Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten



Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf Claus-DK » 6. maj 2012, 18:28

Vi er netop kommet hjem fra en af vores mange fisketure, Arthur og jeg sidder jo nede ved det lokale vandhul og hiver fisk op så snart muligheden byder sig og weekenden har jo været præget af dejligt vejr, så vi har været af sted flere gange i denne weekend..
Som oveni hatten var forlænget i forhold til normalen..

Mit favorit fisk har de sidste par år været sudere, de er rimeligt nemme at få i tale og kan fanges med prop og orm tæt på kanten, det er en godt kæmpende fisk som kan nå en god størrelse, dem vi fanger ligge omkring de 2 kilo..

Desværre er Suderen en fisk der foretrækker varme og man siger sæsonen går i gang "Når Hylden står i blomst" det gør hylden ikke endnu og vandet er stadig koldt efter vinteren, men jeg håber hele tiden på at de er vågnet op af deres vinterhi alt for tidligt og i år har ikke været nogen undtagelse, så vi har siddet flere dage og badet orm uden gevinst musik10 og det er ikke noget for en 5 årig lystfisker skulle jeg hilse og sige..

Derfor har vi skiftet strategi og har været nede og hente maddiker så vi kunne fange lidt skaller, skaller er en meget taknemmelig fiskeart som stort set altid er i "biddet", jeg har også en dedikeret skallestang, en lille 6 fods med 1 grams kastevægt og et 00 hjul til også kaldt et microsæt, med sådan en stang og hjul er en skalle på et kilos penge vældig gode modstandere..

Jeg købte ved samme lejelighed er stålforfang til gedder, gedder har mange tænder og har en dårlig vane med at bide vores liner over når vi får dem på, på vores sudergrej, men jeg tænkte at nu skulle jeg da prøve geddefiskeri...

Nå men nu til noget lidt mere aktionpræget, vi sad og fiskede skaller og fik så en lille fyr som jeg synes var passede som madding på vores geddestang, den blev så aflivet (jeg fisker ikke med levende fisk, det er lidt for ondt) og jeg syede stålforfanget ind i fisken, fik monteret proppen og smed madding og prop et stykke længere ud end vi fisker skallerne, så den ikke lå i vejen..

Efter 10-15 skaller skete der så noget på vores microsæt, der var en stor suder der var faldet for vores maddiker og havde bidt på det udstyr som var tiltænkt fisk i ½-1 kilos klassen, så panikken bredte sig, hvordan skulle vi nu få den i land ???
Det tog sin tid men efter Arthur havde kæmpet og jeg mener kæmpet med den store suder i en lille ½time var fisken gået træt og lå afslappet i overflade og vi fik den op afkroget og forsigtigt sat ud igen...

SUCCES, men det skulle blive bedre..

Vi fangede flere skaller, men som det af og til sker når man fisker to tæt sammen med prop fik vi filtret vores skalle liner sammen, ØV, nå pyt det er jo hverken første eller sidste gang det sker, så man sætter sig tålmodigt til at vikle de to liner, kroge, flåd ud af hinanden, det kan tage tid, alt imens jeg så sad med min fulde opmærksomhed mod lineuglen , hørte jeg lige pludselig bremsen på min geddestang beklage sig, og skyndte mig hurtigt at blive befriet for kroge liner og hvad har vi, alt i mens jeg så min ret dyre fiskestang og hjul begynde at glide henad græsset, jeg nåede lige nøjagtigt at snitte den inden hele skidtet blev trukket ud i mosen, vi snakker et sæt hvor bare linen koster 400 kroner så vel alt i alt en investering på et par tusser der bare drev længere og længere ud i den bundløse mose, heldigvis svømmede fisken efter lidt tid ind til bredden..

Nu var gode dyr rådne, men jeg giver jo ikke bare op, så jeg fik monteret en ordentlig motherfucker af en krog på min skallestang og begyndte forsigtigt og tålmodig at se om jeg ikke lige kunne kroge min anden stang der lå og flød med håndtaget i overfladen, heureka jeg fik fat i den, så kom næste problem, den skide fisk var svømmet mod bredden og naturligvis et sted med buske helt ud på kanten, ikke nemt at hive stang og fisk ind over sådan noget, når man ikke lige ved hvor godt fat man har i skidtet, så jeg måtte da lige en lille ½ meters penge ud i mosen for at få fingrene i stangen, det lykkedes..

Fik efterfølgende fisken trukket på land ikke uden besvær med alle de buske der stod i vandkanten, men det gik..

vi fangede kort tid efter en endnu større gedde, men denne gang havde ham den dovne fyr fået sat stangen i holderen så det var lidt mindre dramatisk..

Billede


Det har så afgjort været en af de fisketure man vil huske i manne år fremover..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf toppe » 6. maj 2012, 18:51

Tillykke med fangsten! Det er ikke nemt at fange gedder, når man selv er en torsk :lol:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf librarian » 6. maj 2012, 20:10

Herlig historie. Lystfiskere glemmer ofte at fortælle om alle de uforudsete hændelser og uheld undervejs (de er der hver gang!), og det er nogle gange det allermest spændende og dramatiske. Tak for spændende læsning!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf Mathias Bak » 6. maj 2012, 22:15

Herlig historie, Claus. Glæder mig til at fiske lidt igen - nu bliver vejret jo snart rigtig godt. Rigtig fin gedde. Gedden er i øvrigt en af de sjoveste fisk at fange for nøøøj, hvor kan de kæmpe :-D
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf Claus-DK » 6. maj 2012, 22:58

Mathias Bak skrev:Herlig historie, Claus. Glæder mig til at fiske lidt igen - nu bliver vejret jo snart rigtig godt. Rigtig fin gedde. Gedden er i øvrigt en af de sjoveste fisk at fange for nøøøj, hvor kan de kæmpe :-D


Ja efter i dag må jeg jo sige de er ret sjove....
Men jeg er bestemt ikke enig i deres fighter egenskaber, den er hidsig i 2-3 minutter og så løber den tør for strøm om jeg så må sige, du skal prøve med fredfisk af den større kaliber Karper Suder Karusser og endog store skaller (over 1 kilo) de kan kæmpe længe og indædt..

Det tog knægten næsten en ½ time at lande en suder i dag, den gedde på billedet var omkring 50cm og blev flået op på 5-7 minutter...

Hvis du vil have noget der er rigtigt vildt så er Multer vejen frem, de er absurde, jeg fik en for nogle år siden på Esbjerg havn (inden det hele blev lukket af, TAK Osama bin klaphat) og den tog udløb på over 100 meter flere gange og det var en på under 2 kilo, jeg gad nok vide hvad der ville ske hvis det havde været en af de store...

MÃ¥ske vi skulle arrangere en Hoved-fi fiskekonkurrence ??
Der er sikkert nok der fisker til at vi kan leje en sø og have den en hel dag....
Jeg ved at en af dem i Rødekro har to søer de lejer ud til sådan noget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf toppe » 6. maj 2012, 23:17

Jeg har ingen erfaring med andet end gedder af de fisk du nævner, men da jeg var teenager for et par år siden :lol: , havde jeg gode fights med gedder. Min første tog jeg på min 13 års fødselsdag en tidlig morgen; den var et par og halvfems centimeter og vejede 5.5 kg. Mit udstyr var en glasfiberstang på 5-6 fod og en alt for tynd line. Det tog mig mere end en halv time at få den op. De følgende år tog jeg endnu nogle gedder på en fem seks kilo, og de gav altid en god kamp - jeg har aldrig fanget fisk der var mere kæmpende end gedder, men det siger måske mere om mig? ;-)

Hvoromaltinger, så er det en fed lystfisker historie du har skrevet! Måske jeg burde opsøge en sø eller to i fremtiden...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Når fiskeri bliver en kamp for overlevelse..eller næsten

Indlægaf Claus-DK » 7. maj 2012, 00:31

Nu vi er ved historier omkring det af fange fisk, så tog jeg for omkring 10 år siden en karpe på omkring de 90 cm og 12-14 kg..
Det var en dejlig sommerdag, hvor min daværende kæreste (nu min kone) og jeg var i VesterNebel put and take sø, Vester Nebel er en af de ældste put and take søer i landet og var ikke en gammel grusgrav som de fleste andre af den type søer er, nej det er en gammel sø som blev købt og der blev så smidt ørreder i den, det faktum gør så at de karper der går i dem er af den naturlige slags ikke dem der er opdrættet til at give mest muligt kød pr centimeter, men en fisk af næsten samme facon som en ørred...

Nå men jeg gik så med min 7 fods en krog, hvor jeg havde monteret en gummi-jig og ingen andre dikkedarer bare en plastik orm og en stang med hjul, det kaster ikke langt men det skræmmer heller ikke fiskene, så man kan kaste det lige ud i fjæset på dem, så de æder den med det vuns, meget underholdende fiskemetode..

Men lige denne dag var det VARMT og ørreder gider ikke varme, så jeg gik rundt om søen og studerede frøer og hvad der ellers var af sjove ting i vandkanten, så så jeg den en kæmpe ørred som lå næsten helt oppe på bredden, jeg gik tættere på og da den ikke stak af, antog jeg at den var død, så jeg ville lige få den fisket op så den ikke lå og rådnede i søen, dem der har fundet en rådden fisk i vandet ved at sådan nogle er meget løse i kødet og falder fra hinanden vis man bare tager fat i dem, så man skal have fat i kæben som er det letteste da den jo er en del af skelettet..

Så jeg listede ned til kanten tog min min krog og proppede den ind i munden og trak så lige i linen for at få fat i kæben, da jeg gjorde det skal jeg da lige love for at der kom liv i den døde fisk, den røg af sted og jeg stod der med en bremse der hvæsede løs, jeg fik dog hurtigt et ordentligt tag i stangen og fik mig bevæget væk fra siv og tilbage til hvor det var naturligt at fiske, stadig med fisken svømmende rundt, da den blev en smule træt og jeg kunne få den til at svømme lidt langs kanten fortrød jeg bitterligt at jeg ikke havde nettet med, for det har var en ordentlig satan af en fisk og den blev ved og blev ved med at stikke af, så jeg skreg på min kone (det turde jeg godt dengang) at hun skulle skaffe et net og hun løb op mod andre fiskere, der kom så en med et, men det var ALT for småt til min fisk, så hun rendte igen og kom tilbage med et hun havde lånt oppe i kiosken, noget gammelt lort skulle jeg hilse at sige, for nettet knækkede, eller det var stangen til det der var et gammelt mørt kosteskaft..

Så i bedste stil måtte jeg hoppe i søen og få fat i stumperne af nettet med min fisk, som IKKE var en død ørred men en ordenlig kleppert af en karpe der havde ligget og solet sig...

Man oplever meget når man er på fisketur...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron