gamle) fra ovenstĂĄende forhandlere.

For 1500-2000 burde du kunne finde en fin gammel stålcykel med 10-14 gear og skiftere på skrårøret, som eks denne: http://www.dba.dk/herreracer-benotto-58-cm/id-82157699/
For 4000 kan du f.eks finde en lækker stålracer fra slut 90'erne med godt udstyr, som denne:
http://www.dba.dk/herreracer-pinarello- ... -82472835/
Eller en nyere Aluracer med knap sĂĄ fornemt udstyr, som denne: http://www.dba.dk/herreracer-bianchi-vi ... -82843540/

Jeg ville også investere i et par cykelsko og nogle click-pedal (eller hvad det nu hedder) samt et par cykelbukser med indlæg.

Uanset hvad du vælger er det absolut vigtigste at cyklen passer dig. Du kører meget længere og hurtigere på en gammel cykel i den rigtige størrelse end på en ny der er for lille eller for stor...

(de eksempler, jeg har brugt, er taget random fra den blå - jeg kender ikke cyklerne eller sælgerne, og ved ikke om priserne på dem er gode eller ej)


Hej Toppe!

Tak fordi, du lige brugte lidt tid på at se igennem DBA for mig - jeg har også selv været på jagt derinde, og jeg går umiddelbart efter noget forholdsvist nyt, uden for mange kilometer på bagen :-)

Jeg har været ude i diverse cykelhandlere osv, og har mere eller mindre fået den information jeg behøver, så nu er det bare, at finde cyklEN!
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 8. maj 2012, 18:36

Hej Aquila,
jeg har nu ikke brugt meget tid pĂĄ dba, ville bare lige finde et par eksempler...
Held og lykke med at finde den rigtige :-)

Aquila skrev:Hej Toppe!

Tak fordi, du lige brugte lidt tid på at se igennem DBA for mig - jeg har også selv været på jagt derinde, og jeg går umiddelbart efter noget forholdsvist nyt, uden for mange kilometer på bagen :-)

Jeg har været ude i diverse cykelhandlere osv, og har mere eller mindre fået den information jeg behøver, så nu er det bare, at finde cyklEN!
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 17. maj 2012, 10:18

Aquila skrev:Jeg gĂĄr kraftigt og overvejer at investere i en billig racercykel. AltsĂĄ ikke noget fancy 8000 kr's noget, for det har jeg sgu ikke rĂĄd til. Nej, med billig mener jeg et sted mellem 1500 og 4000. Er der noget, der kan anbefales? Er brugt den eneste vej at gĂĄ?


Har du købt en cykel? Hvis ikke, Webike har et ret godt tilbud på en Cannondale til 4500,-: http://www.webike.dk/outlet?utm_medium=email&utm_campaign=WEBIKE+OUTLET+SPAR+I+AAHRUS&utm_content=WEBIKE+OUTLET+SPAR+I+AAHRUS+CID_ba950e150d2e9f8a837fa32f0650d267&utm_source=WeBike+Nyhedsbrev

Det er kun i Århus, vist nok kun fredag og lørdag og lidt over dit budget, men... 8-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Aquila » 17. maj 2012, 14:25

ARNAFIADAIJSDAISJDAISJDASDIJASDIJASDIJASDJADIAJSDIJ


SĂĄdan. *retter pĂĄ kraven.* Hvis jeg dog bare havde moneterne nu!
Jeg havde egentligt besluttet mig for, at jeg ville købe den på finansiering i Design Cykler, og så gå efter noget Trek 1.5, men det dér er satme billigt!
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Klepf » 21. maj 2012, 12:04

Skovcyklen:
Billede
Min ikke bliver brugt mere til salg cykel: http://www23.dba.dk/annonce/82449419/kvittering/
Radio sucks...
Billede
Klepf

Brugeravatar
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 5. dec 2011, 15:24
Geografisk sted: Malmø

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster