Det er ikke helt perfekt i formen der er et par trælsheder, finishen er helt skæv der skal slibes og poleres i noget tid, men i det store hele er formen er som den skal være.
- IMG20220216151538.jpg (2.26 MiB) Vist 8082 gange
Jeg var selv lidt nervøs for den runde del i bunden, men synes faktisk det er pænere med den end uden, ikke at jeg ved hvordan den vil se ud uden..
Der er stadig lidt problemer med bobler, men kun helt ude i kanterne hvor silikonen møder epoxyen, det kan slibes væk, men det ville være bedre hvis de skid.. bobler slet ikke var der, men jeg regner med at de er fortid når jeg får mit højtrykskammer, jeg tror ikke lige præcis den type bobler ville forsvinde med et vacuumkammer og med de videoer jeg ar set på youtube vil et vacuumkammer og en fuld form, være lig med et værre svineri, så hvis jeg får sådan et på et tidspunkt vil det være inden jeg hælder epoxyen i formen, men udfra det jeg har lavet ser bobler inde i epoxyen ikke ud til at være et problem..
Jeg blev naturligvis lidt overmodig og prøvede med større og større portioner, hvilket naturligvis gik lidt galt, der er kommet lige som nogle revner der ikke er revner, lidt som man nogen gange kan se i en isterning, hvor det egentligt ser ud til der er en streg, men der er ikke noget hul at se, bare en streg der nok er dukket op på grund af spændinger, hos mig er spændingerne nok kommet fordi jeg har brugt for stor en mængde og haft lidt for travlt..
De første lag hvor jeg kørte 150 gram er alle uden problemer, det er først når jeg rammer 1½-20 cm i tykkelse det skaber problemer.
I dag er der sĂĄ bestilt en excentersliber og 105 ark slibepapir til den.
10,5 kilo af den epoxy jeg skulle have købt fra starten af, noget sort fare, isopropylalkohol, to typer polermiddel en der hedder cutting, der skal fjerne de slibespor der måtte være efter korn 600/1000 og så en til at fjerne de slibespor den polish så laver, så det hele bliver glat og blankt..
Der er et grønligt skær i det klare, når man ser det fra siden, lidt ligesom når man kigger ind i glas og jeg tror det nok er den samme optiske effekt der spiller ind, men hvad ved jeg om sådan noget..
Når min nye epoxy kommer og mit trykkammer er færdigt, nok engang i næste uge, vil jeg lave en stander som den på billedet med en ren sort bagplade og kamæleon pigment, jeg er lidt i tvivl om mængden af kamæleon pigment der skal bruges og der er ligesom kun et forsøg, når det er lavet er det lavet.
Bagvæggen skal være sort fordi det farveskift der er i kamæleon pigmenter tager sig bedst ud på sort baggrund, at lave den sorte bliver let nok, det er bare en flad farvet sort pasta, tilsæt til det er sort og rør rundt.
Det virker ukompliceret.
Da jeg malede med kamæleon farverne skulle der omkring 2 gram per liter til og så 3 lag lak for at det virkede og dækkede, men her er laget jo ikke 5-10 my tykt det er 9,5 cm omkring 1000 gange tykkere, i det med det sorte pigment er der absolut ingen forskel på hvordan det ser ud med 2 eller 8 gram, det er helt indfarvet og man kan ikke se ind i epoxyen, jeg vil gerne at når man betragter standeren forfra skal det være helt tæt i farven, det skal være fordi at der vil være pigmenter over det hele, men de skal være spredt i niveau.
Det er lidt svært at forklare, men for at det skal være dækkende vil jeg gerne have der skal være 5-8 cm, sådan at man ligesom kan se hvert enkelt pigment have "luft" omkring sig, det vil tilføje et element af dybde virkning, i stedet for bare at have en plan flade der ligeså godt kunne have fået et lag lak.
Man skal udnytte materialet og bruge dets potentiale til at lave noget storslĂĄet og anderledes.
Jeg overvejer også at fyre en lille smule glimmer i bare lige en brøkdel af en knivspids for at lave lidt spredte refleksioner, lidt som en stjerne himmel, men det skal jeg lige have vendt med Peter, for jeg håber at kunne lave den her flot nok til at jeg kan være bekendt at sælge den til ham og at den vil have det ønskede farveskift effekt.
Den Niels har skrevet om i flere blå nuancer og med guldåre i er jeg simpelthen ikke klar til at lave, jeg kan godt regne ud hvordan jeg skal gøre det, men jeg er pisket til at lære materialet bedre at kende for at kunne lave det..
At lave en marmoreret bordplade, som man ser på youtube er noget helt andet end at skulle lave en marmorering der er 10 cm tyk, jeg tror det bliver noget med at få lidt hjælpe af konen, så der kan hældes fra 3-4 kopper samtidigt og så undgå at de blandes, ved at hælde lige på det rigtige tidspunkt hvor det er tykt nok til at det ikke blandes og tyndt nok til at kunne hældes. Eller måske have nogle midlertidige skille vægge, som man så lige river op, når det begynder at blive tykt, plasker man bare to farver blå i, lige efter det er blandet tror jeg det vil rende for meget sammen og det hele vil blive nogenlunde samme farve og det er ikke lige det billede jeg har af den stander, det skal være to farver blå ved siden af hinanden med nogle tynde striber af guld, guldet behøver ikke adskille farverne, men det må ikke blandes med den blå så det bliver sådan nogle fede uldtråde, det skal være skarpt og tyndt og sådan noget kan jeg bare slet ikke endnu.
Det virker så let og ligetil når man ser de der drenge og piger lave deres ting på youtube, men tro mig der ligger mange mange timers erfaringer og mange forsøg der er gået galt inden de er nået til der hvor de er, det er et meget udfordrende materiale at arbejde med det epoxy, for det opfører sig bare ikke på en jævn og lineær facon.
Under hærdningen oplever man at toppen bliver sådan ret fast og hård og så er det flydende nedenunder og der hvor der ikke bliver afgivet nok varme, den form på billedet var f.eks helt flydende nede ved foden når den være næsten som glas i midten af det store område og så flydende ude ved kanterne også.
Samtidigt blev den hårde overflade så pludselig blød igen og blev lidt som tyggegummi og det var mit indtryk at epoxyen på det tidspunkt var nogenlunde samme hårdhed hele vejen igennem, så alt efter tid placering, tykkelse af laget, temperatur, afkølings hastighed, mulighed for at afgive varme opføre det sg forskelligt og der er bare så mange ting man skal finde ud af og have styr på. Det virker som sådan ikke til at være svært svært, men man skal have samlet en masse erfaringer for at få gode resultater..
Så hvis den jeg har bliver bare nogenlunde pæn efter slibning og polering, vil jeg anse det som en stor succes og hvis det går som jeg håber med den næste og det hele går op i en højere enhed og der ikke skal slibe på den i ti timer og poleres i 3, er det helt fantastisk og den dag jeg får en marmoret stander til at opføre sig som jeg vil have det. Det skal være et mønster med en vis grad af tilfældighed men i en grad og med grænser som jeg bestemmer og har kontrol over.
Ikke bare sådan et tilfældigt mønster som et "dirty pour" laver, som helt sikkert også er rigtigt flot og en teknik man skal beherske for at få et godt resultat, det er heller ikke bare lige noget man gør tror jeg.
Nu har sq snart skrevet en hel bog om det her projekt, jeg håber det er sjovt at læse og rammer tråden en der skal i gang med epoxy, håber jeg vedkommende kan bruge mine erfaringer og tanker om hvordan tingene spiller sammen..