Fedt emne
Jeg koder professionelt i SAP ERP og det's eget sprog ABAP. Derfor er det også typisk SAP's egne værktøjer jeg bruger, selvom jeg vist snart skal have gang i Eclipse som nu er fuldt integreret som IDE (jeg er dog så vant til SAP's eget SE80, at det bliver svært at komme væk
Dobbeltklik er vist det samme som VS "Navigate to" og er second-nature i SE80 hvorfra man kan komme til et hvilket som helst objekt stort set).
Som SAP udvikler er mindst 50% af kompetencerne at kende de moduler man arbejder i, forretningsgange og den slags. Da det er en kæmpe kasse af standard-kode fra SAP er det også vigtigt, at kunne navigere rundt i den suppe og finde ud af hvor og hvordan tingene sker.
Rent teknisk har SAP en række forskellige værktøjer til udvikling indenfor snitflader, web, GUI, workflow osv. osv. Værktøjerne er meget stærke da de er udviklet kun til deres specifikke formål i SAP, men de kan samtidigt være ret svære at danse med.
Jeg arbejder i et storrumskontor og bruger typisk hovedtelefoner til at afskære mig lidt fra omverdenen. Jeg tror også det gør, at jeg bliver afbrudt lidt sjældnere, selvom det nok er den største udfordring ift. at have alle sine kolleger lige omkring sig - det er selvfølgelig en balancegang, for man vil jo også gerne selv kunne stille et spørgsmål i ny og næ
Jeg har det lidt som Peter, at jeg desværre ikke bruger mine CIEM's så meget, da jeg får mange henvendelser.