Computer-fi



Re: Computer-fi

Indlægaf Psymon » 6. jun 2014, 12:07

Jeg tror den bedste løsning til htpc i øjeblikket er nyeste i3, 4GB ram, ssd til styresystem og så lagerdiske ud over det hele. Det skulle give rimelig strømsvag maskine der eventuelt kan køles passivt.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Computer-fi

Indlægaf JB_dk » 6. jun 2014, 17:35

Intel nuc xbmc i stuen. Raspberry pi xbmc I soveværelset. Og en lille nas i klædeskabet. Det er lykke ;-)

Sendt fra min GT-N7105 med Tapatalk
Bøffer: Hifiman Ananda, Philips Fidelio X2 HR, Sennheiser HD 569
In-ear: Linsoul Tin Hifi T2, Moondrop Starfield, Earsonics S-EM6 V2
DAC/AMP: Topping DX3 Pro, Dragonfly Black 1.5, Fiio K3
DAP Shanling M6 Pro
JB_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 15. feb 2014, 12:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Computer-fi

Indlægaf Gerner » 6. jun 2014, 17:59

Psymon skrev:Jeg tror den bedste løsning til htpc i øjeblikket er nyeste i3, 4GB ram, ssd til styresystem og så lagerdiske ud over det hele. Det skulle give rimelig strømsvag maskine der eventuelt kan køles passivt.


Tror jeg også.. Min i5-2500K sluger nok lidt meget, men finder nok en løsning.. Nu skal jeg først lige flytte. :D

JB_dk skrev:Intel nuc xbmc i stuen. Raspberry pi xbmc I soveværelset. Og en lille nas i klædeskabet. Det er lykke ;-)

Sendt fra min GT-N7105 med Tapatalk


Hvad jeg godt kan lide ved, at have en normal computer (HTPC) sat til TV'et er, at du ikke er begrænset af Apps og ligne.. Elsker at sætte mig foran mit TV (Fodenden af min seng), og så tage fat i mit K400. Utrolig lækker kombi, så kan styre alt utroligt nemt!
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Computer-fi

Indlægaf davidsh » 19. jun 2014, 02:13

Jeg har pt. været igang med lidt vedligehold af computeren, herunder installation a grafikdrivere og flashe til et nyere BIOS. Godt nok bøvler jeg nu lidt med BSODs i forbindelse med at flytte rundt på forskellige USB-enheder, så måske jeg skulle prøve en anden BIOS version, men det må tiden så vise. Så mangles bare generel oprydning af harddisk og den slags..

Anyway, hvad der egentlig betyder noget og som andre måske kan bruge til noget, er at jeg har gjort det jeg har overvejet i lang tid, nemlig at flashe nyt BIOS/firmware til mit grafikkort med mulighed for at skrue blæseren ned under 40%. Før larmede blæseren som ind i helvede selv ved 40%, og det har plaget mig i hvad der snart er ÅR. Og hvor har jeg været træt af mig selv fordi jeg ikke brugte det ekstra på et mere støjsvagt kort..

Så lidt tid med en smart editor, nogle sikkerhedsbackup og lidt formatering for at lave en bootable USB-pind gjorde tricket, og jeg fik flashet lettere modificeret firmware på mit grafikkort. Og jeg var ærlig talt ret ræd, hader simpelthen at rode med BIOS og den slags ting der fucker computeren op hvis nu strømmen går eller man kommer til at ramme en forkert tast.. Anyway, det blev gjordt.. Og sikke en forskel! Min computer kan stadig høres, men det lyder i det mindste ikke som en mindre støvsuger...

Så nu bruger jeg MSI afterburner til at justere blæseren efter temperatur, ellers kører den generelt kun på 10%, det bryder jeg mig ikke om. Asus AI suite bruger jeg til CPU og mine 3 andre kabinetblæsere. Alt sammen med custom profiler der er temperaturstyret til bedste lytteoplevelse ved hovedtelefonbrug rulle2

Mit kort idler nu ved 40-45 grader, det er et gtx 570. Det er der vel ikke noget problem ved?

Her var guiden jeg gik ud fra: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=336117
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Computer-fi

Indlægaf telum » 19. jun 2014, 08:27

Det kan jeg næppe tro - da jeg spillede mener jeg nemt mit kort ramte 70 grader, men det afhænger selvfølgelig også lidt af chippen. Jeg satte en custom blæser på mit GFX-kort, da standard-blæsere typisk larmer ret voldsomt, så det kan du jo også overveje.

Og jeg kan godt huske sidste gang jeg flashede BIOS på en bærbar, der er jo reel risiko for, at man får lavet en ret dyr bogstøtte, så der sveder man lidt!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Computer-fi

Indlægaf Gerner » 19. jun 2014, 09:17

Er det et reference GTX 570 du har?
Havde selv et på et tidspunkt, larmede en smule, dog ikke forfærdeligt. Måske du skulle investere i en Arctic køler, for de gør underværker!
At idle på 40 - 45 grader er egentligt okay, du skal tænke på, at i dette vejr, så stiger temperaturen, selv i ens pc.
Jeg sidder lige pt. med et GTX 570 DCII, hvor den køler kan køle! Maxer ud på ca. 45-50 grader.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Computer-fi

Indlægaf Svendherlig » 19. jun 2014, 09:22

40-45 grader er slet ikke noget problem. Jeg plejede også selv at skrue op for blæseren på mit grafikkort, for netop at holde det på omkring 40-45 grader. Det er dog slet ikke nødvendigt, man kan bare lade det stå på default. Så det hele larmer mindst muligt. Kortet er jo indstillet således, at det selv skruer op for blæseren når det bliver for varmt. Endvidere lukker computeren helt ned, hvis det bliver alt for varmt, her snakker vi omkring eller over 100 grader på GPUen. Så ingen grund til bekymring. :-)
Svendherlig

 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. jun 2014, 13:06
Geografisk sted: Ă…rhus C

Computer-fi

Indlægaf davidsh » 19. jun 2014, 13:36

Jeg har bare hørt det er en PITA at montere ny grafikkøler og så er det dyrt. Det, kombineret med min evne til at gøre dumme ting når jeg roder med min pc har holdt mig fra det.
Anyway det er Stock køler og den larmer ganske enkelt åndssvagt på laveste indstilling. Eller gjorde.
Men jeg ved ikke om det er reference kortet, kan lige snuppe et billede

Kortet maxer gerne ud pĂĄ 85 grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Computer-fi

Indlægaf Svendherlig » 19. jun 2014, 15:20

Har du prøvet at rense det for støv? Hvis der er meget støv, kan bælæseren have svært ved at køre rundt, samt "køleribbens" effekt nedsættes.
Svendherlig

 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. jun 2014, 13:06
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Computer-fi

Indlægaf davidsh » 19. jun 2014, 15:42

Svendherlig skrev:Har du prøvet at rense det for støv? Hvis der er meget støv, kan bælæseren have svært ved at køre rundt, samt "køleribbens" effekt nedsættes.


Det kunne jeg da gøre, der er lidt støv, men jeg tror altså kortet har været sådan fra dag et af, det har i hvert fald altid larmet lige meget.
85 grader er godt nok varmt og sådan, men så længe den ikke kommer op over de 90, så tror jeg ikke der er den store grund til bekymring.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Computer-fi

Indlægaf crazydazy95 » 19. jun 2014, 18:37

Rensning for støv og måske endda en klat ny kølepasta mellem kølermodulet og selve GPU'en (igen en lidt besværlig proces, men billigere og nemmere end ny køler) giver ofte et rigtig godt resultat. 85 burde der dog ikke være noget galt med. Det er en høj temperatur, ja, og det gør måske, at den yder en lille smule mindre, ja, men det er ikke noget der for brugeren eller kortets holdbarhed har nogen voldsom betydning. :-)
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Computer-fi

Indlægaf Gerner » 19. jun 2014, 20:08

crazydazy95 skrev:Rensning for støv og måske endda en klat ny kølepasta mellem kølermodulet og selve GPU'en (igen en lidt besværlig proces, men billigere og nemmere end ny køler) giver ofte et rigtig godt resultat. 85 burde der dog ikke være noget galt med. Det er en høj temperatur, ja, og det gør måske, at den yder en lille smule mindre, ja, men det er ikke noget der for brugeren eller kortets holdbarhed har nogen voldsom betydning. :-)


For at være ærlig, så tvivler jeg på, at hans varmeproblem bliver meget bedre.. Rensning for støv skal dog gøres til tider, og kan være med til, at blæseren ikke larmer lige så meget, men varmen vil højst sandsynligt altid være den samme. Har selv været ejer af et par 570'er, hvor mit første var et 570 GTX Ref fra Zotac. Har haft det skilt ad osv. og endda leget med blæsersjov inde i MSI-afterburner, men med intet godt resultat. Den køler der sidder på, som reference, er ikke noget at råbe hurra for, hvilket er derfor, at man helst skal ud i noget aftermarket-køler, hvis støv og varmeniveau skal i bund. Det vil dog ikke kunne betale sig for dig, at købe en ny køler, da der vil være tale om ca. 600 kr. For 600-700kr. kan du altså få et nyt GTX 570 med non-ref køler, hvilket er en noget nemmere løsning. Har selv lige solgt mit ene 570 DCII for 600kr..
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Computer-fi

Indlægaf Svendherlig » 19. jun 2014, 22:41

Jeg havde selvfølgelig ikke læst dit indlæg ordentligt, jeg troede at din max temperatur var 40-45 grader.

Jeg er enig i det Gerner siger, jeg tror ikke det bliver meget bedre med varmen/støjen, selv efter rensning af støv osv.. ”Reference” kort er kendt for netop de problemer.
Den eneste mĂĄde hvorpĂĄ, at du kan slippe af med larmen, er ved anskaffelse af et nyt/andet Grafikkort.

Et bedre airflow i dit kabinet kan muligvis hjælp, (pille siden af - sætte mere fart på blæsere i kabinettet), tvivler dog på nogen markant ændring. Dine dele kommer jo naturligvis også til at samle mere støv, og støjen fra grafikkortet bliver mere ”direkte”.
Svendherlig

 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. jun 2014, 13:06
Geografisk sted: Ă…rhus C

Re: Computer-fi

Indlægaf Engelskhorn » 20. jun 2014, 10:57

Hvis du kan finde et nyt 570 med aftermarket køler til 600, så er det en fin løsning.
Alternativt kunne du købe et nyt Nvidia GTX750 ti til ca. 1000-1200 kroner, eller AMD R7 265 også til omkring 1000-1200.
Sørg blot for at det er et kort med en non-reference køler.

Begge disse kort skulle være omtrent lige så kraftige som et 570, jf. Toms Hardware grafik sammenligning:
http://www.tomshardware.com/reviews/gam ... ,3107.html

Medmindre der er meget dårligt flow i kabinettet, så tror jeg ikke på at en forbedring af airflow i kabinettet gør den store forskel.
Jeg holder selv en lufttemperatur i kabinettet pĂĄ ca. 5 grader over stuetemperaturen, og det er vist temmelig ok.
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Computer-fi

Indlægaf crazydazy95 » 20. jun 2014, 11:30

Helt korret Svendherlig, referencekøleren er på ingen måde noget at råbe hurra for - og bliver den heller aldrig. Jeg mener blot, at en aftermarket køler ikke ville være den bedste løsning, så hellere forsøge sig frem med rensning og hvad man ellers kan gøre forholdsvist gratis. :-P

Den foretrukne løsning, hvis du vil løse problemet, er meget simpelt et nyt grafikkort. Det er dog naturligvis også den dyreste. GTX 750 Ti ville som nævnt ikke være en dum løsning. Ellers er der også rigtig meget at hente for pengene hos GTX 760, men dertil stiger prisen også 400-500 kr.. :-)
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Computer-fi

Indlægaf davidsh » 22. jun 2014, 18:12

Tak for alle rĂĄdene, dog vil jeg hellere bruge mine penge pĂĄ hovedtelefoner end et nyt grafikkort, gtx 570 kan jo det det skal, for mig i hvert fald thumbs
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Computer-fi

Indlægaf crazydazy95 » 22. jun 2014, 18:39

Så lidt, det var også det jeg tænkte, derfor snakken om rensning osv., hihi, håber du får det bedste ud af dit setup! :-)
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Computer-fi

Indlægaf davidsh » 22. jun 2014, 22:16

crazydazy95 skrev:Så lidt, det var også det jeg tænkte, derfor snakken om rensning osv., hihi, håber du får det bedste ud af dit setup! :-)

Ja.. Sælg en 'fon og få et nyt kort.. Den er faktisk ret sværd, 'foner har jeg vel nok af, specielt med hd 800 på vej :-)
Noget nyt om gtx 8xx, de må være på trapperne?
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Computer-fi

Indlægaf davidsh » 6. sep 2014, 01:48

Jeg står over for at købe en bærbar, eller faktisk har jeg købt en bærbar. Sådan én her for at være præcis: http://www.elgiganten.dk/product/pc-tab ... puter-sort

Prisen er 4.444. Jeg har egentlig fået lidt 'buyers remorse', da jeg ikke er sikker på den virkelig lever op til mit behov som er let gaming, skolebrug og brug af 3d cad programmet Inventor fra autodesk. Min tanke er at kortet i bedste fald er lige til øllet, ligeså med processeren. Jeg vil helst kunne trække de nyeste spil på lav grafik full HD eller mellem/høj ved lavere opløsning, og så er der det med 3d cad som jeg ikke har fået prøvet af endnu.
Og så kommer jeg fra en 2010-11 model macbook pro. Byggekvalitet og skærm mm. er bare ikke det samme på lenovoen..

Nogle tanker?
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Computer-fi

Indlægaf Psymon » 6. sep 2014, 02:03

Processoren er som sådan fin, så der burde ikke være nogle kvaler.

GFX er en af de mindste modeller i serien, så der kunne du godt blive ked af det i længden (måske allerede fra start).

I den prisklasse kommer du ikke i nærheden af Mac build, der skal man op og smide ca lige så mange penge tbh. Måske lidt mindre, men det er nok ikke den store forskel. Hvis du overvejer at returnere/ombytte, så kig efter Gforce i X60 serien eller derover, da du ellers ikke er meget bedre tjent end med intels HD GFX (I meget grove træk).

Lige mine fĂĄ tanker ;)
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster