Remember remember the 5. of November.



Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Claus-DK » 16. okt 2011, 00:07

Nu troede alle nok jeg ville skrive lidt om at vi er nået de 5 cifre i indlægs tælleren, men det vil jeg ikke... rulle6

Jeg vil meget hellere skrive lidt om en af de bedste film jeg kender og dem der kender den kan nok ud fra overskriften og aftenens TVprogram nok regne ud at det er V for vendetta det skal handle om..

Jeg er jo tegneseriesamler og det i en grad der nærmer sig det latterlige for en person på 40, men ind imellem møder man litteraturværker i tegneserieverdenen som er ekstraordinære og en af disse er V for vendetta, den er skrevet af en af de helt store fortællere inden for tegneserier nemlig Alan Moore, du kan læse lidt om ham her http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Moore hvis du ikke gider det kan jeg så oplyse at han står bag en masse Batman historier, Watchmen, Swampthing og en masse andre lidt anderledes tegneserier som alle er formidabelt fortalt, som kun han og et par stykker andre kan (en af dem er Frank Miller, en anden af mine idoler)..

V startede som en serie på ti numre, men kan findes i en samlet udgave på de fleste biblioteker og har mine varmeste anbefalinger og da de for 6 år siden lavede V i en film udgave sad jeg og krummede tæer, for det er en meget svær opgave at overføre det levende og stærke medie som tegneserier er (når de er lavet godt) til film, hvis i er Marvelfans og har set Spiderman filmene ved i hvad jeg mener, etteren var dog ganske god..

Men lige netop V er i min verden næsten lige så god som tegneserien og har mange gode skuespillere som den gudesmukke Natalie Portman, William Hurt, Stephen Fry og flere andre som måske ikke er de store stjerner, men er rigtigt godt castet til de roller de har..

Den er en skræmmende advarsel imod det samfund som vi stille og roligt bevæger os hen imod, mere overvågning, politisk korrekthed, politiske rævekager og forførelsen af masserne, i V er det så gået for vidt og der er meget få der husker hvordan livet var før, lidt i samme stil som Orwells 1984, dog væsentligt mere skræmmende, for her snakker vi om en regerings overgreb og myrderier af en stor del af befolkningen, som er udført på en virkelig diabolsk måde, jeg vil ikke gå i detaljer med handlingen, for hvis i ikke har set den synes jeg i skal tage og få det gjort og vil i virkelig forkæle jeres hjernebark så LÆS den..

Mange vil sige at vi da ikke er på vej mod det samfund som vises i V, men tænk lidt over det, vores samfunds evindelige læggen sig på mave for højtråbende minoriteter, vores latterlige regering både den vi har nu og den foregående, som kun er ude på at rage til sig og sikre deres egen fremtid, skide med folket, vi er deres tjenere..

Politik i dag har intet at gøre med visioner og ønsket om et bedre samfund, det går ud på at sikre sig en taburet og så være økonomisk sikret resten af livet, det er da lige meget om de holder hvad de lover, bare de har "magten" så er de lykkelige, i dag er det vigtigere at se godt ud end at have en politik og kan man så få "spindoktorer" til at få det hele til at fremstå som om man på nogen måde har nationens og folket interesser på hjertet er det jo bare 10-4..

Vi er nået et punkt hvor det er de få der bestemmer, nemlig de rige, vores demokrati er en vittighed, vi kan da stadig stemme, men hvad nytte gør det. når vores politikere skider højt og flot på deres fine programmer og valgløfter når de først er blevet valgt ??

det er dem der har det bedste og dyreste reklame apparat der vinder valget, ikke dem med de sunde og gode holdninger, nej det er dem der sælger sig selv til "kapitalen"..

Vi har i vores folketing 179 medlemmer, som skal regere over en verden som de overhovedet ingen indsigt i har, hvor mange af vores folketings medlemmer har haft et regulært job ?? vi har en skolelærer og et postbud, resten af fjolserne har sq aldrig prøvet hvad det vil sige at have et "rigtigt" arbejde, de har ikke prøvet at komme hjem med ondt i ryggen og vide at det bliver sikkert værre i morgen når man skal give den en skalle mere..
De færreste af dem har prøvet hvad det vil sige at miste sit job og få revet hele tæppet væk under sig..
De har nok heller ikke prøvet at deres virksomhed lige pludselig lukker og sender dem ud i en uvis fremtid..
Har nogen af dem prøvet at være på bistand som enlig mor med 3 børn ?? næppe..

