Keyboard-fi



Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 30. jun 2014, 08:54

Hvis man nu sidder med et gammelt Logitech UltraX (det der legendariske slim keyboard til 125kr. :-)) og overvejer et mekanisk til kontorarbejde (tekst og kode, ingen gaming), hvad skal man sĂĄ gĂĄ efter?

Det skal være stille, da der er larm nok i storrumskontoret (noget som fanden har skabt) :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 09:57

Telum, jeg bruger også nogle gange Topre til arbejde - Det er kapacitive switches med fjedre, og er noget mere stille end cherry f.eks. Ud over det har jeg ikke så meget erfaring med lydløse. Jeg synes ikke O-rings hjælper det store. Måske et board med røde, lineære cherry switches som er OK stille. Men der findes også boards der er designet med henblik på stilhed som Matias boards.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 1. jul 2014, 21:31

Har aldrig prøvet Matias's switche, men der må være noget om snakken når de kalder dem "Quiet click". Tag dog ikke fejl, den skulle slet ikke klikke, da det er en ALPS black klon med damping indeni.

Men ville da tro noget ala et keyboard med Cherry MX Black eller Red med O-ringe, ville være stille nok til et kontormiljø.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf MKjeldsen » 1. jul 2014, 21:42

Ostebaronen skrev:Har aldrig prøvet Matias's switche, men der må være noget om snakken når de kalder dem "Quiet click". Tag dog ikke fejl, den skulle slet ikke klikke, da det er en ALPS black klon med damping indeni.

Men ville da tro noget ala et keyboard med Cherry MX Black eller Red med O-ringe, ville være stille nok til et kontormiljø.


Ja, det er nok det nemmeste at få fingrene i :) Prøv Rød/Sort, afhængigt af din præference for modstand i tasten, Telum - og hvis det ikke er nok, så prøv at smide O-rings på. Hvis du vil ha' et billigt ét med røde kan du nappe et QPAD MK-50, de koster omkring 500 dask.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 10. jul 2014, 13:20

Nu har jeg kigget lidt pĂĄ billige alternativer med MX red, men det er jo en jungle!

Corsair Vengeance K65 til 539kr.
QPAD MK-50 Pro Red til 649kr.
CM Storm QuickFire Rapid Keyboard Red til 699kr.

Jeg kan godt undvære num.pad og backlight, men er der ellers nogen erfaringer med ovennævnte, eller skal jeg bare springe på det billigste? musik14
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf crazydazy95 » 10. jul 2014, 14:02

Jeg bruger selv et Corsair K60, som jeg er super tilfreds med:

Billede
Hvis kvaliteten af K65 er nogenlunde tilsvarende, kan det varmt anbefales. Jeg tror dog, at jeg ville savne volumen-hjulet engang imellem hvis jeg gik fra K60 til K65, men det er nok bare mig. Det samme med keypad.

Byggekvaliteten er i hvert fald rigtig solid, tastaturet er til at gøre rent og så er både gaming og skrivning med det en rigtig god oplevelse.
Hvis du gamer meget/seriøst er knappen til at afbryde windows-knappen med også belejlig. :-)
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 10. jul 2014, 14:08

Min volumen er enten muted eller på max (jeg har en USB DAC tilsluttet), så det kommer jeg ikke til at mangle. Jeg har gamet seriøst for mange år siden, da man havde al tid i verden (læs gymnasiet) og var en ganske habil Quake 3 4on4 gamer, men nu om dage gamer jeg stort set ikke :-)

Tak for svar i øvrigt!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 10. jul 2014, 17:29

QuickFire Rapid har standard TKL størrelse, så hvis du får list til at modde det, er det måske det bedste valg.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 10. jul 2014, 21:42

Er det fordi det er engelsk layout? Jeg troede egentlig, at så længe det var cherry MX så kan man skifte til andre taster?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 10. jul 2014, 21:49

Nej der stĂĄr Nordic pĂĄ det du har linket til, men mere hvis du ville skifte det uden om tasterne ud :)

Når du skal have andre keys så skal du bare kigge efter sæt med ISO taster.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 10. jul 2014, 21:57

Det udenom?? AltsĂĄ pille tasterne af og skifte hele keyboardet? Jeg er 100% nybegynder kan jeg godt fornemme :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 10. jul 2014, 22:11

Ja kabinettet altsĂĄ :)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 12. aug 2014, 08:41

CDON har tilbud på QPAD MK-50 (cherry MX red) til 479kr., så nu er der mekanisk (fuldt) keyboard på vej til mig :-) Jeg bruger en roller-mouse og den er alligevel bredere end mit nuværende tastatur, så jeg kan lige så godt få selvstændige piletaster osv. med :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 13. aug 2014, 02:05

Er det dk layout?
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 13. aug 2014, 08:18

Det regner jeg da med, men jeg skal nok give en melding nĂĄr jeg fĂĄr det i dag eller i morgen.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 14. aug 2014, 10:12

Det er "nordisk" layout med æø-tasterne med både dansk, norsk og svensk angivelse og så ellers helt standard layout.

Nu har jeg kun brugt det i ca. en time og det kræver lidt tilvænning, men det er en helt anden lækker fornemmelse end et normalt keyboard :-) Det larmer ikke voldsomt, og jeg har ikke fået nogle kommentarer endnu, selvom jeg slår tasterne helt i bund (det regner jeg med jeg stopper med efter lidt øvelse, men ellers må jeg investere i nogle gummi-ringe :-)).

Her er link til tilbudet fra cdon i øvrigt:http://cdon.dk/hjemme-elektronik/qpad/qpad-mk-50-pro-gaming-mechanical-keyboard-p17762948
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 19. aug 2014, 18:48

Jeg har ikke mulighed for rigtig at prøve noget før køb, men webhallen har qpad mk 50 Kailh Red 485.- er det den samme udgave som cdon's ellers har de osse mk 80 til 699.- (mulighed for afhentning i kbh)
ellers sĂĄ mĂĄske i fona en tur RAZER BLACK WIDOW ULTIMATE til 999.-
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 19. aug 2014, 22:37

Jeg vil ikke mene det er pengene værd at punge ud for Razer Black Widow, ultimate eller ej. Så hellere satse pengene på et Quicfire Rapid eller lign.

Lige en lille oversigt over de forskellige typer af switches:

Billede

Hvis I undrer jer over de grønne, hvide og clear så ligger landet sådan her:

Grønne, er ligesom blå bare med højere actuation force, det samme med de hvide. Du kan lave en ghetto grøn ud af en blå switch hvor du kommer en fjeder fra en sort switch i. Hvid er endnu stivere end grøn, mener den ligger på 80g hvor grøn er 60 eller 65g og blå er 55g.

Clear er ligesom de sorte, altså linæere hvor de bare er meget stivere, mener det er ligesom med de hvide hvor de ligger på 80g.

Så de lineære switches kan rangeres fra lavest til højest modstand sådan her:

Rød, sort, clear

og de tactile med et bump/klik:

Brun, blå, grøn, hvid

Billedet ovenfor viser de mest gængse typer, men Grøn er ved at vinde frem på en del keyboards.

Jeg har et print på vej og en stak hvide switches til et nyt 60% keyboard jeg skal have lavet, forhåbenligt kommer det inden for et par måneder da print lige skal produceres, flashes med firmware, sendes til distributører og videre ud til købere den vej.

Lidt mere om det her: http://geekhack.org/index.php?topic=50580.0
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 21. aug 2014, 18:32

SĂĄ landede der et CM quickfire, havde godt nok ikke set at pile tasterne var integreret, men at det numeriske tastatur bare er der er vigtigts.

Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 21. aug 2014, 18:47

Henrik_sdk skrev:SĂĄ landede der et CM quickfire, havde godt nok ikke set at pile tasterne var integreret, men at det numeriske tastatur er der er vigtigts.

Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster

cron