Kaffe-fi



Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 28. feb 2014, 09:48

i den pose de kommer i, forsvarligt lukket - hvis du hælder det over i noget andet, mister det allerede i den proces noget, så kaffe skal håndteres så lidt som muligt :-)

Jeg har selv min pose inde i en lufttæt bøtte.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kaffe-fi

Indlægaf JB_dk » 28. feb 2014, 10:14

OK tak :) indtil videre er det også det jeg har gjort. min fin malet std. rød merild filterkaffe er dog i bøtte med tæt låg.
Bøffer: Hifiman Ananda, Philips Fidelio X2 HR, Sennheiser HD 569
In-ear: Linsoul Tin Hifi T2, Moondrop Starfield, Earsonics S-EM6 V2
DAC/AMP: Topping DX3 Pro, Dragonfly Black 1.5, Fiio K3
DAP Shanling M6 Pro
JB_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 15. feb 2014, 12:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 13. mar 2014, 00:20

Jeg har ristet nogle brasilianske bønner på panden her til aften - jeg har 'lagret' dem med tørret appelsinskal. Det bliver interessant om det var en god idé... ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 13. mar 2014, 01:28

Spændende! Hvordan bliver dem du laver på panden?
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 13. mar 2014, 01:44

superpronker skrev:Spændende! Hvordan bliver dem du laver på panden?


Tja, nu er det kun anden gang, jeg prøver det. Første batch forærede jeg min søster og fik kun smagt et enkelt bryg og det smagte fint, men den kunne godt have været ristet lidt mørkere. Aftenens ristning var mørkere, så nu må vi se... Jeg synes det er svært at få en helt ensartet ristning på sautér-panden, men det ser nu egentligt meget fint ud. Om ikke andet håber jeg det smager bedre en supermarkedsbønner....

Fotoet er dårligt belyst og bare taget med min telefon...

Billede
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Claus-DK » 13. mar 2014, 02:03

Kafferistning er en regulær videnskab, er det ikke nemmere at købe ristede bønner og så bare selv kværne dem ??
Du kan aldrig nogensinde få kontrol over temperaturen i en stegepande og det kan have en uønsket effekt på de ønskede aromastoffer som bliver dannet ved bestemte temperaturer og ødelægges hvis det bliver 20 grader varmere..

Jeg siger IKKE at man ikke kan få en god kaffe, når man selv rister, men det er meget svært at få samme resultat hver gang, men det har jo også sin charme..

En måde man kunne styre tingene mere præcist som hjemmerister er med en varmluftpistol og så få lavet en skål hvor den varme luft får bønnerne til at blande sig og blive ristet mere jævnt, så kan man fuske med tid og temperaturer med en fornuftig kontrol..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 13. mar 2014, 02:15

Claus-DK skrev:Kafferistning er en regulær videnskab, er det ikke nemmere at købe ristede bønner og så bare selv kværne dem ??
Du kan aldrig nogensinde få kontrol over temperaturen i en stegepande og det kan have en uønsket effekt på de ønskede aromastoffer som bliver dannet ved bestemte temperaturer og ødelægges hvis det bliver 20 grader varmere..

Jeg siger IKKE at man ikke kan få en god kaffe, når man selv rister, men det er meget svært at få samme resultat hver gang, men det har jo også sin charme..

En måde man kunne styre tingene mere præcist som hjemmerister er med en varmluftpistol og så få lavet en skål hvor den varme luft får bønnerne til at blande sig og blive ristet mere jævnt, så kan man fuske med tid og temperaturer med en fornuftig kontrol..


Tjo, jeg er da sikker på, at hvis jeg går til The Coffee Collective og betaler dem 80kr for 250g, så får jeg et bedre resultatet, for de kan riste bønnerne bedre og mere ensartet, Men jeg er ikke overbevist om at jeg får en bedre kaffe, ved at købe en gammel supermarkedskaffe, som er ristet måske indenfor det seneste år... :shock:
Selvfølgelig, vil jeg kunne få et bedre resultat ved at købe en semi-pro rister, men jeg tror nu at mine eksperimenter ikke er helt ved siden af - der er nu noget særligt ved helt frisk ristet kaffe ;-) Desuden har jeg valgt en bønne, der helst ska ristes mørkt, og i følge min kaffe-pusher er den nemmer at have med at gøre for en hjemmerister....
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 13. mar 2014, 02:19

Jeg tager jo også noter under vejs med henblik på at kunne gøre det så ensartet som muligt, når jeg har fundet 'nøglen'... ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 13. mar 2014, 09:07

Det lyder spændende! Jeg kan klart anbefale gene cafe risteren, du kan jo holde øje med om der dukker en brugt en op på espressobar.dk. Men der er også billigere som MKjeldsen har nævnt tidligere, som også skulle give fine og konsistente ristningen.

Jeg synes i hvert fald det er ret sjovt og man får helt fabelagtig kaffe ud af det. Og hver enkelt batch ender med at koste omring 25kr imod 80kr... Selvom man skal lave en hel del batches før risteren har betalt sig selv!
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf toppe » 19. mar 2014, 21:44

Indtil videre klarer jeg mig fint med sauter-panden, så jeg køber ikke en kafferister lige med det vuns. Jeg har netop nydt en mocca og imho smagte den næsten himmelsk - langt bedre end brugsens bedste ;-) Man kan smage appelsinskallen, uden at den på nogen måde dominerer - det er slet ikke så tosset og antydningen af appelsin står faktisk ret fint til kaffen. Det var et sjovt eksperiment, og jeg vil ikke afvise at jeg gentager det, men i den nærmeste fremtid holder jeg mig nok til den rene, uparfumerede kaffe :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 20. mar 2014, 08:13

Jeg kan anbefale kaffeagenterne, især Indian Monsoon Malibar AA. Den har en svag undertone af chokolade nærmest...
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 30. jun 2014, 22:17

For at bringe liv i kaffe-fi igen kan jeg byde ind med et nyt riste-initiativ der er under udvikling: http://aillio.com/?page_id=9#prettyPhoto. Den kommer nok til at koste omkring 8k. MÃ¥ske en god middelvej hvis man ikke vil op og give 25k+ for en probat 1kg sampleroaster eller lign og ikke gider de billigere, mindre 250-500g ristere.

Desuden en kommentar til hjemmerist vs uderist diskussionen. Der er ingen tvivl om at det kan være svært at opnå samme resultater som de proffessionelle risterier. De fleste billige (~1000->3000,-) hjemmeristere har problemer med at holde en konsistent temperatur fordi de er relæstyrede (tænd/sluk for varmeblæser), men PID-mods er helt sikkert en mulighed.

Hvorfor riste selv? (En gang imellem):

1) Det er mega sjovt.
2) De fleste risterier bejler til et smalt udvalg af farme/bønner og kommer derfor ikke altid vidt omkring. Ved at riste selv har du mulighed for at prøve, med forskellige profiler, noget du måske ikke kan finde andre steder.
3) Man lærer en masse om kaffe i processen.
4) Man kan oplyse folk om at man har ~200g flygtig "guderist" derhjemme som man har ramt lige i røven i risteren. Det giver én mere lyst til at invitere folk på kaffe når det er af egen avl.
5) Det er mega sjovt.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 1. jul 2014, 00:01

(du har glemt pointen med, at det er mega sjovt...)

Jeg vil dog sige, at hvis man bare sørger for at være ret præcis om tid og temperaturmåling, så kan man få ret konsistente riste :P Til at starte med er der i hvert fald langt, langt større variation på tværs af bønnerne! Det er super sjovt at eksperimentere med forskellige bønner!

Derudover er latte art rejsen rykket videre...

Billede
Billede
Billede

(bemærk penisen i kaffen... ruller1 )
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 08:19

Hahahaha! Jeg lagde godt mærke til den, men ville ikke kommentere før jeg så den sidste linje i din post :P Det er overraskende nemt at lave latte art peniser ved et uheld, af én eller anden grund! Det virker i øvrigt som om du er ved at få en go' kvalitet og tekstur på selve mælken :)

Ang. temperaturer, så er det bevist at en Gene Café, feks, svinger +/- 10 grader omkring den indstillede temperatur, så det kan være svært at være konsistent. Som regel får man altid noget ret godt ud af det, men den plads der burde være til forbedringer er svær at udnytte. Det kan man jo så overkomme ved at PID modde risteren.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 1. jul 2014, 08:41

PID regulering er skide smart, men jeg har kun prøvet det i software, kan man købe sig til et PID reguleret termometer der så kan styre effekten til risteren?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 09:36

Det kan du nemlig, Telum! Jeg er ikke kommet igang med projektet endnu, men ... one of these days :)
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 1. jul 2014, 11:14

MKjeldsen skrev:Hahahaha! Jeg lagde godt mærke til den, men ville ikke kommentere før jeg så den sidste linje i din post :P Det er overraskende nemt at lave latte art peniser ved et uheld, af én eller anden grund! Det virker i øvrigt som om du er ved at få en go' kvalitet og tekstur på selve mælken :)


Men det er svært at få kuglerne rigtige synes jeg... Øvelse gør mester!

Ja det har taget noget tid at få teksturen rigtig. Men det svære synes jeg er at styre hvor hurtigt man skal hælde mælken... Og så tror jeg mine kopper er lige det mindste for der går svingninger i det som modvirker ens arbejde når man rykker "strålen" fra side til side mens man hælder.

Men det er en sjov udvikling - det tager noget tid hvor man holder alle variable konstant og lærer sin basline at kende før man kan eksperimentere med tingene en ad gangen: Finhed på kværnen, dage siden ristning, længden af extraction i sekunder, hvor længe man laver bobler og hvornår man skal putte steameren helt under overfladen... Det er et håndværk!
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 13:16

Lyder som om du gør alt det rigtige :) Fedt!
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Bagger » 1. jul 2014, 21:00

Det har været særdeles spændende at følge denne tråd, tak for det thumbs

Indtil videre har det kostet mig en aeropress og Hario Skerton manuel kaffe kværn. Setup'et er simpelt, men laver en god kop kaffe. Men vil på nuværende tidspunkt gerne have en automatisk kaffekværn til når jeg ikke lige har tid til at stå og manuelt kværne bønnerne. Håber i måske kan hjælpe med at finde den rigtige?

Har et par kriterier:
1) Kunne indstilles til at kværne en bestemt mængde og gerne så lille, at den kan kværne til en enkelt omgang kaffe til aeropress'en (altså en cirka 10-14 gram)
2) God værdi for pengene, der skal være en rimelighed for prisen og tænker umiddelbart selv max 1000 kr, men findes det klart bedste som holder i mange år, så kan budgettetgodt strækkes lidt.
3) Andet vigtigt jeg bør overveje?

På forhånd tak for jeres input
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 21:46

Hej Bagger,

Simpelt er godt! Som udgangspunkt anbefaler jeg Wilfa CGR-1 til stort set alle der skal bruge en kværn til sort bryg med timer, konsistens i grind og med god indmad (koniske knive) til billige penge (~600 bobs). Hvis du ikke gider veje bønnerne hver gang må du lege med timeren for at finde den rigtige slutvægt og det gælder for hver en ny kaffe du køber, det kan variere).
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 22 gæster