Hvad er klokken?



Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 18. dec 2015, 14:43

Ethvert forum af en vis størrelse og betydning bør have sin egen tråd om måling af tid :-)

---

Så, jeg lægger ud med årets julegave fra mig til mig, en tysk beater aka DA36, der blev leveret i forgårs fra Toptime i Bratislava. Har tidligere haft DA47, så ville prøve mig uden bevægelig bezel denne gang. Damasko's nye hærdede stållænke blev der ikke til, men måske næste jul, hvem ved. Har endnu ikke målt nøjagtigheden, men min tidligere DA47 holdt sig på 1-2 sekunders afvigelse per dag, hvilket er imponerende for et ur, der ikke er COSC-certificeret.

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf toppe » 18. dec 2015, 15:07

Man behøver ikke måle tid - man ringer da bare til frk klokken: 70 10 11 55
rulle6
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 18. dec 2015, 15:31

Tak for forslaget, så fik jeg indstillet uret efter dansk normaltid, og kan løbende tjekke nøjagtigheden.
Frøken Klokken
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Hvad er klokken?

Indlægaf nc8000 » 18. dec 2015, 16:24

Lækkert. Jeg kører på 20. år med det Certina titanium ur jeg købte som julegave til mig selv da min mor døde

Billede
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 18. dec 2015, 16:44

Har man lyst til at se flere af Damasko's modeller, sĂĄ er her 100+ sider med billeder.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf Buyer no 1 » 18. dec 2015, 17:41

Fra den gang hvor alt drejede sig om rummet ......

Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 18. dec 2015, 18:03

Astrographic/Sea Wolf/mfl blev genoplivet sidste ĂĄr.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf Mortenhoe » 18. dec 2015, 20:51

Billede
Junghans. Casio. Festina. Seiko og Casio G-Shock. GĂĄr med mit G-Shock hver dag :-) "The King of G-Shock"
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf Kolind » 18. dec 2015, 22:54

Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 18. dec 2015, 23:33

Førnævnte DA47

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf Buyer no 1 » 18. dec 2015, 23:49

kvik skrev:Astrographic/Sea Wolf/mfl blev genoplivet sidste ĂĄr.


De er godt nok flotte, synes jeg. Men jeg må desværre ogå erkende, at jeg er for nærig til at give 10K for et ur. Så hellere ofre en reparation og et nyt glas på det gamle :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf Mortenhoe » 19. dec 2015, 00:53

Siden jeg købte min Festina Tour De France 2011, har jeg været helt forelsket i store ure! Det var også derfor jeg købte mit "King of G-shock" Casio G-Shock GX56. Siden hen har jeg købt et lækkert 21 juvels japansk automatisk Seiko SKX779 "Black Monster", men har måtte indse at de ikke er smart med et automatiske ure, når man skifter rundt med hvilke man har på. Uret er forresten til salg herinde *wink*

Jeg har dog forelsket mig helt tosset i det her Amerikanske ur. De bliver temmelig dyrt at fĂĄ til DK, med fragt, told og moms.

Reactor Poseidon. Et kæmpe svin af en dykkerklokke. Hvis du slår det ind i dørkarmen, skal du have fat i spartel og maling, for uret sker der intet med.

Billede
Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 19. dec 2015, 01:31

Gear Patrol: "The Reactor Poseidon LE is a watch that enters the room like an 800 pound gorilla in a tuxedo with the sleeves ripped off."

:grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf msp » 29. dec 2015, 17:57

Seje ure, kan specielt godt lide Ketils nye, men jeg vil komme til at savne at have en dykker krans, jeg bruger den når jeg laver mad, når jeg svømmer, ogsv...

Jeg går engelligt ikke op i ure men jeg købte for snart 8 år siden et Omega Seamaster Professional.

Billede

Jeg går med det hver dag, og jeg må tilstår at hver dag er det en fornøjelse at tage det på, fantastisk balance og det har aldrig hængt fast i mine hår på armen—det er det første ur hvor jeg ikke har problemer med det.

Jeg har en kollega der har et Panerai, de er bare flotte syntes jeg...

Billede

Hilsen Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf Mortenhoe » 29. dec 2015, 20:14

Uha! Sådan et Omega Seamaster er en klassiker og burde være et hver mands eje.
Mine bank er dog ikke helt enig i prissætningen på Omega ure :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 29. dec 2015, 22:21

@msp: Er lidt spændt på, om jeg kommer til at savne den udv bezel med DA36. Når jeg havde DA47, brugte jeg den dog minimalt. Desuden rager Damasko's udgave lidt ud og er forholdsvis skarpskåren, så jeg syntes dengang ikke, at ærmet gled helt uhindret over, når jeg skulle se, hvad klokken var (kan bedst lide, at uret sidder tæt til håndleddet, og ikke dingler rundt fremme ved håndroden). Selve urværket har forøvrigt nu stabiliseret sig, og tidsafvigelsen er under 1 sekund pr. dag, hvilket altså er imponerende. Jeg er langsomt ved at vænne meg til at aflæse hvidt på sort også, selv om jeg nok stadig mener, at sort på hvidt (DA47) er lettere at aflæse. Begge Damasko'er er dog ekstremt letaflæselige pr. design, synes jeg. Hvor jeg ikke har så meget behov for tidsmåling via udv. bezel, så bruger jeg til gengæld ugedag/dato ofte. Det er en tredie grund til, at Damasko'en imødekommer mine brugsmønstre fortrinneligt. Eneste ting jeg er lidt ked af er, at jeg ikke anskaffede stållænken fra starten, jo mere jeg kigger på den, jo mere synes jeg, at den 'hører til' uret.
Billede
PĂĄ den anden side bestĂĄr lidt morskaben (for mig) i at 'lege' med forskellige remme :-) Har netop bestilt disse to hos Helmut Watches i Canada, Gunny Worn Camo og Vintage Airman.
Billede
Billede
Egentlig synes jeg, at Damasko's egne remme er ganske udemærkede (har både skindremmen og gummiremmen), men legebarn er man jo :-) Skindremmen ser forøvrigt således ud:
Billede
Hvis nogen har tænkt sig at gå mig i bedene og anskaffe sig en Damasko, så vil jeg anbefale at gå via en forhandler. Uret kan også købes direkte fra Damasko, men min tidligere, personlige erfaring (DA47) med den rute har gjort, at jeg denne gang, og fremover, holder mig til forhandlerne - Så har jeg ikke sagt hverken for lidt eller for meget :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 5. mar 2016, 23:10

Billede
Helmut-remmene er røget retur til Canada, de ankom uden huller, og sælger har ikke gidet svare på mails. Mens jeg tager tilløb til stållænken, bruger jeg viste Fixo-flex rem som 'ventepølse'.
Senest rettet af kvik 9. mar 2016, 01:49, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: link repareret
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf toppe » 6. mar 2016, 00:49

Den Fixo-flex rem klæder uret ret fint, imho. Jeg ser frem til at se uret med en stål lænke :-)

Personligt droppede jeg armbåndsuret tilbage i 1993. Jeg var en ung arkitektstuderende dengang, og havde lige læst 'Ornament and Crime' - et manifest fra 1908 skrevet af Adolf Loos. Efter det droppede jeg al udsmykning inkl armbåndsuret.
Det sidste armbåndsur jeg havde, var et Tissot Twotimer - et kombineret analog og digital ur. Jeg købte det i Schweiz efter at have besøgt en ven, hvis onkel havde udviklet og producerede den digitale del af uret. For nyligt overvejede jeg anskaffe ét igen, men jeg holdt mig heldigvis i skindet ;-)
Jeg har det nok med armbåndsure som jeg har det med pladespillere - i tanken kunne det være fedt at eje, men i virkeligheden - not so much...

Billede
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hvad er klokken?

Indlægaf kvik » 6. mar 2016, 01:36

Se hvordan det gik med den næste Adolf, der også havde et temmelig forkvaklet forhold til begrebet renhed. Når det spark så er leveret, vil jeg til mit forsvar sige, at jeg faktisk har valgt lige dette ur, fordi det viser tid, ugedag og dato ganske tydeligt, og jeg bruger alle tre oplysninger ofte. Egentlig er Damaskos to grund-ure, DA36 og DA47, vel om noget udtryk for den Loss’ske tankegang - der er ikke mange 'tatoveringer' her, så vidt jeg kan se. Alt halløjsaet med remmene er bare legebarnet i mig, når man nu kan skille ting ad og sætte dem sammen igen, så er det sgu svært at lade være :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Hvad er klokken?

Indlægaf nc8000 » 6. mar 2016, 06:34

2 ure jeg flere gange har overvejet at købe fordi jeg synes der er ret fede, men endnu ikke har gjort alvor af er QlockTwoW og Slow watch

Billede

Billede
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron