Lystfisker-fi



Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2011, 23:06

Ja det må jo være på tide med lidt sundere interesser end øl og whiskey, så jeg tænkte at lystfiskeri må da være noget vi er mange der dyrker, jeg har skrevet en del om fiskeri i min blog, men ser ingen grund til at det ikke spreder sig en smule..

Jeg har nok været 5-6 år da jeg selv begyndte at fiske, det var i Hasmark på Nordfyn, hvor min storebror og jeg havde en lille (meget lille) jolle som vi tog ud og fangede fladfisk i, så blev det Put and take fiskeri i mange år og de sidste 10 års tid er jeg skiftet mere og mere til medefiskeri, det har jo den fordel at det er "gratis" og man er ikke bundet af et bestemt antal timer, hvis man kommer frem og ikke gider efter 20 minutter tager man bare hjem og går det vildt for sig så bliver man bare nogle flere timer..

Her til eftermiddag var vi ne
de i det lokale vandhul og fiske efter Suder, Aborre, skaller og Gedder, der er altid noget der bider på, vi er gået væk fra majs, som ellers har været min foretrukne agn i mange år, men nu står den på regnorm og de er skisme gode..

I dag fik vi 8-10 Suder mellem 1,4 og 4 kilo, en lille skalle og et par Aborrer..

Billede

Billede

Flot fisk ikke sandt ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf librarian » 3. sep 2011, 10:37

den er rigtig flot! men vil du ikke hellere fange noget, du kan spise? (det var så et spørgsmål fra "madfiskeren :lol: )
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Lystfisker-fi

Indlægaf Burning777 » 3. sep 2011, 10:58

Jeg er vokset op tæt på Hirtshals med en familie i fiskeriet inden alle de små kuttere blev hugget op. Så jeg fik fisk i alle former som barn hele min barndom. Nu kan jeg ikke fordrage nogen former for fisk så fang i bare jeres fisk. God hobby og dejligt at komme ud i naturen :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 3. sep 2011, 11:16

Jeg spiser stort set ikke fisk og "fredfisk" bliver altid sat ud, det gør gedder også, det eneste jeg tager med hjem er ørreder fra PogT søer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf librarian » 3. sep 2011, 11:22

JEG spiser fisk, og jeg elsker det! Jeg koger fond på benene, og jeg griller, steger, damper, røger og laver supper og saucer og alt hvad jeg kan finde på. Jeg ved ikke noget bedre end frisk, hjemmefanget fisk!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Mathias Bak » 17. sep 2011, 21:03

Var lige ude fra kl. 19.30 til det blev begyndte at blive mørk (dvs. ca. 1,5 timer) sammen med to andre gutter. Vi hev i alt 8 aborre i land, så det var helt udemærket :-)

Det meste af tiden gik med at tage fisk af krogen, så vi kunne sætte dem ud igen
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf librarian » 17. sep 2011, 23:57

lyder hyggeligt :-) Kom der aborrer i land? skulle de tilberedes?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Mathias Bak » 18. sep 2011, 10:25

Nej i gĂĄr satte vi dem bare ud igen, men det var godt at fĂĄ boostet moralen igen efter et par 0-ture :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 18. sep 2011, 11:16

Catch and release er den rigtige måde at gøre det på..

Der er ikke noget som lidt propfiskeri for at få boostet moralen efter 0ture efter de "ædle" fisk..

I sidste weekend fangede knægten en Dammusling..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Mathias Bak » 18. sep 2011, 11:39

Ja propfiskeri er rigtig effektivt. I gĂĄr var det dog smĂĄ spinnere de ĂĄd rĂĄt.

Sejt nok at fange en musling :D

Findes der egentligt en hjemmeside hvor man kan se gode fiskesteder? Vi lider alle tre af ikke at komme fra "lystfiske-familier", så der er ikke rigtig noget der har lært os om de gode steder :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 18. sep 2011, 14:16

det er jo bare at springe på cyklen og prøve de søer der ligger i lokalområdet, så finder man de gode steder..

Jeg ved ikke om carphunters findes endnu men der er gode medesøer nævnt
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf librarian » 18. sep 2011, 15:55

Claus-DK skrev:Catch and release er den rigtige måde at gøre det på..


Er der kun Ă©n rigtig mĂĄde? SĂĄ er det i hvert fald ikke catch and release!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Mathias Bak » 30. sep 2011, 20:32

HAPS!! Fangede en 5-6 kilos gedde i dag! Det var alt for vildt! rulle2
Havde også en anden en på, men den bed linen over før jeg fik den halet ind. Det bedste var dog næsten det utroligt lækre vejr :-) Sikke en dag

librarian skrev:
Claus-DK skrev:Catch and release er den rigtige måde at gøre det på..


Er der kun Ă©n rigtig mĂĄde? SĂĄ er det i hvert fald ikke catch and release!


Jeg har ikke noget mod at spise de fisk jeg fanger. Jeg synes bare at de fisk der smager godt (undtagen laks) lever i saltvand, til gengæld synes jeg det er sjovere at fiske i søer og vandløb, derfor sætter jeg de fleste ud igen :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 6. jan 2012, 23:28

fra juleferien.. i Prag, julespise fiskesuppe og karpe med kartoflesalat..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 11. jan 2013, 16:58

Jeg ved godt at geder er glubske, men den her tager vist prisen for den mest glubske gedde i historien :shock: :shock: :shock:

Billede

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20971848
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 6. maj 2013, 00:28

Min 'pseudo'-nevø (mine bedste venner knægt) fyldte 10 forleden, og jeg forærede ham en fin 7' kulfiberstang og et helt ok hjul. Idag tog jeg ham med til Simons Put&take, så han kunne afprøve sit nye grej: Missionen var, at han skulle fange sin første fisk. Simon har lavet en lille børne-sø, hvor han udsætter rigtig mange, fortrinsvis små ørreder, og hvor voksne ikke må andet end hjælpe ungerne. Missionen lykkedes, han krogede fem, mistede tre, men vi kom hjem med to ganske fine af slagsen, knægten var pave stolt, og vi fik fisk til aftensmad.
I næste uge skal der fanges hornfisk! Jeg håber på masser af pålandsvind...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 6. maj 2013, 01:31

snuppet fra en anden trĂĄd:

Claus-DK skrev:en krokodille er en STOR gedde


Tell me more, tell me more, tell me more :-)
I mine teenage år drømte jeg så meget om at fange en +10kg's gedde, men nåede aldrig meget over de seks...

Edit: Pics, or it didn't happen! (som de unge siger...)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 6. maj 2013, 08:28

Jeg glemmer altid at tage billeder, men nu har jeg fået ny telefon med kamera, så chancen vil nok øges for at jeg husker kameraet i fremtiden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Mataugust » 12. maj 2013, 17:25

Min dreng på næsten 8 år plager om at komme ud og fiske. Jeg har selv tænkt på det nogle gange- at det kunne være sjovt at komme prøve igen (det er vist 25-30 år siden sidst).
Jeg har intet problem med at gå i bilka og købe et begyndersæt, men spørgsmålet er så hvordan vi kommer videre derfra..Sidst jeg købte et begyndersæt stod det næste 2 år i udhuset før jeg kunne give det væk som en gave. Det gider jeg ikke denne gang.
Jeg mangler det helt elementære, så simpelt som at kunne binde en fornuftig knude, få viklet snøren på hjulet og hvad der ellers skal til for at kunne fiske......
Det kan godt være at jeg skal bruge en bog med mange illustrationer, men hvilken?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 12. maj 2013, 19:02

Gads store bog om lystfiskeri er en rigtig god og grundig bog..
Politikens store lystfiskerbog er også rigtig fin læsning..
Men du kan IKKE læse dig til at lære at kaste, læse vandet og sådan nogle ting, du kan få en god grundviden, lære at binde knude, hvilke fisk du kan fange og cirka hvordan, men de små finesser er nogle ting man må tilegne sig ved at fiske..
Du kan sagtens få gode ture uden at kunne se på boblerne på søen hvor stor fisken er og hvad slags fisk det er, det er jo bare noget nørderi...

Du skal gøre op med dig selv om du er typen der vil sidde ned eller om du vil gå og stå når du fisker, om du er til spinne eller medefiskeri, før du beslutter dig for hvad slags grej du køber..

Jeg har lige købt et sæt til min dreng på seks og det var ikke et billigt sæt, heller ikke dyrt, men et sæt af en god kvalitet, det er vigtigt for noget billigt bras giver mere bøvl end glæde, brug 500 i stedet for 149 på et sæt, så får du en fornuftig kvalitet og en meget større glæde ved dit fiskeri..

7-9 fods fiskestang er allround, et hjul i størrelse 300/3000/3/30 (samme størrelse) er også velegnet til det meste normale fiskeri, linen bør være 0,25-0,3..

Selv har jeg stænger i hobetal fra 5 til 14 fod, masser af hjul og alskens endegrej, det er lidt ligesom hovedtelefoner når man er bidt af det er et svært at begrænse sig, fiskeri har været en lidenskab for mig siden jeg jeg 5-6 år gammel og fylder mere i mit liv end f.eks hovedtelefoner...

Heldigvis kan de to kombineres thumbs

Snøren på hjulet er "bare" at binde linen fast til spolen og så ellers køre rundt på håndtaget til spolen er fyldt, husk at give en smule modstand så linen bliver rullet relativt stramt på spolen, ellers vil det give problemer i form af "ugler" og korte kast..

Emnet er kæmpestort, så har du brug for tips og tricks så bare råb op...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron