Hvorfor hovedtelefoner ??



Hvorfor hovedtelefoner ??

Indlægaf Claus-DK » 9. jan 2016, 14:46

Hvorfor har jeg dog valgt at bruge så stor en del af min tilværelse på noget så underligt som at spænde to højtalere tæt på eller endda helt ind i øret og så gå og lytte til noget jeg har på en anden dims..

Jo ser i det hele startede da claus-dk var en lille dreng i 70erne og fik sin første transistor radio med båndoptager. Det var en hel ny verden der åbnede sig for mig, nu kunne jeg hører mine egne optagelser, ofte af prutter og andre kropslyde, og nød den frihed denne lille maskine gav mig..

Det gik så slag i slag de næste mange år, der kom mange nye sjove ting til verden og et af produkterne var en WALKMAN


Så kom hormonerne galoperende og musikken blev til noget der skulle danses og scores til, eneste krav var at det skulle være smertefuldt højt ruller1 ruller1
Walkmanen var stadig med i lommen når jeg var på cykel eller knallert, men bajere, øller, tøser, knallerter, sodavandsdiskoteker og ikke mindst spilleautomater, lagde en alvorlig dæmper på evnen til at gøre ret meget ved lyden på mit musik..

Så kommer jeg i lære og får lige pludselig penge på lommen (der var kun SU hvis man var fyldt 26 OG flyttet hjemmefra, forudsat at dine forældre ikke tjente for meget) og begyndte at købe en masse CDer, et nyt format der var dukket op nogle år tidligere og købte mig et nogenlunde anlæg var glad og tilfreds..
Så kom snurrerundt epoken og det skulle være en ordentlig klods med en hulens masse ledninger og ikke mindst WATT, 5 højtalere og Terminator på VHS, det var som at være der selv... popsy popsy

Så kommer der en karriere, eller hvad man nu kalder det, i vejen og jeg flakker rundt fra job til job de næste 10 års tid, bliver dygtig i mit fag og har flere spændende opgaver.
Telefonen begynder at ringe og dem jeg taler med snakker engelsk og har lige den eller den icecreme linje de gerne vil have mig til at fĂĄ sat styr pĂĄ..
Der er fart på i de år, lidt rigeligt at drikke når man havde fri, hotelværelser er meget lækre på Gran Canaria, men et budget hotel i Taliin er for nu at sige det meget pænt, et hul i jorden og det er lidt sådan nogle steder mit privatliv er..
Jeg drak ikke som et svin, eller noget som helst, men meget mere end normalt (som er en sixpack om ĂĄret) sĂĄ jeg blev fed og kvabset..

Jeg løber lidt sur i ikke at have en fast base, man får andre mål når man er 30 end man havde som 20 årig, så vil lægge ting lidt om, får fast job på en ny virksomhed, hvor jeg forbereder dagens produktion om natten,det er et alenejob og det var jeg slet ikke vant til..

Det larmer når man koger mælk, blander og behandler fødevarer generelt, så jeg har altid brugt høreværn og så skete det....
Jeg læste om noget der hed NC og et par åndsvagt dyre hovedtelefoner fra Sennheiser PXC250, jeg købte mig et sæt og en lille rød radio fra Nike/Philips, det var her det hele startede på ny, musikken kom tilbage..

Det er en fin løsning for mig og den blev brugt meget, ofte med skumpropper indenunder.
Senere havner jeg på en anden arbejdsplads på et andet alene natte job og jeg vil til at hører musik på jobbet igen, samtidigt er der dukket noget relativt nyt op i mit liv INTERNETTET og jeg tænkte at der må jeg da kunne finde nogle gode hovedtelefoner..

BANG welcome to head-fi sorry about your wallet... :shock: :shock: :shock:

Fortsættes....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvorfor hovedtelefoner ??

Indlægaf nc8000 » 9. jan 2016, 16:13

Fed rejse. Jeg startede med hovedtelefoner da jeg fik et sæt Sennheiser HD414 af min onkel i konfirmationsgave i 1976. De blev brugt hjemme frem til 1981 hvor jeg begyndte at rejse til studie i København og havde 2 timers transport hver dag hver vej og her fik de selskab af en Sony Walkman. Det holdt mig faktisk til til omkring 1990 hvor jeg købte Sennheiser HD25 og en Sony discman og en Sony minidisc player. I slutningen af 90-erne var jeg begyndt at rejse meget (jeg har 100-150 nætter væk hjemmefra om året og har haft det de fleste af de sidste omkring 20 år) og faldt så over en artikel af Ken Kessler hvor han beskrev Etymotics ER4 og en Headroom Airhead hovedtelefonforstærker. Sådan et sæt fik jeg købt hjem fra USA og var fuldstændig solgt og har brugt in ears siden da. Jeg har nok været igennem 10-20 forskellige sæt in ears og transportable forstærkere og kilden gik fra discman til iPod da den første der var kompatibel med PC kom på markedet i 2004 (jeg havde haft en kinesisk mp3 afspiller der bare var en boks man kunne putte en 3 1/2" disk i og som holdt 2-3 timer på en opladning). Med den nyere tids hires daps har jeg været igennem nogle iBassoer og andre de sidste par år og er nu tilbage til en one box løsning med Sony ZX2 (så back to the roots) og mine JH13 ciem som jeg nu har haft i næsten 6 år
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Hvorfor hovedtelefoner ??

Indlægaf Claus-DK » 10. jan 2016, 05:10

Head-fi er kommet ind i mit liv og det var spændende et stort forum om hovedtelefoner, har man hørt mage ??

Efter et ½ års surfen får jeg meldt mig ind, der har jeg allerede mødt ordet IEM som ville komme til at fylde temmelig meget de næste år, jeg har også fået købt mig en Sony afspiller NW3000 og efter at have fået opgraderet min PC købt USB2 indstikskort er jeg i teorien klar til at komme i gang..

Men ak Sony havde deres egne idéer om formater og alt skulle konverteres til ATTRAC og det skulle gøres mens filerne blev lagt på, der var 20 GB HD, så det tog det meste af en nat at få musik på den..

Mine nyindkøbte DT880 blev sat til og den første sang var "er der nogle i himlen" og den lyd jeg oplevede i netop det øjeblik, var noget jeg var totalt lamslået over, NUI det var godt det her, jeg var hooked, tiden skulle senere vise at jeg var ikke bare lige var bidt af en dille..

Det viste sig senere at hver gang man skulle have skiftet musik på afspilleren, crashed min PC og skulle for det meste omformateres inden det virkede, et regulært mareridt..
Så den blev byttet, min højgravide kone og jeg var nede i Saturn Flensburg og skulle have byttet, jeg havde besluttet mig for at det skulle være en Ipod (5,5 gen), så jeg måtte op med godt og vel en tusse mere og tog også et cover med..
Vi kommer op til kassen og jeg har ikke nok penge med og rækker kassedamen coveret og hun trækker Ipodden fra ved en fejl, jeg er en ærlig mand og jeg står og kigger på de der penge, jeg har flere med hjem end jeg havde med og en ny Ipod i posen ??? et eller andet er der galt her...
Umiddelbart inden jeg åbner munden siger konen "jeg skal tisse" og som alle der har haft en højgravid partner ved, så er det noget der haster..

Vi farer af sted og sparer flere tusinde kroner, den har vi leet af mange gange siden..

Så begynder jeg at undersøge IEMs og starter blødt med et par px300 fra Senn, ikke lige min smag bytter til nole Philips, men de er heller ikke sprøde nok i det lange løb og jeg opdager d-JAYS, bruger den uhyrlige sum af 850 kroner på et par ørepropper ?? alle i mine omgivelser rystede opgivende på hovedet, de fik senere brug for kuglelejer..
Igen fik jeg den der aha oplevelse og begyndte glad at sprede budskabet om d-JAYS på head-fi, så går der et par uger og ud af det blå kontakter chefen for JAYS mig og spøger om jeg ikke har lydt til at teste og skrive om deres produkter, om jeg vil ?!?
I mellemtiden har jeg købt se300 fra Shure som har været over en måned undervejs (min første ebay handel)..

Så er vi omkring den tid hvor jeg gør min entré på hejfej for all, jeg har den sidste tid gnavet mig igennem 5-8 modeller og har oveni fået alle JAYS forskellige produkter at lege med, så jeg er klar til kamp..
Vi får de næste par år opbygget en rigtig god gruppe på hejfej, der er undertegnede, NC800, Techtrino, Kolind, Buyer No1, Strandvaskeren, mage, matthias bak, Ostebaronen, Flemming og en masse jeg ikke lige kan komme på også Henrik_SDK fortjener også at blive nævnt her..

Head-fi lægger lige pludselig stilen helt om, nu skal der laves penge, det er ikke lige mig med alle de reklamer der begynder at dukke op, den efterfølende tid og kommer der mindre og mindre..

Jeg skifter til Rockgrotto, et noget anderledes forum, men et varmt og godt forum, hvor alle hjælper alle og har et godt fællesskab, der starter et kort eventyr i DIY og jeg får fingrene i HD681 og derfra er snebolden ellers rullet ned af bakke og bare vokset og vokset..

Hvad er det så der gør at jeg er blevet så konsumeret af en nørdverden og et nicheprodukt ??
Det er egentligt ret simpelt, det er den bedste mĂĄde at fĂĄ det hele med nĂĄr man lytter til musik, og det er billigt.. musik17

Jeg elsker at komme ind i den verden af lyde der åbner sig med et par hovedtelefoner, de kræver min opmærksomhed, ikke lige som en dum højtaler i stuen den laver bare baggrundsmusik, der tillader mig at lave alle mulige andre ting samtidigt..
Den verden af detaljer et par anstændige hovedtelefoner byder på er det man møder i de fleste stue lang langt overlegent..
Prisen er lav fordi det dels er små ting, men også at vi har 100% kontrol over det rum vi skal spille i , der er fjernet en variabel som er en der er meget svær at håndtere, der er minimale hensyn at tage til rummet i forhold til en højtaler akustikken er ikke noget at bekymre sig om, i det mindste ikke i det rum der er et øre i..

Jeg har vel i årenes løb brugt hvad der svarer til et mindre lands BNP på denne tåbelig hobby og jeg har nydt hver en krone :mrgreen: :mrgreen:
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvorfor hovedtelefoner ??

Indlægaf Mathias Bak » 10. jan 2016, 11:40

Fantastisk skriv, Claus! Jeg måtte læse nedenstående sætning flere gange og er stadig lige imponeret :-)

Claus-DK skrev:alle i mine omgivelser rystede opgivende pĂĄ hovedet, de fik senere brug for kuglelejer.
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Hvorfor hovedtelefoner ??

Indlægaf Mortenhoe » 10. jan 2016, 21:05

Tak for god læsning Claus :grin:

Jeg må ærligt indrømme at jeg er blevet bidt af samme flue, da jeg tilmeldte mig det her forum.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster