Resin projekt



Re: Resin projekt

Indlægaf Eskil » 3. feb 2022, 10:47

Wow, spændende projekt! Glæder mig til at se den færdig!
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 3. feb 2022, 17:12

Så røg der lige 2,5 kg mere silikone i formen, det begynder at ligne noget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 3. feb 2022, 22:32

IMG20220203172427.jpg
IMG20220203172427.jpg (2.21 MiB) Vist 7708 gange


Så skal den bare stå og hærde til i morgen. rulle2 rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 4. feb 2022, 01:27

Så er skidtet størknet og jeg skal da lige love for at den sidder godt fast, the hits just keep on comming..
Nu ved jeg sĂĄ hvorfor der ikke er sĂĄdan et produkt pĂĄ markedet.

Jeg fik det midterste store element op, under en masse eder, forbandelser og kartoffelmel som slipmiddel, men standeren det er noget helt andet, den har en kæmpe overflade og det giver friktion og de to små elementer tror jeg godt jeg kan glemme alt om at få op, de er ikke glatte som det store...

Jeg må i morgen få fat i en pistol til min kompressor og se om jeg kan blæse den løs..

Jeg sidder så og tænker, hvordan hulen skal jeg så få en stander der er støbt op ???
Man kunne støbe en eller anden form for håndtag i så jeg har noget at holde fast i og så skære det af bagefter, for er den bare jævn med overfladen tror jeg godt jeg kan glemme alt om at få skidtet fri..
Det vil så efterflade nogle punkter som ikke er alt for kønne, men jeg har svært ved at se andre muligheder, sidder der en med en eller anden tosset idé er det nu den skal smides på bordet..

Måske må jeg opgive en omega stander, på grund af den store overflade, men der er jo andre muligheder i formgivningen, som jeg kan prøve..

Jeg har så ikke givet op endnu, man kan vel smøre sådan en form med noget olie så den slipper lettere og kombineret med nogle håndtag af en art må det da kunne lade sig gøre..

I det mindste lærer jeg en masse om hvad der kan lade sig gøre og bruger også roen ret intensivt på at finde løsninger på de problemer jeg støder ind i, så det er ikke den helt store katastrofe og får mig bare til at blive endnu mere stædig, for jeg vil ikke finde mig i at tabe til en klat silikone...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 4. feb 2022, 02:00

Så blev jeg vred og brækkede kassen i stumper og stykker, det gav en blodig finger men også fleksibilitet så jeg kunne få standeren arbejdet op...

Det ene af de små køleelementer kan jeg ikke få op, men jeg ser det stadig som en sejr, nu skal formen ud i viktualierummet og køles så meget det kan derude elementerne og resinen komme i køleskabet så jeg er klar til det store øjeblik engang i morgen aften..

Da den første jo er prototypen, bliver den uden håndtag, jeg tror godt den kan komme op uden og smadrer jeg den ved jeg at det kan den ikke..

Man må prøve sig lidt frem her..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Niels » 4. feb 2022, 15:38

Spændende - næsten dramatisk læsning . Jeg bliver naturligvis også vanskelig, når naturen ikke opfører sig som jeg forventer/håber musik10
Jeg er ikke kompetent til at giˋ løsninger, men jeg har da et forslag til processen.

Din Omegastander har en overfladebehandling, der tydeligvis interagerer med sillikonen, og det må være hovedproblemet. Så jeg ville finde noger, der ikke arbejede med men derimod frastøder sillikonen. Når det er fundet, kunne man vandslibe modellen og mætte den med det frastødende middel. Ved ikke om det kan lade sig gøre, blot et skud fra hoften.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 4. feb 2022, 17:40

silikone binder sig kun til silikone, det reagere ikke med andet end silikone. Det er enhver autolakerer´s mareridt, for alt falder af hvis der er silikone inden under lim, lak, maling ALT.

Problemet er overfladen, sådan en omegastander her en enorm overflade, den er ca 50 centimer lang har en højde på 10 og så er der 2 sider, så det er ligesom at trække et bræt på 60 gange 20 cm henover en gummioverflade, der skal trækkes voldsomt, tænk på at en bil bremser med en gummioverflade på størrelse med en hånd måske lidt større, min bremseflade er 6-8 gange større.

Andet problem er så at normalt er silikone fleksibelt, men det er det ikke når der er faste vægge omkring det, som der var inden jeg brækkede kassen fra hinanden, så den store overflade der lå perfekt op og ned af en anden overflade, gav en enorm gnidningsmodstand, så snart silikonen kunne give sig var det ikke den store kamp at få standeren op og der sad intet på den, den var ren som nyfalden sne.

Næste gang vil jeg give den et lag olie, så der er en lillebitte afstand mellem emne og silikone, det vil uden tvivl gøre processen lettere og olie kan man jo godt sige frastøder silikonen, så det er lidt din tankegang jeg følger..

Jeg har netop hældt resinet i formen og nu er der bare at vente..
IMG20220204163758.jpg
IMG20220204163758.jpg (1.66 MiB) Vist 7685 gange


IMG20220204163748.jpg
IMG20220204163748.jpg (1.84 MiB) Vist 7685 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 4. feb 2022, 21:52

Jeg havde noget resin i overskud som jeg hældte i en frysepose og smed i et litermål, så kunne det lige stå der og størkne inden jeg ville smide det ud.
Det lod jeg bare stå ude på køkkenbordet og tænkte ikke mere over det, på en af mine kontrol-ture ud til formen, mærkede jeg lige om det i litermålet var ved at blive varmt og det skal jeg da lige love for det var, over 60 grader.
Så jeg tog posen op bandt en knude på den og smed den ud i haven, da jeg var lidt nervøs for at pose og litermål ville smelte hvis det fortsatte, senere kom knægte og spurgte nysgerrigt ind til mit projekt og jeg ville vise ham hvor varmt det skidt bliver og tog posen ind, den var stadig lun efter en time ude i regnen, men stadig lukket og ikke smeltet.

SĂĄ jeg ĂĄbnede den bare for at se hvordan det sĂĄ ud. Stor var min overraskelse da jeg sĂĄ denne overflade, stenhĂĄrd og blank som et spejl.
IMG20220204201224.jpg
IMG20220204201224.jpg (2.18 MiB) Vist 7669 gange

Det er sĂĄ flot og har et fantastisk spil..

Nogen gange kan fejl virkelig give os nogle overraskelser og nu er jeg for alvor begyndt at spekulere i at bruge en anden form end omegaen, en med en større masse og en mere massiv front og så se om jeg kan genskabe "uheldet"
For det ville bare se sĂĄ flot ud pĂĄ et bord eller reol med sĂĄdan en front, siderne og bagsiden vil ikke se sĂĄdan ud, men for hulen, hvor vil det se flot ud fra der hvor man kigger pĂĄ den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf kvik » 5. feb 2022, 10:09

Næste fase må være, at du begynder at mixe eksotisk træ og resin, så snakker vi one-of-a-kind :-)

wood_resin.jpg
wood_resin.jpg (475.28 KiB) Vist 7655 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 5. feb 2022, 11:21

Ja rivertables er flotte og alt andet lige tror jeg processen er væsentlig nemmere at gå til, det kræver noget mere bearbejdning bagefter, men groft sagt er det jo bare en stor lav kasse, lægge et stykke træ ned i den og så hælde den ønskede resin i. Bagefter skruer man kassen fra hinanden og emnet er frit og man kan begynde at slibe og polerer..
Udfordringen med de borde, tror jeg, ligger mere i at man skal have pladsen til det og værktøjet til at bearbejde det efterfølgende og så vigtigst af alt et blik for hvad der ser godt ud og have det færdige produkt inde i hovedet inden man starter, lidt som når en skulptør hugge sin figur fri af stenen der omgiver den..

Ikke fordi det jeg laver er sådan svært svært, men det giver store udfordringer at få skidtet op af formen, det silikone holder afsindigt godt fast og man kan ikke få fat i emnet, det er en ond blanding.
Mine problemer er nærmest alt andet end selve resin arbejdet at blande det og hælde i og styre temperaturen er den absolut nemmeste del, for mig har udfordringerne været at lave formen og lære de forskellige materialer at kende og så har den rent fysiske del, specielt med at få emnet op af formen været meget bøvlet.
Lige nu har jeg en stort set gennemhærdet omega stander indkapslet i silikone som er forsænket, så jeg skal have fingerspidserne ned i silikonen og trække med alle kræfter, ikke at det får den til at flytte sig en mm.
Jeg må i gang med kartoffelmel så det kan glide lidt mere, for lige nu er det som at skubbe en hylde fra en reol henover et bord belagt med gummi, vel og mærke uden at løfte hylden, den skal skubbes henover gummifladen.

Jeg har tænkt over at blande træ ind i processen, men det er en meget slank form der kun er 1 cm bred og så er jeg jo nede i noget finer af en eller anden slags, hvis der skal være resin på begge sider, men det ville være smart at have noget træ til at stikke op, så jeg havde et håndtag at tage fat i når det skal op af formen.

Omegaformen er en dum og svær ting at lave, så meget er jeg kommet frem til, men jeg kan bare så godt lide dens udtryk og simpelhed, lavede man den massiv i midten, ville overfladen i et hug være cirka det halve og det samme med gnidningsmodstanden og samtidigt ville der være plads til noget artsy inde i midten, så som træ eller en actionman med kjole på, eller nogle Bøtrolde til vores norske venner..

Lidt tid senere..........
Kartoffelmel styrer, så kom den op af formen, men den er stadig blød så den skal ligge nogle dage og hærde fuldt igennem, overfladen er med årer fra træet, og ikke blank, så der ligger en del poler arbejde forude..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Eskil » 5. feb 2022, 13:18

Der er noget forskel på mængden af resin med og uden fyldt midte.. men det lyder som en god mulighed for at gøre det personligt.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 5. feb 2022, 13:45

Ja det fordyrer jo materiale forbruget en del, men hvis man så kører klar resin, med nogle sten eller noget træ jeg finder i skoven. Sparer jeg en del på både resin og pigmenter, gynger og karruseller..

I dag vil jeg lave en med 2 gram i stedet for 8 gram pigment, det må alt andet lige gælde om at bruge så lidt som muligt, jo længere man kan se "ind" i materialet des flottere tror jeg det vil blive. 8 gram får det nærmest til at se ud som om den er malet og idéen med resinen er jo at man får nogle flottere effekter end ved at give det en gang lak..
Sweetspottet tror jeg ligger lige inden man kan se igennem..

Masser af eksperimenter, er vejen frem, jeg vil også slappe lidt mere af med køling i dag, det er nok bedre at konstatere at der skal køles, end bare at køle alt det man kan.

Og ja jeg bruger denne tråd som log over mit projekt, så det bliver nok lidt filosofisk og spekulativt med jævne mellemrum, det gode ved det er at jeg får lidt feedback på det hele som jeg kan arbejde med, så bare fyr løs med kommentarer, jeg sætter stor pris på dem alle..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 6. feb 2022, 14:36

SĂĄ kom der endnu et bump og det er et af de store.

Jeg har jo under hele processen gjort en masse krumpring for at komme af med luftbobler, blandet farve i den tykke del og har haft det stående i en uge så boblerne kunne svæve op og forsvinde, så har jeg haft den tynde del hældt op og stående i timer for at blive fri for bobler i den, når det så skulle blandes hældt det tynde ned af rørepinden for at undgå at det plaskede. Dernæst rørt yderst langsomt i lang tid også for at undgå luft indblanding, Sidst har det så stået 15 minutter for yderligere af-bobling..

Det har set fint ud ingen synlige bobler ingen bobler er kommet op efter det er blevet hældt langsomt og forsigtigt i formen, ingen huller eller bobler på overfladen, de få der var her jeg fjernet med en lighter.

I dag tænkte jeg at jeg ville prøve at slibe de få ujævnheder der har været fra årerne i træet på min stander, så jeg kunne få en flot og fin overflade til at polere når jeg fik mine poler skiver til boremaskinen, men så indtraf katastrofen, små runde huller over alt, eller ikke overalt men rigtigt mange små runde dumme irriterende huller og når jeg sleb dem væk dukkede der ligeså mange nye op. Så det er simpelthen fyldt med bobler inde i materialet , jeg er ærligt talt grædefærdig så meget arbejde, så meget tid, så mange forhindringer overkommet, så meget omhu og så er det hele bare noget l...
TIwFYC4.gif
TIwFYC4.gif (2.87 MiB) Vist 7650 gange



Man burde kunne afgasse det med en vacumpumpe med tilhørende beholder, men mit emne har ens størrelse så jeg er oppe i en mindre formue, den største pumpe/beholder sæt på amazon er på cirka en 4. del af hvad jeg har brug for og koster 1500 pisk og jeg tør slet ikke tænke på hvad en der er stor nok så vil rende op i, vi taler om flere 1000ende kroner og det er jeg ikke parat til at smide i det her projekt, det skulle have været et sjovt projekt som ikke ville gå amok i udgifter og det er ved at gøre det sidste, stadig lærerigt og spændende og for det meste sjovt.
Det er bare som om at smide en masse penge efter en løsning, som jeg rent faktisk ikke ved om vil løse problemet suger lidt morskaben ud af det hele.

Jeg tror problemet opstår under hærdning, små bitte bobler der ikke kan stige op gennem den tykke væske fordi gnidningsmodstanden er større end opdriften, jo mindre en boble er des større overflade i forholde til rumfang vil den have så små bobler vil være langsommere end store og er væsken tyk nok vil modstanden den laver, være stor nok til at boblerne ikke kommer op, det er samme princip man bruger når man homogenisere mælk, laver fedtkugler så små at modstanden overstiger opdriften og voila vi har fedt svævende frit rundt i stedet for at den ligger på overfladen..

De mikroskopiske bobler der er, er vil udvide sig under hærdningen, da temperaturen stiger vil luften udvide sig, samtidigt bliver resinen tykkere, så de bobler der er vil have større modstand, så bliver de hvor de er og ser grimme og dumme ud..

Så mine tanker går lidt på at købe en af de små vacumpumpe/beholder sæt og så afgasse resinen inden jeg hælder det i, dertil vil jeg så bygge en kasse som er stor nok til at formen kan stå i den og så lige sætte vacum slangen på den og lave et undertryk i det kammer, sådan et setup ville være til at betale og at lave det tæt burde ikke være svært..

Det kan måske også løses med en resin der bruger 8 dage på at hærde og derfor ikke bliver varm og så undgår jeg at boblerne udvider sig..
Det er den type de bruger til rivertables og dem kan de lave uden bobler og de er helt sikkert for store til at smide i en beholder og pumpe luft ud om de så sætter selve resinen i en undertryks beholder før brug, ved jeg ikke, men der kan de så også bruge en mindre beholder..

Tilbage i tænkeboksen
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Eskil » 6. feb 2022, 14:44

Vi købte engang sådan en her på arbejde

https://www.vidaxl.dk/e/vidaxl-vakuumpu ... 22070.html

Nummer to vi fik virkede, og var ikke olie utæt..
Ikke at jeg ved om den er nok til dit formĂĄl.
Surt nĂĄr det driller sĂĄdan.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Resin projekt

Indlægaf toppe » 6. feb 2022, 19:21

Hej Claus,
Jeg er imponeret over atdu kaster dig hovedkulds ud i sådan et projekt, men det er selvfølgelig ærgerligt at møde så mange benspænd…
Hvis du har mod på det og mulighed for det, kandu selv bygge en diy pumpe ud af en gammel køleskabskompressor og også bygge dit eget vacuum kammer

https://youtu.be/SxvH3EtxN-I

https://youtu.be/bv3tYR4ROBs

Men om det er besværet værd og om det i det hele taget kan betale sig ved jeg ikke…
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 6. feb 2022, 20:06

Det er præcis som nummer 2 video jeg har tænkt mig at gøre. Et hjemmelavet vakuumkammer må være vejen frem.

Jeg tror det er besværligt at bygge en pumpe ud af et gammelt køleskab, så der vælger jeg nok bare at smide lidt penge efter den del.

Det er bare lidt træls at det skal være så besværligt, men på den anden side hvis det var let og ligetil gjorde alle det jo..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 7. feb 2022, 01:19

Jeg har siddet og studeret på youtube og langt de fleste anbefaler faktisk en "pressurepot" altså en beholder med overtryk i stedet for undertryk, på den måde trykker man boblerne sammen, så de bliver så små man ikke kan se dem og når først resinen har sat sig bliver de jo ikke større selvom de forlader rummet med overtryk.

Jeg har allerede en kompressor stående, faktisk to, og trykket skal ikke være kæmpestort, jeg så en der brugte en alm. cykelpumpe til 2 psi og det så ud til at virke fint, jeg går lidt ud fra at man kan bygge en kasse til overtryk på samme måde som en kasse til undertryk, den skal nok være lidt kraftigere i materialet, men om det er 2 lag 18mm krydsfiner eller 1 lag gør ikke projektet voldsomt meget dyrere..

Så en pakning i toppen, nogle lister af en art et låg i overstørrelse og fire-seks skruetvinger, så burde den jo mageligt kunne holde til at man smider lidt luft ind i den.

Jeg har allerede konstruktionen inde i hovedet og da jeg går i skole nu har jeg adgang til både træplader rundsav og hele det nødvendige arsenal af værktøj der er behov for og det til kostprisen på træet, så 100 kroner i investering kan måske redde hele projektet.

Så får jeg også lidt træning i at tegne andet end huse..

Planen er så at lave en kasse der er stor nok til 2 forme, skifte til den rigtige resin, den tager så uger om at hærde helt færdig, men sådan er det og det må jeg bare leve med.
Laver de første par stykker uden pigmenter, det burde jeg i bagklogskab have gjort fra start, så havde jeg kun stået med en luftfyldt stander og stadig have haft pigmenter i sort. Men det er et materiale man skal lære at arbejde med og man lærer bedst på den hårde måde.
NĂĄr jeg sĂĄ kan lave en der er helt glasklar og fri for bobler, vil jeg begynde at farve dem og opnĂĄ fantastiske resultater..

Selvom der er plads til 2 stk, laver jeg kun en ad gangen, de 2 stk er for at kunne lave dobbelt sĂĄ mange nĂĄr jeg har fĂĄet styr pĂĄ det tekniske.

Jeg har så tænkt mig at få fat i nogle miniature hovedtelefoner, man kan få nogle der er ca en cm brede og så lave nogle nøgleringe med sådan nogle støbt ind i, for hvem ville ikke elske at eje sådan en ?? måske nogle med blomster eller andet i, sådan for ikke bare at smide resin i skraldespanden der kunne være brugt fornuftigt. Måske endda med logo i på en eller anden måde så kan man jo lægge dem ved bestillinger som en lille sjov gave til sine kunder..
mini.PNG
mini.PNG (632.49 KiB) Vist 7612 gange


Det er som om det her lille hyggeprojekt vokser hele tiden.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Resin projekt

Indlægaf Peter Jensen » 7. feb 2022, 09:30

Spændende projekt at følge, tak for de mange detaljer. Du skal ikke være ked af at det stikker lidt af i størrelse og budget, det gør det jo kun sjovere for os at læse om :-D

Jeg brugte en Dreve Polymax 5 da jeg hyggede mig lidt med at lave silikone propper på arbejdet. I den process printer man en støbeform med små dræn i. Så injicere man silikonen og koger det i gryden, så det lyder realistisk det med boble minimeringen.

Du skal da bare fylde formen med de små hovedtelefoner og hælde klar resin i :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Resin projekt

Indlægaf Eskil » 7. feb 2022, 10:01

Hos mig skulle en vakuumkasse males indvendigt og på kanten der skulle pakkes imod for at det var tæt.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Resin projekt

Indlægaf Claus-DK » 7. feb 2022, 16:11

Nu bliver det en overtryks kasse, jeg er ved at tegne en pĂĄ skolen og SKP eleverne saver og samler den for mig..

Hos mig bliver kassen lige tætnet med silikone på indersiden og så skal jeg have fundet en pakning til toppen, tænker at lime nogle gummi strimler på både låg og kanten af kassen, det burde kunne gøre det..

Jeg laver låget så det er en slags trappe så der vil i princippet være 3 flader der er med til at holde tæt og sådan bliver siderne også og bunden. så i 18mm krydsfiner hvilket giver en tykkelse på 3,6 cm, hvilket mageligt burde kunne holde til trykket og heller ikke vride sig ud af form..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegåendeNæste

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron