MORE POWER !!!



MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 00:04

Nu hvor Clarkson er væk og vi ikke får vores ugentlige fix af Top Gear, vil jeg da prøve at arbejde lidt i de baner..

Jeg har mig jo en elmotor og jeg vil have mere fart, jeg kan smide 580 watt i min motor, mere end nok til at vinde touren, så jeg har den kraften til min rådighed, men den går ikke mere end 7-8 km/t på fuld blæs og i medvind, jeg kan padle næsten lige så hurtigt og jeg kan på ingen måde yde tæt på 600 watt..

Så jeg har gået og spekuleret på hvordan jeg får mere fart ud af in trolling motor og det er slet ikke så let..

En elmotor fungerer lidtt anderledes end en benzinmotor, på en benzinmotor giver vi vores motor noget at spise og den giver os hvad den kan på det brændstof, en elmotor sætter man til at have et antal omdrejninger og så tager den det brændstof den har behov for..

Dette faktum gør at en elmotor har de omdrejninger den har ved fuld gas, på en benzinmotor kan man med en anden skrue regulerer om man vil trække eller sejle hurtigt og jeg vil prøve den vej med min elmotor også, i teorien (den simple del) er det jo "bare" at monterer en propel der har en højere stigning og en større propel burde også løse det, når man tænker lidt logisk, det er bare ikke så simpelt..
En højere stigning vil belaste motoren mere og øge strømforbruget og hvad man vinder det ene sted tabes det andet, så der kan jeg opnå en højere fart, men jeg risikerer at strømforbruget går helt over gevind, hvis jeg bruger en propel designet til 5000 omdrejning og sætter den til at køre 1700, så der vil jeg risikere at skifte propel et par gange om måneden i et par år og stadig ikke ramme den rigtige propel...

Så kommer næste indskydelse, en vinge mere, må give mere fremdrift, ikke nødvendigvis, har det vist sig, den hurtigste teoretiske propel har een vinge, igen er det vandmodstanden, denne gang på kanten af propellen der spiller ind, man vil helt sikkert opnå bedre egenskaber når jeg skal BAKKE, så deeeet.....

Jeg er dog ikke typen der bare lige giver op, for min motor er bygget til en båd der vejer 500 kilo og min vejer 120 med passager så der må være noget at hente, så jeg har googlet og googlet og fundet et firma der hedder kipawa propels og de har lavet en skrue der, både skulle give mig højere fart OG større rækkevidde, så sådan en vil jeg da have..

Det viste sig at være en lidt større opgave, min første henvendelse, gav mig svaret "vi har ikke noget der passer til din motor" og jeg tænkte i har til de to altoverskyggende store producenter, så jeg vil æde min hat på at min motor er kompatibel med en af deres propeller, så begyndte opgaven med at finde ud af hvad min motor er en "kopi" OEM af og nu mangler jeg kun at måle og give besked og jeg kan få min propel..
Det har kun taget meget lang tid så jeg håber meget at det virker som de påstår..
Som det er nu kan jeg sejle cirka 6 km med en fart på 4 km/t, kunne jeg få min marchhastighed lidt op ville det være dejligt, der er nærmest ingen forskel på 1-2-3-4 eller springet ikke stort, men fra 4-5 går det lige pludselig dobbelt så hurtigt og det er lidt surt når man gerne vil sejle 5 km/t (det skulle være optimalt) man kan sejle 1-2-3-4 og 8 km/t og det tror jeg en anden propel kan hjælpe med som en sidegevinst og jeg bliver bedre til at bakke, for den har 3 blade..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 08:17

Ud over at skifte skruen er den eneste måde som du skriver at øge omdrejningerne, det betyder så du vil bruge mere strøm.

Er det så ikke ganske enkelt at du bare skal have fat i en større batteribank ?
Lithium vejer stort set ikke noget og med lidt enginør kunst kan batterierne placeres med øje for vægtfordeling på båden i konstrueret lommer så de kan tages ud til opladning.
På den måde kan du jo Øge hastighed og rækkevidde :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 08:20

på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf davidsh » 26. maj 2015, 08:37

Altså det kræver højere spænding at øge hastigheden hvis man antager at et batteri kan levere strøm nok (hvilket det nok kan)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf davidsh » 26. maj 2015, 08:37

Altså det kræver højere spænding at øge hastigheden hvis man antager at et batteri kan levere strøm nok (hvilket det nok kan)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 10:20

Nej det kræver mere spænding hvis jeg vil øge omdrejningstallet..
Højere omdrejningstal er ikke den eneste måde at ændre en hastighed på..

Jeg ved at firmaer som AP møller bruger millioner på skruedesign, med den rigtige skrue kan man spare mange tusinde liter diesel over atlanten, det er noget meget meget langhåret teori og det er svært at finde nogle regler der holder i alle situationer, jeg har læst cirka 1000 sider om propeller og det var kun en enkelt bog !!
Det er en videnskab..

Man vil komme ind i et skroglængdeproblem, længden af skibet giver en hvis maksimumfart skal man over den skal du op og plane, men så vidt jeg har kunnet regne mig frem til er min båd så lang og slank at jeg burde kunne gå omkring 16 km/t, skal jeg op over den hastighed, skal der helt andre midler til...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 10:30

Walbum4262 skrev:http://www.lithiumion-batteries.com/products/product/12v-20ah-lithium-ion-battery.php

20 ampere timer som vejer 3,5kg


Så skal jeg bare købe for 1300 Dollars batterier, en benzinmotor koster mindre
Jeg har siddet og surfet Li batterier, men de er simpelthen for dyre endnu en tilsvarende mængde af blypower koster omkring en 4. del og skal jeg op og bløde så meget på batterier, tror jeg en benzindrevet motor ville være et bedre valg..

Prisen er en af de vægtige årsager til at jeg har en elmotor og ikke en benziner, så meget dyre batterier ødelægger lidt den del..
Jeg har også skrevet med flere sælgere og de tør ikke love jeg kan trække de ampere jeg har brug for, jeg tror nu ikke det er et problem, Lithium batterier ville være godt, lavere vægt vil også give lidt fart, skulle man tro, men det er jo her det hele knækker for mig, min motor sejler lige så hurtigt med en stor sejlbåd som med min kajak...
Jeg ville sikkert komme længere med lavere vægt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 11:25

Hvor stort er det batteri du har nu på din motor ?? Spænding og ampere ?
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 11:28

Eller har du et link til din motor ?
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 11:30

Jeg svare lige på mit eget spørgsmål :)

Jeg fik mig et marine batteri med på 70 Ah det vil sige 70*12 watt i en time 840 watt det er fuld blæs i en god time, så fandt jeg ret hurtigt ud af at det var ikke ret smart med 15 kilo batteri i den ene side af en smal kajak og besluttede mig for to mindre batterier med samme kapacitet, de mindste jeg kunne finde var så på 45, så jeg er endt op med 90 Ah timer i stedet 1080 watt det er næsten 2 timers fuld kraft, de burde række..
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 11:37

Jeg har en mistanke om at jeg vil komme længere med de Ah der er i Lithium batterier, måske svarer 20 ah til 35 eller måske endnu mere..
Alene det at man ikke aflader mere end omkring 60% på et bilbatteri, ændrer jo en del, hvis det der er angivet på batteriet er antal ah hvis du dræner det 100%, det er også noget der skal undersøges lidt nærmere...

For er det total ah der er tale om, vil der jo være næsten det samme til rådighed med 20 ah lithium..
Så det skal prøves, så kan jeg jo sparer sammen over tid til at øge min kapacitet stille og roligt, så ved jeg hvad jeg skal have til jul og føsda fremover..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 11:37

Lige en ekstra ting.

Et bly batteri kan klare ca 180 opladninger fra 0% til 100%
Så hvis du køre dine bly batterier hårdt holder de ikke mange år.

Et lithium batteri kan klare ca 3000-5000 opladninger :)
Så hvis man ser på hvor mange ampere timer du for ud sammenlagt er et lithium batteri billigere :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 11:39

Lithium kan også smide strømmen hurtigere, så måske vil det også øge omdrejningerne, også at de er på over 14 fra start imod de 13 på et bilbatteri, burde gøre noget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 11:41

Jeg har egnet på det også, hagen er at jeg nok ikke sejler mere end 100 gange om året og det er højt sat, så der vil jo være batteri til 30 år mindst, så om der vil være en økonomisk gevinst afhænger af min levetid...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 12:03

Hvis du aflader dit batteri meget skal du sikre dig at få et såkaldt deep charge batteri.

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 11:37
Jeg har en mistanke om at jeg vil komme længere med de Ah der er i Lithium batterier, måske svarer 20 ah til 35 eller måske endnu mere..
Alene det at man ikke aflader mere end omkring 60% på et bilbatteri, ændrer jo en del, hvis det der er angivet på batteriet er antal ah hvis du dræner det 100%, det er også noget der skal undersøges lidt nærmere...


Der burde teoretisk ikke være forske på et 40ah bly og 40ah lithium de holder begge 2 som sagt 40 i
Timer ved 12v 1a. Men som du skriver er det nok ved en 100% afladning.

Du skal heller ikke aflade et lithium batteri Længere ned end til ca 20%
På dette data sheet kan du faktisk se at ved en afladning på 80% har du 2000 cycles
Men med 102% afladning har du kun 100
http://www.lithiumion-batteries.com/upl ... 20Data.pdf
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 26. maj 2015, 12:11

kan jeg aflade 102% køber jeg en million af de batterier og forsyner hele landet med strøm...he he
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Walbum4262 » 26. maj 2015, 13:18

Lead-acid does not like deep cycling. A full discharge causes extra strain and each cycle robs the battery of some service life. This wear-down characteristic also applies to other battery chemistries in varying degrees. To prevent the battery from being stressed through repetitive deep discharge, a larger battery is recommended. Lead-acid is inexpensive but the operational costs can be higher than a nickel-based system if repetitive full cycles are required.

Depending on the depth of discharge and operating temperature, the sealed lead-acid provides 200 to 300 discharge/charge cycles. The primary reason for its relatively short cycle life is grid corrosion of the positive electrode, depletion of the active material and expansion of the positive plates. These changes are most prevalent at higher operating temperatures. Cycling does not prevent or reverse the trend.

Ellers lidt godnat læsning på

http://batteryuniversity.com/

http://pvcdrom.pveducation.org/BATTERY/charlead.htm
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf toppe » 26. maj 2015, 14:05

Claus-DK skrev:Nu hvor Clarkson er væk og vi ikke får vores ugentlige fix af Top Gear, vil jeg da prøve at arbejde lidt i de baner..


Hmmm, hvad ville Clarkson mon sige til elmotorer og debat om brændsels-økonomi...? ;-)

Billede
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 27. maj 2015, 01:39

Walbum4262 skrev:Lead-acid does not like deep cycling. A full discharge causes extra strain and each cycle robs the battery of some service life. This wear-down characteristic also applies to other battery chemistries in varying degrees. To prevent the battery from being stressed through repetitive deep discharge, a larger battery is recommended. Lead-acid is inexpensive but the operational costs can be higher than a nickel-based system if repetitive full cycles are required.

Depending on the depth of discharge and operating temperature, the sealed lead-acid provides 200 to 300 discharge/charge cycles. The primary reason for its relatively short cycle life is grid corrosion of the positive electrode, depletion of the active material and expansion of the positive plates. These changes are most prevalent at higher operating temperatures. Cycling does not prevent or reverse the trend.

Ellers lidt godnat læsning på

http://batteryuniversity.com/

http://pvcdrom.pveducation.org/BATTERY/charlead.htm


Se så er det at man skal have sig en teslacharger, den kan efter sigende få batteriet tæt på ny stand i løbet af et par dages reparation, det er noget med at den proces der giver os strømmen i et blybatteri, altså at SO4 gruppen fra svovlsyren laver Blysulfat, når man så lader batteriet op går processen den anden vej, men der sker det at den kemiske reaktion vi ønsker faktisk først er fuldstændig ved omkring de 15 volt, så hver gang vi kun lader til de 13,5-14 som man normalt gør med bilbatterier, vil en lille del af det dannede blysulfat bliver siddende på blypladerne og reducerer batteriet´s kapacitet og i sidste ende afliver det...
Ser man på et batteri rent kemisk burde det ikke forgå, der forsvinder ingen af de stoffer der danner de kemiske reaktioner der giver os strømmen, blyet vil nok blive slidt op over en million opladninger, men rent teoretisk, burde et bilbatteri faktisk kunne fungere nærmest evigt...

Jeg ved ikke om Teslaladeren rent faktisk kan hvad hjemmesiden lover, men jeg har da tænkt mig at købe en når og hvis mine batterier er ved at blive dårlige, den koster omkring 1500 spir, så kan man redde bare et enkelt batteri, som ellers skulle have været kasseret er pengene næsten hjemme, men ingen grund til at købe den før nødvendigt.. ruller1 man er vel sdr. jyde.
Min nye lader har også en repair funktion, men om den har den samme effekt ved jeg af gode grunde ikke..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MORE POWER !!!

Indlægaf Claus-DK » 27. maj 2015, 01:42

toppe skrev:
Claus-DK skrev:Nu hvor Clarkson er væk og vi ikke får vores ugentlige fix af Top Gear, vil jeg da prøve at arbejde lidt i de baner..


Hmmm, hvad ville Clarkson mon sige til elmotorer og debat om brændsels-økonomi...? ;-)

Billede


Der var da to af de motorer på da de krydsede kanalen....
Jeg har faktisk tænkt på at gøre det i min kajak, det kunne da være noget man kunne fortælle sin børnebørn om..

Så er der lige pludselig en tosse i TV i en grøn kajak med Hoved-fi logo, så ved i hvem det er ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster