Kim skal have hvalpe



Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 17. feb 2016, 11:52

Min søde lille pige havde et stævnemøde med Robin ovre på marken, det er gået så godt at vi nu er ret sikre på hun er med hvalpe.

Det hele er planlagt og det eneste bump der har været var at ham vi havde fundet til hende ikke var god nok, Jeg gik jo og havde den idé at når en tæve var løbetid, så var de ikke særligt kræsne, jeg tog fejl. Hun er jo en kvinde på en eller anden måde, så det er ikke altid jeg kan forstå tingene ruller1

De sidste 10-12 dage er hun gået helt i stå, sover meget mere end normalt, hun er absurd kælen og meget meget sulten, hun har allerede øget vægten med 700 gram, så min smukke meget slanke hund har nu fået lidt mere kød på kroppen og det gør hende bare endnu mere harmonisk at se på..

Kim er en hulihæk hund moderen er en raceren Labrador og faderen er en labrador og springer spaniel, vi havde planer om at få Flatcoated retriever med i mixet, men han var ikke god nok og jeg er helt sikker på at vores plan B også er god, en ung og flot Springer Spaniel..
Jeg håber på at slutresultatet vil blive hunde af samme statur og sind som vores Kim, det vil blive lidt sjovt at se hvordan de hvalpe kommer til at se ud for faderen er hvid med sorte plamager og Kim er sort med enkelte hvide hår..

Jeg har så også fundet ud af at hunde også bliver lidt underlige i bolden ligesom mennesker når der er en forøgelse i familien i vente, jeg har droppet at løbe hende i smadder flere gange om ugen, jeg tror ikke det skader at få masser af motion, meeen det er min lille pige og nu skal hun have hvalpe, så det slapper vi lidt af med de næste par måneder, den almindelige træning med småtricks og de andre ting fortsætter naturligvis..

Træning er sjovt, jeg går min egen vej, jeg ser videoer på youtube og læser om dressur og så prøver jeg at rette det til så det passer til Kim og jeg,
Jeg har vedtaget at:
Jeg ikke gider råbe af min hund, en hund hører kanongodt, den kan nemt høre mig..
Jeg vil heller ikke skælde min hund eller straffe den.
Min hund skal følge mig fordi den har det godt sammen med mig og ikke har lyst til at være andre steder.
Godbidder er noget vi får indendørs.
Der er en laang række af små ting på en usynlig liste og langt størsteparten er sådan set justering af den menneskelige opførsel, for det meste er jeg jo den klogeste af os to og har derved lettere ved at gætte mig til hvad hunden vil end den har ved at gætte hvad jeg vil, jeg har en teoretisk mulighed for at forudse tng, det har min hund ikke, den prøver sig frem og finder ud af om det er godt eller skidt og er det i forbindelse med træning skal man være vågen og belønne den gode adfærd, så den træning der kommer ud af det er mellem to partner der kender hinandens begrænsninger og styrker, det virker bedre sådan for mig..

Tidligere har det været mig først og så hunden, jeg har altid været god ved mine hunde, aldrig været en der slog eller straffede mine hunde, der har bare aldrig været tvivl om hvem der bestemte, jeg var aldrig underdanig overfor min hund, altid øverst..
Det hele kommer sig af at jeg begyndte at tænke og så har læst en masse om hunde, man har en tendens til at sige hunde og ulve er samme dyr og det er de også langt hen ad vejen, der er bare store forskelle på de to racer når det kommer til interaktion med mennesker og indbyrdes leg..
En Ulv er et helt andet dyr, man kan ikke tage en ulveunge og få en hund ud af de, den tilpasning tamhunden har gennemgået har også ændret den rent hjernemæssigt, hunde ønsker at være sammen med mennesker, det gør ulve ikke heller ikke tamme ulve..

Og hvad jeg så er at hunde ikke altid er på toppen, Kim har flere venner hun leger med når vi er på tur og en af dem er en bernezinne et stort godhjertet væsen på 80 kilo, man skulle jo formode at når 80 og 18 kilo leger er der ingen tvivl om hvem der bestemmer hvordan legen skal foregå og man skulle også formode at den store hund lader den lille forsøge sig med venligt afviser den, det sker bare ikke, hver anden gang er det den store hund der ligger og blotter undersiden og overgiver sig, det er også tydeligt at det mest er den lille hund der bestemmer, hvad der leges og den store hvad tempo det skal ske i..
Mødes to ulve bliver de ikke bare venner, det gør hunde, to ulve kan nemt være sammen, der vil bare aldrig nogensinde være tvivl om hvem der er den stærkeste og hvem der derfor bestemmer, sådan er det ikke med hunde..

Alle de ting har gjort at jeg mere eller mindre er begyndt at se min hund som "ligeværdig", hun bestemmer ikke en hat, men i stedet for at sætte hende på plads når hun tester grænserne overgiver jeg mig og kaster mig til jorden, folk kigger lidt så jeg gør det mest hjemme.. ruller1 ruller1
Den holdning har givet en helt anden dynamik når vi træner, det er meget sjovere for os begge og nu er det ofte hunden der finder på hvad vi skal og foreslår ting, det har gjort det uendeligt meget lettere at opdrage hunden, vi havde en noget trodsig hund det første år, det er forsvundet nu, hun gør stadig opmærksom på at hun er utilfreds, men det virker mere som om det er sådan en protest fordi det er lidt en tradition, end en egentlig protest..

Tænk sig nu skal den hund have hvalpe, vi glæder os alle sammen helt vildt, undtagen Kim jeg tror ikke helt hun er klar over hvad der sker..
Går alt efter planen har vi hvalpe der er klar til at komme til et nyt hjem medio Juni, så timingen kunne næsten ikke være bedre for dem der skal overtage dem til den tid..

Lige nu går mine tanker lidt på hvad der vil være bedst for hvalpene, når de skal videre, normalt siger man 8 uger, der er bare det ved det at det er lige den periode hvor de bliver renlige og bør lære at gå i snor, det kan de lærer på en uge sammen med deres mor og så er det renlige 9ugers hvalpe, i stedet for, måske 10 uger, det skulle også være godt for hvalpe at være længere sammen med moderen end de 8 uger..
Jeg ved det ikke, måske forpester de hvalpe livet så meget man har lyst til at smide dem i søen efter 14 dage.. rulle4
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 6. apr 2016, 16:11

Der er sket en del..

Først en video af hvalpene inde i Kim


Så kom den første hvalp:


Lidt familiehygge:


Nogle gange er der en hvalp der mangler:


Nui hvor er det her sjovt og spændende at være med til, jeg greb den brune da den blev født af en stående mor, jeg greb den og var helt ligeglad med hvor slimet og ulækker den var, for den var godt nok klam de første minutter inden mor gør rent..

3musik 3musik 3musik 3musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Engelskhorn » 7. apr 2016, 00:20

Tillykke med kuldet!
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 7. apr 2016, 01:40

Tak, det er så skøn en oplevelse, om det ændrer sig, når de kan se og gå vil tiden vise, men det kan ikke gå helt galt med den start..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Engelskhorn » 7. apr 2016, 12:06

I forhold til hvor hurtigt de bliver renlige, så afhænger det helt klart meget af dine muligheder for at de kan gå både ude og inde. Tinka (min forrige hund) var renlig allerede ca. 5-6 uger efter fødslen - det var så også et sommerkuld, der fra 4 uger boede udendørs i et opvarmet hønsehus, hvor de frit kunne gå ude i en stor have.

Det er nok ikke helt varmt nok til den slags endnu, og kræver et ledigt udhus / garage / ... - men det virkede overordentligt godt.

Når du engang skal tage afsked med dem, så har det som køber været fantastisk at få et tøjdyr eller lign. som har været hos kuldet med hjem, da hvalpen kan finde tryghed i vante dufte i sit nye hjem.

Det med de 8 uger er vist nok et lovkrav - du kan jo bare vælge at sælge dem lidt senere, og så nå at træne lidt med dem thumbs
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 7. apr 2016, 13:24

Vi har en stak af de billige tæpper fra Harald som de ligger på, der skal da bare et tæppe med hver hvalp hjem, så skal det nok lugte dejligt og trygt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 20. apr 2016, 19:11

Hundehvalpe er de sødeste og dejligste væsner der findes..
















Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 15. maj 2016, 07:59

Nu er de kun hos mig to uger mere, hvordan skal jeg lige overleve det ??

Prisen blev sat HØJT, sælger var meget besværlig, og ekstremt kritisk overfor de nye ejere..

Det hjalp ikke en hat folk kom fra nær og fjern klokken lige præcis som jeg bad om og de var så søde og dejlige ved vores hvalpe og Kim synes om dem, selv jeg må modvilligt erkende, de er nogle søde mennesker som vil gøre hvad de kan for at mine børn får det godt..

Den første fyr, fortalte at han med den sidste hund, havde sovet 2 uger på køkkengulvet, så hvalpen ikke skulle føle sig utryg i sit nye hjem musik15

DET er en dyreven..

Nummer to kom Lørdag morgen klokken 8:30 fra Nordsjælland !! og den hvalp skulle slet ikke være alene, den skulle med på job og være med til at sælge et eller andet mercedes noget. thumbs thumbs

Endnu en dyreven.

Nummer tre er Walbum har fra siden som kommer i dag og var her for 14 dage siden også og hvis i mødte hans familie, ville i hellere end gerne have jeres hunde til at vokse op hos dem..

Men uanset det, vil det skære mig så dybt i sjæl og hjerte at jeg vil tude som pisket, men det er OK, jeg kan tåle det, det er bare så trist så trist at skulle sige farvel...

Tre timer på gul og gratis, var nok og vi har sagt nej til flere...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Engelskhorn » 15. maj 2016, 12:02

Det lyder jo fantastisk - og tillykke med vovsen Walbum!

Du bliver ikke den første opdrætter der kniber en tåre.
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Magstener » 19. maj 2016, 10:22

Den video du postede på din Facebook var sjov. De små hvalpe virkede til at have sin energi, og var nu meget søde at se på, selvom du virkede lidt stresset over "kyssene" de gav dine ører! :)
Schiit Modi2&Magni2U>ZMF Omni, Sennheiser HD650 :-)
Magstener

 
Indlæg: 147
Tilmeldt: 20. jun 2015, 14:48
Geografisk sted: Hillerød 3400

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 19. maj 2016, 16:44

Det er noget underligt noget det er så sjovt og gør så ondt, så man ler gennem tårer om jeg så må sige, normalt ligger jeg med ansigtet ned, for det gør så ondt når de lige får fat i øjenlåget, det er ikke et spor rart sted at blive bidt, men det er Ok de er så søde og sjove, jeg kan tåle smerten det går over, men de gode minder vil være der til alle tider...

De er meget forskellige hvalpene, det er mest Irma og Bruno der bider, sort spid os hvid spisd er meget mere kærlig og blide, men de bider også, det gør hundehvalpe det klør inde i munden og de kan kun klø igen ved at bide i ting, hvis jeg ligger og sover på gulvet er de også meget blide, så smyger de sig op ad mig og sover, der bider de ikke...

Alle burde have hundehvalpe i deres liv, det er noget af det mest livsbekræftende jeg har været med til..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kim skal have hvalpe

Indlægaf Claus-DK » 31. maj 2016, 23:00

Så blev to af vores piger hentet i går....
Puhha det var ikke rart, det var dog ikke så slemt når jeg så hvor glade de nye ejere hundene var for hinanden, det var værre Søndag der var jeg helt opløst, men Mandag var jeg OK med det, mystisk sådan noget..

Tilbage er så Mika og Carla, Carla er den brune som vi ikke kan sige farvel til, Mika bliver hentet om 14 dage, der skulle lige gøres plads med ferie og sådan nogle ting, dejligt med ejere der tænker så meget på deres dyr, så at have hende lidt længere til låns er slet slet ikke noget problem, de ka komme og hente hende om et par år, hvis det passer bedre ind i deres kram..

Slet ingen "Uheld" i dag, det er nemmere at holde øje med to tæppetissere end 4..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster