Var det mon den sidste Orla ??



Var det mon den sidste Orla ??

IndlĂŠgaf Claus-DK » 26. jan 2014, 04:03

Vi kÞbte vores hus for 7 Är siden og de fÞrste 2-3 Är var en kamp, der var sÄ meget sjusk og fejl af forskellig karakter at vi brugte nÊsten 3 Är pÄ at fÄ vores tag tÊt, vinduer tÊtte, nye vinduer, have, lofter og afhjÊlpning af generel sjusk, vi havde f.eks. ikke et eneste hjÞrne i et hus pÄ 200 m2 og 10 rum (ikke vÊrelser) hvor fodlisterne nÄede hinanden, eller skyggelisterne for den sags skyld..

Vi fandt sÄ ogsÄ omkring en million Þlkapsler OVERALT i huset, skifter jeg en vindueskarm, finder jeg med garanti 4-10 kapsler, der har vÊret gevinst hvergang.

Vores sÊlger hedder Orla og vi endte med at kalde alle de der totalt tÄbelige fejl for "en Orla"
En Orla er f.eks nÄr man har en rÊkke Kilnker i sit kÞkken (op til overskabet) og er sÄ stÄlsat pÄ at have sine skabe i en bestemt afstand fra loftet, at man istedet for at hÊve overskabene i et kÞkken 8 mm, vÊlger at tage en mejsel og hugge 8 mm af de fint opsatte og nydelige klinker, det er jo fint nok, HVIS man aldrig vil flytte sine skabe eller skifte dem..
Man kunne i stedet for at hÊve eller hugge klinkerne i stykker, sÄmÊnd have nÞjes med at skÊre et hak i en spÄnplade fra Ikea *suk*


Vi spoler frem til i dag, vi har gÄet og frosset hele dagen og det plejer vi bestemt ikke at gÞre, vi er nogle svin med vores varme rulle6 men i dag var der 18,4 grader i stuen og jeg tÊnkte der mÄ vÊre noget galt...
fiste ud i fyrrummet tjekkede at vores automatiske gulvvarme var sat til "sibirsk isvinter" fyldte vand pÄ kredsen, den manglede ikke, men nu var eg der jo alligevel..
Det hjalp ikke en hat...
Faktisk blev det koldere !!!

FÄrk nÄ ud og finde ud af hvad hulen der er los, vi frÞs ikke sidste vinter, op pÄ fÞrstesalen og vÊrelset ud mod gaden er pÊnt lunt, vi have muget ud i forrige weekend og havde givet radiatorene deroppe noget gas, sÄ de blev skruet ned pÄ normalt blus og jeg fik tjekket de andre radiatorer i huset, alle termostater har fÄet friske batterier, alt er blevet tjekket..

For en time siden var der 17, det kan da ikke passe 6 grader i min stue, jeg sidder med en stor sweater og overvejer om jeg skal have mine termowaders pÄ, nÄ pÄ den igen, tÞj stÞvler pÄ ud til fyret..
Lidt grundigere denne gang, ned og mÊrke pÄ rÞrene, underlig kolde synes jeg specielt den halvdel der gÄr til stue etagen, underligt, fyret viser 60 grader, men rÞret er ikke 45 grader, de vil sige vandet i vores varme-elementer er 45 grader, det er jo fint nok nÄr det e lunt udenfor, meeen om vinteren skal der altsÄ lidt mere til, jeg mÊrkede pÄ returrÞret og konstaterede at det iskoldt, vi snakker lige sÄ koldt som man forventer et jernrÞr er i et rum med cirka 0 graders varme altsÄ meget koldt...

DVS at det jeg pumper ind er mindst 15 grader for koldt og bliver afkÞlet i en grad sÄ det i slutningen vil suge varmen ud af rummet og virke som gulv airkondition i visse rum, Äbenbart stuen, jeg satte mig ned og tÊnkte er fyret gÄet i stykker ??
SÄ kigger jeg op ved siden af fyret hvor der sidder sÄdan en termostat fra en radiator pÄ rÞret, den sidder pÄ udgangsrÞret pÄ mit fyr, den stÄr pÄ 38 elendige grader...

Fuld gas pÄ den ventil og jeg kan allerede mÊrke at gulvet er blevet lunt herinde under gulvtÊppet...

Det vil altsÄ sige:
Man investere i et fyr af god og fin kvalitet, tjek
Man bruger penge pÄ at styre sit varmeforbrug effektivt, tjek
Termostater som mÄler varmen 30 cm over gulvet, Tjek
Fjernstyring af hele svineriet, tjek
OG SÅ SÆTTER MAN EN GAMMEL REDUKTIONSVENTIL MAN HAR FUNDET UDE PÅ STORSKRALD PÅ RØRET, hvad tĂŠnker manden pĂ„ ???
Jeg stoler da ikke lige pÄ at det teknologi jeg har brugt 100 kilo pÄ, sÄ jeg styrer det da lige manuelt i hele huset med en enkelt reduktionsventil lige i starten af systemet...

NÄr jeg sÄ sÊtter mit fyr til den automatiske vinterdrift, lukker ventilen da bare lige ned og venter pÄ at omgivelserne har afkÞlet den der meter vand med 60 grader varmt vand til de knap 40 den tillader der gÄr igennem, hvilket giver et meget lavt flow samtidigt med en lav temperatur, for det har jo nÄet at tabe yderligere nogle grader inden det kommer ud af fyrrummet...

Man kan sÄ sige nÄr ventilen stÄr pÄ fuld blÊs er det jo fint nok, men mÄske har knÊgten konen eller jeg skubbet til den pÄ et tidspunkt og den burde jo slet ikke vÊre der... Murphys lov

NÄ jeg hÄber at det var den sidste Orla i vores hus, for det skal da fikses, hvad skal jeg med en reguleringsventil der ?? samle skidt sÄ det stopper til ?? overrule fyretŽs termostat ??
Det giver absolut ingen mening...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Var det mon den sidste Orla ??

IndlĂŠgaf vaskebjĂžrnen » 26. jan 2014, 10:10

Teknologi og fremskridt er godt Claus meeen det er jo osse rart selv at kunne bestemme over for elektronikken den ved jo ikke bedst ;)

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjĂžrnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
IndlĂŠg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: NĂŠstved


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gĂŠster