Keyboard-fi



Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 17. okt 2014, 02:58

Fik lige den geniale idee at istedet for at sove, sĂĄ kunne jeg lige skifte en fjeder i mit IBM Model M keyboard. For interesserede ser det sĂĄledes ud:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Skal have fundet mig et Q et sted. Hvis I falder over et Model M mĂĄ I gerne sige til :-)

Min model er fra 1988, så det er en gammel sag efterhånden, men skriver stadig som en drøm! Lige så gammelt som jeg er!
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Kolind » 17. okt 2014, 09:13

bagpladen falder da i hvert fald ikke af ved et tilfælde pga en løs møtrik!
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Keyboard-fi

Indlægaf superpronker » 17. okt 2014, 10:03

Hey tager du det ikke med i morgen, sĂĄ man kan se det?

Jeg overvejer for øvrigt, om man ikke kan få lavet sig et keyboard helt uden nogen symboler på tasterne... når man alligevel skriver blindskrift kunne det være totalt blæret bare at have et helt sort tastatur ;)
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 17. okt 2014, 12:19

Er det noget ala Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 17. okt 2014, 12:23

Kolind skrev:bagpladen falder da i hvert fald ikke af ved et tilfælde pga en løs møtrik!


Nej og med møtrikkerne er det også en del nemmere at skille det hele ad. Originalt er det jo top pladen som er smeltet sammen med bagpladen og det hænder ofte at bagpladen ruster. Men den har heldigvis ikke nogen anden funktion end at bare være bagplade og give lidt vægt til keyboardet. Nogle folk maler dem også for at beskytte mod rust.

superpronker skrev:Hey tager du det ikke med i morgen, sĂĄ man kan se det?

Jeg overvejer for øvrigt, om man ikke kan få lavet sig et keyboard helt uden nogen symboler på tasterne... når man alligevel skriver blindskrift kunne det være totalt blæret bare at have et helt sort tastatur ;)


Joo, det vil jeg overveje.

Mht. keyboard uden symboler, så er der massere af steder hvor selve tasterne kan købes helt uden. Signature plastics bl.a. har dem. De kan også findes på eBay. Jeg vil lige gøre opmærksom på at der er forskel på profilerne på tasterne, så hvis du ikke skifter alle tasterne skal du nok lige købe nogle med samme profil.
Jeg er ikke helt vild med det DSA profil sæt jeg købte til mit Poker II, så det er gemt væk.

Billede

DCS er hvad der normalt bruges.

Henrik_sdk skrev:Er det noget ala Billede


Lige præcis sådan en!
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 17. okt 2014, 12:24

Har du flere hvor de kommer fra?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 4. maj 2015, 10:44

Jeg overvejer at smide nogle o-ringe under mine MX Red, køber i dem her?:

http://webdanes.dk/shop/noise-dampener-for-4247p.html

Jeg synes det lyder dyrt for nogle gummiringe, kan det gøres billigere i den lokale Bauhaus/Silvan?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 4. maj 2015, 14:41

Tag til den lokale tandlæge og spørg om du kan få nogle elastikker til din bøjle :D

Du skal nok tage et kig på eBay, der findes et væld af små gummistikker og o-ringe. De varierer i tykkelse, hvilken der passer dig ved jeg ikke, du bliver nødt til at prøve lidt forskelligt.

Jeg bruger bruger ikke o-ringe. Det kan være det er fordi MX Red har for lidt modstand til dit skrive mønster? Måske Black eller White ville passe dig bedre så du ikke trykker tasterne i bund (bottom out). Det kan også være du skal øve dig på ikke at trykke tasten helt i bund?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 4. maj 2015, 15:03

Jeg har bare mest lyst til at hamre dem i bund og få noget tactile feedback på den måde - det med ikke at slå dem i bund er for fesent til mig tror jeg :-) Jeg overvejer lidt nogle MX Brown, mit hjemme-keyboard er lige gået i stykker, men jeg kan ikke helt vurdere om deres feedback er for lille og det er svært at prøve IRL.

Jeg har lige investeret i disse herligheder, sĂĄ mĂĄ vi se om det er noget. Jeg kan ikke lige se hvor tykke de er og dermed hvor meget de reducerer "travel" sĂĄ det er et sats til knap 14kr. ruller1

http://www.ebay.com/itm/191144186479
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 4. maj 2015, 19:36

Vil du lĂĄne et MX Blue keyboard?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 5. maj 2015, 08:59

uh det ville da være fantastisk hvis du kan undvære et og orker at pakke det ned og sende det til en vildt fremmed rullw3

Men kan det næsten svare sig? Kan man ikke købe en løs brun og blå switch et sted så man kan prøve? Der findes nogle test-boards, men de koster 100kr. plus forsendelse for 4 taster, og det er alligevel lidt pebret...
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 5. maj 2015, 10:21

Men 4 knapper? Det fĂĄr du da ikke den store oplevelse ud af? Bare du betaler fragten sĂĄ sender jeg gerne en staveplade til dig. Tror det bliver ca. 40 kr hver vej.

Det er et Poker II med US ANSI layout bare sĂĄ du er forberedt :D
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 6. maj 2015, 09:56

Altså det flotte lyserøde/lyseblå fra første indlæg? Jeg tror jeg venter med at springe på dit tilbud, jeg vil lige et smut ned i Fona og Elgiganten og se om ikke de har nogen stående med blue og hvis jeg er heldig også brown.

Jeg vender frygteligt tilbage med indtryk og mĂĄske en pakkelabel :-) Tak for tilbudet!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Gerner » 6. maj 2015, 10:42

telum skrev:Altså det flotte lyserøde/lyseblå fra første indlæg? Jeg tror jeg venter med at springe på dit tilbud, jeg vil lige et smut ned i Fona og Elgiganten og se om ikke de har nogen stående med blue og hvis jeg er heldig også brown.

Jeg vender frygteligt tilbage med indtryk og mĂĄske en pakkelabel :-) Tak for tilbudet!


Nu har jeg siddet med begge disse to, og mĂĄ sige, at Brown helt klart er det bedste!
Synes Blue føles som om, at man presser fingeren igennem keyboardet.. Alt for løse!, og så larmer de af helvedes til.. Nu er jeg selv en af de personer, som presser knapperne HELT i bund, uanset om der er en klik lyd eller ej.. Hvis du godt kan lide Membran keyboards, så vil et brown passe dig godt, det passer i hvert fald mig utroligt godt!
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 6. maj 2015, 11:22

tak for kommentaren, glæder mig til at prøve de to typer :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 6. maj 2015, 12:32

telum skrev:Altså det flotte lyserøde/lyseblå fra første indlæg? Jeg tror jeg venter med at springe på dit tilbud, jeg vil lige et smut ned i Fona og Elgiganten og se om ikke de har nogen stående med blue og hvis jeg er heldig også brown.

Jeg vender frygteligt tilbage med indtryk og mĂĄske en pakkelabel :-) Tak for tilbudet!


Nej, det har fĂĄet nyt hjemmelavet print, sĂĄ det er et sort og kedeligt rulle6
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Cowfoot » 31. maj 2015, 21:55

Har en masse Cherry Black og Cherry Vintage Black liggende. Hvis nogen kunne have interesse i dem saa skriv endelig :)
Cowfoot

Brugeravatar
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 3. jan 2013, 22:11
Geografisk sted: København N

Re: Keyboard-fi

Indlægaf wildstyle » 15. sep 2015, 23:18

Er der nogen herinde der har erfaring med Topre keyboards?

Jeg har pt. et WASD V2 105-Key med MX Browns. Jeg har haft det i lidt over 1½ år og er egentlig ret godt tilfreds med det. Forleden fandt jeg mit gamle Logitech Internet Navigator SE under en oprydning på loftrummet. Jeg besluttede mig for at prøve det, for at se om jeg overhovedet ville kunne forene mig med 'the forbidden land of rubber domes'. Efter en hurtig rengøring med støvsuger, mikrofiber-klud og lidt isopropyl-alkohol, så tog det sig faktisk ganske pænt ud, måske lige med undtagelse af det uundgåelige 'ABS shine'. :P

Nu var det tid til at afprøve det, alt fungerede OK. Efter at have spenderet en times tid i selskab med det gamle keyboard, så blev jeg faktisk lidt overrasket. Forinden var jeg sikker på, at jeg ikke ville kunne fordrage at skrive på det, men faktisk var det en ganske behagelig oplevelse. Bevares, min skrivehastighed var naturligvis ikke på højde med hvad jeg normalt opnår med mit WASD V2, men en del af det skyldes nok mangel på tilvænning. Der er dog ingen tvivl om, at de mekaniske switches simpelthen bare giver bedre feedback, responstid og præcision. Én ting som dog irriterer mig ved mit WASD V2 er, at det lider lidt af 'pinging', altså at switchene har tendens til at 'ringe' en smule når taster slippes hurtigt efter den har været trykket i bund. Ikke et kæmpe issue, men dog alligevel lidt irriterende. Jeg har forsøgt med O-ringe, men det gør ingen forskel, hvilket sikkert skyldes at problemet opstår inde i selve switchen.

Men oplevelsen fik mig til at overveje, om det måske var på tide at prøve et keyboard med Topre switches, som jo netop er en hybrid mellem den traditionelle rubber-dome og en mekanisk switch. Det er jo (desværre) begrænset hvor mange keyboards der anvender denne type switch, hvilket nok også er årsagen til, at priserne på disse boards generelt er temmelig høje. Jeg har kigget på de forskellige muligheder, bl.a. Leopold FC660C, Cooler Master NovaTouch TKL og Happy Hacking. Selvom HHKB ser lækkert ud og har et godt omdømme, så passer layoutet ikke til mine behov. Det samme gælder for Leopold. NovaTouch kunne sådan set godt være en mulighed, men jeg har læst et par steder, at byggekvaliteten ikke er på niveau med de andre. Prisen er selvfølgelig lidt lavere, men når vi alligevel bevæger os i dette prisleje, så vil jeg hellere betale lidt ekstra og få det bedst mulige. :P

Anyway, det blev en lidt lang smøre. Men før jeg eventuelt smider en mindre formue efter et sådan keyboard, så kunne det være sjovt at høre lidt inputs fra folk herinde, positive som negative. Skyd løs! :grin:
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 15. sep 2015, 23:37

Jeg har til gode at prøve et keyboard med Topre switches. På din liste mangler du også Realforce, som skulle være sådan ca. de bedste Topre keyboards du kan finde.

De der NovaTouch boards er billige også har de den fordel at de er kompatible med Cherry MX key caps. Det gør også at en del folk udelukkende køber de NovaTouch keyboards for at høste de der lillae plungers, som sidder i det.

Jeg bytter mig muligvis til et HHKB Pro 2, men ved ikke om det er aktuelt endnu, har nemlig også kunne tænke mig at prøve sådan nogle Topre switches. Men byttehandlen er ikke helt sikker endnu.


Er også i gang med et lille projekt. Har nemlig modtaget et IBM Model F XT i dag som skal have en kærlig hånd, så skal jeg have bygget et lille Teensy board ind eller lign. da XT ikke passer med PS/2 signalerne. Billeder her for de interesserede: http://imgur.com/a/RvjYS
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf wildstyle » 15. sep 2015, 23:53

Hov, my bad! :oops: Jeg glemte selvfølgelig at nævne, at det netop er Realforce jeg har i kiggerten. Mere specifikt enten 88UB eller 105UB.

Ja, det er smart med de 'stems' som CoolerMaster har lavet på deres NovaTouch. Jeg går dog ikke så forfærdeligt meget op i at modde med andre keycaps, så det har egentlig ikke den store betydning for mig. Desuden er det dejligt, at Realforce bliver leveret med gode PBT keycaps som standard, lige med undtagelse af space-baren (hvilket er lidt mærkeligt), men den må jeg jo så selv opgradere til en i PBT, såfremt jeg ender med at putte i kurv. :grin: Jeg er i øvrigt en smule forvirret omkring hvorvidt Realforce tastaturerne understøtter NKRO eller ej. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så skriver de fleste at de ikke gør, men på The Keyboard Company's hjemmeside, der skriver de følgende:

The subtle black on black keycaps with their tactile feel and N Key Rollover ensure fast and accurate input.


Spændende med det HHKB Pro 2, meld endeligt tilbage såfremt byttehandlen finder sted. Det skulle jo være den hellige gral ifølge mange. :P Og fedt projekt, du er vist en hardcore keyboard-nørd! 8-)
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster