Superfoods



Re: Superfoods

Indlægaf Claus-DK » 19. maj 2016, 06:08

korrekt det er yoghurt der er fra Balkan..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Superfoods

Indlægaf friisand » 19. maj 2016, 08:27

Korrekt-fra Kaukaus. Vi kommer langt omkring-min Kefir har jeg fĂĄet i Danmark :-)

Min hjemmelavede is skal da ikke 6 mdr i fryseren! Isen er hjemmelavet og skal spises nylavet thumbs
friisand

 
Indlæg: 128
Tilmeldt: 2. aug 2011, 22:14
Geografisk sted: Terndrup 9575

Re: Superfoods

Indlægaf Claus-DK » 19. maj 2016, 16:30

Ja selvfølgelig smager en eksklusiv is meget bedre end regnbue is, som er nogen lunde det dårligste is man kan købe, sammenlign med noget der har samme literpris, det andet er jo at sammenligne en knallert med en mercedes..

Og naturlig vis skal is spises frisk,det er bare ikke en luksus der findes i min verden, at æde tingene inden fejlene dukker op, en is skal jo være gennemhærdet før man kan finde ud af om den "knaser", derfor mit forslag om at få den gennemhærdet, så du kan vurdere den på lige fod med købe is..

Men lad os snakke om emnet i stedet for at diskutere pærer og æbler..

Efter en uge med dobbelt dosis vitaminpiller og et meget nedsat sukker indtag, er der faktisk kommet en effekt allerede, jeg har det bedre og er mere klar og frisk i både krop og sjæl,så planen er at fortsætte med at reducerer mit sukker forbrug, til det når et niveau hvor jeg ikke gider mere, jeg vil ikke ud i at skulle være helt ekstrem, bare sundere end jeg var i sidste uge er fint for mig og når jeg rammer muren og ikke oplever fremgang, vil jeg forblive der og tage fat på næste etape, hvad den så lige er ved jeg ikke endnu, men mon ikke det bliver et drivhus, så jeg kanlave flere af de ting jeg spiser selv, det kan jeg godt lide tanken om, være selvforsynende, med fødevarer, så ved man hvad man putter i munden...

Til gengæld er jeg total kold overfor hvor meget fedt jeg spiser og hvilken type fedt det er, jeg har en idé om at hvis man æder mere fedt end man kan forbrænde vil man sende det i toilet kummen og ikke ophobe det, ophobet fedt er noget vi selv danner ud fra sukker og masser af sukker gør at man producerer insulin i overmål og vil få diabetes 2, det vil jeg også gerne slippe for...
Det er alt for ressource krævende for kroppen at forbrænde fedtet og gendanne det og ophobe det i depoterne, det virker ikke som en god løsning, men det er bare en lommeteori jeg har og er sikkert forkert...

Det var først da alle vores fødevarer ikke måtte indeholde fedt mere, at den globale overvægt gik amok, altså da vi skiftede fedt ud med sukker i 80erne...
Alt vores angst for fedt er måske bare noget vi har lært og tror på, den behøver jo ikke være en reel trussel, der var ikke nær så mange fede da vi spiste masser af fedt i det daglige...
Se på en skoleklasse i dag i forhold til 1975, jeg vil vædde hvad som helst med at klassen i dag vejer mindst 15% mere og der er mindste dobbelt så mange tykke børn, som der var dengang fedt ikke var forbudt...Vi var alle radmagre og med synlige ribben, det er børn ikke i dag..

Jeg har det på samme måde med antirygerlobbyen, de er heller ikke særligt rodfæstet i virkeligheden, det faktum at der i dag er langt langt færre rygere end der var for 30 år siden og vi har endnu flere børn med allegier og de dårligdomme som rygningen er skyld i, da jeg var knægt sad morfar med en cerut og pulsede løs, det gjorde man dengang og der var langt langt færre problemer med alle de allergier, som vi ser overalt i dag...
Statistikkerne burde vise at vores børn bliver sundere uden alt det onde tobak, for vi ryger altså minder end nogensinde før, tingene hænger ikke sammen...

Måske stammer alle de dårligdomme slet ikke fra tobakken ?? det er måske en følge af vores kostvaner ? de langt langt flere biler, det større energi forbug over en kant, det griser også, alle den kemi i vores mad/tøj møbler alle steder er kemien mere og mere dominerende..

Vi har noget der hedder en positivliste, som rækker alle de kemiske tilsætningsstoffer op og fortæller hvad der er nogle der mener vi kan tåle, det er en liste der kan hjælpe med at gøre vores mad så kunstig som muligt, uden at myrde kunderne,vi burde have en negativ liste i stedet hvor der blev sat regler op om at den og den type gift ikke må komme i vores mad, det ville give mening, en liste over gift og hvor store doser man kan fortærer uden at blive syg, er ja SYGT...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Superfoods

Indlægaf jacobask » 19. maj 2016, 21:37

Det er rigtigt fedt at du allerede mærker forbedringer, og jeg er også ret overbevist om at dit reducerede indtag af sukker er en medvirkende årsag. Jeg vil dog stadigt holde fast i at den eneste der for alvor får noget ud af dine vitaminer er producenten og forhandleren...

Du har tidligere snakket om æbler og pærer, og netop derfor kan det undre mig lidt med dine sammenligninger med fordums stortid(er). Ja, der er langt flere overvægtige i dag, men jeg tror på at meget af det har at gøre med livsstils ændringer over de sidste 10-20-30 år mere end det har med fedt-indtag at gøre. Dels så indtager vi (som du selv er inde på) langt mere raffineret sukker (hvor tit fik du en sodavand eller et glas saft tilbage i 80'erne?), og dels så er der (specielt blandt de helt unge) en meget større tendens til at blive passivt underholdt i stedt for aktiv leg.

Vægt og (til dels) sundhed tror jeg har alt at gøre med at balancere sit indtag med sit forbrug. Specielt forbruget er for mange dalet væsentligt gennem de sidste årtier, mens indtaget (energinæssigt) er gået den anden vej bl.a. på grund af en meget stor energidensitet i mange fødevarer.

Jeg kan selvfølgeligt ikke finde referencen pt, men der blevet for nogle år siden lavet en metaundersøgelse af den forskning og statistik der ligger på vægttab (og jeg ved godt her at vægttab ikke er lig sundhed), og den afslørede at den eneste kur der var påvist at have nogen blivende effekt var at indtage en varieret kost i passende mængde! Der er lidt sjovt at tænke at noget så (for mig i hvert fald) relativt simpelt som at spise varieret og røre sig dagligt er den mest effektive kur (på sigt).

Lur mig om netop mangelen på motion (at løbe ude og leje) ikke også har gjort os meget mere modtagelige overfor dårligdomme fra f.eks røg?

Hele allergidebatten har jeg det lidt svært ved, da der viden relativt lidt om dette. Samtidigt tror jeg at en stor medspillende faktor er vores evne til at diagnosticere allergier. Derudover så er forskellige industrier også været rigtigt dygtige til at lave nye meget målrettede biocider for at alting skal kunne holde sig evigt og se godt ud i lang tid. Hvem gider at købe et bulet æble? Rigtigt mange konserveringsmidler er målrettet gennembrud af cellevægge og drab af bakterier - men guess what, vores egne celler minder i mange henseender om dem bakterier render rundt med.

Det blev måske lidt roddet, men jeg syntes bestemt at dette er en rigtigt spændende debat omkring hvordan vi vælger at leve vores liv. Jeg kan da selv i den grad ryge i fælden, og jeg er også en af dem der laver så lidt på mit arbejde at jeg bliver nødt til at dyrke noget motion i min fritid for at komme op i nærheden af det energiforbrug mine forældre havde!?
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Superfoods

Indlægaf Claus-DK » 20. maj 2016, 00:19

At industrien fjernede fedtet og fyldte sukker i ALT er så sandelig en livsstils ændring der er til at tage at føle på...Og den er påtvunget, problemet er jo netop at vi skal virkelig til at undersøge ting hvis vi ikke vil have alt det sukker, det er meget svært for os at undgå..

Jeg siger jo netop at fedt ikke feder, det er sukker der feder, det er næsten umuligt at finde f.eks pålæg der ikke er tilsat sukker, om det så er vores leverpostej, får den da lige et skud sukker, prøv og gå ud og tjek jeres køleskabe, i vil blive ret overrasket over hvor meget tilsat sukker der er i vores madvarer, der er sukker i ALT...

Hvis man ikke kan se en sammenhæng mellem at vi æder 10 gange så meget sukker som for 30 år siden og den massive overvægt vi plages af mens vore fedt indtag daler og daler, er man lidt blind..

Jeg er fuldt ud enig i at børn i dag er mindre aktive end børn var da jeg var dreng, men jeg var altså en lille bleg bogorm, som sad hele dagen og læste, jeg var stadigvæk radmager, åd masser af smør drak sødmælk, men jeg fik ikke alt det sukker som vi æder i dag..

Alle bør se en dokumentarer som Fed Up på netflixx, og så lad være med at tro de er nogle frelste tosser, bare gå ud i køleskabet så kan du se det de siger er rigtigt....

Der er bare gode penge i sukker flere ene i fedt, det e billigt og vejer godt, kan holde sig næsten evigt OG vi kan hælde alt det i vi har lyst til, i de store onde firmaer der lever vores mad, de er da flintrende kolde bagi om vi alle bliver fede, bare vi fortsætter med at købe så de kan tjene penge...

Jeg ved godt at vitamin piller ikke er den rigtige måde at få sine vitaminer på, men det er en pludselig tilgang og man kan dække sit behov ret let, skal man ud og lave alle muligt kostforandringer tager det flere uger at få ting kørt ind, jeg vil vide om det virket NU, derfor vitaminpiller..

Min pointe med allergierne er at rygning har lagt alvorligt for had, på dette område, mens statistikkerne viser det stik modsatte af hvad man burde forvente, jeg er ikke idiot, jeg ved at rygning er usundt, men hvor usund sådan noget som passiv rygning er stiller jeg mig meget tvivlende overfor, det kan umuligt være mere usundt end at cykle mellem biler der bare tonser os og smog ud i luften...
Og nej man behøver ikke gøre ting værre ved at tilføje tobaksrøg, det er ikke det jeg skriver, jeg tror bare ikke på når kræftens bekæmpelse kommer med deres kampanger, de er iøvrigt i høj grad sponsoreret af firmaer der pudsigt nok laver tobaks afvænnings produkter, men det skriver de ikke noget om...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Superfoods

Indlægaf Engelskhorn » 20. maj 2016, 11:21

Set fra min baggrund som lige straks nyuddannet læge, er jeg nødt til at kommentere lidt:

Rygning medfører en langt højere risiko for lungekræft (11 gange højere end ikke rygere) - også passiv rygning (1,4 gange højere risiko). Det er meget veldokumenteret. se for eksempel:


I relation til sukker indtag, så er vi som mennesker genetisk kodede til at foretrække fed og sød mad, da det i forhold til kortsigtet ernæring bidrager bedst (tænk stenalder). Vores hjerne belønner os for at spise sødt, og det er ikke helt forkert at tale om afhængighed.
Når man reducerer sit sukker indtag voldsomt, vil kroppen istedet selv vedligeholde blodsukkeret ved at danne sukker i leveren ved at forbrænde fedt. Dette skaber et meget stabilt blodsukker, og reducerer risikoen for at udvikle diabetes 2.

Allergi og astma:
Passiv rygning er en risikofaktor for at børn udvikler astma - førnævnte studie vurderer risikoen til at være forøget med en faktor 1,85 - svarende til 85%.
Der er tidligere lavet en opgørelse over udviklingen af astma blandt spædbørn fra indre by, hvor op mod 50% udvikler astma, hvis de bor de første 2 leveår i indre by.

Helt personligt mener jeg at der er alt for mange mennesker der går og tror de allergiske over for alt muligt. Det er for eksempel lidt et mode fænomen at være gluten allergiker (hermed ikke sagt de ikke eksisterer - men har man cøliaki - den korrekte betegnelse, så er man ikke i tvivl).

Groft sagt kan man sige, at den del af vores immunforsvar der giver os allergier, er designet til at bekæmpe parasitter, hvilket vi ikke udsættes for i vestlige lande - og så udvikles i stedet uhensigtsmæssige reaktioner på alt muligt - dvs allergi. I mange u-lande er parasit infektioner helt almindelige, og den del af immunforsvaret har derfor noget at lave - og allergier er langt mindre udbredt i selv samme områder.

Sundhedsstyrelsen vedligeholder en liste med anbefalede daglige indtag af en række vitaminer og mineraler. De fleste får det de skal have med en almindelig varieret kost. Det er dog helt almindeligt i Danmark at mangle D-vitamin - særligt i vinterhalvårret. Man kan godt forgifte sig selv med vitaminpiller. Risikoen er meget lav ved de vandopløselige vitaminer (B og C) og noget højere ved de fedtopløselige (A, D, E og K). Herudover er jernforgiftning en reel mulighed, og småbørn der har fundet og tømt et helt glas vitaminpiller med jordbærsmag er bestemt ikke ufarligt, hvis de indeholder jern.

Regnestykket om vægt er når man skærer ind til benet ret simpelt: indtager du flere kalorier end du forbruger, så tager du på. Når man starter en slankekur går kroppen fra en anabol (opbygger) til katabol (nedbryder) tilstand og nedregulerer samtidig stofskiftet med ca. 10%. Det vil sige at de første få kilo er relativt nemme at komme af med (og er for øvrigt ofte mest vand) hvorefter det bliver sværere.
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Superfoods

Indlægaf Claus-DK » 20. maj 2016, 18:00

Nej spørgsmålet om vægt er ikke dit kalorie indtag VS din aktivitet, hvis det var så simpelt ville der ikke være så mange fede i verden, en kalorie er ikke en kalorie, når vi taler om dens vej gennem kroppen.
I princippet kunne jeg med den teori leve af næsten ingenting, hvis jeg tager mine kalorier via olie. en deciliter eller 2 om dagen er nok, og jeg vil garanterer dig for at vægten ville rasle af mig, selvom jeg indtog dobbelt så meget som nødvendigt..
Samtidigt vil jeg hvis jeg tog mindre end mit daglige behov som sukker blive federe, ikke nødvendigvis tungere, men få langt mere fedt i kroppen..

En kalorie er ikke en kalorie, og det er jo det der er hele kernen i vores overvægt, det er en lodret løgn..
Og det er lige præcis den løgn der gør os fede, vi kan jo bare lave mere, men det nytter ikke en hat når industrien fylder sukker på os konstant...

Det er en holdning der er sĂĄ forkert pĂĄ alle mĂĄder, dem der fylder os med alt det usunde lort kan jo bare henvise til de "kloge" og sige det er os der er for dovne, sandelig ikke alt det sukker de putter i maden, sĂĄ vi putter bare endnu mere i...VI har som producent intet ansvar for om vores kunder bliver fede....VEL HAR DE SĂ…..


9musik 9musik 9musik

Engelskhorn @ kan du finde nogle tal over hvor mange der rent faktisk har fået varige men eller er døde af for mange vitaminer, jeg siger ikke man ikke kan smadre sin krop med vitaminer, for alt er giftigt når du indtager store mængder nok..
Jeg kunne bare godt tænke mig at hører om nogle faktiske tal på sådan noget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Superfoods

Indlægaf davidsh » 23. maj 2016, 10:00

Der er bestemt forskel på hvilken slags kalorier du indtager og hvordan kroppen reagerer, også ifht. vægttab


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Superfoods

Indlægaf Mortenhoe » 23. maj 2016, 20:27

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Superfoods

Indlægaf Claus-DK » 24. maj 2016, 00:32

Hvis man kigger i nederste høre hjørne kan den hvide silluet godt ligne det Jylland vi kender fra stenalderen, det er brandgodt set det der..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegĂĄende

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster