SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken



SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2015, 04:02

I går var jeg oppe og afleverer de demomodeller jeg havde lånt til træffet og var i nærheden af to forhandlere af udbordsmotorer, så jeg ville lige lægge vejen forbi dem og se om der var en lille billig benzin 4 takter på et par hestekræfter, den første havde ikke og ved nummer to var jeg tæt på at købe en spritny, men jeg var lidt nervøs for støj niveauet af sådan en fyr og ville gerne hører en i drift, det fik jeg så lov til og fandt ud af at det larmede mere end jeg havde lyst til, jeg ville godt kunne holde det ud, men når en elmotor nu er helt lydløs og koster det ½e i indkøb, har jeg valgt at gå den vej...

Ned til Bauhaus i Flensborg og købe sådan en fyr, den kan trække omkring 600 watt, så det svarer nogenlunde til 1½ heste benzin, det kan man ikke lige regne frem og tilbage imellem, for virkningsgraderne og måden kraften udvindes på er meget forskellig, men groft sagt går omkring 50% af kraften til propellen med benzin og over 90% med el motor og propel er ganske enkelt nærmest ud i et så det gå praktisk talt intet tabt...

Jeg fik mig et marine batteri med på 70 Ah det vil sige 70*12 watt i en time 840 watt det er fuld blæs i en god time, så fandt jeg ret hurtigt ud af at det var ikke ret smart med 15 kilo batteri i den ene side af en smal kajak og besluttede mig for to mindre batterier med samme kapacitet, de mindste jeg kunne finde var så på 45, så jeg er endt op med 90 Ah timer i stedet 1080 watt det er næsten 2 timers fuld kraft, de burde række..

Jeg har fået lavet mig et simpelt motor ophæng og fik det hele prøvet af sammen med den nye tag bagagebærer i eftermiddags på en blæsende Aabenraa fjord, vi var 2 i båden, jeg havde drengen med og det blæste og der var lidt modstrøm også da vi skulle den ene vej og det var ikke sådan man kunne hoppe i vandet og stå på vandski efter båden, men fuld damp var mere end nok til at dørge og det er ligesom det der er hele formålet med at have den, så det skal nok blive godt..

Nu er jeg så rendt ind i den næste udfordring, styrepinden på sådan en elektrisk motor sidder lige i midten, men jeg kan ikke flytte den til siden og jeg kan heller ikke selv sætte mig andre steder end lige midt i, hvilket gør at når jeg sidder og kigger den vej jeg sejler så er styrepinden lige præcis der hvor man ikke kan nå når ryggen klør, hvilket igen gør den temmelig vanskelig at holde ordentligt fast i.
Jeg har siddet og spekuleret over løsninger hele aftenen og natten og har været inde over stænger med vinkler på og snoretræk og lodder og trisser, fjedre, elastikker med videre, indtil det slog mig at der er en meget meget lettere løsning, jeg vender bare motorhuset om, den opmærksomme læser vil nu sikkert og måske med rette mene at jeg er bindegal, hvad skulle det hjælpe at vende styrepinden væk fra mig selv og endnu mere umulig at nå ??? det giver ingen mening...
Jo det gør så for jeg vender hele lortet om og lader motoren trække mig baglæns som nu bliver forlæns, den er jo ens i begge ender så om man sidder forrest er lidt som på en bænk, det afhænger af perspektivet, så det bliver nu en katemajak med "forhjulstræk"
Jeg har ingen som helst idé om hvordan det virker med både når man vil have dem forhjulstrukket men mon ikke det er ligesom med biler den skrider mindre ud når der er IS.. rulle2 rulle2

I morgen skal jeg så på min første fiske tur batterierne stå ladet op og klar, båden er på taget af bilen, konen på arbejde, knægten i skole, jeg har ferie thumbs så det skal nok blive godt,jeg ved ikke rigtigt og det skal være i Flensborg-fjord eller Aanbenraa-fjord, jeg må studere vindretningen og kortet og se hvor henne på de to kyststrækninger jeg får mest læ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf telum » 29. apr 2015, 08:38

OK så er det godt, nu er vi nok en del der ikke kan holde spændingen ud længere! Vis os så nogle billeder! rulle4 ruller1 ruller1
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf McM_dk » 29. apr 2015, 08:46

telum skrev:Vis os sĂĄ nogle billeder!


Nemlig ja!. Det ville spice det hele lidt op.

Kan godt være det er tosset at sejle fremad, men tror det er løsningsmæssigt bedre end at bygge noget med lodder/trisser og lign. Tror det bliver noget juks og nok ikke særligt fedt at det bryder sammen når man er på "åben hav". :/
Men når du alligevel skal afsted i morgen, så må du hellere afprøve din ide, praktik er bedre end teori. :)

Hav en rigtig super og vidunderlig fridag i morgen!!!
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Niels » 29. apr 2015, 09:20

Enig - der skal billeder til.

Jeg tror ikke det er en god ide, at "bakke" dig ud af problemet. Konstruktionen omkring propellen har flere funktioner, Den skal sikre optimale styreegenskaber, beskytte propellen mod opsamling af tang, liner garn o. lign. , samt mod grundstødning og store sten. Disse egenskaber går fløjten når du bakker.

Kan du ikke forlænge motorophænget ud over den ene ponton og lave en sidemontering?

Ha' en skøn dag på vandet.
Niels

 

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Niels » 29. apr 2015, 11:43

Noget i retning af:

Billede

eller

Billede
Niels

 

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2015, 15:34

Motoren bevæger sig den rigtige vej gennem vandet, så de funktioner der er med beskyttelse er intakte og propellen kommer heller ikke til at køre baglæns, så jeg sejler sådan set fremad, jeg har bare motoren monteret foran på båden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Niels » 29. apr 2015, 17:09

Ok - sĂĄ havde jeg altsĂĄ misforstĂĄet det helt. SĂĄ er det jo perfekt.
Havde du en go' tur.
Niels

 

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2015, 19:06

Det blæste en ½pelikan så jeg valgte at blive på land.
Jeg tænkte at det nok var klogest, da jeg så hvordan de der kitesurfere fløj rundt flere meter oppe i luften, det må jeg prøve...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 30. apr 2015, 20:24

Cirka 3½ time på Flensborg fjord, 5 Sej fanget og det hele testet og det meste godkendt, så det går den rigtige vej..
Det skal være med skub og ikke træk så jeg må arbejde lidt mere i styringen, måske ender det med jeg bliver smidig nok til at det ikke bliver et problem.

Bestemt en succes også da der var store bølger..

Jeg skal nok tage nogle fotos og optage videoer og sĂĄ videre, men lige her til at begynde med bliver mine ture uden elektronik..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf toppe » 30. apr 2015, 20:45

Fedt Claus, tillykke med den! Og fangsten :-)
Jeg kan forestille mig at styringen/manøvreringen bliver lidt mærkelig med 'forhjulstræk' - er det grunden til at du vil have skruen i bag i stedet?
På joller og visse sejlskibe, hvor man ofte må sidde på rælingen og styre, er det normalt med en rorpinds-forlænger, som er monteret i et led på rorpinden. Jeg tænker, at hvis du kan vende roret/styrepinden bagud, kan du så ikke montere en forlænger i et led på styrepinden? Jeg kan ikke lige greje, om det bliver lidt for besværligt, men det må kunne lade sig gøre på en måde, hvor du kan sidde med rorpindsforlængeren tll din højre eller venstre side og styre katemajakken uden at du får rorpinden i ryggen eller må sidde i en akavet stilling?
Men fĂĄ nu taget de billeder ;-)

Billede
Edit: jeg tænker hvis du kunne montere et beslag a la dette - giver det mening?
http://www.marineudstyr.dk/rorpindsforlaenger-beslag-rund.aspx
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 30. apr 2015, 21:08

Ja det giver fint mening, jeg skal bare have det monteret sĂĄ jeg stadig kan dreje pĂĄ hĂĄndtaget..

Jeg vil hellere have det bagved fordi at jeg mister tilt funktionen, det vil sige jeg kan ikke vippe motoren op ad vandet, da den jo kommer op under bĂĄden i stedet for bag den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf toppe » 30. apr 2015, 21:28

Claus-DK skrev:Ja det giver fint mening, jeg skal bare have det monteret sĂĄ jeg stadig kan dreje pĂĄ hĂĄndtaget..

Jeg vil hellere have det bagved fordi at jeg mister tilt funktionen, det vil sige jeg kan ikke vippe motoren op ad vandet, da den jo kommer op under bĂĄden i stedet for bag den..


Ah ja, den havde jeg så ikke lige tænkt på - den bliver nok lidt svær at kombinere med beslaget med mindre man på én eller anden måde kan flytte styringen af gassen til forlængeren...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf toppe » 30. apr 2015, 21:33

Claus-DK skrev:JJeg vil hellere have det bagved fordi at jeg mister tilt funktionen, det vil sige jeg kan ikke vippe motoren op ad vandet, da den jo kommer op under bĂĄden i stedet for bag den..


Hmmm, nu savner jeg virkelig nogle billeder... Jeg troede du kunne vende styrepinden 180° i forhold til skruen?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 30. apr 2015, 21:42

Det kan jeg også, men jeg er nød til at have beslaget til at vende korrekt, altså selve det beslag der sidder på motoren, det er jo bygget til at vende på en bestemt måde, så når man vender motoren skal den op på den anden side af det bræt den sidder på og så vipper hængslet den forkerte vej.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf toppe » 30. apr 2015, 21:55

Ok, nu tror jeg jeg forstĂĄr det...
Jeg hĂĄber du finder ud af noget smart ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 6. maj 2015, 00:35

Jeg fik i øvrigt min første havørred fra min kajak Lørdag... rulle2 rulle2

Kilopris pĂĄ det i fryseren lige nu er pĂĄ omkring de 10.000 kroner, sĂĄ om cirka 10.000 fisk mere og jeg er nede pĂĄ en kilopris pĂĄ under en krone...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf toppe » 8. maj 2015, 00:27

Claus-DK skrev:Jeg fik i øvrigt min første havørred fra min kajak Lørdag... rulle2 rulle2

Kilopris pĂĄ det i fryseren lige nu er pĂĄ omkring de 10.000 kroner, sĂĄ om cirka 10.000 fisk mere og jeg er nede pĂĄ en kilopris pĂĄ under en krone...


Tillykke med den! Kræver den ikke et billede? ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 8. maj 2015, 01:55

Den er jo ligesom slagtet og ligger i en pose i fryseren, så det ville være lidt kedeligt..
Desuden har efterhånden mange års tradition for ikke at lægge billeder op....Eller rettere jeg glemmer at tage nogle...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SĂĄ kom der motor pĂĄ katemajakken

Indlægaf Claus-DK » 9. maj 2015, 02:29

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster