Keyboard-fi



Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 16. sep 2015, 00:08

Jeg har kørt med et IBM Model M SSK i en længere periode, det understøtter så vidt jeg husker kun 4 key roll over. Jeg gamer en del og synes ikke jeg har oplevet nogle problemer med det. Så for mig er nkro ikke super vigtigt.

Jeg bruger mange timer om dagen på at taste på et tastatur, så bliver man nødt til at gå bare en lille smule op i det :P
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf wildstyle » 16. sep 2015, 00:21

Jeg mener jeg har læst, at Realforce understøtter 6KRO, hvilket også burde være rigeligt. Jeg spiller desuden ikke ret meget mere, så det burde heller ikke være et problem for mit vedkommende.

Og ja, det er også en sjov hobby. Og så er det jo rart at vide lidt om tingene, hehe. :P
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Keyboard-fi

Indlægaf nc8000 » 16. sep 2015, 07:53

Det bedste keyboard jeg nogensinde har haft var et originalt IBM AT keyboard
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Kolind » 18. sep 2015, 11:05

Nu med alle disse oldschool og mekaniske keyboards, må jeg lige slå et slag for et af de mere eksotiske ergo keyboards.

Billede

Microsoft sculpt ergonomic - Det er strålende!. Jeg døjede tidligere i højere grad af problemer med overbelastning delvist pga. at skulle mase hænderne sammen og flat ned med et normalt keyboard. Med dette hviler hænderne noget anderledes og er lidt vinklede både skråt og ud imod siderne, så jeg kan få en meget meget mere afslappet stilling med hænder/arme. Det har hjulpet en del faktisk. Nu føles det lidt krampagtigt at skulle bruge et normalt keyboard i længere tid af gangen.
Til gengæld kræver det lige lidt tilvænding. F.eks opdagede jeg at jeg tidligere nogle gange brugte højre hånd til at skrive T med, hvilket er et ret voldsomt no-go på sådan et keyboard. Men det syntes jeg hurtigt at jeg har fået vendet mig til.

Samtidigt har jeg været lidt i DIY-hjørnet og købt en lille track-ball mus som jeg har savet over og loddet og limet lidt på, så den passer ned i midten af den revne som er i keyboardet. Jeg bruger det desværre ikke så meget som jeg havde håbet - Der er lidt for langt hen og ned for at ramme kuglen, men ideen syntes jeg var meget god. Jeg er en af de som er glade for trackpointet hos Lenovo f.eks.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Kolind » 18. sep 2015, 11:05

Nu med alle disse oldschool og mekaniske keyboards, må jeg lige slå et slag for et af de mere eksotiske ergo keyboards.

Billede

Microsoft sculpt ergonomic - Det er strålende!. Jeg døjede tidligere i højere grad af problemer med overbelastning delvist pga. at skulle mase hænderne sammen og flat ned med et normalt keyboard. Med dette hviler hænderne noget anderledes og er lidt vinklede både skråt og ud imod siderne, så jeg kan få en meget meget mere afslappet stilling med hænder/arme. Det har hjulpet en del faktisk. Nu føles det lidt krampagtigt at skulle bruge et normalt keyboard i længere tid af gangen.
Til gengæld kræver det lige lidt tilvænding. F.eks opdagede jeg at jeg tidligere nogle gange brugte højre hånd til at skrive T med, hvilket er et ret voldsomt no-go på sådan et keyboard. Men det syntes jeg hurtigt at jeg har fået vendet mig til.

Samtidigt har jeg været lidt i DIY-hjørnet og købt en lille track-ball mus som jeg har savet over og loddet og limet lidt på, så den passer ned i midten af den revne som er i keyboardet. Jeg bruger det desværre ikke så meget som jeg havde håbet - Der er lidt for langt hen og ned for at ramme kuglen, men ideen syntes jeg var meget god. Jeg er en af de som er glade for trackpointet hos Lenovo f.eks.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Keyboard-fi

Indlægaf telum » 18. sep 2015, 13:12

jeg kan godt se logikken, men hvis man bruger roller-mouse er det nok ikke så smart. Roller-mouse er et must for mig, hvis min højre arm skal hænge ude ved siden af keyboardet når jeg bruger muse, får jeg lynhurtigt skulderproblemer..
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Keyboard-fi

Indlægaf wildstyle » 18. sep 2015, 15:15

Jeg har også overvejet nogle mere ergonomiske alternativer, f.eks. det to-delte ErgoDox:
Billede

Det ser super smart ud og mulighederne skulle nærmest være uendelige hvad angår optimal komfort og individuel tilpasning. Jeg må dog indrømme, at tanken om helt at skulle vende mig til et nyt layout afskrækker mig lidt. Eller, måske er det mere tanken om, at jeg stadig ville skulle bruge almindelige keyboard layouts alle andre steder, f.eks. på laptoppen eller på arbejdet. :oops:
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Keyboard-fi

Indlægaf F4R3W3LL » 18. sep 2015, 15:56

Lignende tanker har ramt mig. Jeg forelskede mig bare i den såkaldte "Nordic Ergo Pro Quiet" model fra Matias.

Billede

For det første afskrækkede prisen mig, men også det nye layout, hvilket var de to grunde til at jeg opgav på d´sådan et tastatur, og i stedet holdt mig til mine to andre tastaturer.
F4R3W3LL

Brugeravatar
 
Indlæg: 113
Tilmeldt: 19. jul 2015, 01:27

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Kolind » 18. sep 2015, 16:13

telum skrev:jeg kan godt se logikken, men hvis man bruger roller-mouse er det nok ikke så smart. Roller-mouse er et must for mig, hvis min højre arm skal hænge ude ved siden af keyboardet når jeg bruger muse, får jeg lynhurtigt skulderproblemer..


Nej det kan ikke rigtigt lade sig gøre med en roller mouse. Sådan en har jeg også overvejet. Har dog ikke umiddelbart så store problemer med musen, sålænge jeg varierer lidt imellem forskellige mus og bruger både venstre og højre hånd osv.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Kolind » 18. sep 2015, 16:17

De to split-keyboards der er rimeligt cool. Jeg kunne faktisk godt have brugt at det var lige et hak mere spredt end det er pt. Men samtidigt er det lige så meget vinklingen opad imod midten som er god i mine øjne. Fordelen ved Sculpt er også lidt at layoutet er meget normalt - Det er bare vinklet og knækket lidt, og har mulighed for at hvile hænderne på puden og have vinklet fingrene nedad fremfor at skulle holde fingrene oppe hele tiden for at ramme tasterne som man normalt gør. Dvs. det er vinklet nedad fremfor opad. Fjerner man kilen under keyboardet, kan man dog også vinkle det opad.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 18. sep 2015, 21:47

Overvejer lidt at anskaffe mig sådan et her. Det er ret kompakt! http://atreus.technomancy.us/
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf F4R3W3LL » 18. sep 2015, 22:09

Ostebaronen skrev:Overvejer lidt at anskaffe mig sådan et her. Det er ret kompakt! http://atreus.technomancy.us/


Så dem da projektet begyndte på /r/mechanicalkeyboards

Var så fristet musik14

Generelt frister ideen om et ergonomisk keyboard mig også virkelig meget. Dog er jeg utrolig ringe til at lodde, så Ergodox er ikke rigtig en mulighed for mig musik10
F4R3W3LL

Brugeravatar
 
Indlæg: 113
Tilmeldt: 19. jul 2015, 01:27

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 3. okt 2015, 16:28

Har fået lov at låne et HHKB professional 2 og bestemme mig om jeg skal eje sådan et eller ej.

Billede
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf F4R3W3LL » 3. okt 2015, 16:42

Ostebaronen skrev:Har fået lov at låne et HHKB professional 2 og bestemme mig om jeg skal eje sådan et eller ej.

Billede


Bare en lille smule misundelig :cry:

Hvad synes du umiddelbart om Topre?
F4R3W3LL

Brugeravatar
 
Indlæg: 113
Tilmeldt: 19. jul 2015, 01:27

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 3. okt 2015, 17:27

Umildbart er det ikke helt min kop tee. Hvis du vil købe keyboardet kan jeg godt skabe kontakten mellem dig og sælger. Han er fra Danmark så det ville være nemt. Send en PM ved interesse.

Men grunden til at det ikke er min kop te er, ligesom med de fleste andre linære switche, er at jeg ikke kan føle hvornår switchen er aktiveret. De 45g topre switche er også for lette. Jeg er vant til switche som er meget hårdere. Layoutet kunne jeg sagtens vænne mig til. Det er faktisk ikke helt så dumt. Byggekvaliteten er skam også OK på det her board. Hvis man ønsker et transportablet setup er det er super godt bud på et keyboard til formålet.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Nissen » 7. okt 2015, 22:08

Hvor jeg dog forelsker mig i de HHKB's hver gang jeg ser dem.. Synes de ser fede ud :-) Mit problem med den model der, er at ctrl-knappen ikke er hvor den plejer, så det ville give nogen vanskeligheder når jeg bl.a spiller WoW.
Men nu hvor jeg nærstuderer layoutet kan det måske være en fordel hvis man vænner sig til det.

Jeg bruger selv et Filco Majestouch 2 med brune switches, og er egentlig godt tilfreds, men jeg overvejer i tiden at anskaffe mig et tenkeyless, da jeg alligevel ikke bruger numpad... Har luret på et Noppoo Choc mini pga. F-tasterne er helt tæt på nr.-tasterne, og at det får OK tests. Bagdelen ved netop det tastatur er, at jeg er vant til dansk layout og det ikke kan fås med andet end ANSI-layout.

Ostebaronen, hvor lang tid tog det at vænne dig til US-layout?
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 7. okt 2015, 23:53

Jeg har brugt US-layout ret længe nu, nok de sidste 5 år eller lign. Så det ligger langt væk i hukommelsen. Men erindrer ikke at det tog voldsomt længe. Et par dage, en uge max. Det er jo meget få taster som sider forskelligt. Resten er fundementalt det samme, medmindre du bruger colemak eller dvorak eller et andet layout.

Som nævnt tidligere så skriver jeg nu Æ, Ø og Å med R ALT + Z, R ALT + L og R ALT + W, det tager ikke lang tid at vænne sig til at de sider der. Jeg foretrækker US layout fordi at syntax taster er i et cluster for sig, så jeg ikke skal bruge R ALT og Shift som modifier hver gang jeg skal bruge dem. Personen som har designet det danske layout, eller det layout det er baseret på har ikke haft været programmør men bare drysset tasterne tilfældigtvis rundt på tastaturet.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Nissen » 8. okt 2015, 00:26

Jeg tror heller ikke det vil tage lang tid at vænne sig til US-layoutet, men jeg kom i tanker om, at når jeg så skal bruge min macbook, at der så kan komme forvirring.. Hvordan klarer du det?

En anden ting jeg kigger på lige nu er hvilke switches jeg skal have på det næste keyboard. Et eller andet sted tror jeg, at jeg vil have brune igen da jeg jo alligevel ikke kan bruge 2 tastaturer på én gang. Samtidig tænker jeg, at det kunne være sjovt at prøve noget nyt... Jeg har haft sorte switches før, og de var ikke noget for mig at skrive på, og kan forestille mig, at jeg heller ikke kan enes med røde så. Blå er jeg lidt i tvivl om de er for lette at trykke på... Jeg har aldrig prøvet dem...

Hvordan synes du blå switches er til spil, og kender du evt. andre switches der minder om brune?

Hvordan har du forresten gjort så du kan skrive de kommandoer for Æ, Ø, Å? De virker ikke for mig :-)
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Keyboard-fi

Indlægaf Ostebaronen » 9. okt 2015, 22:01

Du skal nok fikse så R ALT faktisk er ALT Gr. Det kan du f.eks. med Microsoft Keyboard Layout Creator.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Keyboard-fi

Indlægaf aparthia » 10. okt 2015, 01:20

Man kan også bruge AutoHotKey til at gemme personlige ændringer. Har selv et Poker II, hvor et FN-lock har været ønskværdigt. Derigennem har jeg også bundet ÆØÅ på et ellers britisk layout.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 9 gæster