Resinstander 2. halvleg



Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2022, 18:09

Så er kassen færdig, jeg har lige sat tætningslisten på, den er ikke på billedet, men den er der nu.

Lige et par fotos

IMG20220311165451.jpg
IMG20220311165451.jpg (2.74 MiB) Vist 9078 gange


IMG20220311165509.jpg
IMG20220311165509.jpg (2.7 MiB) Vist 9078 gange


Som det kan ses er det noget massivt noget, 3,6 cm krydsfiner, jeg vil ikke risikere at det bøjer og laver et lille hul luften fiser ud af.

Jeg løj lidt i første linje for helt færdig er kassen ikke, der mangler en ventil, den har jeg bare ikke hentet endnu, så den skal lige hentes når jeg alligevel skal ud og køre, man skal spare på brændstoffet for tiden, havde det været 3 uger siden, havde jeg bare hentet den ventil, men med 17 skatteplagede danske kroner per liter, er jeg blevet lidt nærig og sparsommelig..

Arthur er lige nu på vej op til Brugsen og hente det stykke PUplade som AAG var så fantastiske søde at sende mig som prøve, der burde være nok til den første form, med mindre jeg misforstod den søde dame da vi talte i telefon, det vil vise sig om en lille ½ times tid..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2022, 19:26

Det var mig der havde hørt forkert der var 10*20 cm, men det er også nok til at se at det skal være tykkere, jeg tror godt at man kunne bruge 1mm, men jeg vil hellere tage en tykkere og have fornemmelsen at det her kan helt sikkert fungere.

Det er et lækkert materiale, helt glat, hårdt og fleksibelt og det kan limes med hotmelt uden problemer, så at lave en form af det, burde være helt problemfrit.

Alt i alt virker det til at jeg, efter en hĂĄrd og opslidende 1. halvleg, er kommet ud til 2. halvleg udhvilet, med en bedre strategi og klar til kamp.

Jeg vil prøve at lave en klar stander i silikoneformen og se hvor meget forskel trykkassen gør.. Så det bliver missionen i weekenden.
Tror jeg vil lave den i 2 lag for at mindske varmeudviklingen. Det er ikke et stort problem at overfladen ikke er helt glat, at slibe ujævnheder der stritter lidt ud er ikke et stort arbejde, det store arbejde kommer når man skal slibe en ½ cm væk fordi der er bobler i det.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 12. mar 2022, 20:02

Kassen ser ikke ud til at være tæt, jeg prøvede at sætte luft på og bare smide et par sække hundemad på låget, men trykket steg ikke på 10 minutter, så det er ikke så godt, mest fordi jeg ikke ved hvor der er hul..
Jeg skal have fat i nogle bagage stroppe og have det spændt godt sammen og prøve igen og se om det bare er toppen og jeg er good to go.. Svært at vide..
Tror ogsĂĄ jeg skal have en tube silikone og sĂĄ have kassen fuget, bare for en sikkerheds skyld.

Jeg har lavet en lille test af det nye formmateriale i dag, resinen jeg brugte er kun til 1 cm tykke lag sĂĄ jeg lavede det 4 cm dybt.. popsy popsy

IMG20220312184209.jpg
IMG20220312184209.jpg (1.4 MiB) Vist 9056 gange


Der er nogle små bobler inde i selve materialet, dem kan jeg håndtere og få væk, når det gælder, det vigtige var at se om der stadig var bobler lige under kanten og det er der IKKE rulle2 rulle2

Så min teori om at det var silikoneformens kvalitet der var et problem var nok ikke helt skæv..

Det blev lige lidt varmere end godt er, men sĂĄ ved jeg at hvis jeg ikke passer lidt pĂĄ med temperaturen, vrider PUen sig lidt, ikke noget problem, hĂĄber jeg..

Jeg tror faktisk slet ikke det er nødvendigt med overtryk, hvis jeg bruger den langsomme der er lavet til tykke lag, jeg skal bare have en ventilator til at stå og hjælpe med at holde temperaturen i skak, sådan en kan naturligvis ikke helt fjerne varmen, men kan jeg sænke temperaturen et par grader eller 5, tror jeg det vil gøre underværker.
Det er jo en kædereaktion og kan man undgå den går i overdrive ved at holde det lidt koldere fra start, kan jeg håbe det slet ikke bliver sådan rigtigt varmt.

Jeg vil se om jeg kan smide PUstykket i en gryde varmt vand og fĂĄ det tilbage til den rigtige form, eller om det er en ensrettet vej..

SĂĄ alt i alt gode nyheder thumbs thumbs

Det er skisme rart med lidt medvind..

Af bump er der nu kun lige nogle få tilbage, et af dem er at når man bruger den langsomme resin, vil mine pigmenter synke til bunds og ligge der i stedet for at svæve frit i materialet, det får farve, men alt glimmer effekten er kun i bunden..
Det er så baseret på orange mica pigment, for jeg synes ikke jeg havde somme oplevelse med Kamæleon pigmentet..

Nu skal jeg have bestilt noget PU og have lavet en form, jeg tror jeg bliver nød til at lave en ny form for hver stander, men bare jeg kan genbruge materialet er det ikke noget jeg ligger søvnløs over..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 20:10

Kan du bruge sæbevand til at finde utætheder?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 12. mar 2022, 20:34

Det lyder ikke som en dum idé.
Eneste problem er lidt at det er ubehandlet træ så jeg kan forestille mig at det blive suget ind i træet, men bestemt en mulighed hvis det sådan giver virkelige problemer, skal have det lukket tæt som det første og se om det rent faktisk er tæt, men bare har for lidt tryk på pakningen, der er 2 meter i omkreds og 3,6 cm bred så det er ikke mange kilo per areal enhed med sådan to sække hundefoder.. Måske jeg skulle prøve at sætte mig på den med hundefoderet nedenunder og se om det gør nogen forskel..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 20:42

Nemlig. Vi plejer at bruge sæbevand til at finde utætheder. Men er nok klar over at dit træ måske vil suge det til sig.

Jeg mener ikke at varmeledningskoefficienten for luft er specielt af hængig af tryk ved de her tryk du arbejder med. Måske mere af temperaturen. For lige at svare på et tidligere spørgsmål :-)

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 12. mar 2022, 21:34

Jeg prøvede lige sævevandet og det var skisme flere steder, primært skruehuller og så mellem låg og sider.

Så der skal helt sikkert fuges , så er der lukket der og der skal en anden pakning til, jeg tænker noget silikoneslange ville kunne bruges, eller noget gummi af en eller anden art, en tætningsliste til døre og vinduer er ikke løsningen, men den var gratis så det var et forsøg værd..

Tror heller ikke at "tyk" luft kan holde mere varme, det var bare en tanke jeg fik..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf toppe » 12. mar 2022, 22:44

Claus-DK skrev:….Så der skal helt sikkert fuges , så er der lukket der og der skal en anden pakning til, jeg tænker noget silikoneslange ville kunne bruges, eller noget gummi af en eller anden art, en tætningsliste til døre og vinduer er ikke løsningen, men den var gratis så det var et forsøg værd..


Kan du ikke bare lave en silikonepakning med fugepistolen? Det er da nemt og billigt ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 13. mar 2022, 00:26

Jo jeg tænkte faktisk på at gøre som ham i den video, jeg skal lige have set en gang mere
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 14. mar 2022, 20:07

Jeg har lavet en silikone pakning som den i videoen, det er lidt mere besværligt med en kasse der er 50*50 og ikke 25*25 cm, den er lidt sværere at få trykket ned til samme tykkelse over hele kanten, men jeg synes selv det gik fint og pakningen ser fin, jævn og glat ud..
Kassen er fuget inde i samlingerne.

Den kan holde omkring 0,3 atm overtryk, men så finder luften ud, så skal have lavet en bedre pakning, en der er lidt tykkere tror jeg vil løse det..

Når man tænker lidt over det er en pakning på en vakuum beholder også nemmere og mindre krævende end når vi har overtryk, vakuum vil gøre at kassen trækkes sammen og pakningen bliver mere tæt.
Det modsatte gør sig gældende når der er overtryk, det vil forsøge at løfte låget i stedet og stiller derfor større krav til pakningen..

Med vakuum skal det bare være tæt et øjeblik, så vil den holde sig der og gøre sig endnu mere tæt..

Jeg kæmper videre.

Jeg vil have noget formsilikone, lave en væg hele vejen rundt om låget og så støbe en pakning på 1 cm i tykkelse, når jeg gør det på den måde er det nemmere at få pakningen helt jævn, da det vil udjævne sig af sig selv og jeg vil ikke bare trykke det meste silikone væk når jeg laver pakningen, der røg mindst 30% af silikonen da jeg trykkede det sammen og det gør ikke meget nytte når det ikke er der, det var også lidt svært (umuligt) at lave samme tykkelse sådan på fingerspitz gefüll, set i bagklogsskabens lys, skulle jeg have lavet nogle afstandsstykker rundt omkring så der var noget at gå efter.. Der vil jeg så risikere at det bliver for tykt forhold til mængden, altså at der vil være små huller og kanaler i selve silikonen og så vil den også være utæt

Derfor vil jeg hellere støbe en pakning, den vil blive mere jævn og være mere ensartet og også lidt dyrere, men meget nemmere at lave. Det tog noget tid at tømme to rør silikone og det lort stinker af eddike og når man laver de der pølser og skal have samme mængde over det hele, vil man fejle..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 22. mar 2022, 21:41

Jeg har intet lavet i dette projekt og der vil gĂĄ noget tid inden jeg gĂĄr videre her.
Fordi jeg har beslutte mig for at jeg vil lave nogle mindre ting, kugler, nøgleringe, petriskåle, julepynt en masse små ting og hvorfor så det ?

Det har jeg besluttet fordi at blive ved med at lave 2 kilos forsøg der går i vasken er simpelthen for dyrt, lige nu har jeg for et godt stykke over 1000 kroners mislykkede standere og jeg har ikke brug for flere.

Så nu vil jeg lære noget mere om teknikken og hvordan jeg laver en masse sjove effekter i små ting, det er ikke så træls med en 20 kroners ting der er fyldt med bobler eller hvad der nu ellers måtte ske, som det er med en 300+ kroners stander..

Det er på ingen måde min stil eller normale opførsel, jeg har det sjovest med bare at hoppe i i den dybe ende og så kæmpe til jeg har lært at svømme, men jeg er også nød til at bruge den indvendige side af hovedet og lade være med at smide penge i toilettet, for det glæder på ingen måde..

Når jeg så om noget tid er tilfreds med udfaldet af de små ting, vil jeg lave nogle der er lidt større og når jeg er glad for dem, så rykker jeg op i størrelse, indtil jeg når et punkt hvor jeg føler mig bare nogenlunde sikker på at en stander vil lykkedes for mig..

De ting som det går godt med, vil komme til salg i min butik, jeg har ikke så meget at bruge armbånd til og man har kun behov for så mange nøgleringe, så jeg vil se om det kan sælges og dermed være med til at dække nogle af de udgifter det her resinprojekt har haft og vil have i fremtiden..
Det har også lidt at gøre med alt det skidt der sker lige for tiden, hvor alting stiger og jeg samtidigt er færdig med min uddannelse i Juni og dermed måske står uden nogen nævneværdig indtægt, det skal være sjovt og jeg kan ikke bruge penge jeg har brug for til gas og husleje på at lege, hvis jeg kommer på dagpenge i en periode, inden jeg finder et job..

Jeg vil lave tråde om mine andre projekter og dele de erfaringer jeg gør mig og blære mig når tingene af en eller anden uvist grund blive en succes.

Jeg har bestilt lidt forme og noget der hedder alkohol ink, sĂĄ vidt jeg lige kan regne ud er det samme type farve som der er i en speedmarker.

Jeg har mica pigmenter, kamæleon pigmenter og nu kommer der så 24 forskellige farve sprit-blæk til samlingen.

Alkohol ink laver nogle vilde effekter, man drypper det bare i en farve ad gangen i samme område og så vil nolge synke ned og andre flyde ovenpå og så blive trukket med ned af de tunge og det giver nogle meget flotte og blærede effekter, det er som alt andet i det her spil, sikkert ikke så let som jeg tror, men når det er små og ret billige ting, er det ikke nogen skandale ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 13. apr 2022, 23:55

Jeg tror jeg har fået en idé som kan bringe mig tilbage til omega standeren, som er den jeg startede med at ville lave, hvis og det er et stort hvis, det går som jeg håber tror jeg at jeg med denne metode kan opnå alle de effekter og farvekombinationer jeg har lyst til, lige med undtagelse af de farveskiftene pigmenter, de kræver flere lag og det jeg har planer om kræver at det hele skal laves i et hug, det kan simpelthen ikke lade sig gøre hvis der skal laves et lag som skal hærde får man smider resten på..

Det er noget jeg selv har "opfundet" eller nærmere set nogle videoer som bruger teknikken, bare ikke så ekstremt og vanvittigt som jeg har planer om..

Jeg vil holde kortene lidt tæt til kroppen, da det er noget jeg ikke har set andre gøre, så indtil videre er det lidt hemmeligt, det jeg har gang i.

Det kan meget nemt ende i noget rigtigt lort, men går det som jeg håber bliver det ret besværligt og meget svært at forklare, så det vil jeg i første omgang ikke lige bruge oceaner af ord på.

Jeg har bestilt de ting der skal bruges, men de er ikke nĂĄet frem til pĂĄske helligdagene, sĂĄ jeg mĂĄ gĂĄ og vente lidt pĂĄ at komme igang.

Det vil indebære en ny form af silikone og der vil jeg prøve at genbruge noget af det "spildte" silikone jeg har fra de 2 forme jeg har lavet, så der har jeg skåret nogle stykker af og hakket dem til småstykker og lagt det i min "preform" så langt fra der hvor resinen skal være, i yderkanten af formen, så jeg ikke får nogle huller eller revner der hvor det skal være glat, men bare får et mindre forbrug af frisk silikone, jeg ved ikke om det går, men silikone binder sig til silikone så det burde kunne holde udgifterne til den form på omkring de ½e og det er jo dejligt..

Mine planer for den første er 2 nuancer af blå, den blå jeg i den anden tråd har lavet med guld i, men i stedet for en kop med blå vil jeg have en med 3 skefulde per 100 gram og en med kvart portion med en 1 teske per hundrede gram, de vil naturligvis bliver blandet lidt, men håber at kunne lave en slags "årer" hvor det primært er den mørke der dominere og så med lidt lysere striber, så skal der lidt guld hist og pist, jeg har endda fået ægte bladgul(d) er ikke helt sikker på det er sådan 24 karat, nok mere 8 eller sådan noget, hvis det overhovedet er guld..
Det ligner en slags affald fra, når man bruger de der store ark af bladguld og så fejer det af der ikke ligger på limen, det er så det der er fejet væk jeg har..

Så med lidt held har jeg en Lapis lazuli (eller hvordan det nu end staves) til min gode ven Niels om en lille uges tid, måske har jeg bare en stor uformelig klump blåt et eller andet med lidt guld.. Det er ikke til at vide, men de små forsøg jeg har lavet ser lovende ud, det er bare sådan at resinen påfører sig forskelligt alt efter tykkelse, mængde og temperatur, det hele spiller ind og kan lave ulykker, eller magiske resultater..

Jeg har den sidste måned lavet mange kugler af resin for at lærer hvordan de forskellige pigmenter opfører sig når de sættes overfor hinanden, hvor tykt det skal være for at glimmer holder sig svævende, hvor tyndt det skal være for at undgå bobler, hvor længe man kan tillade sig at vente inden man hælder sin blanding i forme og hvordan man polerer og sliber sine ting hvis der er behov for det.
Så jeg har haft en fest, med mine små eksperimenter, jeg har fået et godt åndedrætsværn og bruger handsker, jeg har også flytte det hele op til et rum på førstesalen som er lidt helligt, ingen hunde må komme der og konen gider ikke, Arthur er af og til med og laver en ølbrik eller en kugle.

Jeg elsker udfordringen, jeg elsker at blive presset til at være innovativ og kreativ og finde på løsninger, det er der jeg har det bedst, det er ikke sådan at jeg går rundt i en cirkel og spekulerer over tingene og hvordan det eller det kan lade sig gøre, mere noget der bare rammer mig som et lyn fra en klar himmel og så prøver jeg det af og ser hvad der sker, det leder til mange mislykkede ting, men af og til rammer man noget der bare virker og kunsten er lidt at bevare optimismen og ikke lade sig gå på når det er dumt med dumt på..

Det er også en verden, der er lidt min egen og et sted hvor jeg stresser af og får ny energi, glemmer lidt de ting der har været trælse den dag og bare går ind i mig selv og er der og har fuldt fokus på det jeg er i gang med, en slags terapi kan man vel nærmest kalde det..

Jeg gnaver 10-15 videoer om resin på youtube hver dag, der er nogle virkelig dygtige personer derude, som laver ting jeg slet ikke tør give mig i kast med, turde er måske ikke det korrekte ord for havde jeg et pengetræ, ville jeg sikkert ikke have noget imod at prøve at lave noget der vejer 50 kilo, men med min økonomi er ting til 5-8000 kroner jeg ikke ved om går godt, ikke noget jeg kaster mig ud i, der er jeg lidt en bangebuks og for nærig..

Det smukke ved Omega formen er jo at den vejer en fjerdedel af den massive klods jeg prøvede at få til at virke og lave forsøg i 100 kroners klassen er jeg ikke bange for, det der er hagen i arbejdet med resin er at det er pokkers tidskrævende, eller rettere der er lange ventetider og så 40 minutters intenst arbejde og så venter man 20 timer og laver noget i 3 minutter, så venter man måske 5 timer og laver noget i 10 minutter, det hele bliver styret af hærdningsprocessen og man kan ikke bare forlade sit projekt, det skal hele tiden holdes øje med det, for er man for sent på den er det meget skidt og gør man det for tidligt er det endnu værre..
Man kan dog nemt lave andet i ventetiden, som f.eks at passe sin butik, se noget netflix og den slags, men i weekenderne er der hele tiden en timer der kører og når den bipper skal jeg op og se hvordan det står til.
Så selvom der er måske 45 minutters reelt arbejde i en stander, bruger man måske 10 timer på sådan en og så skal den bagefter hærde færdig i et par døgn, før man kan slibe og polere.

Det gode ved den nye metode er at hvis det går godt og der af en eller anden grund kommer gang i salget, er det ikke noget problem at have gang i 10 på en gang, de skal bare startes forskudt, det vil ikke koste en formue i silikone forme og resin at lave 5 gange så mange, hvis der skulle opstå et behov for det.. Det vil tage nogenlunde den samme tidsperiode at lave 5 som det tager at lave en, der vil bare være mindre tid til Netflix..

Med lidt held vil der være nogle flotte fotos af standere der vil blæse verden omkuld om en uges tid..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 15. apr 2022, 10:57

Jeg har vredet de sidste dråber ud af det resin jeg havde stående og vil i dag prøve at lave en stander, den er kun 3 cm bred/dyb og en smule tyndere i væggen end jeg har planer om i det færdige projekt.
Så det er ikke en fullblown prototype, mere et forsøg med den nye teknik, jeg lavede nogle forsøg med den i går og det ser lovende ud..

Mere om cirka 8 timer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Niels » 15. apr 2022, 11:53

Chapeau!
Jeg fatter ikke, hvor du fĂĄr orket fra, men det aftvinger respekt rullw3
No hurry - no worry. Jeg slog til for at støtte dit projekt og bringer det en fin stander til mit skrammel, er det flot. Du skal jo trods alt også ha´ tid til at lave mad, vaske tøj, støvsuge og alt det vi andre dødelige bruger vores sparsomme fritid til - så lad nu vær med at blive stakåndet. OK?
thumbs
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2022, 01:51

Det er nok en snert DAMP, jeg var helt sikkert blevet proppet med medicin hvis jeg havde være 14..

Det ser ud til at virke efter planen, kønt er det ikke for som altid var jeg for hurtig på aftrækkeren og det gav lidt grimheder, men min idé virker, den skal bare hærde 12 timer i stedet for 8, cirka.

SĂĄ metoden er pĂĄ plads nu rulle2 rulle2

Det har så også taget mig omkring 3 måneder at knække koden, det er lidt surt at have brugt alt for mange penge på de ting der er gået galt, men pyt med det, jeg har lært så meget at det ikke er penge brugt dårligt, men havde jeg bare fået idéen fra start ville jeg have kunne sparet 2-3000 kroner og en masse frustrationer og tid.
Sådan var det bare ikke, ikke alle veje fører til rom, man skal huske at dreje de rigtige steder, så man ikke havner i Istanbul ruller1
Men det har været sjovt og spændende hele vejen og jeg har fået lavet nogle meget flotte ting undervejs også nogle der var rigtigt grimme, men dem har jeg lykkeligt fortrængt..

Nu spekulere jeg lidt i om jeg kan smide træstykker ind i ligningen, leger også lidt med tanken om sand eller grus, noget af det akvariegrus man kan købe er rigtigt flot og ville se knaldgodt ud..

Jeg har lavet nogle ting med knust glas jeg har farvet med spritfarver, men nogle af farverne vandrer ud i resinen når det bliver blandet og ser ikke ret godt ud, enkelte af farverne opfører sig pænt og bliver siddende på glasset og ser knaldgodt ud, men det skal jeg lige arbejde noget mere med. Jeg har en mistanke om at de farver jeg købte var lige billige nok, jeg købte jo de billigste jeg kunne finde på Amazon og til nogle ting virker de fint, til andre er de helt til hundene..

Jeg skal have konsulteret min far om det, han har været farvehandler længere end de fleste af os har levet, siden 1963 og still going strong, så næste år har han 60 års jubilæum, det er da noget. Han har solgt kunstnerartikler i over 30 år og mon ikke han har nogle ordentlige farver til opgaven ??

Det eneste sådan problem, der er i den nye metode er tiden, det skal hærde i pokkers lang tid, et forsigtig gæt er 3 døgn fra jeg starter processen til den er klar til at hærde et par dage mere og er stabil nok til at blive sendt..
Jeg kan dog have alle dem i gang jeg har lyst til, det er jo bare et spørgsmål om flere forme..

Jeg ved ikke hvor meget slibe og polering der er behov for, men det ser ud til at være minimalt, hvis jeg bare venter længe nok med de forskellige ting der skal gøres.

Jeg skal lige have lavet en preform, håber jeg kan få den lavet af eleverne ude på skolen, så den kan være klar allerede Tirsdag, den er ikke synderlig avanceret. Så med lidt held vil jeg kunne starte med en ny silikoneform allerede Tirsdag eftermiddag. Jeg har allerede lavet en selv, men har ikke den bedste mavefornemmelse når jeg tænker grundigt efter, bedre at gøre det ordentligt 1. gang og få lavet en der virker..

Så i dag har været ret fantastisk, jeg har fået det til at virke og der er ingen bobler og der er mulighed for at lave regulære kunstværker, jeg vidste slet ikke jeg kunne lide at lave sådan noget, men det er faktisk rigtigt sjovt og godt for sjælen. Jeg kan ikke tegne eller male noget der er ret meget livagtigt end en tændstikmand, men jeg elsker abstrakt kunst, sådan noget med en masse farver og spændende detaljer er lige noget for mig, samtidigt er processen så langsom at der er god tid til at lave nogle spændende effekter og detaljer..

Jeg skal også have lavet nogle logoer til dem, men der har jeg en god ven der kan brænde stort set hvad som helst på finer, så det bliver nok noget med en lille træplade med butikkens logo på..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2022, 09:25

Meget langt fra perfekt og hvad det skal ende med, men det var for at afprøve teknikken og om min idé overhovedet kunne lade sig gøre. Fejl er hvad der gør os dygtigere og når man laver så mange fejl i noget er der god læring at hente, det vigtige er at metoden virker, men tager en pokkers lang tid om at blive helt stift, derfor tapen i bunden så den ikke "flader" ud, når den kommer op og stå.
Vedhæftede filer
IMG20220418092126.jpg
IMG20220418092126.jpg (8.54 MiB) Vist 8369 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2022, 09:33

De sorte streger er sprittush og var oprindeligt på underlaget, så husk at tegne på bagsiden hvis du hælder resin ovenpå..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 27. apr 2022, 22:21

Jeg rendte ind i lidt forsinkelser, den pakke med resin og silibambam jeg havde bestilt, sprang læk og gik retur, så det har lige taget en god uge længere at få materialer hjem..

Jeg har fået lavet en ny model til den form jeg krydser fingre for vil løse alle mine problemer, problemet er lidt at det er fyrretræ og selvom jeg har lakeret det fire gange og slebet og poleret er det ikke så glat som jeg vil have det skal være.

Hvad gør man så ?? jeg har i dag givet træstykket et lag resin, det er selv nivilerende og vil få en helt blank overflade, der skal så nok en let slibning og et lag mere før det er helt perfekt, jeg er blevet lidt manisk med at få modellen helt perfekt, for alt hvad den har af fejl, vil blive overført til silikonen og derefter til den færdige stander, jeg regner med at kunne slibe den enten i morgen eller Fredag, så skal den have 2.lag og så må jeg se om jeg skal ud i et 3. lag. Jeg håber det bliver fint efter 2..

Jeg har fået en ordentlig røvfuld nye farver mener det er 24 og hele 28 forskellige farver glimmer, man kan aldrig få glimmer nok. Så har jeg fået nogle nye flydende farver også, de er i grundfarverne og lidt flere, så med lidt fikumdik, burde jeg kunne få de fleste nuancer og farver i det færdig produkt.

Så der er kommet lidt bevægelse i projektet, som godt nok har været noget mere omfattende end planlagt, det er ikke bare lige at gøre som de fyre på Youtube, men jeg har efterhånden fået en ret god fornemmelse for hvad jeg kan og hvad jeg skal have mere træning i for at kunne gøre..

Med lidt held vil jeg kunne begynde at lave den første af den nu 3. generation her i næste uge, nu er det i det mindste ikke mangel på materialer der holder mig tilbage..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf Claus-DK » 1. maj 2022, 10:27

Så er det den store dag, senere i dag vil jeg gå i gang med den første af den 3. generation..
Den vil være i to farver blå en mørkere som vil være den primære farve og så cirka 10 % af den samme blå bare med mindre pigment, så vil jeg lave 10-20 ml guld, den er cirka 700 ml eller 900 gram om man vil, så de 10-20 er en meget lille del og skal bruges til at lave tynde fine linjer af guld. rulle2 rulle2 rulle2

Jeg vælger at bruge de samme blå pigmenter til de to farver fordi at jeg så ikke får problemer med vægten. Med vægten er det ikke min vom jeg henviser til men vægten af pigmenterne, de synker og vil fordele sig efter vægt ned gennem materialet og det er mit håb at hvis jeg bruger samme pigmenter vil de falde med nogenlunde samme hastighed gennem resinen.
Pigmenterne er ikke opløst i resinen de er fordelt, lidt som at hvis man ryster eller blender olie/vand vil det se ud som om det er en jævn blanding med lader man det stå i noget tid vil det bliver to helt adskilte dele og lige som en olie/vand blanding er det de helt små partikler der vil flytte sig langsomst, jeg kan ikke lave om på partikel størrelsen i Mica pigmenterne, de skulle være ret uniforme i størrelse og burde opfører sig ret ens. 2musik

Den måde jeg kan udøve lidt kontrol, er med viskositeten, altså hvor tykt resinen er når de blå partikler begynder at synke, jo tykkere des langsomme vil de jo synke, det virker logisk, ikke at det er 100% sikkert det vil være sådan, resin er et spøjst materiale at arbejde i.

Guldet er den svære, det har en anderledes vægt end det blå og vil derfor opfører sig "spændende".

Her er hvordan en prøve jeg lavede så ud efter en time
IMG20220221145802.jpg
IMG20220221145802.jpg (2.46 MiB) Vist 7937 gange


Og her er den samme prøve dagen efter.
IMG20220221192006.jpg
IMG20220221192006.jpg (2.24 MiB) Vist 7937 gange


Jeg lavede den ved at smide klatter af guld og så trække nogle streger med en pind og man kan se at guldet der fulgte med, da jeg lavede stregerne har dels banet en vej for mere guld og dels steget op til overfladen, eller bare skubbet det blå til side, det er svært at vide..

Synkede det bare ned ville det være til at forud se, men som det kan ses på de to billeder har det nærmest sine egen vilje, så jeg skal tilføre guld-delen så sent som muligt så er håbet at det vil bevæge sig mindre og være lidt lettere at kontrollere, det gør ikke så meget at det selv placere sig det jeg vil undgå er at det bliver for voldsomt og dominerende, for mig ser det ud til at guldet flyder op, så noget siger mig det er gul(d) og ikke guld, da guld er ret tungt, jeg har noget bladgul(d) og det synker og vil ende på indersiden af min stander, så det fravælger jeg til denne stander, så jeg ikke har alt for mange ubekendte med i mn ligning, ubekendte har det med at forstyrre balancer, så kan jeg fjerne en af dem, som jeg også prøver at gøre ved at bruge de samme pigmenter med en kraftig og en mindre kraftig blå, vil det hele nok være en tand lettere at styre.. håber jeg.

Den 3. ting der kommer ind er det rent kemiske og varme udviklingen, den store blå del vil være hurtigere end den lille blå del som vil være hurtigere en gulddelen, jo større portion, des mere varme og fart vil der kommer på hærdningen, så når den store blå er som honning, vil den lille blå være som sirup og guldet som olivenolie, eller noget i den stil.
Jeg tror jeg skal hælde de to blå sådan nogenlunde samtidigt og så måske vente en ½ times tid med guldet og hælde det i lige før det størkner, guldet skal så ikke hældes, jeg dypper en tanstik i det og trækker den igennem det blå, om muligt vil jeg prøve at følge nogle skillelinjer mellem de to blå.

Jeg har prøvet at lave en lille tegning af hvordan jeg forestiller mig det skal være hvis man folder standeren ud så den er en lang plade, jeg havde ikke lige en lys blå, så den lyse blå er grøn.
plan.jpg
plan.jpg (199.79 KiB) Vist 7937 gange


Grundet hærdetiden og processen, kan jeg ikke bare kaste mig ud i det lige nu, det skal være sådan mellem 14 og 15 jeg blander min resin, så det nogenlunde passer med den har den rigtige hårdhed når jeg har fri fra skolen i morgen, fra blanding til helt færdig stander vil der gå omkring en uge, de sidste 6-10 dage er så ren hærdning, så den ikke bare flader ud når jeg fjerner støtten til den, så det er en temmelig lang proces sådan fra start til færdigt produkt og der er mange steder det kan løbe løbsk og gå galt for for mig undervejs.

Jeg håber at kunne vise lidt billeder af den Tirsdag/Onsdag hvor den vil have sit færdige udseende men bare ikke er stiv nok til at holde formen. Måske allerede Mandag aften, det meste er sådan lidt sikkert og svært at forudse, da det er den første jeg laver og ingen erfaring har med den form og teknik ud over nogle mindre forsøg..

Som en del af den endelige forberedelse til aftens projekt har jeg lavet lidt pilskader i denne uge.
Fandt en lille sød figur i genbrug og har lavet form og færdige produkter ud fra den
01.jpg
01.jpg (8.94 MiB) Vist 7937 gange

Her er den sĂĄ i resinversionen.
23.jpg
23.jpg (1.95 MiB) Vist 7937 gange

IMG20220429183229.jpg
IMG20220429183229.jpg (121.79 KiB) Vist 7937 gange

De er da blevet meget søde
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Resinstander 2. halvleg

Indlægaf kvik » 1. maj 2022, 14:07

Og sĂĄ siger du, at jeg er vedholdende :ugeek:

Den Danske Ordbog - Vedholdende: Stædig, udholdende, ihærdig, målbevidst, standhaftig, pågående, ufortrøden, flittig, utrættelig, indædt

thumbs
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron