Resin stander 3. generation



Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 21. jun 2022, 19:03

Endelig kom mit glas hjem, det tager Äbenbart nÊsten 3 uger at skÊre et stykke glas og slibe kanterne pÄ det, men alt godt kommer til den der venter..

Jeg havde et stykke akrylglas i en passende stÞrrelse, der blev sat tre baner dobbeltklÊbende tape pÄ, sÄ silikonen ikke render ind under det emne der skal tages aftryk af..

Der blevet blandet silikone, jeg har suget alt luften ud med vakuumpumpen (hÄber jeg) og fÄet det hÊldt udover det hele bÄde bord form og inddÊmning, det var et vÊrre svineri ruller1 ruller1
Jeg havde fÄet den geniale idé at blande det i en stor skÄl, tanken var at sÄ ville boblerne kommer hurtigere ud, nÄr de havde kortere at vandre, der havde jeg sÄ ikke lige taget hÞjde for at sÄdan en dum marieskÄl ikke er sÊrligt velegnet til at skrabe det sidste ud af...
Jeg hÄber det er gÄet godt..

Min nye form er meget mere stram og skarp pÄ alle mÄde, den er tyndere i godset, den gamle vejede 1,8 Kg, den nye omkring 600gram, det hÄber jeg er en fordel da jeg hÄber det vil belaste silikonen mindre nÄr det skal ud af formen nÄr jeg har stÞbt en stander, tyndere vÊgge skal der jo mindre vold til at bÞje...

SÄ gÞr det heller ikke sÄ ondt at skulle skifte den ud nÄr den koster en 1/3 del og det er ogsÄ en fordel, sÄ jeg ikke har behov for at pine den og trÊkke dÞdskampen ud..

Jeg er fuld af optimisme og positivitet og regner bestemt med at det bliver in bedste form nogensinde, indtil jeg laver en ny..

Jeg glÊder mig ogsÄ helt vildt til at lave den fÞrste stander i det nye format, jeg har lavet lidt eksperimenter pÄ det sidste med mindre resin og dermed tyndere gods og det giver bare noget andet og flottere resultat nÄr der kan trÊnge lyd igennem "vÊggen" Det kan ses pÄ den blÄ/guld og den grÞn/turkis, det ser bare sÄ meget mere levende og nÊrmest flydende ud og nu bliver den lige cirka 1mm tyndere, det skal nok blive godt..
Den nye model bliver ogsÄ bredere 10,5 i stedet for 9,5 cm, det betyder en del hvis kopperne er 10 cm i diameter..

Jeg hÄber jeg er klar til at sÊtte den fÞrste i gang i morgen aften, det bliver bare sÄ godt..

Er der nogle forslag til hvilken farver den skal have ?? hvilket mÞnster ?? jeg har efterhÄnden et hav af farver pÄ lager, over 30..

Jeg har ogsÄ kÞbt sÄdan en bagemÄtte i silikone, den bestÄr af pyramider, planen er at den skal bruges som indlÊg, fÞrst et tykt laf klart sÄ skal mÄtten i, nÄr det sÄ er hÊrdet vil det blive penslet med kamÊleon pigmenter og der hÊles et tyndt sort dÊklag pÄ. sÄ vil det klare der ligger foran pigmenterne vÊre helt klart og uden "stÞv" fra pigmenter der er steget op, fÞr lavede jeg dem omvendt, med den sorte nederst og den klare ovenpÄ og det giver nogle udfordringer, fejl er meget nemmere at skjule med sort, det klare udstiller det nÊrmest i stedet..
Eneste der kan give lidt udfordringer er at mĂ„tten bliver nĂžd til at vĂŠre i to Âœ dele, bagemĂ„tter er generelt pĂ„ stĂžrrelse med en ovn og det er de fĂŠrreste ovne der er 7o cm brede musik14 musik14

At tÊve den i form er sÄ vÊsentligt svÊrere med den sandwich konstruktion, jo Êldre det bliver inden jeg former det, des mere hukommelse har det, det vil gerne vende tilbage til at vÊre fladt, specielt er fÞdderne lidt mit smertensbarn der, men sÄ bliver den bare en smule hÞjere og det skader jo bestemt heller ikke..
Kunst skal jo heller ikke vÊre som skÄret med en lineal, det skal vÊre lidt anderledes fra gang til gang..

Meget mere, meget snart.. rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf kvik » 21. jun 2022, 20:55

MÄske lÊser jeg med en halvt Þje, men er det sÄdan, at du fÞrst stÞber en lang bane, hvorefter du sÄ bÞjer/presser den i omega-form?
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 21. jun 2022, 21:42

kvik skrev:MÄske lÊser jeg med en halvt Þje, men er det sÄdan, at du fÞrst stÞber en lang bane, hvorefter du sÄ bÞjer/presser den i omega-form?


SĂ„dan noget i den stil..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf CHIbsen » 21. jun 2022, 22:01

kvik skrev:MĂ„ske lĂŠser jeg med en halvt Ăžje

Det der mÄ da vÊre BrÞnnÞysund dialekt... :-)

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–șViolectric DHA V590â–șSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
IndlĂŠg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf kvik » 21. jun 2022, 22:34

NĂŠh, er nok min sprogfornemmelse, der svigter. Men, volapyt! :grin:
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 23. jun 2022, 16:18

SÄ fik jeg det fÞrste ud af min nye form og det er bare sÄ fint, spejlblankt pÄ alle sider..
Den fÞrste jeg har lavet har vÊret i klar resin, med ikke mindre end 32 forskellige typer glimmer, konen er kÞrt med min telefon, da jeg havde glemt den ude i bilen, sÄ ingen foto lige nu, men den bliver godt nok vild...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 24. jun 2022, 20:23

Mens min glimmer amok stander stÄr og hÊrder i den rigtige form og opnÄr stabilitet, er jeg gÄet i gang med en kamÊleon stander..

Nu kan jeg jo vende min grundplade pÄ hovedet under de indledende Þvelser og det giver bare helt andre muligheder, det skal da udnyttes..
SĂ„ cirka Âœt fuld form med klart resin og sĂ„ har jeg lagt sĂ„dan en mĂ„tte her ovenpĂ„.
IMG20220617123737.jpg
IMG20220617123737.jpg (1.6 MiB) Vist 8093 gange

Med spidserne nedad, det vil nÄr man vender den om jo give en masse smÄ pyramider og hÄber jeg en helt fantastisk dybdevirkning..
jeg har sÄ valgt at lÊgge lidt vÊgt ovenpÄ, sÄ den ikke nÄr helt samme dybde over det hele, sÄ der vil vÊre stÞrre pyramider i midten og mindre ude langs kanterne og og enderne..

Jeg hÄber det vil vÊre med til at give en endnu stÞrre dybde/3D effekt, da jeg kom hjem fra jobbet tog jeg sÄ silikonemÄtterne af og det sÄ bare perfekt ud, ingen bobler og et helt jÊvnt mÞnster ogsÄ i midten hvor der er 2 mÄtter der stÞder sammen, hullerne er lidt dybere i midten og knap sÄ dybe langs kanterne hele vejen rundt..
Det er sÄ lÊkker nÄr ens planer bare kÞrer efter en snor rulle2 rulle2 rulle2

SÄ har jeg penslet den med kamÊleon pigmenter, den samme som den jeg lavede til Peter, altsÄ blÄ/lilla jeg gav den bare gas, og fyrede en masse i og brugte sÄ 10 minutter med den blÞdste makeup pensel jeg har og hÄber at jeg har fÄet ramt alle sider i den en million (cirka) pyramider der er, sÄ vender man den lige pÄ hovedet og giver den et par kÊrlige klask pÄ bunden, mens den stadig er i formen, sÄ det er er for meget falder ud og man stÄr tilbage med en sÄ jÊvn pigmentering som muligt..

Mens jeg stod og penslede havde jeg sÄ en bÞtte "jet black", det sorteste sorte man kan fÄ, til at stÄ og afgasse i min vakuum beholder, de fÞrste gange man bruger sÄdan en, bliver man noget overrasket over at se hvor meget luft der er i den resin man, egentligt regnede med var meget luft fattig...

Til sidste hÊlder man sÄ den sorte tynde resin noget sÄ forsigtigt ud over det hele, det gjorde jeg sÄ langsomt jeg kunne, sÄ jeg fÄr "skyllet mindst muligt af pigmenterne skyllet af, det er jo bare stÞv der er penslet pÄ sÄ, her skal man vÊre lidt forsigtig sÄ det hele ikke bare bliver vasket af og svÊver rundt i det sorte bagefter..

Der vil altid svÊve noget op, det kan ikke undgÄs helt, det liger sÄ som sÄdan en lille stribe pÄ indersiden af standeren nÄr den engang er fÊrdig og ser sejt ud, da det jo ogsÄ vil skifte farve..

Nu kommer sĂ„ den store udfordring, at fĂ„ det op af formen tidligt nok til at det stadig kan komme i form 2, det fĂžrste lag er jo allerede Âœ gammelt da det andet lag blev lagt pĂ„, de der sandwicher, giver mig lidt udfordringer og jeg har ikke lavet nok af dem til at kunne pĂ„stĂ„ jeg har helt styr pĂ„ det, tager jeg den for tidligt vil kernen af 2. lag stadig vĂŠre for blĂžd og det vil ogsĂ„ vĂŠre noget skidt, jeg satser pĂ„ klokken 3 i nat, man mĂ„ lide for kunsten nogle gange nĂ„r man laver de vilde ting, Klokken 3 vil det fĂžrste lag vĂŠre lige omkring 30 timer og det Ăžverste 12 timer, nĂ„r jeg rammer 30 timer + begynder tingene at blive vanskelige og under 12 er heller ikke godt, men det skal jo nok gĂ„ alt sammen, hĂ„ber jeg...

En ting er sikkert jeg er sÄ spÊndt pÄ resultatet, at jeg alligevel ikke vil kunne sove...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 25. jun 2022, 09:47

Lige et billede af noget af "pyramiderne fra Kliplev"
IMG20220625093251.jpg
IMG20220625093251.jpg (2.48 MiB) Vist 8062 gange


Det viste sig at der opstod lidt problemer, ikke sÄdan med min plan og udseendet, mere nogle mindre detaljer..
Der skulle ikke have vÊret puttet noget ovenpÄ den silikonemÄtte, eller ogsÄ skulle der have vÊret et lidt tykkere klart resin, for man kan ligesom ane og se toppene og det meget meget tynde lag der er der hvor toppene er fÄr resinen til at hÊrde i et lidt andet tempo, hvilket giver en vekslende hÄrdhed hen over overfladen, dette ville ikke vÊre noget problem pÄ nogen mÄde, med mindre man begynder at bÞje og forme pÄ emnet, hvilket jeg jo gÞr..
Det kan ogsÄ vÊre noget andet der driller, men jeg tror det er den vekslende hÄrdhed der er ond ved mig....

SÄ der er lidt ujÊvnheder i overfladen og det er lidt ØV ØV og tre gang ØV, jeg er lidt min egen vÊrste kritiker for det betyder jo ikke sÄ meget i den store sammenhÊng, de lidt for hÞje topper giver jo bare endnu mere dybde og 3D i standeren og det er jo godt og de ujÊvnheder der er, er jeg ret sikker pÄ kan poleres til nÊrmest ingenting..

Der er dog et stort problem, et eller andet skidt har forvildet sig ind i det klare resin og der er et lille fremmedlegme af noget rÞdligt et eller andet og det er bare sÄ surt, det kan dog ogsÄ repareres uden de store problemer.

SĂ„ i det store hele er det et meget vellykket projekt. rulle2 rulle2 rulle2 thumbs
Der er lidt ting der skal justeres pÄ den nÊste jeg laver pÄ den mÄde, sÄ slutresultatet krÊver mindre arbejde for at fremstÄ som jeg vil have det..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 26. jun 2022, 13:23

pyramider i Kliplev, nu pÄ video...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf kvik » 26. jun 2022, 14:09

thumbs
imponerende
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 28. jun 2022, 21:39

kvik skrev:thumbs
imponerende


Ja og nÄr man kigger nÊrmere efter er bulerne ude ved kanten blevet meget meget mindre.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf truebuie| » 8. jul 2022, 11:48

Lurede da lige at du er blevet Mr. international nu Claus.
Zeos lÞd da ret sÄ glad for den stander ruller1

https://youtu.be/PA0xDq0a4mI?t=1000
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Kolind » 8. jul 2022, 12:19

truebuie| skrev:Lurede da lige at du er blevet Mr. international nu Claus.
Zeos lÞd da ret sÄ glad for den stander ruller1

https://youtu.be/PA0xDq0a4mI?t=1000


Fedt ja - SÄ mÄ vi se om Claus snart skal ligge vandret med at lave resin for at kunne fÞlge med den hastighed folk flÄr dem af hylderne popsy
Den ser da i hvert fald godt ud pÄ videoen der ogsÄ og pÊne ord pÄ vejen, sÄ det er da en pÊn portion reklame. thumbs
Grej
- IndsĂŠt i dine tanker her en sej sĂŠtning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: HolbĂŠk

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 8. jul 2022, 14:44

Der er da rĂžget to i dag thumbs thumbs thumbs thumbs rulle2 rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 8. jul 2022, 15:03

Jeg er iĂžvrigt ved at lave en der bliver fuldstĂŠndigt vild, hvis min plan ellers lykkes..

De sidste 2 pyramider er gÄet galt, resinen blev for dyb nogle steder og for tynd andre steder, sÄ den nÄede mine indlÊg og det giver dumme bobler og den skille linje der er mellem mine indlÊg blev synlig, effekterne i dem er rigtig fede, men bare ikke godt nok til at jeg vil sÊlge dem..
Samtidigt var der for meget resin i det andet lag til at der var plads til det sorte, sÄ kamÊleonfarven virker bare ikke ens over hele standeren..

Jeg har puslet lidt med at finde ud af hvad der er gÄet galt og jeg er faktisk endt med at lave en ny form, som ser rigtig fin ud, men sÄ slog det mig, det er mit arbejdsbord der er sunket ned i midten, jeg bruger et waterpas pÄ en meter for at kunne lave sÄ lige en arbejdsflade som muligt og det hele var fint i vatter, MEN der var plads til 3 stykker papir under mit vatterpas i midten sÄ der blev 6 lag papir tykkere resin i midten end ude i enderne, nu lyder 6 stykker papir ikke af ret meget, men nÄr man kun har 8 millimeter at arbejde med og der skal vÊre 3 lag i alt, blive det bare et stort problem..
Jeg har sÄdan en arbejdsplade med justerbare fÞdder der stÄr ovenpÄ mit arbejdsbord, sÄ jeg kan justere det sÄ perfekt som muligt og den fine idé havde jeg Äbenbart brugt for tynd og dÄrlig en plade til at lave, sÄ jeg har fundet en rigtig mÞbelplade der har vÊret hylde i min fars butik og bÄret 10 liters spande i mange Är, sÄ den ved jeg kan holde til de 2 kilo jeg belaster den med.. Den er sÄ ogsÄ blevet stivet af med 2 lÊgter 38 x 50 mm i hele lÊngden, sÄ den burde vÊre mere stiv end et brÊt, som viste sig ikke at vÊre sÄ stiv som man siger..

Men nu er jeg ovenpÄ igen og jeg skal bare i gang med at lave flere, for ryger der 2 om dagen i bare en uge er jeg allerede bagud.. Hvilket jo er helt fantastisk...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 11. jul 2022, 21:09

SĂ„ rĂžg der lige en til USA og der er gang i forhandlingerne om endnu en.. rulle2 rulle2 rulle2

Det ender skisme med at en at mine tossede idéer rent faktisk er en god en af slagsen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 11. jul 2022, 21:13

Den helt vilde endte med at blive lidt kedelig, den ser stadig speciel ud, men har slet ikke de effekter jeg hÄbede pÄ, det ser ud til de pigmenteglimmer jeg brugte skal have en hvid eller sort baggrund for rigtigt at komme til sin ret..
Live and learn og der kan nemt vÊre en der synes den er lige det der er brug for, 99,9 % af befolkningen har jo dÄrlig smag siges det, sÄ hvad jeg synes er fedt vil jo ikke ramme nogen af dem (og omvendt)..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 12. jul 2022, 21:20

https://youtu.be/Lr-d4Gb-hPw

Ikke fÊrdig, bare en teaser video til kunden fra USA, der skal lige slibes kanter og sÄ skal den lige blive mere stiv, jeg tog chancen og tog de ud af formen og puttede den tilbage bagefter..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf kvik » 13. jul 2022, 21:09

Husker ikke, om du har nĂŠvnt det et sted allerede, men er massen rent organisk?
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Resin stander 3. generation

IndlĂŠgaf Claus-DK » 13. jul 2022, 21:38

kvik skrev:Husker ikke, om du har nĂŠvnt det et sted allerede, men er massen rent organisk?


Øh hvad mener du ??
Det er kunstharpiks, det er noget akryl plastik noget, sÄ hvis du med organisk mener plantebaseret sÄ er det et nej, det er uden bpa, VOC organiske oplÞsningsmidler..
Man skal nok ikke spise af det, selvom der er flere typer der siger de er "foodsafe" men DDT var ogsÄ ganske uskadeligt i 60erne....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

NĂŠste

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gĂŠster