Altså kan man have en beskæftigelses/arbejdes minister som aldrig har haft et regulært job ??
bare for at nævne et eksempel..

Kan man have en minister for social området som aldrig har været på spanden ??
for at nævne et mere og jeg kunne fortsætte i en evighed..

Bevæger vi os så udenfor vores egen andedam og ser på et område som mellemøsten, er der virkelig nogen der tror på at befolkningen i f.eks Libyen får det bedre fordi de fjerner Gadaffi ??

Er Afganistan blevet et bedre land at leve i de sidste 10 ĂĄr ??

Er Irak ??

Det er alle de ting V sætter på spidsen og den gør det meget mere elegant end jeg gør..og det er det der gør det til en af de film jeg holder mest af og får mig til at tænke mest..

Et citat fra filmen
En befolkning skal ikke frygte en regering, en regering skal frygte folket.. musik15

note: jeg ved aldrig helt hvor mine skriverier fører mig hen, så tilgiv mig hvis jeg har malet fanden på væggen, jeg ville egentlig bare skrive om en af mine favorit film.. rulle4
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf helledie » 16. okt 2011, 10:11

Det er nemlig en rigtig fed film. Har ikke selv læst tegneserien - eller har et udpluk af den. Der fulgte en lille del med den special edition dvd jeg købte engang. Jeg vil give dig ret i at de er castet godt - dog har jeg altid haft det svært ved påtaget accenter. Her tænker jeg på Natalie Portman som er amerikaner. Jeg synes hun er en pisse god skuespiller, men det er synd hun skal have sådan en rolle med britisk accent. Men det er jo småting :) Hugo Weaving's bidrag til filmen er også en stor del af, at den virker. En film, hvor han ikke virker i er Capt. America. :P John Hurt er også super castet til Adam Sutler - ham kan man da ikke andet en hade.

Jeg må blive bedre til at læse tegneserier.
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Kane » 16. okt 2011, 11:01

Lad mig først sige, at jeg synes det er dejligt at du gerne vil skrive om en film/tegneserie som rører dig. Jeg kender den ikke selv, men du nævner selv Orwells 1984 som reference og så kan det ikke være galt.

Ordet er frit, men jeg ved ikke hvor meget politisk diskussion der bør være på et forum som dette, det kan jo gøres mange andre steder.
Kane

Brugeravatar
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 4. apr 2011, 21:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Claus-DK » 16. okt 2011, 11:27

NĂĄr man er sĂĄ smuk som Nathalie Portman kunne hun for min skyld have en kartoffel i munden for at opnĂĄ en speciel accent..

Jeg synes det er hendes bedste rolle indtil videre, hendes rolle i Star wars er lidt for pĂĄtaget..

Hugo er da bedre som cap end Hasselhoff var lol, den film var en skandale..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Mathias Bak » 16. okt 2011, 11:36

Det er jeg ogsĂĄ, men det skyldes nok at jeg selv er kommunalpolitiker ;-)

Anyway. Du sælger sgu den tegneserie meget godt, hvis man nu skulle tage et kig på den, hvad skal man så gå efter. Jeg har aldrig rigtig læst tegneserier udover jumbøbøger, så jeg er totalt nybegynder. Er det bare et hæfte eller flere?
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf helledie » 16. okt 2011, 11:48

Portmans bedste roller er: Sam i Garden State og Alice i Closer. Men det er jo bare min mening :)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Claus-DK » 16. okt 2011, 11:52

Kane skrev:Lad mig først sige, at jeg synes det er dejligt at du gerne vil skrive om en film/tegneserie som rører dig. Jeg kender den ikke selv, men du nævner selv Orwells 1984 som reference og så kan det ikke være galt.

Ordet er frit, men jeg ved ikke hvor meget politisk diskussion der bør være på et forum som dette, det kan jo gøres mange andre steder.


Jeg kan kun give dig ret, politik har ikke noget at gøre her, men jeg ved aldrig helt hvor mine skriverier fører mig hen og jeg synes ikke at jeg prædiker politik, eller siger at det eller det parti er bedre end de andre, det er mere et udtryk for en samfundsudvikling som oprigtigt bekymrer mig..

Vi har nogle politikere som har deres meningers mod og dem har jeg stor respekt for, men de er alvorligt i undertal, desværre..

indlægget er også placeret i min blog og er ikke i diskussions forumet..At jeg så sætter pris på input gode såvel som kritiske er en helt anden sag.

Jeg ville aldrig oprette en tråd i f.eks Bla bla bla, med et politisk budskab og ønsker heller ikke at andre gør det..

Jeg var også meget i tvivl om jeg skulle poste indlægget da jeg var færdig med det, men det er de ting jeg får i tankerne når jeg ser eller læser en historie som den der er i V..

Man kan i øvrigt læse en anden version af den "samme" historie i Frank Miller´s "the Dark knight returns" lidt det samme budskab men leveret på en anden helt anden måde..
Ira Levin har også begået et mesterværk lidt i samme stil som hedder "elektrogen verdenen"..

Tak fordi du holder mig lidt i ørerne. rullw3
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Claus-DK » 16. okt 2011, 12:12

Mathias Bak skrev:Det er jeg ogsĂĄ, men det skyldes nok at jeg selv er kommunalpolitiker ;-)

Anyway. Du sælger sgu den tegneserie meget godt, hvis man nu skulle tage et kig på den, hvad skal man så gå efter. Jeg har aldrig rigtig læst tegneserier udover jumbøbøger, så jeg er totalt nybegynder. Er det bare et hæfte eller flere?


Tag en tur på det lokale bibliotek og kig i tegneserie kassen, der burde du kunne finde den i en samlet version, ellers kan de købes hos de forskellige udbydere af litteratur f.eks amazon eller milehigh comics, om du kan få fingrene i den danske udgave ved jeg ikke, men der vil Fantask måske være et godt bud, Faraos cigarer er også en mulighed..

Af andre mesterværker er der Frank Miller´s albums Sin city, Ronin, Dark knight (som jeg faktisk har slidt en op af), year one eller stort set alt hvad han har haft fingrene i, det er i øvrigt ham der spiller præsten i den første "sin city" film..
Millers Daredevil saga blev i midt firserne udgivet i en 6 numres sort/hvid serie og er noget af det bedste der er kommet i den serie, dog skal det nævnes at Brian Michael Bendis version cirka 2006-2010 også er fantastisk..

Mike mignola er også en tegneserieskaber som er et bekendtskab værd..

Alan Moore er også manden bag "the killing joke" en fremragende Batman historie, hans watchmen er bestemt også værd at læse, Swamp thing er nok lidt for speciel til det "normale" pulikum..

Husk at det er historier der kræver noget af læseren, det er ikke bare ligegyldige historier fra Andeby, selvom de nu også har sin plads, de er dog lidt plaget af dårlige fortællere..

Flere af historierne kræver at de bliver læst et par gange for at man får det optimale ud af det og du skal ikke give op bare fordi det er svært at finde hoved og hale i hvad der foregår..

Jo mere superhelte litteratur man har læst og kender jo bedre er de forskellige albums og jeg har læst meget, har som et eksempel Spiderman/Edderkoppen komplet fra 1978 og frem, de kommer så desværre ikke mere.. musik10 musik10
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Remember remember the 5. of November.

Indlægaf Larry » 24. okt 2011, 19:59

Jeg er også vild med tegneserier, selv om jeg ikke har købt det store. Har lånt en del på biblioteket. Mit første store voksen helt var Corto Maltese af Hugo Pratt. Har købt flere af bindene i luksus hardback udgave. Har også læst hele Mike mignola´s Hellboy serien og er vild med de to Hellboy film. Jeg synes også både filmen og tegneserien Watchmen var fed. Har den på blu-ray og har set den flere gange i hjemmebiografen. Ved at mange fans er splittet omkring filmen, men synes det holdt på hver sit præmis. Allan Moore´s "From Hell" er også cool. Se også filmen på blu-ray med Johnny Deep, I like I like, men der var vist også en masse der synes den var skod. Så jeg har nok en bred smag :?
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster