Vi bruger denne del for lidt...



Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Claus-DK » 28. maj 2015, 08:28

Jeg vil så gerne have nogle flere tråde i dette forum..
Jeg vil gerne have tråde her fordi, det er her vi vokser og udvikler os og det synes jeg vi skal fortsætte med, der er langt mellem forslagene og det er lidt træls, vi har fået så mange nye søde medlemmer det sidste års tid og nogle af jer må da sidde og have noget vi gamle pjok der hele tiden har været her, slet ikke har tænkt på....

Der må da være noget i synes mangler ??

Der må da være noget i gerne vil have ??

Hvordan kan vi gøre hoved-fi bedre for nye medlemmer ??

Hvordan kan vi opmuntrer nye skribenter til at komme i gang ??

Kom med jeres idéer og forslag, ingen bliver skudt ned her.
Har i brok kom med det også, ingen bliver smidt ud fordi de brokker sig..

Med andre ord, jeg vil gerne have at vores nye medlemmer kommer til at præge det forum de færdes på, det er jer der er fremtiden, det er jer vi skal have integreret i vores fundament, hvordan kan vi gøre hoved-fi bedre for jer ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Walbum4262 » 29. maj 2015, 07:41

Som nyt medlem her inde syntes jeg at jeg har blevet taget rigtig godt imod og på det punkt kan det måske være lidt svært at forbedre på det område :)

Med hensyn til at få flere til at skrive midt omkring forskellige produkter virkede den PM du sendte til mig virkelig godt super opbakning og en lille hånd til at skubbe en frem på senen.
Jeg har nok brugt de første par hundrede timer på hoved-fi og head-fi ved bare og læse for at forstå forskellige tekniske termer og produktet og hvad der findes på marker og mangler stadig en masse :)

Jeg har da også fået mod på at skrive en anmeldelse på Carstens fisher audio 003 :)

Det eneste jeg som ny kunne savne var at nørde noget mere i person til person men det er bare mig som er en nød til at udtrykke mig på skrift da jeg som regel ikke for 80% af det jeg vil sige med :) frem for at mødes mere personligt :) det kunne være fedt at lære noget mere om forskellige ting vedrørende hoved fi så som de forskellige tekniske termer hvad betyder de og prøve forskellige hoved telefoner der fremhæver forskellige ting.

Jeg kontaktede forleden dag en på dba som havde et par denon ah-d2000 til salg bare for at høre dem :) kunne have været rat at men ikke sådan skulle presse sig på sådan er sted for at lære sin preferencer i en hoved telefon at kende :).

Anyway kunne blive ved med en masse ting med mesters penge vare ikke evigt så må tilbage på jobbet så Slagelse kan få deres kukkuk hospital færdigt :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Claus-DK » 29. maj 2015, 08:59

Vi startede for nogle år siden en lille ordbog, det blev ikke verdens største succes, men det blev prøvet og der er rent faktisk en masse tekniske ting der bliver forklaret med normale ord, desværre kan jeg ikke huske hvor den er og hvad den hedder, men det er sikkert noget i stil med "ordbogen" eller "hvad betyder alle de fine ord" sådan noget i den stil..

Tak for din ros, det varmer og gør godt..

Jeg har en tendens til at "overfalde nye medlemmer" og se om jeg kan skubbe dem lidt i gang, med tiden er det blevet sådan at jeg ikke behøver læse mange ord for at kunne genkende en skribent og et sprog der ville være en bonus for siden, sådan en er du, jeg ville ønske jeg havde mere tid til sådan noget, for det er den del af "jobbet" jeg holder mest af, den tætte kontakt, lære folk lidt at kende, en sjælden gang skriver jeg også og skælder lidt ud, men da vores medlemmer alle er sådan nogle dejlige personer er der heldigvis ret langt imellem at det er nødvendigt..

Vi har en chat funktion, men den kom aldrig rigtigt i gang og ligger så vidt jeg ved bare øde hen..

Jeg synes det er god stil at plage folk på DBA, men jeg tror du ville få mere glæde af at holde et minitræf, find dem der har det grej du vil lytte til og kontakt dem, det værste der kan ske er at folk siger nej.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf McM_dk » 29. maj 2015, 09:45

Claus-DK skrev:Der må da være noget i synes mangler ??


Jeg syntes som relativt ny bruger ikke der mangler noget, og ej heller at der skal forbedres noget. Ikke sagt man ikke kan blive bedre, det kan man jo altid. Men tror måske man skal acceptere at det måske er generelt at alting er gået lidt i stå. Masser af foreninger og lign. har svært ved at tiltrække folk, få folk til at deltage og bidrage til fællesskabet. Det var noget det "gamle" generation var gode til men mange unge mennesker har glemt.
Bare se vores sidste meet, det var jo ikke ligefrem fordi det blev overrendt af folk. :)

Det jeg kan lide ved dette forum er venligheden og det at folk er flinke til at hjælpe en igang. Tour'ene og Meet's er genialt og unikt for dette forum.

HVIS jeg har behov for at læse en masse teknisk, så syntes jeg helt ærligt der er andre og måske bedre eller i hvertifald mere aktive forums til det.

Med andre ord, hold fast i det der virker, men hold gryden i kog ved at acceptere at folk nok er gået lidt i dvale. Den lorte finans krise 8musik
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf superpronker » 29. maj 2015, 10:46

Hmm jeg ved nu ikke, om jeg synes tingene er gået i stå. Jeg tænker måske mere, at der er en masse "lavthængende frugter" i starten af et forum med at skrive bestemte hurtige guides og reviews af de allermest almindelige hovedtelefoner... jeg tænker egentlig mere, at det er sådan noget som "hvad lytter du til", "hvilket grej", ... der holder liv i forummet. Det handler jo om, at man som nyt medlem køber den samme hovedtelefon/DAC, som alle andre har været igennem. Så tænker man måske, at der ligger allerede det perfekte review af den, så man skriver det ikke selv. Det er derfor, at tour'erne er geniale, for så kommer man til at skrive noget alligevel (fordi man skal ;) ) og så kommer man ind i fællesskabet og ser, at det ikke er så farligt.

Jeg vil snarere sige, at det er imponerende, hvor meget aktivitet, der fortsat er på forummet, selvom man måske har haft den samme bøf igennem længere tid. Det er imponerende, at det er et forum, som man stadig kigger jævnligt på også i perioder, hvor man ikke har råd til nyt legetøj. Sådan har jeg det ikke med andre forummer.

Et konkret forslag: Måske skal vi have en sektion til mere uformelle "reviews": Måske bliver nogle afskrækket af tanken om at starte et review, når de ikke ved så meget om lyd / har svært ved at sætte ord på det. Så ligesom vores "hvad lytter du til" tråd, så kunne man have "hvad føler du" eller "hvad oplever du" eller "dagens aha-oplevelse". Det kunne måske også være en måde at træne sig i at sætte ord på lyd. Det har jeg i hvert fald fundet meget svært til at starte med. Men for eksempel sad jeg i forgårs og oplevede, at LCD-2 + Isabellina næsten lød sådan lidt "våd" i bassen? Sprød, men ikke tør. Det er sjove ord at lege med, og jeg har lyst til at dele det, men jeg ved ikke helt hvor.

Men omvendt er det også spørgsmålet, om man har lyst til at have sådan noget i forummet...
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf McM_dk » 29. maj 2015, 10:55

God ide med uformelle reviews. Og så måske gøre noget mere ud af meet's. Flere af dem, måske få dem til at fremstå mere uformelle end de måske kan virke som ny.

superpronker skrev:Et konkret forslag: Måske skal vi have en sektion til mere uformelle "reviews": Måske bliver nogle afskrækket af tanken om at starte et review, når de ikke ved så meget om lyd / har svært ved at sætte ord på det.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Claus-DK » 29. maj 2015, 13:30

god idé men, hvordan skelner man mellem et formelt og uformelt review ??

Man vurdere jo de fleste ting ud fra sig selv og jeg er typen der ikke har noget imod at rejse mig op i en kæmpeflok og give udtryk for hvad jeg mener, så jeg må erkende at jeg har svært ved at sætte mig ind i hvordan det er at have en eller anden form for nervøsitet over noget fordi man måske er i tvivl om man har brugt ordene rigtigt eller hvad ved jeg...

Dermed ikke sagt at jeg ikke har forståelse for at nogle folk kan have lidt svært ved at komme i gang med at skrive, det er en forhindring man skal over, ligesom når man skal kysse en ny kæreste første gang, men det er lige netop den forhindring jeg gerne vil hjælpe folk over.
Dels for vores forum skyld, men også fordi jeg har oplevet flere brugere hvor jeg ganske enkelt har kunnet se deres tro på dem selv, vokse indlæg for indlæg og det er noget helt fantastisk at opleve, det er sådan noget der er det absolut bedste ved at eje et forum...tænk at man kan gøre en forskel i folks liv og måske være en lille del af det går dem godt.

Det faktum gør også at jeg har et lidt andet syn på vores forum, tror jeg da, for mig er det vores medlemmer og deres trivsel det drejer sig om, emnet er sekundært, kigger man rundt i mit hus kunne forumet lige så godt have være om marvelhelte, fiskeri, hunde eller noget helt 5. At det lige netop blev den del af min samlermani der var om hovedtelefoner var ret tilfældigt..

Nærmest fra dag 1 er jeg selv blevet opfordret til at skrive anmeldelser, men det ender ofte op i noget ½færdigt noget, jeg har ikke meget struktur på tingene, jeg lader bare fingrene danse på tastaturet og skiver hvad der lige dukker op og det er ikke en god stil til reviews, jeg er god til at skabe opmærksomhed omkring et produkt og få en tråd godt fra land alt det tekniske lader jeg andre om og det er ikke fordi jeg ikke selv kan bruge de udtryk og termer, det er bare ikke noget jeg tænker over når jeg lytter,jeg prøver at formidle de tanker og sindsstemninger lige netop den lyd giver mig, nok det man ville kalde et uformelt review....
NUI jeg dansede længe om den grød hva ?? ruller1 ruller1 ruller1

Som Carsten giver udtryk for er det måske en generationsting, for det er jo mest dem der har fået de første grå hår der bidrager med deres oplevelser, vores medlemmers gennemsnits alder er meget lavere end skribenternes gennemsnitsalder, det ved jeg fordi jeg er en gammel nar med 7000 indlæg og vejer helt vildt i statistikken rulle6 rulle6 rulle6 Nej også uden mig er der en overvægt af dem med de der grå hår..

Os der har levet uden nettet i vores ungdom har temmelig sikkert en anden opfattelse af hvad en forening er, det er mit indtryk at den yngre generation er lidt mindre "stabile" jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det, det er ikke negativt ment, man er jo bare vokset op med helt andre muligheder for at indgå i sociale grupper end vi og er mere vant til at forlade grupper og indgå i nye, der er heller ikke mange af de 20 årige i dag der vil opleve et 20 års jubilæum på en arbejdsplads, sikkert ikke en gang et 10 års, til sammenligning har min far arbejdet samme sted siden 1965 og gør det stadig og der er mange fra hans generation der havde både 25 og 40 års ansættelser, sådan er verden bare ikke mere....
Om det så er godt eller skidt er svært at vide, men når man er vokset op i et hjem med en far der har været så stabil som min, 50 år på samme sted (and still counting) er det svært ikke at kunne lide at verden ser lige sådan ud i morgen som den gjorde i går...

Dagens aha oplevelse, kunne blive en sjov tråd, hvorfor har vi ikke sådan en ???

Måske er det også som Anders skriver at det vi har nu er det niveau et hovedtelefonforum har, vi er stadig mere i live end afdelingen på hejfej nogensinde har været, så der er øget forumaktivitet på grund af os og det er godt, at vi så har haft så meget fart på de første år var noget særligt, det er bare lidt svært for mig at acceptere, nu gik det jo lige så godt ruller1 ruller1

Den tid hvor vi havde 3-5 indlæg i timen døgnet rundt er nok forbi, så vi bør nok stile efter at vi når ti indlæg i timen inden året er omme... 2musik 2musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Niels » 30. maj 2015, 18:20

Jeg er IKKE gråhåret ! (altså ikke ret meget) :-)

Billede

Vi har en Den officielle grej-liste tråd til at beskrive, hvilket udstyr der er til vores rådighed. Den er fin, bliver ikke benyttet så meget - men ok.

Det, jeg kunne tænke mig, er en tråd noget i retningen af "Hvorfor har jeg købt/solgt xxxxx"
Det vil gi' mulighed for disse lidt uformelle beskrivelser af udstyr, evt. synergi (eller manglende); blot tanker der satte gang i lysten fsa. det aktuelle køb hhv afskaffelse af specifikt udstyr.

Det kan blive vanskeligt at styre, da der nok vil være en del kommentarer, hvorfor det ikke bliver et opslagsværk. Der kan laves en sticky med opremsning af nævnt udstyr, det kræver jo opdatering og dermed en passioneret tovholder.
Niels

 

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Mataugust » 30. maj 2015, 23:49

God ide Niels.
Som sagt svær at administrere og holde på sporet.
Ellers skulle hver tråd have sin egen hovedtelefoner, hvor tidligere ejere så kunne skrive hvorfor de er tidligere ejere.
Måske kunne man så kræve at spørgssmål blev oprettet i en anden tråd.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Claus-DK » 31. maj 2015, 00:51

Hmmm hvad med jeg kunne ikke leve med at XXXXX var sårn og sårn og så holde os fra uddybende spørgsmål...
Selv om jeg ikke bryder mig om idéen i en "wall of hate"

Måske en tråd jeg elsker xxxx fordi den ........
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Niels » 31. maj 2015, 20:09

Det er vel ikke mere vanskeligt, end at jeg opretter en tråd under hovedtelefoner, der hedder "Beyerdynamic T 70", og så skriver vi løs om vores oplevelser. Vi taler ikke reviews - blot kommentarer, diskussioner, billeder og meget andet, som er med til at give et indtryk af det aktuelle udstyr. Jeg tror, det er vigtigt at holde deciderede reviews adskildt fra disse tråde, men det er der vel allerede godt styr på.
Niels

 

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf kvik » 31. maj 2015, 21:30

Niels, nogen har været der allerede ;-)

At skulle skrive om, hvorfor man købte/solgte dit og dat, bliver lidt som at skulle bekende sine synder offentligt :grin:

Historien er vel ikke længere end, at man sætter sig ned og skribler et par ord, hvis noget lyder rigtigt godt, eller rigtigt skidt. Om skriblerierne lægges det ene eller andet sted (ny eller eksisterende tråd), er mindre vigtigt. Pointen er, at det muligvis kan være interessant for andre i samme båd, og man bliver selv lidt mere bevidst om sine præferencer og valg.

Jeg selv har forlængst opgivet at kunne skrive en kort og koncis anmeldelse. Jeg roder rundt i begreber og indtryk i ugevis, mens jeg løbende noterer i egne eller andres tråde. At jeg evt fremstår som et sludrehoved, eller mine tråde bliver lange monologer, det tager jeg i stiv arm. Ingen er perfekte, alle har noget at bidrage med, og det er op til folk selv at sortere og validere den tilgængelige information.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Buyer no 1 » 18. jun 2015, 20:06

McM_dk skrev:God ide med uformelle reviews. Og så måske gøre noget mere ud af meet's. Flere af dem, måske få dem til at fremstå mere uformelle end de måske kan virke som ny.

superpronker skrev:Et konkret forslag: Måske skal vi have en sektion til mere uformelle "reviews": Måske bliver nogle afskrækket af tanken om at starte et review, når de ikke ved så meget om lyd / har svært ved at sætte ord på det.


Uformelle reviews lyder som noget vi skal være bedre til at give mulighed for. I den anledning tænker jeg på, om det mon kan virke afskrækkende på nogen, at vi med jævne mellemrum flytter netop uformelle indtryk til anmeldelses-forummet?

Formålet med anmeldelsesforummet er at give, især nytilkomne, et overblik over hvilke produkter man kan læse indtryk af. Men måske virker det ikke helt efter hensigten?

MÃ¥ske kunne det hedde noget andet?
Eller måske skal vi skelne mellem uformelle indtryk og mere formelle anmeldelser?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Claus-DK » 18. jun 2015, 21:00

Hvor er grænsen mellem en anmeldelse og en uformel anmeldelse ??

Jeg ved godt det er ordkløveri, men det bliver svært at skelne mellem de to ting..
Det vil også gøre at samtlige tråde hvor der skrives bare en anelse om lyden ville skulle flyttes til "anmelderdelen" som vil ende som en kopi alle de almindelige fora..

Jeg forstår til fulde hvad der menes og hvor i gerne vil hen og jeg vil også gerne derhen, forstået på den måde at jeg gerne vil have mere af alt..

Idéen med anmelderdelen var jo at samle dem så de ikke druknede i snik snak om alt muligt, så anmeldelser stadig ville være rimeligt lette at finde efter 5 år og det synes jeg stadig er et gode..
Der er jo en kopitråd i den normale del hvor der diskuteres, anmelderdelen er et kompendie over udstyr renset for støj..

Alle der har prøvet at skrive reviews ved at det er en ting man ikke bare kan, man skal finde sin stil, lære begreberne, jargonen, historien osv osv
Jeg ville være ked af at skulle bedømme hvornår de enkelte medlemmer opnår status af at kunne skrive formelle reviews, det er så langt fra alt hvad jeg synes og mener om mennesker, jeg er glad for alle former for deltagelse for det er det det hele drejer sig om, at vi har medlemmer der deltager, jeg vil ikke være med til at skulle opdele ting i om de er gode nok til at komme i en bestemt del, mener skribenten at det er en anmeldelse eller en review er det det..

Vi har alle de uformelle reviews og indtryk i det almindelige fora og der lever de på deres betingelser og udvikler sig meget ofte til rigtigt gode tråde der og det ville da være en skam at miste dem...

At det så ville være fedt at få det samlet på samme måde som vi har i anmelderdelen er noget helt andet..

NU smider jeg så en lille bombe er det der efterlyses ikke et hovedtelefon forum uden "hvad skal jeg dog købe" tråde ???
Dem der har været med fra start af ved hvad jeg hentyder til her :mrgreen: :mrgreen:
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Vi bruger denne del for lidt...

Indlægaf Buyer no 1 » 18. jun 2015, 21:50

Claus-DK skrev:Hvor er grænsen mellem en anmeldelse og en uformel anmeldelse ??


Det er jo lige det.
Måske nogen tolker det sådan, at en anmeldelse er en der findes i anmeldelsesforummet, og en uformel anmeldelse er kun en løs snak i udstyrsforummet. Jeg ved det ikke, men det var det spørgsmål jeg forsøgte at stille, med mit forrige indlæg.

Og såfremt der ER nogen der tolker det sådan, er det så hæmmende for ens lyst til at skrive en uformel anmeldelse, at den måske af en redaktør bliver kopieret til anmeldelesforummet, og dermed "ophøjet" til en "rigtig" anmeldelse?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Forslag og kommentarer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster