Computer-fi



Re: Computer-fi

Indlægaf jacobask » 24. jun 2013, 14:47

Når først man kommer i gang med at bruge sin NAS, så finder man hurtigt ud af at én disk (ofte) er for lidt - enten plads mæssigt eller fordi man ønsker lidt ekstra sikkerhed i at køre Raid 1.

Jeg ville gĂĄ efter en DS212J - til de 300kr mere er der faktisk slet ikke nogen tvivl.

/ask
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Sv: Computer-fi

Indlægaf mikkelkhs » 24. jun 2013, 14:47

Jeg ville tage den med plads til to og så ville jeg smide to ens diske i og lade dem være backup for hinanden, man kan dog altid tilføre en ekstra, enten som backup for den anden eller som selvstændig harddisk, så du kan altid starte ud med kun at smide én disk i.

I min verden så er WD (Western Digital) rød serie toppen af poppen, green series kan gå an. Seagate har sikkert også en rar væremåde, men WD er bedst til NAS miljø.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Indlægaf Thomas WM » 24. jun 2013, 16:00

mikkelkhs skrev:Jeg ville tage den med plads til to og så ville jeg smide to ens diske i og lade dem være backup for hinanden, man kan dog altid tilføre en ekstra, enten som backup for den anden eller som selvstændig harddisk, så du kan altid starte ud med kun at smide én disk i.

I min verden så er WD (Western Digital) rød serie toppen af poppen, green series kan gå an. Seagate har sikkert også en rar væremåde, men WD er bedst til NAS miljø.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Men hvorfor 2 ens diske i? Synes man tit hører om at de dør og hvis de er fra samme batch så dør de tit samtidigt... Hvis man nu vil have 2 forskellige diske, er det så en WD råd og grøn man skal have eller er der et andet diskmærke man skal gå efter som no. 2?

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2
Thomas WM

 

Re: Computer-fi

Indlægaf mikkelkhs » 24. jun 2013, 16:24

Ja, det er korrekt, skal man gå med livrem og seler så køber man diske fra forskellige batches, men eftersom der kun er én hdd producent der i min verden laver gode diske til det private marked, så er det lige svært hvis man vil have dem NUNUNUNUNU :)

Køber man to ens diske (som så er fra samme batch) så overlever man nok også at have et slukket NAS (for at hindre den anden disk i at aflive sig selv i mellemtiden) i den periode det tager at få skaffet en ny.
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Indlægaf Thomas WM » 24. jun 2013, 16:34

Naa off site backup er den eneste rigtige backup :-)

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2
Thomas WM

 

Re: Computer-fi

Indlægaf Kaps » 24. jun 2013, 16:39

Tak for hjælpen, jeg tror nu at jeg har en ide om hvad jeg skal bruge, nu vil jeg lure lidt på markedet før jeg køber. Tak :-)
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re:

Indlægaf mikkelkhs » 24. jun 2013, 17:18

Thomas WM skrev:Naa off site backup er den eneste rigtige backup :-)

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2


False.

Et godt sundt raid 5 miljø lokalt og så en off site backup er den eneste rigtige backup.

Always on, always hardcore :mrgreen:
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Computer-fi

Indlægaf Claus-DK » 29. jun 2013, 12:11

HJÆLP
Min drengs PC kan ikke komme på nettet, efter vi er skiftet til Waoo, den finder ikke det trådløse netværk og kan heller ikke køre via et netværkskabel..

Kan den være for gammel til vores ny router ??

Nogen forslag til en løsning ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Computer-fi

Indlægaf AffeX » 29. jun 2013, 13:41

Jeg ville starte med kabel - det skal virke. Trådløst har mange andre udfordringer.
Kan andre pc'er få netværk via kablet?
FĂĄr hans pc en IP adresse fra routerens DHCP service? Fx 10.*.*.* eller 192.168.*.* ?
Er default gateway sĂĄ sat til routerens IP? Fx 10.0.0.1 eller 192.168.0.1? Tildeles der korrekte DNS adresser via DHCP? Alt dette er sikkert ok, hvis andre pc'er kan fĂĄ forbindelse via kablet.
Næste punkt er evt at Disable den fysiske netværksforbindelse på hans pc og Enable igen. Det skulle gerne genopfriske alle indstillinger for denne netværksforbindelse. Dernæst kan I sikre, at der ikke er sat proxy indstillinger på for hans browser. Fx under Forbindelsesindstillinger i Internet Explorer menuen.
Luk evt alle browservinduer og start igen.
Hvis alt ovenstående er ok, har jeg svært ved at se hvor problemet skulle ligge.....
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Computer-fi

Indlægaf AffeX » 29. jun 2013, 13:43

NB: Hans pc dvs trådløst netkort og hans OS kan evt være for gammelt til at understøtte WPA2 kryptering. Men kablet netværk SKAL virke....
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Computer-fi

Indlægaf AffeX » 29. jun 2013, 13:48

mikkelkhs skrev:
Thomas WM skrev:Naa off site backup er den eneste rigtige backup :-)

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2


False.

Et godt sundt raid 5 miljø lokalt og så en off site backup er den eneste rigtige backup.

Always on, always hardcore :mrgreen:


Nemlig...;) men for os fattigrøve kan en lokal 2-disk NAS i RAID1 med online backup også gøre det. Jeg kender efterhånden en del der laver en aftale med en kammerat som har lignende NAS og evt fiber forbindelse og så sætter sin NAS fx Synology op til at lægge en krypteret backup af de vigtigste foldere på kammeratens NAS.
Det fungerer ogsĂĄ fint.
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Computer-fi

Indlægaf Claus-DK » 29. jun 2013, 14:46

Jeg fik det øst via Ostebaronen og en frisk installering..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Computer-fi

Indlægaf mikkelkhs » 29. jun 2013, 19:49

AffeX skrev:
mikkelkhs skrev:
Thomas WM skrev:Naa off site backup er den eneste rigtige backup :-)

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2


False.

Et godt sundt raid 5 miljø lokalt og så en off site backup er den eneste rigtige backup.

Always on, always hardcore :mrgreen:


Nemlig...;) men for os fattigrøve kan en lokal 2-disk NAS i RAID1 med online backup også gøre det. Jeg kender efterhånden en del der laver en aftale med en kammerat som har lignende NAS og evt fiber forbindelse og så sætter sin NAS fx Synology op til at lægge en krypteret backup af de vigtigste foldere på kammeratens NAS.
Det fungerer ogsĂĄ fint.


Der er mange i min omgangskreds der nyder godt af at jeg har en NAS der er pĂĄ mere end to diske :mrgreen:
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Computer-fi

Indlægaf DavidB » 1. nov 2013, 10:29

Jeg har idag, doe første gang, prøvet at tilslutte en ekstern skærm til min macbook. Det virker, men den virker som en forlængelse af skærmen, det vil sige at den eksterne skærm forsætter ud til ve. af macbookens skærm. Er der nofgen der ved hvor man skifter så den eksterne skærm bare gengiver det der er på macbookens skærm og ikke er en forlængelse?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Computer-fi

Indlægaf Gerner » 5. jun 2014, 14:30

Måske lige et kombi-fi, men er her andre end mig, som har i tankerne eller allerede har en HTPC i stuen? Flytter snart i lejlighed med damen, så vil utroligt gerne have noget HTPC værk i stuen..
Eller er i mere tilhænger af Apple-tv osv?
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Computer-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 5. jun 2014, 15:49

Har ikke rigtigt fulgt med på htpc scenen, men er der ikke kommet mange mini dimser der kan steamer fra netværket incl surround mm.
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2386
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Computer-fi

Indlægaf Gerner » 5. jun 2014, 15:59

Henrik_sdk skrev:Har ikke rigtigt fulgt med på htpc scenen, men er der ikke kommet mange mini dimser der kan steamer fra netværket incl surround mm.


Der er nemlig kommet rigtig mange... Har bare forelsket mig et et HTPC case - Billede
Har for et lille år siden været helt vild med computere, og er sågar også skribent for et hardware forum, så mine tvivl er store..
Det nemmeste ville nok være en 2-3 disk nas m. et AppleTV eller ligne..
MĂĄ kigge pĂĄ nogle CONS / PROS om HTPC vs. streaming fra Nas og Appletv.
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Computer-fi

Indlægaf Engelskhorn » 5. jun 2014, 17:55

Personligt ville jeg vælge en Western Digital Red harddisk til denne her slags ting. De er optimeret til semi-prof serverbrug, og er ret støvsvage.

F.eks.
http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-red ... igital+red
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Computer-fi

Indlægaf Psymon » 6. jun 2014, 11:27

Alt efter behov sĂĄ giver htpc mening eller ej

Hvis du vil have DTS-HD og True-HD lyd, så er der vist kun meget få streaming løsninger der kan følge med. Hvis dette ikke er relevant, så chromecast/apple tv nok det nemmeste.

Jeg køre en HTPC med AMD e-450 APU og XBMC i stuen, den er samtidig nas, squeezebox server og afspiller, og køre et par andre småting. Jeg er super glad for at have en htpc, men det er sgu ikke den nemmeste løsning :D
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Computer-fi

Indlægaf Gerner » 6. jun 2014, 11:32

At HTPC kræver lidt mere arbejde er jeg godt klar over, men synes det åbner op for lidt flere muligheder! :) Må lige prøve at flette en sammen, for hvis mit nuværende board og CPU kan bruges, så er der penge at spare.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster