Kaffe-fi



Re: Kaffe-fi

Indlægaf Bagger » 1. jul 2014, 22:18

MKjeldsen skrev:Hej Bagger,

Simpelt er godt! Som udgangspunkt anbefaler jeg Wilfa CGR-1 til stort set alle der skal bruge en kværn til sort bryg med timer, konsistens i grind og med god indmad (koniske knive) til billige penge (~600 bobs). Hvis du ikke gider veje bønnerne hver gang må du lege med timeren for at finde den rigtige slutvægt og det gælder for hver en ny kaffe du køber, det kan variere).

Tak for svar, det er præcis sådan noget jeg søger, har selv kigget på den model tidligere. Har også kigget på en Nivona CafeGrano 130, som jeg har læst godt om. Bedre, dårligere eller blot et andet køb?

Hvordan med opbevaring af bønnerne i maskinen, kan den holde dem som i posen eller bedre med lidt ad gangen?
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 22:23

Cappuchinooooo!

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 22:24

Bagger skrev:
MKjeldsen skrev:Hej Bagger,

Simpelt er godt! Som udgangspunkt anbefaler jeg Wilfa CGR-1 til stort set alle der skal bruge en kværn til sort bryg med timer, konsistens i grind og med god indmad (koniske knive) til billige penge (~600 bobs). Hvis du ikke gider veje bønnerne hver gang må du lege med timeren for at finde den rigtige slutvægt og det gælder for hver en ny kaffe du køber, det kan variere).

Tak for svar, det er præcis sådan noget jeg søger, har selv kigget på den model tidligere. Har også kigget på en Nivona CafeGrano 130, som jeg har læst godt om. Bedre, dårligere eller blot et andet køb?

Hvordan med opbevaring af bønnerne i maskinen, kan den holde dem som i posen eller bedre med lidt ad gangen?


Jeg har dårlige erfaringer med Nivonas kværne (SPECIELT 130'eren). De er ikke specielt konsistente, og så er de dyre ifht. hvordan de performer. En ujævn kværngrad giver for mange fine partikler, som overekstraheres og giver for lidt kontrol og for meget bitterhed. Du får ikke bedre bang for the buck i det prisniveau end Wilfa (Mærke udviklet i samarbejde med Norsk barista mester).

Ang. opbevaring, så vil jeg ikke anbefale at opbevare bønner i kværnen længere tid af gangen, hvilket er derfor de fleste hjemmebaristaer "single-doser". Olierne i bønnerne bliver harske relativt hurtigt ligesom andre fersk-varer. Det kommer til at smage træls! :/
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Bagger » 2. jul 2014, 06:08

MKjeldsen skrev:Jeg har dårlige erfaringer med Nivonas kværne (SPECIELT 130'eren). De er ikke specielt konsistente, og så er de dyre ifht. hvordan de performer. En ujævn kværngrad giver for mange fine partikler, som overekstraheres og giver for lidt kontrol og for meget bitterhed. Du får ikke bedre bang for the buck i det prisniveau end Wilfa (Mærke udviklet i samarbejde med Norsk barista mester).

Ang. opbevaring, så vil jeg ikke anbefale at opbevare bønner i kværnen længere tid af gangen, hvilket er derfor de fleste hjemmebaristaer "single-doser". Olierne i bønnerne bliver harske relativt hurtigt ligesom andre fersk-varer. Det kommer til at smage træls! :/

Igen tak for hurtigt svar, der er jo umiddelbart ikke sĂĄ meget at rafle om, mĂĄ have mig en Wilfa.

Angående kværn af bønner så laver jeg også kun single doseringer nu, så det vil jeg blot blive ved med. Hvordan opbevarer i hele bønner både før og efter posen er åbnet?
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 2. jul 2014, 09:15

Bagger skrev:Angående kværn af bønner så laver jeg også kun single doseringer nu, så det vil jeg blot blive ved med. Hvordan opbevarer i hele bønner både før og efter posen er åbnet?



Velbekomme :) Vi glæder os til at høre mere! Jeg opbevarer primært mine bønner i den pose de kommer i (lufttæt med 1-vejs ventil). Presser luften helt ud af posen efter brug for at minimere luftkontakt. Hvis du køber friskristet kaffe er dette ikke noget problem, da bønnerne afgiver gas efter risten og presser den tilbageværende luft ud igen. Jeg har også vacuum beholdere til større portioner (evt. efter en rist), og dem ville jeg nok bruge hvis jeg købte en pose der var 14 dage efter ristedato hvor afgasningen stortset er helt aftaget.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 4. jul 2014, 20:37

Bagger, jeg så lige at der er kommet en afløser til Wilfa CGR-1, nemlig Wilfa WSCG-2. WSCG-2 er en tand dyrere, men sikkert også en tand bedre.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Kaffe-fi

Indlægaf Bagger » 5. jul 2014, 17:59

MKjeldsen skrev:Bagger, jeg så lige at der er kommet en afløser til Wilfa CGR-1, nemlig Wilfa WSCG-2. WSCG-2 er en tand dyrere, men sikkert også en tand bedre.

Igen tak for info MKjeldsen.
Den er netop købt for to dage siden efter din anbefaling, tænkte ligesom du skriver at 2'eren nok var lidt bedre :)
Glæder mig til at komme igang med at bruge den efter min ferie.
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Bagger » 26. aug 2014, 21:02

Er meget glad for min Wilfa kaffekværn.

Nu kigger jeg efter en mælkeskummer/varmer, finde en sådan i ordentlig kvalitet og til en rimelig penge?

På forhånd tak for hjælpen.
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Psymon » 4. okt 2014, 13:53

Tester det nye kaffeudstyr :) Havde luret pĂĄ den her hjemme, men fandt den til halv pris i NY

Billede

Giver en lidt mere rund kop kaffe end drypperen.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Minetti » 11. okt 2014, 19:25

Jeg bruger Pavono 2a. grinder og Gaggia classica. Er mest til bønder fra Kimbo, som jeg køber i poser af 1kg. Jeg har lidt problemet med min grinder som er en doser, vil gerne have beholderen (hvor køber man den?). Det flyder lidt over når man laver sin dosering, ellers en fin grinder, rammer fint de 25 sekunder ca. med en stærk rund smag.
Minetti

 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 16. apr 2012, 07:38

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Anda » 20. jan 2015, 00:00

I juleferien var jeg forbi Elgiganten for at købe en Melitta Aroma Excellent 3.0 til 299,-
Jeg har tidligere haft to Excellent Steel, sĂĄ vidste nogenlunde hvad jeg gik ind til. Fantastisk maskine til en god pris :-)
Billede

Til mit held havde Elgiganten Amagerbro restsalg på Swissgold KF4 guldfiltre til sølle 49,-
Filteret koster gerne 4-5 gange prisen andre steder.

Billede

Idéen er at der lukkes flere gode ting i gennem filteret og man undgår dårligdommene fra et traditionelt papirfilter.

Billede

Espressotest.dk skrev:Smagen er så ren som den kan blive – Så hvis du vil eksperimentere med forskellige typer kaffe for at finde din favorit, er dette filter et absolut must: Der bliver ikke ændret på kaffens aroma.

Lige som i stempelkaffe finder du lidt grums i bunden af koppen – men denne grums er en del af kaffen, og fjernes den fjernes vigtige smagsnuancer. Det er dog ikke noget der generer, med mindre du tager det allersidste i kanden.

Resultatet af Melitta+Swissgold er noget af det bedste hjemmelavede filterkaffe jeg har smagt, og det er endda med bønner fra Lidl til under 90,- kiloet. Jeg har stadig tilgode at afprøve med noget fra en rigtig kaffepusher. Swissgold guldfilteret kan klart anbefales :grin:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 20. jan 2015, 09:47

Sejt! og så kan den gå i opvaskemaskinen, der er ikke et øje tørt musik17
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 2. feb 2015, 00:56

Fedt der stadigt er gang i kaffe-eventyret herinde :D Jeg er selv igang med at indrette noget af stuen til café. Der mangler en del - belysning, bar, stole, ophæng af hylde, tavle, m.m, men her er lidt stemningsbilleder.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Og sĂĄ lige et skud af aftenkaffen ^_^

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 2. feb 2015, 01:26

Hellige ko, det ser seriøst ud. rullw3
Hvad tager du for en dobbelt espresso, når caféen er færdig indrettet? rulle6
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 2. feb 2015, 01:36

Der er altid fri bar rulle2 Kig forbi!
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 2. feb 2015, 01:42

MKjeldsen skrev:Der er altid fri bar rulle2 Kig forbi!


Det skriver jeg mig lige bag øret rulle2
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Niels » 26. jul 2015, 17:04

Lidt nyt pĂĄ kaffefronten
Billede

Billede

Der er kommet en Dolce Gusto-maskine til Frederiksværk. Indtil videre et godt bekendtskab - det er fremfor alt let, og kvaliteten af kaffen er i orden (i forhold til mine præferencer).

Gaggia'en laver langt bedre kaffe, men jeg har ikke orket til det.

Til alle i amatørbarristaer, så er Gaggiaen i midten er til salg, og der er selvfølgelig rabat til Hoved-fi- medlemmer
Niels

 

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 6. nov 2015, 15:08

Jeg købte mig lige sådan en her. Den er super flot for det første og så er det sådan en lille 3-koppers sag 0,35 l, der lige passer til et par kopper når man kommer hjem fra arbejde. Vidunderlig lille gadget. :-)

Billede

Det er min første stempel-kande... :oops:
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 6. nov 2015, 17:26

Tillykke med købet! Og velkommen på en ny nørderejse (måske billigere, måske dyrere end hoved-fi... afhængigt af ...)

Prøv med forskelligt kværnede bønner: fine vs. grove. Der er stor forskel på smagen. Og vær ikke bange for, at du kan få en ikke-sort kaffe. Hvis bønnerne ikke er mørkt ristede eller hvis de er meget groft kværnede, så får kaffen ikke så meget farve. Vær åben for at prøve ny smag thumbs
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Gerner » 4. jan 2016, 11:58

SĂĄ fik jeg lige sĂĄden en sag fra arbejdet:

Billede

Min første kværner, som kommer til at arbejde sammen med min flotte stempelkande, som jeg fik julegave af arbejdet. rulle2

Billede

Har ikke prøvet så mange forskellige slags kaffe, da alt jeg har prøvet, er noget min kæreste har haft med hjem fra Barresso (Da hun arbejdede der), men får nu hjem fra Starbucks.
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster