MORE POWER !!!



Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 27. maj 2015, 01:55

Spændende læsning iøvrigt, bestemt nogle gode links der skal nærlæses om ikke så længe..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 28. maj 2015, 08:02

Ny propel er bestilt og på vej inden længe, det bliver spændende om jeg kan få mere for mine Amperetimer, i følge producenten vil det øge min fart med 10-15% og også øge min rækkevidde, så det er jo win win..
Jeg har sĂĄ fundet endnu et firma der laver propeller til elmotorer Youngpropels de har et lille udvalg i optimerede propeller, sĂĄ sĂĄdan en fyr skal jeg ogsĂĄ have fingrene i om ikke andet sĂĄ for at fĂĄ stillet min nysgerrighed, for det er lige sĂĄ meget den som alt muligt andet der er skyld i at jeg overhovedet overvejer sĂĄdan nogle projekter..

Jeg håber at propeller virker lidt som gear på en cykel, man kan vælge mellem acceleration eller topfart, jeg skal have en cykel som kører i 5. gear og er lidt længe om at komme op i fart, i stedet for at jolle af sted i 1. gearet..

Jeg har også fundet en løsning på placeringen af min rorpind, nu skal jeg bare have fundet ud af om man overhovedet kan gøre sådan noget, jeg bøjer simpelthen stangen så den får et 90 graders knæk, så kommer min pind ud til siden så jeg kan få fat i den, jeg har stadig kontrol over hastigheden, så simpelt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf toppe » 28. maj 2015, 20:51

Jeg synes det er meget fedt at du nørder derudad :-)
Som jeg lige husker det, skrev du oprindeligt, at valget stod mellem en 4 takts benzinmotor eller en elmotor - er der en særlig grund til at du valgte den 'klassiske' to-takter fra?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 29. maj 2015, 00:24

Ja helt sikkert.
Jeg vil have en 4 takter fordi den forurener meget mindre og også lidt fordi den går længere på literen..
Jeg tror den klassiske 2 takter er på vej ud i glemslen, de sviner helt vildt og det kan jeg ikke tro vores politikere på EUplan kan leve med i det lange løb..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf toppe » 29. maj 2015, 00:39

Det har du jo helt ret i, men to-takteren vejer meget mindre end en fire-takter med samme kraft... Men den ekstra forurening og benzinforbrug betyder vel næppe det store i det samlede regnskab med dit brug...
Uanset, så ønsker jeg dig alt det bedste med din elmotor og dine nye propeller og jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer - med tiden kan du måske få råd til noget mindre forurenende end blybatterier... ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 29. maj 2015, 02:18

Jeg tror ikke en 2 takter vejer mindre, en honda pĂĄ 2,5 HK vejer kun 13 kilo..
Forbruget er ligegyldigt, vi taler om peanuts, forureningen er nok temmelig begrænset med mit brug, så det er mest af principielle grunde, samt at de fleste nye påhængsmotorer er 4 taktere, jeg gider ikke købe brugt, køber jeg en ny ved jeg at den er blevet behandlet og serviceret efter bogen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 29. maj 2015, 07:28

Vi vil de billeder af propellerne ved siden af hinanden nĂĄr den engang lander :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 29. maj 2015, 13:41

Javel
Den jeg har nu ser sĂĄdan her ud
Billede

Den jeg har bestilt ser sĂĄdan her ud
Billede

Youngpropels
http://youngprops.com/minnkota.htm det er nummer to fra oven som jeg ogsĂĄ skal have bestilt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 28. jun 2015, 23:06

En lille update..
Jeg har jo huseret lidt pĂĄ kajakfora rundt omkring i verden og af en eller anden grund har jeg den absolut mest langsomme motor i verden..
Så jeg har bidt i det sure æble og købt en anden, fra Biltema, var ude på vandet her i eftermiddag og farten er gået fra 5,4 KM/T til 8,5 KM/T, så det er jo dejligt..
Jeg har også fundet ud af at de to gange 45 Ah var en dum investering, jeg kommer længere på eet 70 Ah batteri og vi snakker altså 11 km i stedet for 7 km så det er næsten 50% længere på færre Ah, underligt, men nu skal det så være 2*70 Ah, så kan jeg sejle en hel dag uden problemer..
Fangede en masse torsk i dag pĂĄ sĂĄdan en her
Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf toppe » 28. jun 2015, 23:52

Spøjst med dine nye erfaringer... Dyre lærepenge, går jeg ud fra, men håber du nu er på rette spor :-)
Og lidt torsk er jo altid godt... Hvad hedder den slags 'agn' i øvrigt? Det minder mig lidt om noget, der blev kaldt Squids, da jeg var ude at sejle...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 29. jun 2015, 02:19

De hedder spinnerbait og eller buzzbait, havde købt den til Gedder i vand med meget grøde, så det var lidt tilfældigt den lå i kassen, men på kom den, det andet virkede ikke synderligt godt, så det kunne kun gå fremad..

NĂĄ ja 1800 for en, for mig, ubrugelig elmotor, det er da billigt i forhold til en DAC/Amp sĂĄ det gĂĄr jo nok..

Fik også prøvet med forhjuls-træk, den nye motor kan vendes, men det skal så vist sidde helt foran for det er umuligt at få spidsen rundt, man sejler simpelthen sidelæns også meget nyttigt, men bare ikke så tit man lige har brug for det, at det i praksis er nærmest umuligt at vende er det ikke noget jeg gider arbejde mere i..

Jeg er begyndt at se mig om efter noget godt at sidde på, man kan korte benene af på en plastikhavestol har jeg set, men den er lidt uhandy i bilen, så det skal være noget der kan fastmonteres eller klappes sammen, gerne begge dele, det ville også være fint hvis den kan blive lang og flad, så der er lidt ting der skal gå op i en højere enhed..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 13. jul 2015, 01:21

Mellem 5 og 15 KM/T, cirka 15 KM/L
Min nye Honda har bestået testen med glans, en liter benzin giver samme distance som 25 kG batteri, fylder jeg samme benzinvægt i skibet som jeg havde i batteri, kan jeg sejle omkring 500 kM, så jeg skal bare tanke et par gange undervejs og jeg kan komme til kaffe hos Kvik, jeg skal nok stoppe med at ryge inden det projekt sættes i vandet...

Det larmer, ja det gør det, men langt mindre end jeg er vant til fra totakts motorer og jeg sejler i næsten tomgang og der siger den ikke meget, den Elpumpe fra Biltema raslede næsten lige så højt med styrepinden i 4. gear..

Når hun er godt varm virker det hele perfekt, når hun er kold slukker hun i tomgang, det er OK den er hurtigt varm, nem at starte 2 træk i snoren og vi er undervejs..
Olieskift kan ordnes selv uden sved på panden, det er en dejlig nem maskine og er den lige så driftsikker som min hedengangne Honda Melody RIP har jeg mange mange timers glæde at se frem til, jeg kørte over 18.000 km på min melody, uden en eneste reparation, udover en ny udstødning...

Livet er skønt, men lidt dyrt af og til...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 23. jul 2015, 03:37

Jeg valgte lige netop den model jeg har af to grunde, slyngkobling og luftkøling, luftkøling fordi så skal den ikke skylles hver gang den har været i salt og slyngkobling fordi så ville jeg kunne stoppe med gashåndtaget tomgang stilstand og begge dele virker som det skal--
Men jeg er sådan set rendt ind i et problem lige netop på grund af slyngkoblingen og det er at propellen går ikke før vi rammer 3000 omdrejninger og ved de omdrejninger er jeg allerede oppe på ca 5,5 km i time, det er nogenlunde max på min første elpumpe og nogen lunde så hurtigt det er behageligt at sejle når der er gode bølger, så det går, når der så er gået lidt tid og hun bliver varm stiger minimumshastigheden til lidt over 6 og det er lidt hurtigere end jeg synes er godt og husk vi tale om den laveste fart, med elpumperne var den på omkring 1-1,3 km/t og max 8 (5,4 for den lille), så mit tidligere max er nu under mit minimum og det er lidt for voldsomt, så jeg ringede til Honda og spurgte damen om det var nget hun kunne hjælpe med, men fik at vide at hun bare var ansat i det firma der stod for importen og jeg da ikke kunne regne med at få hjælp hos hende, det virkede som om jeg havde ringet forkert og hun bestemt ikke havde tid til at snakke...
Jeg læste hvad der stod om deres service telefon, blandt andet noget med Honda en ven for livet, men ikke om hun gad hjælpe eller finde en der kunne...

Så deprimerende en oplevelse, Honda har ry for at lave verdens bedste påhængsmotorer hverken mere eller mindre, de bedste og så sådan en support ??? så trist

Jeg gav dog ikke op og greb knoglen og ringede til en Honda forhandler i Kolding, han var meget ivrig efter at hjælpe og meget sød og rar, totalt det modsatte af hos Honda selv, han kunne oplyse at det teoretisk ville være muligt at gå fra 6-15 km/t til 2.5-12 og det ville jo være perfekt, den langsomme og fine fart fra elmotoren og rækkevidden af benzin, så bliver det ikke bedre, det burde også giver en lidt mere præcis kontrol af farten..
Desværre kunne han ikke hjælpe mig, men han kendte en der kunne sagde jeg skulle ringe til dem og beklage mig, det virkede som om min drømme kan gå i opfyldelse for en beskeden sum og så har jeg min helt egen custum propel.....hvor cooool er det lige...

Så får jeg nok lavet en distance fart propel til min elmotor og ser hvad der sker på den kant, elmotoren er bedre når man er to og er lettere at styre for en dreng og ikke så nerve pirrende som når en 8 årig betjener den motor der, med lidt held kan flå hækken af båden hvis man bare giver den fuld gas fra stiltand, og spidsen går også ned og tager vand ind når det sker så det er lidt vildt når man er alene, det tør jeg ikke med knægten ved roret..

Det er ellers rigtigt sjovt at give den gas og bare hamre ind i bølgerne, sjovest når de er store, man er bare overhovedet ikke tør nogle steder på kroppen efter 54 sekunder, men pyt med det det er sommer og vandet er jo næsten 18 grader og luften 16, så ikke noget problem........
På ferien var jeg ude i 15 km i lidt hårde modvind end godt er og det gav lidt store bølger, det endte med at jeg 3 gange undervejs var inde og lænse skibet for vand !!! good times musik17 musik17

Nu glæder jeg mig lidt meget til at snakke med propelprofessoren i morgen og jeg regner med jeg har en ny propel allerede i morgen, så er det til Barsø I morgen aften efter maden og teste den...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf davidsh » 23. jul 2015, 08:29

Hvordan kommer det til at påvirke benzinøkonomien?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 23. jul 2015, 14:53

Negativt, kortere pr liter..
men om jeg har til 80 eller 60 km i en 5 liters dunk er lidt lige meget..

Propelprofessoren tager sĂĄ pĂĄ ferie i dag, sĂĄ der gĂĄr nogle uger til jeg kan komme videre i projektet..

Det er sådan lidt sjovt, for jeg tror jeg er den første kunde der vil have mindre fart og dårligere økonomi ud af sin motor, det har de lidt svært ved at forstå, alle andre vil have mere fart og bedre udnyttelse af brændstoffet...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegĂĄende

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron