Kaffe-fi



Re: Re:

Indlægaf MKjeldsen » 10. aug 2013, 13:00

superpronker skrev:
MKjeldsen skrev:Deal! Den tager jeg på mig :grin:


3musik

Det lyder mega godt!

Jeg tror for øvrigt jeg vil give den et forsøg med at smide nogle bønner i ovnen. Hvilke vil du anbefale? Jeg kan godt lide den fyldig, men nok rund og ikke for syrlig tror jeg...


Så kan du forsøge dig med lande som Brasilien, Guatemala, Nicaragua, Panama. Mængden af syre i koppen er også påvirket af risten og bryggemetoden, men generelt er mellem/sydamerika et rigtigt godt bud på fyldige, runde, behagelige kaffer uden alt for meget syre med nogle enkelte undtagelser.

Glæder mig til at høre hvordan det går :) Husk billeder! Forvent rigtigt meget røg i køkkenet, så vær klar med udluftning.
Senest rettet af MKjeldsen 10. aug 2013, 13:04, rettet i alt 1 gang.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Re:

Indlægaf vaskebjørnen » 10. aug 2013, 13:04

MKjeldsen skrev:
Burning777 skrev:Du kommer til at stå for kaffen til næste meet kan jeg se! :-)

Det ser godt nok lækkert ud. Jeg tror jeg springer kontorets termo-kande kaffe fra i formiddags over efter de billeder.


Deal! Den tager jeg på mig :grin:

Det er god stil thumbs ser frem til meet popsy
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Re:

Indlægaf MKjeldsen » 10. aug 2013, 15:15

vaskebjørnen skrev:
MKjeldsen skrev:
Burning777 skrev:Du kommer til at stå for kaffen til næste meet kan jeg se! :-)

Det ser godt nok lækkert ud. Jeg tror jeg springer kontorets termo-kande kaffe fra i formiddags over efter de billeder.


Deal! Den tager jeg på mig :grin:

Det er god stil thumbs ser frem til meet popsy


Ditto! Mest af alt for at høre alt det vilde grej folk har ^_^ Men glæder mig da også til at sprede lidt kaffe-glæde. Jeg kan lige rapportere tilbage på den Rwanda jeg ristede. Til trods for at det kun er få dage siden, har jeg allerede smagt på den (Slem!). Brygget på en AeroPress upside-down er smagen i koppen ret præcist som angivet på posen. Florale noter, intens smag af søde appelsiner og appelsinskal eller ...lidt lige som appelsin glasur på en kage. Mums!

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 18. aug 2013, 09:28

Godmorgen!

Så er der kommet kaffe fra Bonanza Coffee Roasters i Berlin. Kværnet groft og brygget på AeroPress. Mmm.

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Sv: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 18. aug 2013, 10:17

Har lige kigget nærmere på Aeropress og det ser ud til at være en forholdsvis enkel og hurtig måde, at lave en enkelt kop kaffe på. Den vil jeg da helt klart overveje at investere i. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 18. aug 2013, 11:39

Gør det :) Ikke nok med at det kan lave pisse go' kaffe, så er den nem at have med på farten.

Lidt inspiration til bryggeopskrifter på AP: http://worldaeropresschampionship.com/recipes/
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf vaskebjørnen » 19. aug 2013, 20:34

Aeropress har osse vækket min interesse..

Denne her syntes jeg er lidt fed og se brygge popsy

WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 19. aug 2013, 21:40

De er pisse sjove :) På gammeldaws dansk kaldes det "kolbe-kaffe" imens det internationale udtryk er "siphon-coffee", kaffe brygget med undertryk. Man får det bedste fra begge verdener 1) fyldig kaffe pga. full immersion 2) ren kop pga. filteret (ingen grums, som feks i en stempelkande).
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Burning777 » 20. aug 2013, 08:40

Vi bruger Nespresso og har egentligt været glade for det. Det passer til vores kaffe brug og er let - men man er lidt slave af kapsel overpriserne. Jeg synes også det smager mig ganske godt. Det var lige indtil jeg fik købt mig sådan en kasse her:

http://www.kaffekapslen.dk/billige-kaps ... pakke.html

Billede

Billede

Især Cagliari og Cap'mundo kapslerne smager OG dufter vanvittigt godt! Når man åbner for de poser hver enkelt kapsel kommer i dufter hele køkkenet af friskmalet kaffe som jeg husker det hos købmanden da jeg var barn. Og kaffen smager også vildt godt i forhold til de originale Nespresso kapsler. Så hvis man vil prøve noget nyt så kan jeg anbefale sådan en kasse med 14 forskellige æsker.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 20. aug 2013, 08:57

Burning777 skrev:Især Cagliari og Cap'mundo kapslerne smager OG dufter vanvittigt godt! Når man åbner for de poser hver enkelt kapsel kommer i dufter hele køkkenet af friskmalet kaffe som jeg husker det hos købmanden da jeg var barn. Og kaffen smager også vildt godt i forhold til de originale Nespresso kapsler. Så hvis man vil prøve noget nyt så kan jeg anbefale sådan en kasse med 14 forskellige æsker.
Jeg har lige drukket mig igennem en æske Cagliari og købte ved samme leglighed også 3 æsker Cap'mundo. Det er bestemt ikke tosset. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Anda » 21. aug 2013, 12:10

Siphon coffee tilsat lidt ekstra hygge :grin:

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 21. aug 2013, 12:43

"Sorry about your wallet" gælder ikke kun hoved-fi - i hvert fald ligger der en aeropress og venter på mig på posthuset! :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Anda » 23. aug 2013, 23:42

telum skrev:"Sorry about your wallet" gælder ikke kun hoved-fi - i hvert fald ligger der en aeropress og venter på mig på posthuset! :-)

Har den været i aktion? :grin:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 24. aug 2013, 08:09

Et par gange, men skal lige have fundet den gyldne opskrift :-)

Den der er med brugsanvisningen med Cafe noir filterkaffe bliver meget stærk og bitter, selv toppet af med rigeligt vand.

Jeg vil prøve en omvendt brygning med hjemme-kværnede bønner der er malet knapt så fint og får lov at trække 1 minut.

Nogen gode opskrifter til at lave en hel kande?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Anda » 24. aug 2013, 08:53

Jeg synes Cafe Noir kan være svær at dosere rigtigt. Til filterkaffe bruger jeg friskkværnet Brun Irma. De har ofte 3x 500g for ca. 100,-
NÅR jeg får mig en Aeropress, så bliver det de første bønner jeg prøver.

Lidl har tilbud på 1kg bønner til 59,- fra i morgen. Måske lidt fy fy i denne tråd, men jeg synes det er et forsøg værd :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 24. aug 2013, 10:15

Fedt, Telum! :)

Mener du en hel kande med AeroPress?

I øvrigt synes jeg i skal vove jer ud i at prøve lidt kaffe fra nogle af de gode risterier vi har her i DK. For jer københavnere har i jo CoffeeCollective og i Århus har vi feks GreatCoffee, La Cabra. Hvis man ikke er ræd for at betale Porto for at få god kaffe, så er mulighederne uendelige, men der findes rigtigt meget godt i Norge og Sverige.

Ang opskrifter så tag og kig på det link jeg postede tidligere. opskrifterne deri er ret dækkende for hvad der er anerkendt som det der giver de bedste resultater .
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 1. sep 2013, 11:14

Jeg har eksperimenteret lidt med inverted-metodenud fra nogle af metoder i linket og det er efterhånden blevet ret godt - mine bønner er dog ikke specielt gode, så jeg glæder mig til de er blevet drukket op, så jeg kan prøve nogle andre :-)

Jeg kunne godt tænke mig, at kunne lave til en hel kande når man får folk på besøg. Jeg bruger normalt min stempel-kande, men det kunne være lidt blæret at hive sin aeropress frem :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 2. sep 2013, 18:35

Aeropress kan desværre kun brygge de ca 200-250g ad gangen. Du kan da eksperimentere med at opdosere og bruge non-inverted metoden til at fylde på, trykke vandet igennem, fylde mere vand på, osv. Men det virker lidt tosset/besværligt at gøre :) og resultatet bliver svært reproducerbart. Men prøv ad, hvis du absolut vil bruge AP til at lave store portioner.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 2. sep 2013, 23:43

Cappuchino på hjemmerist. Blend af Bolivia Machacamarca (75%) og Rwanda SACOF Rulindo Bourbon (25%)

Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 4. sep 2013, 11:23

Woop woop jeg har fået halvdelen af beløbet til at købe en Gene Café i fødselsdagsgave! Så skal jeg bare lige spare det sidste op og så er jeg in business til at starte bønneristningen!
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster