Resin projekt



Re: Resin projekt

Indlægaf Niels » 21. feb 2022, 17:15

Det mørkeblå farvespil er meget fint, og det blå-grønne er fremragende, da der ofte er noget oxideret kobber i forbindelse med lapis.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Resin projekt

Indlægaf Peter Jensen » 21. feb 2022, 17:46

Den er mega fed den blå stander. Flot arbejde….


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 21. feb 2022, 20:24

Der kom ikke noget i dag, klar til en ny med blĂĄ og guld.

IMG20220221145802.jpg
IMG20220221145802.jpg (2.46 MiB) Vist 8518 gange

Prøvede at lave tre små gyldne bomber at smide i.

Sådan noget mønster i det her udvikler sig, her er hvordan de så ud efter 2 timer
IMG20220221192006.jpg
IMG20220221192006.jpg (2.24 MiB) Vist 8518 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Niels » 21. feb 2022, 20:30

I Lapis'en skal "guldet" være meget diskret og gerne i nogle små brudte årer.
Jeg har fĂĄet en ide til noget andet - sender lige en pm.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 23. feb 2022, 22:36

Så er "Nebulaen" hældt i formen.
Jeg har lavet en ny baggrund til den, synes den sorte var lige kedelig nok.
Så jeg tog først 120 gram sort med sort som bund, dernæst 120 gram med 2 skefule kamæleon, blå/lilla/rød
Jeg ville have den sorte baggrund for at farveskiftet og farverne skulle være mere intense, det blev noget andet end jeg forestillede mig, flot og med farveskift, men det er ikke som med lak, hvor man giver det 4-6 lag for at få fuld effekt på kamæleon farverne, det er jeg lidt udelukket fra her, jeg får et tykt lag og det får de pigmeter til at opfører sig anderledes.
Når fortynderen i en lak fordamper trækker pigmenterne sig sammen og de lægger sig sikkert i så tyndt et lag så tæt som muligt, så man får "pladesiden" til at pege mod toppen. Sådan nogle pigmenter er meget tynde flager og vender de kamæleon pigmenter ikke rigtigt er effekten mindre og en anden.
Det er lidt noget underligt noget, men jeg tror mine gæt er tæt på noget der kunne være sandt.

Så havde jeg fundet mig et rør og efter en time satte jeg røret i, i håbet om at det var begyndt at tykne lidt og være lidt for tidligt, men jeg hældte det bæger resin med pigmenter i røret og så var planen at lave en aflang sky inde i det klare, men da jeg tjekkede det færdige resultat lignede det mere noget hunden efterlader i formen, meget trist udgang på mine store planer. Den er meget langsommere i reaktionen denne epoxy og det er også en tyndere færdigblandet resin. Så det er lidt noget andet end den til tynde lag som jeg er ved at have en ret god fornemmelse af..
Så i stedet for en kedelig pølse, tog jeg en pind og rørte det hele op og nu står det så og venter op miraklet sker, jeg er lige ud og røre i det med jævne mellemrum for at mærke konsistensen og få lidt mere liv i pigmenterne. Den skal nok blive flot, men jeg tror mit besvær med bagpladerne er lidt spildt arbejde, man kommer nok ikke til at kunne se den, men jeg er før blevet overrasket af det her så det kan da ende episk..

Jeg har også slebet og poleret en smule på den første stander, den er ikke så flot som den kunne være, det at støbe i mange lag er ikke så god en idé man kan se lagene og hver gang der er komme en nyt lag er der lige en ring af bobler som så skal slibes væk, men det er gjort og så fik den lige en tur med to typer polish, den er ikke poleret så flot som det på youtube, men den er poleret nok til at jeg kan se hvad der er gået galt.

Det store problem er ikke bobler inde i midten eller noget, det er der hvor silikonen møder resinen, der opstår bobler, med andre ord er benene særligt udsatte for bobler, det er ikke vellykket, samtidigt er det en rigtig lorte form at slibe alle de kroge og bøjninger gør det svært nærmest umuligt, så det skal der arbejdes lidt med.

Jeg tænker at lave en der bare er helt klar og når den er færdig, vil jeg lige klæbe noget stift plastik på siderne og så lave et fint lille hulrum som jeg vil fylde med resin og og få en fod i stedet for ben, det kan slibes meget bedre og er nemmere hele vejen gennem processen, men nu skal jeg lige se hvor slemme, benene er i andet forsøg, inden jeg ændrer noget drastisk.

Tre timer inde er det stadig meget tyndt, det har stĂĄet og vibreret i flere timer og det mĂĄ jo alt andet lige drive mere luft ud af massen end de 20 minutter jeg normalt har, sĂĄ det er jo sikkert meget godt.

Der er købt ind til trykkassen, jeg tror jeg skal have et ekstra låg, hvor der i toppen er et hul der svarer til de gryder der er med når man køber en vacuumpumpe, så er planen at suge luft ud af resinen inden jeg hælder og når jeg så har hældt 2/3ish vil jeg sætte det i formen under vakuum og suge det ud der er kommet til under hældningen, så skal der hældes mere resin i og igen laves vakuum og når jeg har hældt det sidste i, vil vakuum få det til at rende over så det er slut med det, så nu skal der overtryk på, jeg tænker det er nok med 2 bar eller noget i den stil, bare der er et overtryk vil det trykker bobler sammen og hjælpe med at få det hele krystal klart i sidste ende.

Nu skal der prøves med vibrationer i flere timer og så overtryk og se hvor det bringer mig hen, får jeg fine resultater sådan er der jo ikke meget mening i at bruge ressourcer på en vakuum pumpe, men mon ikke sådan en fyr dukker op under alle omstændigheder og så skal den jo bruges..

Får lavet et ekstra låg under alle omstændigheder, man kan lige så godt tænke fremad..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf kvik » 23. feb 2022, 22:42

Du kan evt ændre bunden, så den er helt flad (eller har en let bue opover) i stedet for to ben.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Resin projekt

Indlægaf Peter Jensen » 23. feb 2022, 23:58

Det lyder spændende med den nebula, glæder mig meget til billederne


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 24. feb 2022, 02:01

kvik skrev:Du kan evt ændre bunden, så den er helt flad (eller har en let bue opover) i stedet for to ben.


Ja det var ogsĂĄ det min tanke var.
standerfod.png
standerfod.png (1.82 MiB) Vist 8472 gange


SĂĄdan lige tegnet i fri hĂĄnd, begge muligheder.

Man kunne nøjes med mindre, men det hele afhænger jo af, om jeg får problemer med bobler i benene, det lyder ikke rart bobler i benene..

Her er lidt fotos af kamæleonen.
IMG20220223235644.jpg
IMG20220223235644.jpg (974.04 KiB) Vist 8472 gange


IMG20220223235717.jpg
IMG20220223235717.jpg (758.78 KiB) Vist 8472 gange


Det ser lidt "rumrejse 1960 effekts" ud og kommer sikkert til at ligne det fra videoen helt godt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 2. mar 2022, 14:59

Så lærte jeg da lige noget nyt, tror jeg
Jeg er i gang med at lave en model til at støbe den næste form. mine boble problemer er mest benene, så jeg tænkte jeg ville fjerne dem. Så jeg satte lidt plastik på standeren.
IMG20220301165941.jpg
IMG20220301165941.jpg (2.07 MiB) Vist 8422 gange

IMG20220301165946.jpg
IMG20220301165946.jpg (1.98 MiB) Vist 8422 gange


Da det her jo bare er noget der skal bruges på værkstedet, blandede jeg bare tingene, bekymrede mig ikke om bobler og gøre noget for at undgå dem.

Det blev hældt i og jeg ventede på at det hærdede, det hele gik planmæssigt og nu har jeg en stander med en helt blank fod.

Men hvad er der så at lære her ??
Djævlen ligger i detaljerne, i det nye jeg har lavet er der ingen bobler ude ved kanten, det er det klareste og flotteste jeg har lavet, der er lidt bobler inde i massen, men det er meget lidt, det kunne nemt have været undgået, hvis det lige havde fået lov til at stå og afgasse lidt ville de ikke have været der.
Lagene er samtidigt noget tykkere end den jeg byggede op i lag. Det virkede heller ikke som om det blev lige så varmt som da jeg lavede den i lag, selvom det var samme mængder..

Boblerne er ikke i resinen, jeg gør utroligt meget for at undgå dem og det virker.
Boblerne må derfor blive dannet under opvarmningen under hærdningen, måske ikke ligefrem dannet men de vokser til en synlig størrelse..
De kommer ikke inde midt i materialet.
Formen virker til at være længere tid varm ude ved kanterne og hærde langsommere, specielt meget ved fødderne og bundstykket generelt.

Så min tanke er at boblerne stammer fra det tynde tynde lag luft, der er mellem væske og form, det kan ikke være anderledes, alle bobler er ude ved kanten, helt ude ved kanten 0,1 mm sikkert mindre fra yderkant til boble.
Jeg observere ikke at der dannes bobler midt i massen og de sĂĄ render du til siderne og samles naturligt der.
Boblerne er ogsĂĄ pĂĄ bunden ogsĂĄ inde midt pĂĄ, ikke meget mest ude ved kanten.
Når det bobler lidt under hærdningen er det altid ude ved kanterne, det er også der man kan se noget der ligner bobler blive dannet.

Nu skal vi så forestille os at være en boble, en lille tilfreds boble der sidder og hygger sig på indersiden af en silikoneform, lige med et bliver min verden invaderet og der plaskes noget epoxy ud over det hele, mens alle mine brødre i midten hurtigt bliver fortrængt er os herude ved kanten heldigere, vi holder fast i kanten og når vi er helt dækket skal vi bruge færre og færre kræfter til at holde fast. Så nu er den ene hånd fri og så kan boblen begynde at arbejde sig ind gennem epoxyen, i stedet for at være glemt op mellem form og materiale.
Samtidigt med at jeg ikke stiger opad mere, begynder jeg at vokse og kan presse mere og mere i mod overfladespændingen i epoxyen og WUPTI, jeg røg ind på den anden side.

Går man ned og glor på silikonen og plastikken i et mikroskop vil silikonen ligne Himalaya og plastikken ligne topografien i området omkring Grindsted. Det giver silikonen en meget meget større overflade og nogle kløfter der er så spidse at epoxyen simpelthen ikke trænger der ind, på bunden hvor der er langt færre bobler, bliver epoxyen hjulpet af tyngdekraften til at fortrænge svært tilgængelige luft, men ude ved kanterne er der kun skubbekraften fra epoxyen og den kan ikke trænge så dybt ind som på bunden, det gør så at vi har et hav af hulrum mellem form og epoxy og i alle de hulrum sidder der nogle bobler der er klar til at vokse sig igennem epoxyen..

Det er helt sikkert at min plan om en ny silikoneform har været et skridt i den rigtige retning, at få lavet en glattere og tættere form vil gøre overfladen meget mere glat og have mindre/færre huller der kan huse boblerne.

Men, når jeg så ser på hvordan det ser ud der hvor det er støbt med plastik og det er blevet helt boblefrit af sig selv, tænker jeg at det er da sådan et materiale min form skal laves i HDPE Høj Densitet Poly Etylen. Mon man kan købe sådan noget skåret i mål på nettet ?? Jeg har ikke udstyret til de der knivskarpe snit..

Jeg må lige undersøge tingene noget mere..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf meier » 3. mar 2022, 08:29

Hej Claus,

Du skriver:
Men, når jeg så ser på hvordan det ser ud der hvor det er støbt med plastik og det er blevet helt boblefrit af sig selv, tænker jeg at det er da sådan et materiale min form skal laves i HDPE Høj Densitet Poly Etylen. Mon man kan købe sådan noget skåret i mål på nettet ?? Jeg har ikke udstyret til de der knivskarpe snit..

Jeg tænker:
Kan det ikke laserskæres?
Hvis ja, så kan jeg muligvis hjælpe.
Vi har en laserskærer - men jeg ved ikke lige, om den kan skære HDPE….
Der kommer service på dyret i dag - jeg er desværre ikke i huset, men skal da prøve at spørge.

Hilsen Thomas
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Resin projekt

Indlægaf Kolind » 3. mar 2022, 11:03

Naivt input her: Kan du ikke simpelthen male/'prime' kanter/sider og lade det hærde før du støber? Så får du vel ikke boblerne på samme vis på fladerne, da der vel så er for lidt plads til at der rigtigt kan dannes bobler? Eller er det for tyndtflydende etc. til sådan en operation?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2022, 13:52

Ja det render bare ned af siden, man kan lægge det på en flad overflade i cirka en mm tykkelse. Lodrette flader skal man have et tykt lag ovenpå og så noget tape til at holde det, så trækker man det væk og det tykke stads render langsomt og tykt nok til at man får F.eks. en bordkant.

Jeg tænker også sådan en silikoneform får mange små revner, i de revner ligger der jo også luft der først vil komme i spil når det er varmt og tykt og jeg har observeret at det bliver ringere hurtigere nogle steder end andre.

Meier, det lyder meget spændende, bare det ikke koster en formue lyder det som en spændende idé.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf meier » 3. mar 2022, 19:12

Jf teknikeren, så burde vi kunne laserskære HDPE.
Det er nok “kun” plader op til ca 12 mm - er det nok? (Arealer er meget større)
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 3. mar 2022, 20:28

12 mm er rigeligt. Hvor tyndt kan man skære 2 mm ? 1 mm ??

Jeg tænker man køber en plade og så får man alt det man, kan til at være på den plade.
Hvad fil type skal det være ?
Hvordan gør vi det rent praktiske ?? indkøb af plader og forsendelse

Jeg skal lige have mig placeret foran en PC og designe det jeg gerne vil have.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf meier » 4. mar 2022, 10:39

Claus-DK skrev:12 mm er rigeligt. Hvor tyndt kan man skære 2 mm ? 1 mm ??

Jeg tænker man køber en plade og så får man alt det man, kan til at være på den plade.
Hvad fil type skal det være ?
Hvordan gør vi det rent praktiske ?? indkøb af plader og forsendelse

Jeg skal lige have mig placeret foran en PC og designe det jeg gerne vil have.


Gode spørgsmål thumbs
Vi er selv ved at blive lidt klogere pĂĄ dyret.
Vi har skĂĄret en del i akryl og mdf - mest smĂĄ kasser og andre former for indkapsling.

Du kan skære meget tyndt, men hvordan resultatet bliver må komme an på en prøve.

Og ja - du køber en plade og kommer med en fil.
Lige pt er det reelt en printer, der printer alt - men den kan modtage de fleste gængse filtyper.
(Der er en serverløsning på vej, men endnu ikke til denne model - når den kommer er det direkte fra tegneprogrammet)

Rent praktisk er du velkommen til at kigge forbi DTU Lyngby (og prøve) - ellers må det blive noget forsendelse etc.
Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 4. mar 2022, 17:37

Jeg synes der er lidt langt til Lyngby..

Jeg skal lige have undersøgt tingene lidt mere, jeg købte en plade plexiglas i dag, men det knækkede da jeg under opvarmning prøvede at bøje det, det skal nok varmes noget mere.

Ud fra hvad jeg kan læse mig til ville det optimale materiale være en tynd plade PU, 05-1 mm tykt. hvor hulen opdriver man sådan noget henne ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf meier » 4. mar 2022, 21:31

Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 5. mar 2022, 21:11

Jeg har været så fikseret på at finde på en handelside at jeg helt havde overset "goé gamle google"
Det ser ud til at være lige det jeg leder efter, jeg må hellere lige give dem et kald her mandag formiddag.

Så tanken er at det skal laves i 2 dele, først den lodrette som en fyldt omega stander, sådan cirka og så når den er færdig kommer den ned i en form og så støber jeg foden rundt om det lodrette.
Det ville måske være lettere at lave en form og lave det i et hug, men jeg har efterhånden lært lidt i det her projekt og en ting er at man skal gøre tingene simpelt, hver gang man lave et hjørne eller en krog, laver man noget uorden som først viser sig 24 timer efter man har lavet det.

SĂĄ at holde formene enkle og uden krinkelkroge, tror jeg er en god vej frem.
Det giver mig også mere frihed ved at lave den i 2 dele, nu kan jeg smide træstykker i, et sæt forsølvede baby sko, have to farver i spil en til buen og en til foden. Man får dobbelt så stort areal at lave kunst på og det synes jeg er sjovt.

Så det er ikke nødvendigvis ringere at gøre det lidt mere opdelt.

Jeg kan rigtigt godt lide den form af et æg med fødder, men jeg tror bare ikke så meget på den mere, silikonen er ikke holdbar nok, så kan jeg lave 5 fra en form er det flot og så vil hver stander jo koste 100 kroner bare i form-materiale og det er i en ideel verden, 3 stk er nok mere realistisk..

Kan sådan en PUplade bruges og opføre sig som jeg håber vil jeg for 400 kroner kunne lave 25 forme sådan cirka og hvis de værste fald kun kan bruges en gang er det stadig meget meget billigere end silikone..

Tilbage står så lige hvordan jeg skal lave formen, det ville være dejligt med en der var fast og bare kunne bruges igen og igen, men PU er lidt specielt, jeg har 2 både lavet i PU, man kan ikke lime eller male PU, det er så lige netop grunden til at det skal være PU, ting sidder ikke fast, men det gør det lidt mere tricky at lave en form når man ikke kan lime skidtet, i første omgang vil jeg lige prøve med smeltelim og se hvordan det går, det er lidt en bøvlet vej at gøre det på, for så skal man sidde der og sniffe smeltelim i længere tid end jeg bryder mig om..

Det smarte ville være at have en bundplade som Meier måske kan lave til mig i kraftigt HDPE og så sætte PUen fast på kanten af den plade, med nogle skruer eller et eller andet smart, hvis man kunne det ville det være en fin måde at gøre det på. Måske bruge begge sider af snittet, så kunne jeg sætte PU delen i klemme mellem de to og holde det hele samlet med en skruetvinge..
Ved i klemme løsningen kan den 1mm der er i tykkelse på PUpladen nok give lidt problemer, det må jeg lige finde ud af når jeg kommer så vidt..

Mit højtrykskammer er klar til indsats, eller næsten jeg skal lige have en ventil til et bildæk, bore lidt sætte nogle pakninger og spænde ventilen fast, det burde være en simpel operation..

Det er lidt mere avanceret og der skal laves en masse krumspring i det her lille projekt, det er stadig sjovt, men ogsĂĄ meget frustrerende at min plan med en silikoneform bare ikke holder..

Jeg har sĂĄ ogsĂĄ kommet frem til at de der youtubere, mĂĄ klippe voldsomt i deres film for at fĂĄ tingene til at se sĂĄ lette og enkle ud..
Og ja måske vil hoved-grej få sin helt egen youtube kannal, der kunne jo sidde nogle der kunne bruge mine forsøg og besværligheder til noget fornuftigt, det bliver nok mere en lang række af "Undgå at gøre dette" videoer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 9. mar 2022, 20:34

Jeg ringede til AAG i dag, jeg fik fat i Cecilie og fortalte lidt om mit projekt og spurgte indtil hvilke egenskaber den PU-plade har og så spurgte den søde kvinde om hun ikke lige skulle sende mg en lille prøve, så kunne jeg jo få det i hænderne og se om det kunne bøje sig som jeg håber det kan.
Jeg tænkte "genialt" lige et lille stykke på 10*10 cm vil besvare mange spørgsmål for mig, men så sagde denne vidunderlige kvinde at hun ville sende et stykke på 10 gange 200 cm og jeg har kun brug for 60 cm til at lave en form.

HELT GRATIS, verden er nogle gange helt fantastisk rulle2 rulle2 musik15

Overtryks-kassen står ude i bryggerset og skal lige have pakningen monteret og så skal der bores et hul og monteres en ventil, så jeg er meget snart klar til 2. ½leg, med lidt held kan jeg lave den næste generation i weekenden..

Som pakning bruger jeg i første omgang bare en af de der skum tætningslister med tape på bagsiden og håber det er nok til at holde til det tryk jeg smider ind i kassen, det giver et lille lag af sikkerhed at bruge sådan en pakning, for den vil helt sikkert være det svageste led og blive skudt ud eller gå i stykker længe før pladen, der er 3,6 cm tyk, vil have bare en teoretisk chance for at revne. Det er rart at have en lille "sikkerheds ventil" ikke at jeg har den store frygt for at kassen springer i luften.
Nysgerrigheden i mig skriger på at se hvor stort et tryk tingene kan holde til, men det ville bare være en lidt dum ting at starte med at smadre det jeg lige har fået bygget, så jeg vil gøre en indsats for at holde impulsiviteten i ave og starte lavt og går det godt og boblerne er væk, bliver jeg bare der i tryk. Er der bobler øger jeg trykket lidt og ser om det er nok og på et eller andet tidspunkt vil det hele jo sikkert gå op i en højere enhed.

Jeg er en smule nervøs for varmen, kan ikke lige gennemskue hvad effekt kassen vil have der, det vil jo være et lille rum uden luftstrømninger så det vil køle mindre end når det bare står på mit bord, på den anden side vil en 1 mm plastplade isolere mindre end silikoneformen der nogle steder er 4-6 cm tyk.

Så jeg har en form der er bedre til at afgive varme og et rum der er dårligere til at absorbere varmen, noget der trækker den ene vej og noget der trækker den anden..

Vil et rum med et højere tryk være bedre til at suge varme ?? eller dårligere ??

Tror jeg smider et køleelement ned i kassen for lige at tage spidsen og hjælpe med at holde temperaturen lidt nede, jeg kan jo ikke rigtigt bare åbne og tage temperaturen og heller ikke sådan lige lave et hul til at stikke et termometer igennem og måle, så det er lidt svært at vide hvad der foregår inde i sådan en kasse..
Det vil blive et meget langt døgn jeg kommer til at vente uden at have mulighed for at være nysgerrig, nysgerrigheden har været en stor drivkraft i mig hele livet og det bliver slemt at gå og vente..
TĂĄlmodighed er heller ikke lige en af mine spidskompetencer..

Nu hvor jeg så får det her PU vil jeg heller ikke skulle til at lave en ny silikoneform og det er jeg et eller andet sted glad for, skulle jeg lave en ny silikoneform, ville jeg være nødt til at smide penge efter et vacuum system og lave en stander der er glat og blank som et spejl, et vakuum system koster cirka 1300 med tønde og pumpe, det ville da være rart at spare de penge, selvom sådan et sæt nok vil dukke op uanset..
Det helt gode er at jeg slipper for at bruge 5-10 timer pĂĄ at slibe og polerer.

Jeg krydser fingrene for at det vil gå godt og vil starte en ny tråd og skrive om 2. halvleg i den. Så bliver det mere overskueligt for mig når jeg skal have fundet nogle info fra mig selv af fremover, bare at lave en uendeligheds tråd på 20 sider med mine alt for lange indlæg gør det svært at finde ting, struktur er godt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegĂĄende

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron