Snapse-fi



Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 14. jan 2016, 20:21

Jeg er blevet bidt af snaps, så nu tænker jeg, at vi også skal have noget Snapse-fi på programmet.

Mit snapse eventyr startede to uger inden jul, hvor jeg på magisk vis, fandt en opskrift på en omgang Julesnaps, som jeg bare måtte prøve. Nu har jeg jo nogle bedsteforældre, som har lavet snaps til diverse påskefrokoster og julefrokoster i mange mange år. Så nu hvor min far springer traditionen over, så har jeg taget den under vingerne, så nu er der snaps for alle pengene!

Min første Julesnaps (Er drukket), var lavet på Klar Brøndum, men efterfølgende er der lavet af Smirnoff Vodka.

Billede

Her har jeg 4 forskellige snapse:
    - Dildsnaps
    - Pistaciesnaps
    - Æblesnaps
    - Julesnaps

Billede

Her ser vi Pistaciesnapsen (Venstre) og Julesnapsen (Højre) filtreret ned i to karafler jeg fik købt mig på et loppemarked i lørdags. ;-)

SĂĄ nu kommer det sjove.. Hvor mange af jer andre laver snaps?
3musik
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf nc8000 » 14. jan 2016, 20:56

Min far lavede snaps men jeg gør ikke. Det tætteste jeg kommer er at jeg med års mellemrum lave romtopf som dels giver dejlig frugt til is og desserter og dels giver en skøn frugt/rom likør
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 14. jan 2016, 21:44

nc8000 skrev:Min far lavede snaps men jeg gør ikke. Det tætteste jeg kommer er at jeg med års mellemrum lave romtopf som dels giver dejlig frugt til is og desserter og dels giver en skøn frugt/rom likør


SĂĄ lige en opskrift pĂĄ det, og det lyder altsĂĄ ogsĂĄ yums!
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf superpronker » 15. jan 2016, 17:03

Kæft de ser flotte ud! Jeg har haft stor success med tørrede tranebær + lakridsrod (evt. anisstjerne i stedet, den afgiver MEGET hurtigt lakridssmag, så man får noget lidt små grå agtigt). Sukkeret i tørrede tranebær tager det sprittede i smagen. Nogle synes, det gør det tøset, andre synes det gør det lækkert. Det fungerer i hvert fald godt, hvis man kun har ganske kort tid til snapsen skal drikkes (2 uger kan være nok).
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Snapse-fi

Indlægaf Walbum4262 » 15. jan 2016, 21:09

Men Gerner.... HvornĂĄr for man en indbydelse til at komme og smage :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 15. jan 2016, 21:15

superpronker skrev:Kæft de ser flotte ud! Jeg har haft stor success med tørrede tranebær + lakridsrod (evt. anisstjerne i stedet, den afgiver MEGET hurtigt lakridssmag, så man får noget lidt små grå agtigt). Sukkeret i tørrede tranebær tager det sprittede i smagen. Nogle synes, det gør det tøset, andre synes det gør det lækkert. Det fungerer i hvert fald godt, hvis man kun har ganske kort tid til snapsen skal drikkes (2 uger kan være nok).


Synes også de er flotte, kan i sær lide julesnapsen i den firkantede karaffel! Den har sådan et blåt skær i glasset, som får det til at se endnu mere lækkert ud.
Hvad angår sprittede smag, så savner jeg faktisk den sprittede smag i mine snapse.. Kan godt lide når den kræser lidt på tungen. rulle2
Har faktisk set lidt opskrifter med lakrids, og det lyder altså lækkert, det bliver jeg simpelthen nødt til at prøve på et tidspunk! Venter lige på, at der kommer vodka eller klar brøndum på bud igen, for så køber jeg lige ind til et par mere.. ;-)

Walbum4262 skrev:Men Gerner.... HvornĂĄr for man en indbydelse til at komme og smage :)


Det kunne jo være, at vores næste meet skulle hedde: Hoved-fi meet - Nu med Snaps? 7musik
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 10. mar 2016, 18:42

Så blev der sat 3 nye snaps over! Fik lige købt mig 4x Klar Brøndum i går, så fik lige smagt de andre til, og så brugt de sidste 3 flasker på disse lækre snapse!

Billede
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf Walbum4262 » 10. mar 2016, 19:05

Som altid ser det skide lækkert ud :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Snapse-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 10. mar 2016, 20:41

Blåbær, fennikel, vanille + kaffe ?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 10. mar 2016, 23:07

Yes, er faktisk denne opskrift jeg har fuldt: http://www.brondumssnaps.dk/recipe_post/kaffesnaps/
Glæder mig til i sær Fennikel og kaffe snapsen, for de lyder lidt underlige. :-)
Får en ven på besøg lørdag, så slår vi hul på nogle af de andre jeg lavede for 3 måneder siden. ;)
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf superpronker » 11. mar 2016, 00:51

En kammerat har forsøgt sig med at putte egetræsbriketter i sin bærsnaps og lade den stå i et år. Det var ÅNDSSVAGT lækkert! Den fik sådan en rigtig whisky-agtig smag...
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Snapse-fi

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2016, 03:51

Som knægt havde jeg en ven, hvor der hang flasker på æble og pærer træerne, så kom der med tiden et helt æble/pære nede i flasken, det så flot ud når de snapse flasker stod på rad og række..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Snapse-fi

Indlægaf Burning777 » 11. mar 2016, 13:10

SNAPS! Min favorit drik. Glem Portvin, Whisky, Rom og GIN og alle andre nymodens døgnfluer - giv mig en SNAPS!!! Franskmændene har deres cognac, italienerne deres grappa, irerne og skotterne deres whisky osv - her i Danmark har vi SNAPSEN! Lavet på gode gammeldags kartofler fra den danske muld. Tag ikke fejl - det kan godt være høj klasse og der er andre snapse end Rød Ålborg.

Jeg drikker snaps hele året, selv i sommerferien syd på når de andre drikker pilsnere eller rødvin så snupper jeg en snaps. Det skal ikke være kryddersnaps eller hjemmelavet eller kunstig smag. Det skal være den helt rene, fine balancerede, runde smag på linie med de Japanske whiskies. Jeg tager heller ikke kun en snaps til morgenmaden eller til en god frokost, den kan også komme på bordet om aftenen eller når man griller om sommeren. OG snaps skal IKKE I FRYSEREN - den skal drikkes håndvarm!

Her er mine tre favoritter:

1. Svendborg Gylden. 79 kr i Brugsen. Denne er bare den bedste snaps. Fin, balanceret, blid, lækker. Kan drikkes uden noget til, til frokosten, om morgenen. Kort sagt til alt.
Billede

2. Svendborg Korvet. 79 kr i Brugsen. Dette er som en classic. En lille smule mere af det hele. Når det skal være ekstra godt. Som at tage en Classic i stedet for en almindelig pilsner. Denne snaps er stadig utrolig rund og mild i smagen med en super fin balance i smagen.
Billede

3. Aalborg Export. Samme kategori som de to ovenfor, ikke for meget smag men perfekt afstemt.
Billede
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Snapse-fi

Indlægaf telum » 11. mar 2016, 13:25

fedt!

Kartoflen kom dog først til danmark i 1820 eller deromkring, så det er lidt sjovt at vi altid regner den for noget af det allermest danske :-)

(Det er ikke så længe siden vi kom til at diskutere det hjemme i sofaen og fandt en hjemmeside med ret meget kartoffel-relateret info ruller1 )
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 11. mar 2016, 13:47

De to Svendborg snapse ser da yderst delikate ud, og til prisen, sĂĄ kan de da umuligt skuffe. ;-)
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 11. mar 2016, 15:33

Jeg forærede engang min far en Lysholm Bacalao - den kan klart anbefales. En O.P. Andersen er heller ikke at foragte.

Billede

Vil man vide mere om kartoflen (og har man en barnlig side) kan man se denne fine dokumentar:

toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf Mataugust » 11. mar 2016, 20:28

Det er sjældent jeg drikker snaps, selvom det er smadderlækkert. Når det så sker så er det denne her
Billede

Det er simpelthen den bedste, og den er ogsĂĄ fremragende om sommeren.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Snapse-fi

Indlægaf Burning777 » 27. mar 2016, 11:59

Selvom historien om snapsen, også er en 500 år gammel historie om myndighedernes kamp mod den, så er der ikke noget, som tyder på, at den er på vej ud. Tværtimod lyder det fra Caroline Nyvang:

- Snapsen har i de seneste år fået en renæssance. Det hænger nok sammen med, at det er blevet populært at lave sin egen snaps, og tilsætte sine egne ingredienser.



http://www.dr.dk/nyheder/kultur/histori ... -i-500-aar
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 17. maj 2016, 19:03

Lige et lille billede af mit snapse hjørne i min 1-værelses lejlighed. ;-)

Billede
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 17. maj 2016, 20:51

Jeg laver rabarbersnaps - den bliver meget lyserød, en ren tøsesnaps :grin:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron