Jeg valgte lige netop den model jeg har af to grunde, slyngkobling og luftkøling, luftkøling fordi så skal den ikke skylles hver gang den har været i salt og slyngkobling fordi så ville jeg kunne stoppe med gashåndtaget tomgang stilstand og begge dele virker som det skal--
Men jeg er sådan set rendt ind i et problem lige netop på grund af slyngkoblingen og det er at propellen går ikke før vi rammer 3000 omdrejninger og ved de omdrejninger er jeg allerede oppe på ca 5,5 km i time, det er nogenlunde max på min første elpumpe og nogen lunde så hurtigt det er behageligt at sejle når der er gode bølger, så det går, når der så er gået lidt tid og hun bliver varm stiger minimumshastigheden til lidt over 6 og det er lidt hurtigere end jeg synes er godt og husk vi tale om den laveste fart, med elpumperne var den på omkring 1-1,3 km/t og max 8 (5,4 for den lille), så mit tidligere max er nu under mit minimum og det er lidt for voldsomt, så jeg ringede til Honda og spurgte damen om det var nget hun kunne hjælpe med, men fik at vide at hun bare var ansat i det firma der stod for importen og jeg da ikke kunne regne med at få hjælp hos hende, det virkede som om jeg havde ringet forkert og hun bestemt ikke havde tid til at snakke...
Jeg læste hvad der stod om deres service telefon, blandt andet noget med Honda en ven for livet, men ikke om hun gad hjælpe eller finde en der kunne...
Så deprimerende en oplevelse, Honda har ry for at lave verdens bedste påhængsmotorer hverken mere eller mindre, de bedste og så sådan en support ??? så trist
Jeg gav dog ikke op og greb knoglen og ringede til en Honda forhandler i Kolding, han var meget ivrig efter at hjælpe og meget sød og rar, totalt det modsatte af hos Honda selv, han kunne oplyse at det teoretisk ville være muligt at gå fra 6-15 km/t til 2.5-12 og det ville jo være perfekt, den langsomme og fine fart fra elmotoren og rækkevidden af benzin, så bliver det ikke bedre, det burde også giver en lidt mere præcis kontrol af farten..
Desværre kunne han ikke hjælpe mig, men han kendte en der kunne sagde jeg skulle ringe til dem og beklage mig, det virkede som om min drømme kan gå i opfyldelse for en beskeden sum og så har jeg min helt egen custum propel.....hvor cooool er det lige...
Så får jeg nok lavet en distance fart propel til min elmotor og ser hvad der sker på den kant, elmotoren er bedre når man er to og er lettere at styre for en dreng og ikke så nerve pirrende som når en 8 årig betjener den motor der, med lidt held kan flå hækken af båden hvis man bare giver den fuld gas fra stiltand, og spidsen går også ned og tager vand ind når det sker så det er lidt vildt når man er alene, det tør jeg ikke med knægten ved roret..
Det er ellers rigtigt sjovt at give den gas og bare hamre ind i bølgerne, sjovest når de er store, man er bare overhovedet ikke tør nogle steder på kroppen efter 54 sekunder, men pyt med det det er sommer og vandet er jo næsten 18 grader og luften 16, så ikke noget problem........
På ferien var jeg ude i 15 km i lidt hårde modvind end godt er og det gav lidt store bølger, det endte med at jeg 3 gange undervejs var inde og lænse skibet for vand !!! good times
Nu glæder jeg mig lidt meget til at snakke med propelprofessoren i morgen og jeg regner med jeg har en ny propel allerede i morgen, så er det til Barsø I morgen aften efter maden og teste den...