Hjælp min hjerne koger



Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 10:57

Jeg fandt lige noget jeg har skrevet..

De fleste kender det, man har siddet i nogle timer ved PCen og sejlet hen til dejlig musik, eller myrdet nogle Orker og så sker det, hjernen og ørerne nærmer sig kogepunktet, man kan blive helt skidt tilpas af det og har brug for en pause og man har slet ikke lyst til at sætte den sauna på kraniet igen..

Der er flere ting i det og man kan gøre meget selv,for beskedne summer og en smule håndarbejde, så om ikke andet forlænge perioden uden gener og for mange helt fjerne dem..

Ser man på en mand med hovedtelefoner, er det indlysende hvad problemet er der mangler luftcirkulation omkring hovedet, det og det faktum at vi bortleder 40% af vores varmeenergi via netop hovedet gør at vi hurtigt render ind i temperatur problemer, når vi isolerer hovedet, det er lidt sjovt at tænke på at med en god og hue og et par lune luffer er vi faktisk klar til at gå ud i 5-10 graders varme uden at fryse..

Og lige præcis vores ører er en vigtig del af det kølesystem som holder vores temperatur konstant, når det bliver varmt sender vi blod ud i øret og får det kølet hurtigt ned, det kan vi bare ikke med en hue eller et par hovedtelefoner på. Vi kan godt pumpe blodet derud det bliver bare ikke klølet ned, i stedet varmer vi øret op med en masse varmt blod..

Det er sådan i grundtræk vores problem, eller om vinteren vores præmie.

Så meget kort gælder det om at få frisk luft på ørerne, specielt forsiden på grund af den større overflade..Man kunne montere en blæser der trak USBstrøm fra telefonen og sørgede for både temperatur og luftfugtighed, det virker bare lidt voldsomt og vil helt sikkert også støje med alt den blæst om øret..

Så vi skal helt ned i det helt basale, vi skal have lidt hjælp fra omgivelserne..Det første man bør se på er puderne på sine hovedtelefoner, der findes masser af forskellige materialer der bruges til formålet, de kan i grove træk indeles i to typer, den lukkede er vores varme "ven"..

En lukket pude skal opfattes på den måde at det er en pude der er tæt, lægger man læberne til dem og puster bliver man bare rød i hovedet og kommer ikke af med noget luft, det siger sig selv at det er ikke noget der giver frisk luft om ørerne, ofte spille materialet også ind her, plastiktyperne (vinyl og den slags) er helt tætte og har samtidigt en hel glat overflade som slutter fuldstændigt tæt hvis den bliver lidt svedig (og det gør den)..Så plastikpuder vil vi ikke have..Den næste type er "Pleather" det er noget med at man tager en masse læderrester, rasper dem og maser dem fat i noget væv, de kan kendes ved at når de falder fra hinanden er det i stykker og det genere ikke, hvorimod vinyl og plastikpuder vil få revner der kan have lidt skarpe kanter..

Pleathertypen er der flere kvaliteter af og de bedste er faktisk både gode og kølige, da de har mange af læderets egenskaber, de har ikke samme holdbarhed eller transport af sved som rigtigt læder, desværre er det umuligt at se forskel, den skal man mærke. Så er der det de kalder proteinlæder det synes jeg har nogenlunde samme egenskaber som "ægte Pleather", måske en anelse varmere..

Så kommer vi til en af mine favoritter læder, det er ikke den koldeste men læder er bare lækkert..

Den koldeste type af lukkede puder er dem man kan finde til f.eks AKG 240 hos min kollega Thoman, Philips laver også nogle rigtig lækre puder der er tætte, Brainwavz er der jeg ofte kigger hen efter nye puder..

Er det stadig for varmt, så kig på headbandet, det er et ret stort areal man dækker med noget der ofte er ret tæt og dermed isolerer voldsomt, specielt hvis man har en flor hårpragt. Prøv at se om du kan få det en cm op så der kommer en smule frisk luft ind,, man kan også skære huller i det hvis det er muligt, skifte det ud med noget stof er også godt, tænk frisk luft..

De Bedste puder hvis man vil undgå at koge er naturligvis en der er pivåben, som f.eks. den der sidder på Gradoer, de har bare også en effekt på lyden, man mister noget af punchet i bassen og vil typisk også få en større fornemmelse af rum, så man kan ikke altid bare lige gå fra en lukket til en åben pude, nogle gange går det godt andre gange grueligt galt.

Har man en tendens til at man koger indeni bør man også undgå den type der hedder onear, dem der hviler ovenpå øret i stedet for rundt om det, man burde mene at de var køligere da der er lidt øre fri til at køle med, det er bare ikke sådan med mine ører, nu er der slet ingen luft om øret der ligger en pude ovenpå og bagsiden af øret bliver trykket ind mod kraniet, sådan en model med vinylpuder, så kan du koge spejlæg på mine ører efter et par timer...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf telum » 13. feb 2018, 13:42

det er en sand misbruger af god lyd, der nægter den nogenlunde åbenlyse mulighed og tage 10 minutters pause uden hovedtelefoner ruller1

Alternativt kan du jo sørge for, at andre dele af kroppen bedre kan afgive varme - klip al unødvendig kropsbehåring og ifør dig så lidt tøj som situationen tillader! musik13
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Peter Jensen » 13. feb 2018, 14:03

Hvis endelig man må og skal have dem af hovedet så må man sørge for at der ligger nogle gode in-ears klar tæt ved så festen ikke stopper :) Sådan nogle CIEM´er kan jeg sagtens have på konstant på en 10 timers flyvning, men så bliver der nu også lidt svedigt inde i øret til sidst :)

Ellers en rigtigt god beskrivelse af hvordan man opnår mere komfort. thumbs
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Mortenhoe » 13. feb 2018, 15:54

telum skrev:det er en sand misbruger af god lyd, der nægter den nogenlunde åbenlyse mulighed og tage 10 minutters pause uden hovedtelefoner ruller1


Haha. Amerikanerne lavede "pressurized ink pens" til deres rumfartsindustri. Russerne brugte en blyant.

Jeg skifter ofte til earbuds i en kort rum tid, hvis hovedtelefonerne generere. Jeg synes dog HM5 pads er så comfy, at de knap generere mig. De sidder efterhånden på alle mine hovedtelefoner.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 16:32

telum skrev:det er en sand misbruger af god lyd, der nægter den nogenlunde åbenlyse mulighed og tage 10 minutters pause uden hovedtelefoner ruller1

Alternativt kan du jo sørge for, at andre dele af kroppen bedre kan afgive varme - klip al unødvendig kropsbehåring og ifør dig så lidt tøj som situationen tillader! musik13


Jeg Sidder altid nøgen på et iskoldt marmorbord, det holder temperaturen nede og koncentrationen oppe rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 16:40

Peter Jensen skrev:Hvis endelig man må og skal have dem af hovedet så må man sørge for at der ligger nogle gode in-ears klar tæt ved så festen ikke stopper :) Sådan nogle CIEM´er kan jeg sagtens have på konstant på en 10 timers flyvning, men så bliver der nu også lidt svedigt inde i øret til sidst :)


10 timer siger du, hvad så med de resterende 14 timer ?? musik13 musik13
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 16:49

Mortenhoe skrev:
Haha. Amerikanerne lavede "pressurized ink pens" til deres rumfartsindustri. Russerne brugte en blyant.
.


Når de skulle have luft til ørerne under hovedtelefonerne ??
Det er sjovt at bruge to så teknologisk langt fra hinanden ting til det samme formål 7musik 7musik 7musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Mortenhoe » 13. feb 2018, 16:51

Claus-DK skrev:
Mortenhoe skrev:Haha. Amerikanerne lavede "pressurized ink pens" til deres rumfartsindustri. Russerne brugte en blyant.

Når de skulle have luft til ørerne under hovedtelefonerne ??
Det er sjovt at bruge to så teknologisk langt fra hinanden ting til det samme formål 7musik 7musik 7musik

Det var nu mere ment som "Claus gør sig utroligt umage med at hovedet ikke koger, mens andre bare tager hovedtelefonerne af, for en kort stund" :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf toppe » 13. feb 2018, 17:39

Claus-DK skrev:
Mortenhoe skrev:
Haha. Amerikanerne lavede "pressurized ink pens" til deres rumfartsindustri. Russerne brugte en blyant.
.


Når de skulle have luft til ørerne under hovedtelefonerne ??
Det er sjovt at bruge to så teknologisk langt fra hinanden ting til det samme formål 7musik 7musik 7musik


Den historie med blyanten er meget sjov, men det er en myte. En blyant ville være risikabelt ombord - hvis spidsen knækker af, ville den kunne skabe alle mulige problemer... De brugte samme (amerikanske) pen.

https://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-nasa-spen/
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Mortenhoe » 13. feb 2018, 18:00

toppe skrev:
Claus-DK skrev:
Mortenhoe skrev:
Haha. Amerikanerne lavede "pressurized ink pens" til deres rumfartsindustri. Russerne brugte en blyant.
.


Når de skulle have luft til ørerne under hovedtelefonerne ??
Det er sjovt at bruge to så teknologisk langt fra hinanden ting til det samme formål 7musik 7musik 7musik


Den historie med blyanten er meget sjov, men det er en myte. En blyant ville være risikabelt ombord - hvis spidsen knækker af, ville den kunne skabe alle mulige problemer... De brugte samme (amerikanske) pen.

https://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-nasa-spen/


Haha, det vidste jeg faktisk godt. Elektrisk ledende grafit + ingen tyngdekraft + åbne elektriske kredsløb = Dårlig idé ude i rummet :-D
Men så falder mit argument lidt til jorden ;-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2018, 18:33

Hvad brugte de så til at holde ørerne kolde ??
Synes i driver lidt væk fra emnet nu.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf toppe » 13. feb 2018, 18:48

Claus-DK skrev:Hvad brugte de så til at holde ørerne kolde ??
Synes i driver lidt væk fra emnet nu.


Er der ikke rigeligt koldt derude? Jeg tror ikke de har problemer med varme ører... Måske pånær ved re-entry.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf M.Gjøl » 13. feb 2018, 22:03

Claus-DK skrev:Hvad brugte de så til at holde ørerne kolde ??
Synes i driver lidt væk fra emnet nu.


En kold øl, eller to!
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Sweppesfetterlein » 18. jun 2018, 12:17

Sjov tråd som jeg af en eller anden grund ikke har set før. Tænker at et par k1000 nok skal kurere hedeslaget...med mindre man døjer med overophedede tinder.
Ellers kan en lidt billigere bandit som en F1 eller efterkommeren heraf (kan sgu ikke lige huske navnet på stående fod) nok gøre tricket. Det der med luftcirkulation er skisme vigtigt. Hvad vi finder af kølende tiltag i Danmark kan potentielt redde menneskeliv i Afrika. Forestil dig en lang eftermiddag i Zimbabwe med et halvt kilo Audeze på skallen.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 18. jun 2018, 17:11

Gad vide hvor mange af de lokale dollars et par Audeze koster, jeg har set sedler på over en million.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Sweppesfetterlein » 18. jun 2018, 17:46

Heh havde jeg sgu ikke lige overvejet men ja det kan være sedlerne fylder en hel trillebør. Kan huske en klassekammerat fra Kroatien, der havde en hel pose penge med en dag. Vores skolelærer mente der var for omkring 25 øre, hvilket gjorde stort indtryk på mig.

Har du nogensinde prøvet et par åbne in-ears Claus? Ku også være en dejlig kølig mulighed. Jeg har set langt efter Audezes isines i et stykke tid nu men synes satme det er mange penge. Så lavede Monoprice deres kopi med M300 som koster 150$ og som man kan købe over den engelske amazon...meeen surprise surprise så sendes varen ikke til Danmark. En m1060 no problemo...men en lille bandit man kan proppe i en bubblewrap pose og sende med posten? Nix.
Kan selvfølgelig også bare gå all in og købe Audezes mini lcd-4 der koster 23-24 jern. Kukuk!
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 18. jun 2018, 20:07

Jeg har prøvet dem fra STAX, de spiller fantastisk.

Men hvorfor ikke bare bruge et par almindelige inears ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Sweppesfetterlein » 18. jun 2018, 23:00

Jojo selvfølgelig eller et par earbuds tilmed. Tænkte bare at den ekstra luft man får fra en åben model også kan være med til at få hjernen til at tro at den bliver luftet mere end den rent faktisk gør. Lille ninja-move.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Claus-DK » 18. jun 2018, 23:48

du får da ikke mere luft, de fylder det samme i øret som en inear og så har du en skærm til at hænge foran øret, er det luftflowet du tænker på ?? og i så fald jeg troede ikke du var typen der løb musik13
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp min hjerne koger

Indlægaf Sweppesfetterlein » 19. jun 2018, 14:36

Jeg løber kun efter bussen og gratis frugt...ellers er mit korpus ikke gearet til løb lige pt.
Men ja øhm nej ruller1 jeg tænkte mere på at drille hjernen med det åbne design. 'Ahhh her er sørme luftigt'agtigt... ruller1

Glæder mig til fremtidens elektrostatiske musikfelter der erstatter bøffen. Sådan en finurlig slags bluetooth lignende device man blot trykker på og så opstår disse usynlige kraftfelter omkring ørene hvori skøn musik driver fra. Luft i spandevis og selvfølgelig ingen brug for ledning, da vi bruger den nye fluxbuks der snildt transmitterer el i spandevis via et sjovt mix af neutrinoer og kiwiskræller.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster