Snapse-fi



Re: Snapse-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 17. maj 2016, 22:25

toppe skrev:Jeg laver rabarbersnaps - den bliver meget lyserød, en ren tøsesnaps :grin:


Endelig en fornuftigt anvendelse for de rabarbere jeg har i haven thumbs

Er der en opskrift, eller er det bare Brøndum og rabarber i forsøgsmæssige mængder?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 17. maj 2016, 22:43

Buyer no 1 skrev:
toppe skrev:Jeg laver rabarbersnaps - den bliver meget lyserød, en ren tøsesnaps :grin:


Endelig en fornuftigt anvendelse for de rabarbere jeg har i haven thumbs

Er der en opskrift, eller er det bare Brøndum og rabarber i forsøgsmæssige mængder?


Jeg skar rabarberne i mindre stykker og fyldte et henkogningsglas. Jeg har hældt vodka over rabarberne og tilsat lidt sukker og en stang vanille - jeg lod det stå i et par uger eller tre og har kørt det gennem et kaffefilter. Jeg er sikker på at du kan google dig frem til en 'rigtig' opskrift.
Rabarber gør sig nu også godt som saft, marmelade samt som en del af en gang rødgrød med fløde.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 18. maj 2016, 19:23

NĂĄr man kan lave gin med agurke-smag, kan man vel ogsĂĄ lave gin med rabarbersmag :?: Det finder jeg i hvert fald ud af, om 3-4 uger :grin:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 18. maj 2016, 19:55

Har lige fået 2 snapsebøger her forleden, så skal til at finde nye spændende opskrifter! :D
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 18. maj 2016, 20:08

Buyer no 1 skrev:NĂĄr man kan lave gin med agurke-smag, kan man vel ogsĂĄ lave gin med rabarbersmag :?: Det finder jeg i hvert fald ud af, om 3-4 uger :grin:


Spændende! Hælder du gin over rabarberne eller har du tilsat andet?


Gerner skrev:Har lige fået 2 snapsebøger her forleden, så skal til at finde nye spændende opskrifter! :D


Hold os endelig opdateret - bĂĄde med de gode og de dĂĄrlige erfaringer :-)
Jeg kan eksempelvis ikke anbefale rønnebærsnaps - jeg ved ikke om jeg har gjort noget galt, men jeg har en flaske med en flot men udrikkelig væske til at stå... Ræven havde delvist ret - de er ikke kun sure med meget bitre...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 18. maj 2016, 20:17

toppe skrev:
Buyer no 1 skrev:NĂĄr man kan lave gin med agurke-smag, kan man vel ogsĂĄ lave gin med rabarbersmag :?: Det finder jeg i hvert fald ud af, om 3-4 uger :grin:


Spændende! Hælder du gin over rabarberne eller har du tilsat andet?



Jeg har tilsat en kvart stang økologisk vanille og lidt sukker ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 29. maj 2016, 08:44

Så skal der snart købes glasflasker hjem!
https://www.flaskelandet.dk/Flasker/Gla ... arree.html
Tror jeg køber den type flaske i 300/500/700ml. De små er i hvert fald spændende, for ville gerne have mulighed for, at kunne lave halve portioner. Så kan man jo prøve lidt flere forskellige smage. :D
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 6. aug 2016, 15:12

Alt det snaps er godt nok gĂĄet i stĂĄ..

Er det nogen som har prøvet, at lave snaps på det lidt billigere klar snaps med kun 32%?
De koster 60 kr. flasken, så kunne være interessant at prøve. Det eneste ærgerlige er de 32%, som jo gerne skulle have været 40%. rulle6
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf Mataugust » 6. aug 2016, 17:35

toppe skrev:Jeg kan eksempelvis ikke anbefale rønnebærsnaps - jeg ved ikke om jeg har gjort noget galt, men jeg har en flaske med en flot men udrikkelig væske til at stå... Ræven havde delvist ret - de er ikke kun sure med meget bitre...


Jeg tænker at rønnebær skal blandes med noget andet. Jeg har selv en ide om noget kantarel/enebærsnaps og så tilsætte lidt rønnebær for at få noget bitterhed.
Det kunne sikkert også være godt at putte i en hyldebærsnaps - hyldebær er i sig selv lidt fad og trænger til noget pift og der kunne rønnebær være en god ide.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 6. aug 2016, 19:00

Gerner skrev:Alt det snaps er godt nok gĂĄet i stĂĄ..

Er det nogen som har prøvet, at lave snaps på det lidt billigere klar snaps med kun 32%?
De koster 60 kr. flasken, så kunne være interessant at prøve. Det eneste ærgerlige er de 32%, som jo gerne skulle have været 40%. rulle6


Jeg bruger normalt billig vodka, de holder normalt 37% og er imo ganske fine til kryddersnapse. Hvis du kender Ă©n der skal til Tyskland og handle, kan du med fordel bestille en 3 liters bag-in-box vodka med hjem... ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 6. aug 2016, 19:04

Mataugust skrev:
toppe skrev:Jeg kan eksempelvis ikke anbefale rønnebærsnaps - jeg ved ikke om jeg har gjort noget galt, men jeg har en flaske med en flot men udrikkelig væske til at stå... Ræven havde delvist ret - de er ikke kun sure med meget bitre...


Jeg tænker at rønnebær skal blandes med noget andet. Jeg har selv en ide om noget kantarel/enebærsnaps og så tilsætte lidt rønnebær for at få noget bitterhed.
Det kunne sikkert også være godt at putte i en hyldebærsnaps - hyldebær er i sig selv lidt fad og trænger til noget pift og der kunne rønnebær være en god ide.


Hmm, jeg har faktisk noget hyldeblomstsnaps stående - det kunne måske være jeg skulle prøve at mikse den med en lille smule af den ellers udrikkelige rønnebærsnaps...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf nc8000 » 6. aug 2016, 19:16

Rønnebær skal have frost før de bruges, det tager det bitre
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 6. aug 2016, 19:22

nc8000 skrev:Rønnebær skal have frost før de bruges, det tager det bitre


Mine fik en lille uges tid i fryseren efter de var plukket. Som jeg har forstået det, er rønnebærene lettere giftige før de har fået frost.
Jeg har måske været alt for rundhåndet med dem, så det er måske nærmere en slags koncentrat jeg er endt med...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf nc8000 » 6. aug 2016, 19:44

toppe skrev:
nc8000 skrev:Rønnebær skal have frost før de bruges, det tager det bitre


Mine fik en lille uges tid i fryseren efter de var plukket. Som jeg har forstået det, er rønnebærene lettere giftige før de har fået frost.
Jeg har måske været alt for rundhåndet med dem, så det er måske nærmere en slags koncentrat jeg er endt med...


Hvis de er fra i ĂĄr er de vel ikke modne endnu
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 6. aug 2016, 19:51

toppe skrev:
Gerner skrev:Alt det snaps er godt nok gĂĄet i stĂĄ..

Er det nogen som har prøvet, at lave snaps på det lidt billigere klar snaps med kun 32%?
De koster 60 kr. flasken, så kunne være interessant at prøve. Det eneste ærgerlige er de 32%, som jo gerne skulle have været 40%. rulle6


Jeg bruger normalt billig vodka, de holder normalt 37% og er imo ganske fine til kryddersnapse. Hvis du kender Ă©n der skal til Tyskland og handle, kan du med fordel bestille en 3 liters bag-in-box vodka med hjem... ;-)


AltsĂĄ de der rigtig billige noge fra Netto af? 7musik FĂĄr snapsen ikke en grum smag af vodkaen?
Men tror jeg prøver det billige klar snaps fra Fakta af, så bliver man heller ikke lige så fuld. rulle6
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf toppe » 6. aug 2016, 20:52

Gerner skrev:...AltsĂĄ de der rigtig billige noge fra Netto af? 7musik FĂĄr snapsen ikke en grum smag af vodkaen?...


Tjaaa, foretrækker du da den 'grumme smag' af billig snaps? :grin:
Som jeg ser det, handler det om at finde en så neutral spiritus som muligt, når man laver kryddersnaps. En billig vodka fungerer for mig. Det er meget muligt at en billig vodka ikke er det rigtige at bruge, hvis man laver snaps med en meget fin og subtil smag, men til de snapse, som jeg har har kastet mig over, funker en billig vodka helt fint - når jeg fx smager på min rønnebærsnaps minder den mig slet ikke om billig vodka..... ruller1
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 2. okt 2016, 19:48

Der er sat snaps over til julen!

Enebær/Lime
Citronmelisse
Dild
Kaffe

Der kommer billeder snaaart! ;-)
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf mikkelmmk93 » 4. okt 2016, 07:16

Gerner skrev:Der er sat snaps over til julen!

Enebær/Lime
Citronmelisse
Dild
Kaffe

Der kommer billeder snaaart! ;-)

GĂĄr ud fra du havde god succes med kaffen sidst?

Men ellers ser citronmelisse og dild spændende ud! Passer jo lige ind til en bette sild musik15
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: Snapse-fi

Indlægaf Gerner » 4. okt 2016, 10:27

Kaffen var speciel, men faktisk ret sĂĄ god. :-)

Glæder mig til at smage Citronmelisse og Enebær/lime, dem har jeg ikke smagt endnu.
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Snapse-fi

Indlægaf mikkelmmk93 » 4. okt 2016, 14:43

Ok - i hvertfald god nok til at prøve igen ;)
Hvilken alkohol endte du op med at benytte?
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 40 gæster