Stereoanlægs-fi



Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf toppe » 29. jun 2016, 21:50

Victor, et af de mest kompetente danske hifi forum for ældre grej er http://vintagehifi.dk/ - de kan være meget hjælpsomme og vidende, men desværre også ret afvisende overfor spørgsmål om grej, der er produceret efter at verden gik af lave. I deres verden gik verden af lave i 1984, men hvis du spørger pænt, kan det være at de vil hjælpe dig. Det er et forsøg værd - uanset, det er en fed effektforstærker du har dig thumbs
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf DavidB » 5. nov 2016, 11:03

Jeg var igår på besøg hos min kære fætter. Det var hos ham min interesse for at få lidt bedre lyd i ørene startede for nogen år siden. Der gik det op for mig at det faktisk er en nydelse, at musikken, jeg elsker, får nogen bedre vilkår.

Min fætter har klare holdninger til lyd og hvordan en god en af slagsen opnås. Han har et godt øje til horn, og har fået bygget sig en lydmur, der mildt sagt er god.

Vi havde en hyggelig aften med lyd og musik i højsæde.

Jeg vil spare jer for alle de superlativer og luftige beskrivelser jeg ville kunne sætte i numsen på min oplevelse og nøjes med at sige at det lød godt.

Hans hjemmebyg her er også et eksempel på, at det ikke behøver at koste alverden at skabe lyd. Små 15.000 kr. og viden om hvad lyd er, hvor i kæden der skal sættes ind og lidt selv-byg gå på mod.

Hvis nogen er interesseret kan jeg godt prøve at beskrive lidt af hvad det er han har gjort - tror jeg fik fanget lidt af det han fortalte om.

Billede

Billede

Billede
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf nc8000 » 5. nov 2016, 11:31

Vildt og med mega lav waf
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Mortenhoe » 6. nov 2016, 15:00

Hold nu kæft det er fedt DavidB. Ja, MEGA lav WAF. Meget kan jeg tillade mig her hjemme, men det der var ikke gået. HAHA

Apropos. Så har jeg rodet med hjemmeanlægget hele weekenden. Jeg har fået min hjemmebyggede klasse D forstærker til at lyde helt ren. Strøm og input kablerne lå åbenbart for tæt. Skal have den skilt helt ad og have lavet signalvejen mere adskilt. Jeg har tilføjet en DAC til forstærker. Det lyder simpelthen dag og nat bedre end hovedtelefon udgangen på TV'et. Man kan pludselig høre stereo punktet og væsentlig mere opløsning og bass. Aune X1s'eren er for varm til mine B&W, så jeg har lånt min fars X1(uden s) som matcher dem bedre. Da han skal have sin DACAMP tilbage har jeg købt en brugt BMC-2 som passer rigtig godt til at justere volume og skifte inputs.

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf telum » 7. nov 2016, 13:52

Det ser fint ud, men skal de højttalere ikke hives lidt væk fra væggen, eller giver det ikke så meget når portene ikke er bagudvendte?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf wildstyle » 7. nov 2016, 15:47

Eftersom bas er rundstrålende, så burde det give noget at rykke dem lidt ud fra bagvæggen. :P
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Mortenhoe » 7. nov 2016, 19:48

Det er også min vurdering. Der er ingen porte bagpå. Flere har rådet mig til dette men jeg kan ikke høre forskel og det burde jo heller ikke have noget at sige når portene sidder foran.

Rundstrålende?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Gerner » 7. nov 2016, 20:45

Jeg vil også have mit setup herinde...

Billede

Skal på et tidspunkt have en bedre DAC, har kun sådan en lille fesen en, så min PS4 kan kobles til anlægget...
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Ostebaronen » 7. nov 2016, 21:10

Fint Thule grej. Har godt luret lidt på lidt forskellige Thule amps fra tid til anden. Overvejer at anskaffe mig en anden forstærker end den snurrerundt Denon jeg har lige pt. Den har ikke så meget power og lyder ikke fantastisk.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 7. nov 2016, 21:12

Mortenhoe skrev:Det er også min vurdering. Der er ingen porte bagpå. Flere har rådet mig til dette men jeg kan ikke høre forskel og det burde jo heller ikke have noget at sige når portene sidder foran.

Rundstrålende?


I modsætning til lydbølger i den høje ende af frekvensområdet, som spredes i retning mod lyttepositionen, spredes lydbølger i basområdet omnidirektionalt (eller rundstrålende), dvs. som ringe i vandet. Med andre ord spreder bassen sig i alle retninger, uanset hvilken vej basporten vender. Så jo tættere højttaleren står på bagvæg/sidevæg jo mere refleksion er der. Megen refleksion kan medføre såkaldt "bulderbas", hvor bassen bliver mudret og ukontrolleret.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Mortenhoe » 7. nov 2016, 22:03

Aha! Tak for forklaringen, Buyer. Næste gang huset er fri af kone og barn skal det efterprøves.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Gerner » 7. nov 2016, 23:03

Ostebaronen skrev:Fint Thule grej. Har godt luret lidt på lidt forskellige Thule amps fra tid til anden. Overvejer at anskaffe mig en anden forstærker end den snurrerundt Denon jeg har lige pt. Den har ikke så meget power og lyder ikke fantastisk.


Havde før min Thule AI150 en Marantz SR8500, der også var en snurrerundt forstærker, så det var en stor forbedring. Der er simpelthen så meget power i den lille Thule! Så fik jeg også CD150'eren oveni, så det blev et lille setup der matcher. 7musik
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Psymon » 6. dec 2016, 20:03

Så blev anlægget opdateret med nye højtalere!!!
Billede

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Mortenhoe » 6. dec 2016, 22:14

Nøøøj de er fine. Spiller de godt, sådan nogle horn?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Psymon » 7. dec 2016, 10:37

Teknisk set er det vist "bare" en waveguide, men de spiller super godt! De spiller ubesværet og med overskud. Høre musikken mere end højtaleren er min oplevelse.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf M.Gjøl » 16. dec 2017, 18:28

Fik byttet lidt udstyr i dag.
Da jeg gerne ville udnytte alle mine dele af anlægget, har jeg et stykke tid søgt en effektforstærker istedet for min Nuprime IDA16.
Jeg har så i dag fået en Orpheus Laboratories Three S Stereo ind af døren.

Så sider og lytter til følgende: Auralic Aries mini - Denafrips Ares - Bryston BHA-1 - Orpheus Laboratories Three S Stereo - Triangle Quartet.

Det lyder godt nok himmelsk

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf kvik » 16. dec 2017, 19:50

Har læst kort om forstærker og højtaler, virker som om de vil supplere hinanden fint i spillestil (måske med lidt for meget bas?)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf M.Gjøl » 17. dec 2017, 12:09

Det passer meget godt derud har læst dig frem til, dine google skills er gode thumbs

Der er kommet mere krop, men også flere detaljer i hele frekvens området. Bassen har også fået et godt nøk.
Selv om Nuprime var 200w og den nye effekt kun 40w, så levere den 40w konstant alla en rørforstærker.
Heldigvis er det en fast bas, ellers havde det gået galt i min lille stue.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Stereoanlægs-fi

Indlægaf Gerner » 23. jan 2018, 13:42

Lidt tirsdagshygge med Little Dragon på stereoanlægget..

Billede
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Stereoanlægs-fi

Indlægaf onetowatch » 14. mar 2018, 21:18

Råd søges. Har pt en Denon omkringlyds forstærker men har kun stereo setup efter flytning. Vil godt have mig en fornuftig stereo forstærker. Hvad skal jeg lede efter gerne brugt og ingen specielle krav mht. tilslutninger af phono.

Højttalere er de måske knap så kendte Triangle Plaisir Kari


Sent from my iPad using Tapatalk
Forhindringer er det du ser, hvis du fjerner øjnene fra målet.
onetowatch

Brugeravatar
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: 13. dec 2011, 21:56
Geografisk sted: Odense S, Fyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster