Raspberry Pi-fi



Raspberry Pi-fi

Indlægaf Anda » 6. jan 2014, 12:00

(Det er mit indtryk at der er interesse nok til at vi kan starte en tråd om tærten :geek: )

Al den snak på det seneste har givet mig lyst til også at prøve en Raspberry Pi. Mit første spørgsmål går egentlig på, hvor I køber jeres Pi+tilbehør (billigst)?

Tidligere tråde om emnet:
viewtopic.php?f=17&t=3670 - USB netværksafspiller
viewtopic.php?f=15&t=3723 - Mediecenter
viewtopic.php?f=15&t=3675 - Pi til webbrowsing
Senest rettet af Anda 6. jan 2014, 12:28, rettet i alt 1 gang.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Psymon » 6. jan 2014, 12:14

Den er efterhånden til salg alle steder, jeg købte mine første 2 (begge defekte) hos RS Components, så dem droppede jeg at købe tærter hos igen. Herefter var det www.mini-pc.dk og www.raspberrypi.dk
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf M.Gjøl » 6. jan 2014, 18:42

Jeg har bestilt min hos webhallen, de er ret billige, dog dyre ift. fragt.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf mcfrede » 6. jan 2014, 21:09

Et alternativ til forhandler er måske alphageek.dk, der har jeg lige lagt bestilling ind.
De virkede også ganske rimelige med deres priser.

Hvis nogen husker mit B&O-projekt så overvejer jeg at skifte spor i retning af noget Raspberry Pi hvad det angår.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Anda » 6. jan 2014, 21:11

M.Gjøl skrev:Jeg har bestilt min hos webhallen, de er ret billige, dog dyre ift. fragt.

Gode priser. SÃ¥ vidt jeg ved er der mulighed for afhentning i Vestergade :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf M.Gjøl » 7. jan 2014, 22:33

Fik min tærte i morges, og det var dejligt lige til at få den til at starte op med Volumio.
Men...
Den køre rigtig godt med 44.1hz flac's. Få udfald i form af små "clicks" /"micro summen" men hvis jeg afspiller 192hz får jeg meget hyppige udfald, flere per minut.

Er der nogen der har samme oplevelser?
Eller måske en måde at løse det på?

Men ellers må jeg sige at det er et rigtig godt stykke legetøj nu hvor konen læser diplom ;)
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Psymon » 7. jan 2014, 22:44

Jeg har lidt samme oplevelse med min helt billige noname kina dac ting fra ebay, med min oDAC er der ingen udfald. Har dog alt den musik jeg høre i 44.1khz og 16bit, så har faktisk ikke testet højere opløsninger.

Jeg ser lige om jeg kan få testet noget 192khz 24bit som jeg så af gode grunde (oDAC er kun 96khz) må downsamble lidt.

Af nysgerrighed, hvilken DAC bruger du?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf M.Gjøl » 8. jan 2014, 00:06

Mine 44.1 køre helt perfekt.
Fik lige testet en gang Diana Krall i 24bit/88khz og de køre faktisk rigtig godt, begynder først når jeg krydser 96khz grænsen.

Bruger min dac magic+ gennem USB 2.0 og så balanceret over i mit stereo setup
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Coach-Z » 8. jan 2014, 01:14

En god artikel med youtube video her om hvordan man får det op at køre simpelt med XBMC

http://www.techmoan.com/blog/2013/5/19/ ... -easy.html





/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf MadsM » 8. jan 2014, 11:39

Jeg købte min for efterhånden et par år tilbage og det har været min primære streamingsmaskine i huset siden.

Med lidt tweaks kan den vise stort set alle medietyper dog kræver nogle codecs at man køber licens til det (kan gøres på raspberrys officielle side)

Normalt kommer en Rasp uden casing men et godt sted at finde noget (forholdsvis) billigt er på amazon.

Mht XBMC så kan man sætte det rigtig nemt op med Raspbmc som har en smart installer til ens SD kort. Der er en lille guide her til hvordan man gør: Link

Hvis man har lyst til at streame ting fra nettet kan det anbefales at sætte den op til at køre med addons fra XBMCHub, det kræver lidt opsætning men der er mere information at hente her: Link

Det skal dog siges der findes sindsyg mange addons og wizarden vil installere dem alle og det kan godt tage lidt tid (Pi'en er jo ikke en arbejdshest).

Mht til styring af det hele, så skal man bruge en kabel-mus og et keyboard i starten før man kan bruge ens smartphone/tablet til at styre det. Man skal ind under System/Tjenester/Webserver og sætte "Tillad styring af XBMC via HTTP" til før det vil virke, ellers er det bare at sætte ens smartphone/tablet klient op med pi'ens lokale ip, brugernavn og adgangskode fra Webserver indstillingen.

Håber det kan hjælpe hvis nogen får lyst til at sætte det op til et mediecenter thumbs
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Coach-Z » 8. jan 2014, 13:57

Lækkert det der Mads, det lader til at du ved lidt om det her.

Jeg er ret lost mht det her tærte arrangement.

Kan jeg forholdsvis let gemme min flac musik på en USB harddisk, sætte den sammen med en tærte, få musikken ud i en dac via USB og derfra ud i en forstærker?

Og så styre tærten/musikvalget via min telefon?



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf MadsM » 8. jan 2014, 15:15

Coach-Z skrev:Lækkert det der Mads, det lader til at du ved lidt om det her.

Jeg er ret lost mht det her tærte arrangement.

Kan jeg forholdsvis let gemme min flac musik på en USB harddisk, sætte den sammen med en tærte, få musikken ud i en dac via USB og derfra ud i en forstærker?

Og så styre tærten/musikvalget via min telefon?



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"


Jeg har ikke selv prøvet så meget med lyd endnu, men det burder du sagtens kunne gøre, af hvad jeg har kunne finde frem til så kan man tilslutte usb hdd'en og så finder pi'en den selv, drivers osv. Mht lyd output så understøttes USB-out ikke af Frodo 12.2 af XBMC, men hvis du kan installere 12.1 så skulle der være en funktion i "Raspbmc Settings" hvor man kan slå Pulse Audio til og så sætte output til USB under indstillinger.

Det er de her kilder jeg har brugt:
http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=2801 (det er godt nok baseret på video men princippet må være det samme, bare under "Music")
http://www.raspbmc.com/2013/05/raspbmc-gets-xbmc-12-2/ ("For now, users are recommended to use nightly builds before the 5th May if they wish to use a USB DAC.")
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf MadsM » 8. jan 2014, 15:20

Nå glem lige hvad jeg skrev.. ser ud til at det også kan lade sig gøre med den sidst nyeste opdatering:
"USB soundcard support is available again. Simply select ‘Enable external soundcards’ in Raspbmc Settings. Thanks to ‘stupid-boy’ for working on an OpenMAX ALSA sink. This is much better than the previous Pulse Audio approach we had, because the audio and video are in sync. Be aware that this is experimental though. "

http://www.raspbmc.com/2013/12/raspbmcs ... er-update/
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Coach-Z » 9. jan 2014, 00:36

Ja altså jeg, har et SD kort, en dac og en USB hdd, så det er vel egentlig bare med at komme igang med at lege, eller hvad?

Skulle jeg så bare installere raspbmc ud fra det link du henviste til længere oppe? Er godt klar over det ikke ligefrem er 100% plug'n'play, men det lader da til at være forholdsvis tæt på.





/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf MadsM » 9. jan 2014, 13:32

Ja bare følg den guide til raspbmc så skal det som nok virke. Af hvad jeg kan se så burde det hele være stort set plug'n'play, jeg ved så ikke om det virker hvis din usb hdd får strøm gennem usb, om den kan trække det. Du skal så bare lige definere output af lyd inde i xbmc.
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Coach-Z » 9. jan 2014, 17:44

Må få fat i et USB hub evt.



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf M.Gjøl » 9. jan 2014, 20:47

Coach:
Volumio er 99% plug "n" play og køre rigtig godt med 16bit 44.1 hz flac's filer.
Se evt. Her for en let vejledning: http://volumio.org/download/#.Us7tvJi9KSN
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf mcfrede » 10. jan 2014, 00:20

Jeg fik min Raspberry Pi i går, og havde den op at køre Raspbian efter cirka 25 minutter, ingen store problemer dér.
RaspBMC gik også let og via USB-hub indekserede den mine FLAC-filer på en ekstern harddisk.
Det foregik fint og uden problemer, og lyden gik gennem HDMI som den skulle.

Volumio gav så til gengæld lidt problemer, jeg kunne ikke sætte trådløst netværk op, det lader til at kræve en kablet forbindelse indtil man har sat trådløst op, med lidt held får jeg tid at kigge på det i weekenden og så håber jeg jeg kommer i mål.

Det virker til at være en rigtig sjov lille gadget at lege med!
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf Psymon » 1. feb 2014, 15:11

piCorePlayer er lige kommet i version 1.11 hvor der er inkluderet en webserver til at opsætte den som man vil, nu kan man helt undgå at forbinde via SSH hvis det har været afskrækkende før. Jeg køre med den i mit soveværelse nu, og ud over at webinterfacet er fint og simpelt, så er understøttelsen af usb dac umiddelbart blevet bedre, jeg har ihvertfald ingen drops med min billige dac som jeg havde i version 1.10.

https://sites.google.com/site/picoreplayer/home/news
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Raspberry Pi-fi

Indlægaf pof » 1. feb 2014, 15:17

Det skal da prøves når den kommer retur i fin kasse.

Hvis I har overset denne tråd, er det måske noget for jer?
http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=12&t=3805
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster