Whisky- og Rom-fi



Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 22. jun 2011, 22:13

Speyside 101: The Glenrothes 1973 27 år

Billede

En årgang fra min egen "årgang". Smagsnuancer over i det frugtagtige og honning. Kraftfuld og en anelse sprittet men det er hurtig overstået.

Sláinte

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 22. jun 2011, 22:49

Buldrer to tønder højere end én? : The Balvenie Double Wood 12 år

Billede

Denne dram har fulgt mig i næsten alle mine malt-år. Denne dram var "the gatekeeper" der åbnede porten til verden af whisky for mig.

Dét med at hælde den over på en anden tønde er også brugt af andre destillerier men her er der næsten tale om Balvenies varemærke. Godtnok findes der også andre varianter (21 års Port Wood er et MUST at smage IMHO) men Double Wood'en er det Balvenie er kendt - og berygtet -for...

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 22. jun 2011, 23:50

Tjære, Tørv, Talisker: Talisker 10 år

Billede

I sidste del af aftenens smagsFEST kommer "de stærke sager" på bordet. Ret beset burde Talisker'en komme sidste i smagsrækken da røg, tørv, jod og tang nok er en kende mere "bastante" end hos "cousin Oban"... så må man jo bare smage 2 gange på Oban'en.... Stakkels mig :grin:

Sláinte

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 23. jun 2011, 00:15

Sidste stik: Oban 14 år

Billede

Som sin "fætter" i den skarpe ende af skalaen dog med en lidt blidere tilgang til det hele. Knap så fremtræden. Nærmest subtil. Der er skruet lidt ned for røgen men lidt mere op for den kraftfulde eftersmag.

Hvad koster en afbestillingrejse til Skotland? Og hvorfor er der aldrig nogen? Think about it....

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf Burning777 » 23. jun 2011, 00:20

Det er hi-whisky-fi det du præsenterer der Mage rullw3
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Whisky-fi

Indlægaf Ostebaronen » 23. jun 2011, 12:22

Jeg har endnu at smage alle de gode, men har smagt et par stykker og af dem jeg bedst kan lide af dem jeg har smagt indtil videre er Yamazaki 12 års.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Whisky-fi

Indlægaf Claus-DK » 24. jun 2011, 00:48

Jeg kommer snart og besøger dig Mage og jeg bliver nok nød til at overnatte....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 24. jun 2011, 01:28

Claus-DK skrev:Jeg kommer snart og besøger dig Mage og jeg bliver nok nød til at overnatte....


Jeg gir' sq en dram hvis du kigger på min Panda! Okay, det lød bedre inde i mit hoved...

Billede

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf Claus-DK » 24. jun 2011, 02:10

Det må vi lige se på, det skal i så fald være inden "det går løs", ellers blive det hurtigt til slemme forbrændinger og eder spredt til alle sider..

Jeg sad også da jeg lavede den nye hvis dit grej forum og tænkte hvad dælen skulle det hedde ??

For en ting var sikkert det skulle jo ikke hedde noget med hoved-fi eller head-fi..
Første tanke var vis os dit grej, men så tænkte jeg at der måske ville komme uheldige billeder op som mindreårige ikke bør se..
så tænkte jeg vis os dit udstyr, nah den var lige så oplagt..

så det endte op med "vis os dit hoved-fi udstyr" træls men det kan jo laves om når jeg finder på noget..

Hvorom alting er at hvis jeg må se din panda, så må du se min.. rulle2 rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 26. jun 2011, 17:29

Faldt lige over dette lille smagsoversigtstabel (?) til evt. inspiration...

Billede

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 26. jun 2011, 20:08

mage skrev:Speyside 101: The Glenrothes 1973 27 år

Billede

En årgang fra min egen "årgang". Smagsnuancer over i det frugtagtige og honning. Kraftfuld og en anelse sprittet men det er hurtig overstået.

Sláinte

Mage


Føj, det ser godt ud rulle2 Glenrothes er for mig en meget speciel whisky. Den smager ganske fortræffeligt, men den egentlige styrke er duften! Jeg kan sidde en hel aften og nærmest blot dufte til denne whisky. Selv når glasset er tomt, og jeg har smagt på andre whisky'er (naturligvis af andre glas) kan jeg vende tilbage til "Glenrothes-glasset" og nyde den tilbageværende duft.

(Vil også lige sige, at jeg er helt enig i at det er super man kan klikke på billederne og se dem i fuld størrelse. Det har jeg ikke set bedre på nogen andre forums!!)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Whisky-fi

Indlægaf librarian » 10. jul 2011, 00:58

Hvis man overhovedet kan tale om "slave"-islay, så vil jeg gerne lægge et godt ord ind for den Caol Ila, der ofte er på tilbud i Kvickly/Superbrugsen til under 300,- - for en liter!

Den har de afgørende kvaliteter for en god Islay. Masser af røg, tørv, tjære. Blød og olieret i munden. Den SKAL have lidt vand - men bare hvad der hænger ved hånden, hvis du dypper den under vandhanen og lader det dryppe ned i glasset...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Whisky-fi

Indlægaf Burning777 » 11. jul 2011, 07:26

mage skrev:Faldt lige over dette lille smagsoversigtstabel (?) til evt. inspiration...

Billede

Mage


Den var jeg glad for at se. Den visere hvad jeg har haft en diskussion med min svigerefar om gennem lang tid. Jeg har altid sagt at Lagavulin var den mest røgede jeg har smagt men han mente bestemt ikke det var mere røget end nogle afde andre. Nu fik jeg lige et godt kort at spille :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Whisky-fi

Indlægaf librarian » 11. jul 2011, 08:08

lagavulin har også en del sødme fra lagring på sherry fade, så vidt jeg husker. Det gør nok røgen lidt mildere i udtrykket...og det får den måske for mange til at virke mindre røget end den egentlig er...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Whisky-fi

Indlægaf FrederikS » 19. jul 2011, 10:27

mage skrev:Speyside 101: The Glenrothes 1973 27 år
En årgang fra min egen "årgang". Smagsnuancer over i det frugtagtige og honning. Kraftfuld og en anelse sprittet men det er hurtig overstået.
Sláinte
Mage


Har lige haft glæden af en Glenrothes dog en yngre model. Dejlig kraftfuld i smagen uden at være tung. Den var dog lidt sprittet så den er ikke for børn. Alt i alt en 8/10 ift.

En fantastisk tråd 3musik

Mvh
Frederik
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 19. jul 2011, 10:38

FrederikS skrev:
En fantastisk tråd 3musik

Mvh
Frederik


Jep! Whisk(e)y og hoved-fi er intet mindre end en FANTASTISK combo....

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 18. aug 2011, 20:08

Kæresten er sendt i byen og datteren er lagt i seng. Dermed er der en oplagt mulighed for lidt "Single Malt Wi-Fi". rulle2

Har været en tur i kælderen og kigget 4 flyttekasser igennem. Her er aftenens "testpanel":

Billede

Fra venstre: Auchentoshan 12 års, Tripple Destilled -> The Glenlivet 15 års, French Oak Reserve -> Cragganmore 13 års, Double Matured

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf Burning777 » 18. aug 2011, 20:40

Uhmm.... min mund løber allerede i vand... (Og det er desværre ikke Eu de vie...)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 19. aug 2011, 00:13

Aftenens første dram i glasset er:

Auchentoshan 12 års, Tripple Destilled, Lowland
Billede

Aftens tema er specialaftapninger. Special Edition. Destillers Edition. Special reserve. Kært barn har mange navne. Auchentoshan har her en single malt der er destilleret tre gange imod de "normale" to gange.

Det første duftindtryk er sprittet. Endda MEGET sprittet. Det har dog aldrig afskrækket. Tvætimod. Det undre dog. Spritten er også det første man smager. "Tripple Destilled" er noget jeg forbinder med irsk Whiskey. Blød. Nærmest blid mod tungen. Dette er IKKE tilfældet med denne dram fra Glasgow destilleriet. Spritten fortager sig dog hurtigt og afløses af frugt, honning og delikat sødme.

Super flot gylden karamelfarve der ligger godt til glasset.

Auchentoshan. Imodsætning til andre mærker bliver det lettere at udtale jo mere man indtager....

Mage
Senest rettet af mage 19. aug 2011, 09:19, rettet i alt 1 gang.
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

Re: Whisky-fi

Indlægaf mage » 19. aug 2011, 00:57

"I fart in your general direction..."

Aftens andet skud i bøssen er:

The Glenlivet, 15 års, French Oak Reserve
Billede

Gammel whisky på nye fade? Her er "husets aftapning" hældt på franske egefade fra Limousin regionen.

Sødlig lokkende duft. Hint at citrus, lime og en anelse af friskkværnet peber(?). Meget fyldig smag. Intens. STOR frugt-palette. Sød. Fyldig. SKØN! Kanel-agtig finish i smagen. Meget lang og ikke mindst FANTASTISK eftersmag.

Peber alligevel?

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ã…rre

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster