Aftenfiskeri ved den lokale dam..



Aftenfiskeri ved den lokale dam..

Indlægaf Claus-DK » 31. jul 2011, 03:59

Her sent på eftermiddagen gik knægten og jeg, som vi så ofte gør, til det lokale vandhul for at lande et par skaller, gik ned over engen fandt os til rette og hyggede os med lidt skaller af forskellig størrelse og husked at smide majs i vandet for at holde fiskene der, så kom de boblerne, der der ser ud som om der er en der bruger sådan en luftsten fra et akvarium og så en cykelpumpe til at pumpe et stød engang i mellem...

For dem der ikke er inkarneret medefiskere kan jeg oplyse at benævnte bobler bliver lavet af en suder, en dejlig fisk der kommer op i 5-6 kilos klassen, hvis man er rigtig heldig, så begge proppe blev flyttet hen hvor fisken fouragerede og jeg fortalte drengen at nu var der en kæmpefisk nede under vores proppe, eller flåd som det hedder i lyskfiskersproget, så vi sad i spænding og så til mens fisken svømmede rundt og spiste de majs vi havde fodret med, som jo ligger ammen med vores kroge musik11 musik11 musik11 musik11

Spændingen stiger og vi sidder bomstille, SÅ sker det knægtens prop begynder at svømme stille og roligt ud af, ofte er det faktisk lidt svært at se om fisken har taget maddingen, for den bliver i samme højde og område uden at opdage den lille krog vi bruger, det gør den slags fisk, de laver sik sak mønstre, hvor karper oftere går i ring og får flåddet til at gå i cirkler, så stille og roligt tog jeg stangen op, vi har den aftale at far kroger og han trækker dem i land, så den skulle lige have et "prik" så den bliver forskrækket og kommer til at flå hovedet til siden og få krogen sat ordentligt fast musik15 musik17

Fast fisk "her er din stang sønnike" bremsen blev løsnet lidt så fisken nemmere kunne tage udløb og vil forlænge "fighten", der bliver råbt og skreget, jublet, grint mens vi stille og roligt får trukket en god træt Suder ind til kanten, hvor jeg langer ned og får den samlet op, vi er ellevilde, får fisken lagt på en sort sæk og finder tangen så jeg kan få fat i krogen og få den ud med mindst mulig skade på fisken, vi siger pænt farvel og drengen sætter nænsomt fisken i vandet, så den kan glæde os en anden dag og tro mig dig de bider på igen og igen, fisk er heldigvis en smule dummere end lystfiskere, ellers var der jo ikke meget ved det..

Tiden gik og vi fik lidt flere ½ kilos skaller sjove, de kan så være lidt svære at få krogen is, men det er nu meget sjovt, så kom mor forbi og der blev smidt lidt mere majs i baljen, så kom de igen boblerne "uuhhhh" sagde jeg til min bedre ½del "nu er der skisme en Suder på besøg" mens jeg listede min prop ind og fik en frisk majs på krogen ud med den igen, ikke noget med at spilde tid, fisk venter ikke på nogen, men har som regel en god appetit og bliver hvis man har fodret godt, så nu begyndte det igen to flåd side om side i en "spa"

Man sidder bare og håber på at være den heldig ejer af den næste majskerne der blive spist og sandelig om ikke min prop stille og roligt begynder at liste rundt i området og så er det jo man skal have strammet linen helt op og få så forsigtig kontakt som muligt, blodet pumper, stille nu stille og så et lille nyk og den får et "prik" og sidder fast, fik en masse hjælp af min søde dreng, for "far havde aldrig fået den store fisk ind alene" for den var da lige mor til den første vi fik og jeg kunne stolt fremvise vores fangst til min kone som så på os med de der stolte øjne kun en moder kan have... rulle2 rulle2

Vi sad og hyggede os og så var klokken 8 og vi måtte hellere få pakket, normal sengetid er jo omkring klokken 7, men det gør nu ikke så meget når hele familien har haft en dejlig aften..

Sådan kan man også bruge en Lørdag aften..

I morgen går turen til sommerland syd, hvor jeg skal se om jeg tør den her igen.. 8musik 8musik


Jeg var da lige ved at gøre det slemme i bukserne første gang for en god uges tid siden, puh ha det var rart da den stoppede..

ind i mellem skal man have flyttet sine grænser og gøre noget man ikke er helt sikker på man har lyst til, første gang er OK, man ved jo ikke hvad man går ind til, men anden gang vil blive endnu mere skræmmende, eller måske sjovt for jeg tror ikke jeg vil være så bange for at DØ.. musik14
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Aftenfiskeri ved den lokale dam..

Indlægaf nc8000 » 31. jul 2011, 09:12

Super beskrivelse, I havde tydeligvis en fantastisk aften.

Og jeg ville aldrig komme til det med det brune for jeg ville aldrig komme i nærheden af at stige på sådan et monster
nc8000

 

Re: Aftenfiskeri ved den lokale dam..

Indlægaf Sorensiim » 4. aug 2011, 15:46

Det er nemlig fantastisk at bruge tid med knægten uden at involvere Playstation eller plasticlegetøj... Vi var i sommerhus på Nordfyn, 300 meter fra stranden, med en perfekt badebro at fange krabber fra. Det kræver ikke samme mængde af teknik (eller grej!) men han synes det var vanvittigt spændende og sjovt. Vi var dernede næsten hver dag og jeg havde lovet ham at på den sidste dag i sommerhuset skulle vi ud og fange krabber - Det viste sig så at regne intenst og blæse 20 m/s fra nordvest. Vi tog regntøj på (jeg havde dog kun husket regnbukserne, ikke jakken. Idiot) og efter 1½ time i vandret regn havde vi 50 krabber i spanden til et fantastisk krabbevæddeløb i vandkanten. Drivvåde kunne vi så vende hjem til tøserne i sommerhuset og fortælle at det var godt de blev hjemme, der var rigtigt mandevejr udenfor :D
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Aftenfiskeri ved den lokale dam..

Indlægaf Claus-DK » 5. aug 2011, 07:06

Ja krabber er fantastiske dyr, jeg har vel fanget omkring en million af dem som knægt, det er bare lidt trist at se den madding unger får med nu til dags, spegepølse, kødpølse og andet skrammel...
Næ find en stak blåmuslinger eller endnu bedre et fiskehoved med tarmene hængende ud af, så rykker vi, sådan et torskehoved kan snildt snuppe 20 krapper pr dyp..

Må man være så ufin at spørge hvor på nordfyn, du har været på ferie ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aftenfiskeri ved den lokale dam..

Indlægaf Sorensiim » 5. aug 2011, 13:56

Claus-DK skrev:Ja krabber er fantastiske dyr, jeg har vel fanget omkring en million af dem som knægt, det er bare lidt trist at se den madding unger får med nu til dags, spegepølse, kødpølse og andet skrammel...
Næ find en stak blåmuslinger eller endnu bedre et fiskehoved med tarmene hængende ud af, så rykker vi, sådan et torskehoved kan snildt snuppe 20 krapper pr dyp..

Må man være så ufin at spørge hvor på nordfyn, du har været på ferie ??

1) Første trin ved krabbefiskeri er at man hopper i vandet og finder 10-12 blåmuslinger. The Only Way To Fly.
2) Skåstrup strand, lejet sommerhus. Nul mobilsignal. Herlighedsværdi? Through the roof!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster