En lidt skræmmende oplevelse



En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Claus-DK » 8. maj 2015, 13:07

Jeg har fĂĄet en ny kollega som jeg har ringet til 2 gange og ud over det har jeg ikke haft elektronisk kontakt med ham..
Fyren er ikke kodet ind i min telefon med navn og adresse og sĂĄ videre..

Nu kommer det sĂĄ...
10 minutter efter jeg havde ringet til ham anden gang fik jeg en mail:
Vil du være ven med Xxx Xxxxx på Facebook ???

Det vil sige at Facebook har ret til at se hvem jeg ringer til og reagere pĂĄ det..

Jeg vidste da godt at vi bliver overvåget i hoved og mås, men jeg føler at mine grænser bliver overtrådt og har det nærmest som om jeg har haft indbrud i mit hus..

I dag har jeg slettet alt hvad der har med facebook at gøre på mine mobile platforme, så kan de da ikke spionerer på den måde mere, jeg tror heller ikke min Facebook profil overlever denne oplevelse, man ved jo godt at de ting sker og jeg er en voksen mand og skal ikke sidde og flæbe over at verden er ond ved mig, det gør jeg sådan set heller ikke, man har bare i livet det som der kaldes AHA oplevelser og den mail jeg fik Onsdag var en af dem, den var ikke værre eller mere dyneløftende end så mange andre mails, men lige netop den mail fik mig til at tænke over tingene, de fleste andre man lærer at kende i disse år er lige dele elektronisk og rigtig kontakt, så når man får nye bekendtskaber er det kun naturligt at facebook opdager det, men lige præcis denne person har jeg ikke haft kontakt på nogen måde over nettet kun via to telefonopkald og det er det der er så uhyggeligt..

Man hører tit unge mennesker sige de ikke vil bo på landet og i de små byer fordi folk render og holder øje med hinanden, jeg var selv sådan for 20-25 år siden, men tænker alle de mennesker som værner om deres privatliv og har behov for at være anonym, at de fleste af dem deler mere eller mindre alle detaljer i deres liv med Facebook (og alle dem der handler med dem) ??

1984 er 31 ĂĄr siden, jeg kan huske 1984 altsĂĄ den i virkeligheden og Orwell var temmelig langt fra virkeligheden, i dag er Orwell overhalet indenom og den tvang og undertrykkelse der foregĂĄr i bogen, er i dag erstattet af frivillighed og behovet for at blive set, det er langt mere effektivt end tvang....
I bogen, som alle burde læse en gang om året, bliver alle borgere overvåget og kontrolleret og der er sat et enormt maskineri i gang for i bund og grund at gøre mennesket historieløst og dermed uden egne meninger og ambitioner, hvilket igen gør dem lette at holde nede og kontrollere, det er en verden hvor man kun lever i dag, hvad der skete i går kan være anderledes end man husker for det er "Storebror´s" hukommelse og version der er sandheden, så man har ikke behov for at huske..
I bogen fjerner man sproget ved at eliminere ord og gøre sproget mere simpelt, kan man lave et oprør hvis man ikke engang har ord for det ??

I dag er det lige omvendt nu har vi milliarder af historiekilder og det er jo godt for så får vi jo flere sider af sagen, jeg kunne bare godt forestille mig at den mængde af information vi bliver fodret med har den stik modsatte effekt, at vi lukker sammen om os selv for at beskytte os mod den verden som hele tiden hamrer løs på vores opmærksomhed og i stedet for at gøre verden mere social, har det den stik modsatte effekt..

Heldigvis har vi det bedste forsvar lige ved hånden, kom ud og mærk verden, sluk computeren lad telefonen ligge hjemme, smid det digitale åg..
Det er også derfor jeg er en klovn til billeder når jeg er på farten, jeg har ganske enkelt sjældent et kamera med når jeg er ude, jeg er heldigvis så glemsom at jeg får masser af pauser når jeg er ude af huset, det kan varmt anbefales.. thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf telum » 8. maj 2015, 13:12

Godt indlæg. Fagre nye verden af Huxley er også værd at læse i den sammenhæng.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Psymon » 8. maj 2015, 13:12

Ikke for at ødelægge dit skrækscenarie, men det er meget muligt at Facebook forslår din nye kollega, fordi han er blevet venner med flere af dine nuværende kollegaer og slet ikke fordi du har ringet til ham.

Ud over det, sĂĄ ved bĂĄde Facebook og Google alt for meget om os alle sammen ;)
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Claus-DK » 8. maj 2015, 16:55

Det ville vel så kræve at jeg var venner med nogle af mine kollegaer og det er jeg ikke..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf pof » 9. maj 2015, 09:40

Hvis han har set på din fæcesbog profil uden at gøre mere, kan du også blive foreslået ham som ven. Det har jeg oplevet.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Burning777 » 9. maj 2015, 16:07

http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/vid ... vate-smser

http://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/ ... 134327.htm

Jeg har slettet Facebook (og Google) Apps for længst fra alle devices. Vi bevæger os i den HELT gale retning med overvågning og deling af private oplysninger.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf nc8000 » 9. maj 2015, 18:04

Min tilgang til facebook er helt enkel, jeg afgiver kun oplysninger som hele verden er velkommen til at vide og jeg er kun ven med mennesker jeg fysisk kender
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf davidsh » 9. maj 2015, 19:58

Lyder fornuftigt, nogle gange kan man dog komme i klemme ved at give adgang til oplysninger man ikke vil dele. Det kan være svært at undgå helt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Claus-DK » 9. maj 2015, 20:20

Der står nærmest intet på fjæset i min profil, så det er ikke lige det der bekymrer mig, det er mere at de bare sådan uden skam i livet opfører sig sådan...
Prøv lige en gang at læs hvad Facebook appen eller messenger appen har lov til, det er jo helt grotesk at den overhovedet er på nogle telefoner overhovedet.

Den må starte microfonen og lytte med når du snakker med folk på gaden, endda tage billeder hvis den skulle få lyst, eller ringe op til Timbuktu og det er bare lidt af det som de fleste uden at blinke med et øje giver et program lov til ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Niels » 9. maj 2015, 20:36

Man kan vel blot undgå app' n. Det er jo den, der umiddelbart er skurken. Ellers er jeg helt på linie med nc - hold hovedet højt, og skriv intet du ikke vil stå ved.

Det er jo ikke så mærkeligt. Vi vil ha´ alt gratis på nettet, og så betaler vi med oplysninger om os selv i den store kommercielle vingård.
Niels

 

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf toppe » 9. maj 2015, 21:46

DR2 havde i aften tema om netop overvågning - bestemt værd at kaste et blik på.
https://www.dr.dk/tv/se/dr2-tema

Det er sq skræmmende at vi accepterer at apps har ubegrænset adgang til al info, inkl hvad der står i sms'er og samtlige billeder på telefonen. Og hvem havde troet at apple produkter faktisk overvåger mindre end andriod...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: En lidt skræmmende oplevelse

Indlægaf Niels » 9. maj 2015, 21:55

Det er egentlig ikke så underligt. I betaler meget mere for æbleprodukter, og programmerne er proprietære. Under android er det eet stort marked - man tager intet for programmer, men de opsamler data som sælges til højestbydende.

Smukt.
Niels

 


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron