Kugler i resin



Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 3. apr 2022, 13:21

Jeg er jo i gang med at træne og lære teknikker i resin.

Lige nu har jeg fokus pĂĄ at lave kugler.
https://www.youtube.com/shorts/cZP6NeEJMV0

Det er den jeg selv synes er den bedste indtil videre.
Jeg har slebet og poleret den siden og den er kun blevet endnu flottere..

https://www.youtube.com/shorts/HILJgpEPuEM
Den her var faktisk ogsĂĄ rigtigt vellykket, men jeg havde for travlt og sleb og polerede for hurtigt, den var stenhĂĄrd udenpĂĄ, sĂĄ jeg have ikke forestillet mig at der kunne ske noget ved at efterbehandle den.
MEN nĂĄr man sliber sĂĄdan noget bliver det varmt og de der smĂĄbitte luftbobler udvider sig hvis de kan og nĂĄr man sliber for tidligt, sĂĄ kan de sĂĄ den er helt fuld af smĂĄ bobler..

Jeg sliber dem ved at lime en bolt pĂĄ og sĂĄ i boremaskinen, sĂĄ er man sĂĄdan rimelig sikker pĂĄ at der ikke kommer flade omrĂĄder, man er ikke sikker pĂĄ at den forbliver kuglerund, men det er heller ikke sĂĄ vigtigt.

Den der farveskiftende overflade lave jeg ved at fylde resin i den nederste del af formen, så tager jeg et stykke kraftigt plastik og krøller det at hvad jeg kan, det trykker jeg så ned i resinen og det giver det mønster.
Når det er hærdet og plastikken er fjernet pensler jeg det med Pigmenter, vender formen rundt og banker den lige i bordet for at fjerne det pigment der sidder løst, det skal blive på overfladen og ikke begynde at svæve rundt..

Så kommer der et lag sort på, kamæleon farver skal have sort baggrund for at komme til sin ret, så lader jeg det hærde lidt og smider noget glimmer, sølvfolie, bladgul(d), glimmer hvad der nu lige ligger og lader det stå lidt og hærde videre, inden det er helt hærdet, kommer den sidste klare portion i og det får lov at stå og hærde til dagen efter..

Den bund der er på kugle nummer to er noget man laver med alkoholblæk, det er bare at fylde og til den ene ½del af formen er næsten fuld, dryppe lidt hist og pist med nogle farver man synes er pæne og så lade det stå og passe sig selv, mens man krydser fingre for at det går godt..

I dag jer jeg så besluttet mig far at prøve noget nyt.
Jeg vil gerne have en mere plan overflade på det der skal kamæleonpigment på, men den skal samtidigt være så ujævn som muligt, det er lidt svært at styr med et stykke plastik man lægger oven på resinen mens kinsistensen er som honning, der er for mange ukendte og når den først ligger der, så ligger den der og man må bare håbe..

Jeg vil gerne have et mindre mønster, sådan et med små kratere og runde toppe, så jeg fik en idé..
Jeg ville tage noget akvariegrus, den der billige sort/røde, lave en slags beton med de sten og resin og så lave en lille cirkel af det, lade det hærde.
Dernæst ville jeg smide et lag silikone over på det og så ville jeg have et "negativ" af den rud og samtidigt plane overflade, men jeg kunne ikke lige finde noget akvariegrus. Mente ellers jeg havde noget ude i skuret og dte har jeg sikkert også, men det dukkede ikke op mens jeg ledte..

Så så jeg, at jeg havde et stykke gasbeton og tænkte det er den perfekte overflade til det her projekt..

Jeg fik børstet blokken fri for løstsiddende skidt og tog en flaske der kunne gå lidt ned i formen og tegnede en cirkel.
IMG20220403124831.jpg
IMG20220403124831.jpg (1.82 MiB) Vist 8792 gange


Så tænkte jeg, det er nok bedst det er lidt glat og tog en klarlak og gav den et lag lak.
IMG20220403124659.jpg
IMG20220403124659.jpg (3.36 MiB) Vist 8792 gange


Så her jeg lavet en grænse for støbningen med min limpistol.
IMG20220403131415.jpg
IMG20220403131415.jpg (2.8 MiB) Vist 8792 gange


Det ser sådan ud, der skal lige en etage mere på, jeg lod limen blive meget varm og tynd så den kunne flyde mest muligt ned i Gasbetonen og lukke bedst muligt, men det er fladet lidt meget ud og den lim jeg har købt i LIDL er ikke så god i min Biltema pistol som Biltema limen, heldigvis var den billig ruller1

Næste punkt er så at få blandet 30-40 gram silikone og plaske det ind i cirklen af lim, lade det hærde og så en gang i morgen, med stor succes få den fri og have en vidunderlig formskive, jeg kan lægge i den våde resin når jeg vil have en ruflet overflade, det kan næsten ikke gå galt tænker jeg rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 3. apr 2022, 21:12

Så er mine indlæg ved at være færdige, bliver spændende at se om det kan lade sig gøre at få dem fri og om min plan lykkedes, normalt vender de med strukturen op ad så resinen kan rende ind i hullerne, men jeg skal jo prøve omvendt..
IMG20220403160555.jpg
IMG20220403160555.jpg (2.28 MiB) Vist 8775 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 6. apr 2022, 10:22

Det er gået fint med at få mine silikone skiver af blokken og jeg har en kugle til at ligge og hærde lige nu hvor jeg har brugt den, det bliver spændende at se hvordan det ender..

Har også en med noget farvet glas og en ring til at stå og hærde, ringen er så den kan bruges som nøglering, det var noget knust glas jeg faldt over i en genbrugsbutik, så er det farvet med spritfarver smidt i kuglen og så har jeg hældt resin over, jeg håber så at farven ikke bliver opløst eller slipper glasset, men det er jo sådan noget man først finder ud af når det er færdigt.

Jeg bruger resterne til at lave øreringe/vedhæng af og dem har jeg også lidt af hvert liggende af. Når der kommer lidt mere skal jeg nok smide nogle fotos op.

Jeg har også lavet lidt reparationer af nogle kugler, jeg havde smidt sådan noget glimmer tungt pink agtigt noget i for at fylde helt op, det var en rest, men det ødelagde lidt kuglen, det så ikke pænt ud, så jeg har med en boremaskine og diverse bor boret det væk og fyldt hullet op med noget friskt klart epoxy, gad vide hvordan det ender ??

Jeg har lidt "dråbe" forme på vej, tænker det kunne blive nogle pæne vedhæng/øreringe..

Det er lidt sjovt at lave de små vedhæng, det er noget pillearbejde og lidt småt, men man kan lave mange ud af det epoxy der ellers bare står og hærder i et bæger og bliver smidt ud.

Så jeg træner intenst med teknikker og lærer lidt hele tiden om hvad der kan og ikke kan lade sig gøre.

Jeg har set nogle lave nogle ting med holografisk film, der normalt bruges på vinduer, det ligner noget der kunne være sjovt at prøve, så det er jeg ved at forberede mig lidt på..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 6. apr 2022, 20:15

IMG20220406190701.jpg
IMG20220406190701.jpg (2.31 MiB) Vist 8717 gange

IMG20220406190701.jpg
IMG20220406190701.jpg (2.31 MiB) Vist 8717 gange


Det gik da meget godt, det er lidt svært at tage fotos af det for effekten kommer først rigtigt til sin ret når der er en smule bevægelse og "linsen" laver sin effekt.

Den er ogsĂĄ upoleret og vil blive flottere nĂĄr den bliver poleret om nogle dage.
Vedhæftede filer
IMG20220406190711.jpg
IMG20220406190711.jpg (1.59 MiB) Vist 8717 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Peter Jensen » 10. apr 2022, 07:15

Ret fed effekt i de sidste billeder! Det er (stadig) et spændende projekt at følge med i, glad for at se at der sker nye spændende ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2022, 09:12

her er den så færdig poleret..
Den opmærksomme betragter vil lægge mærke til at den er blevet en smule spids i den ene ende, sådan en kugle har meget mindre fart på når den drejer rundt helt tæt ved omdrejningsakslen og bliver derfor slebet meget mindre der end andre steder og det kan ende med at man får en lille top, ikke noget der ødelægger noget, men det gør så at kuglen ikke er spor perfekt og god til at være kugleformet. ruller1 2musik
Vedhæftede filer
IMG20220407221304.jpg
IMG20220407221304.jpg (1.64 MiB) Vist 8419 gange
IMG20220407221330.jpg
IMG20220407221330.jpg (1.9 MiB) Vist 8419 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf ReffuB » 18. apr 2022, 17:18

Det er godt nok blevet flot.
ReffuB

 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. apr 2022, 18:41

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 18. apr 2022, 18:01

Tak, de er også sjove at lave, men sikkert umulige at sælge, desværre..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf ReffuB » 19. apr 2022, 21:39

Hvad er formĂĄlet med dem, ud over de sjove at lave? :)
ReffuB

 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. apr 2022, 18:41

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 19. apr 2022, 22:29

Formålet er at lære forskellige teknikker og metoder i resin, jeg arbejder på et projekt med hovedtelefon standere, som jeg håber kan sælges, man for ikke at bruge formuer i materialer, øver jeg mig og prøver ting af i en lille skala..

Lige nu venter jeg på resin og silikone og så skal jeg prøve en ny teknik til standere og se om jeg kan få det til at virke, jeg har et par andre tråde om standerene, hvor du kan læse om mine mislykkedes forsøg og utallige problemer med at få tingene til at opføre sig som jeg gerne vil have det.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf telum » 20. apr 2022, 21:04

Hvis de var større kunne de vel godt være pynt?

Store nok til at bære en hovedtelefon, måske 15-20cm i diameter, en pind og fod så er vi tilbage ved hovedtelefon holderen

Slib den og lav 6-, 8-, 10-, 12-, 20-siders terninger til rollespillere.

En bowlingkugle, mulighederne er uendelige!
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 20. apr 2022, 23:42

jo jo det er de da.

Sådan en kugle vil blive lidt tung og så skal der en alvorlig fod så den ikke vælter og smadrer hovedtelefonerne når det hele rammer bordet, som nok heller ikke har godt af at sådan en 4-6 kilos kugle hamrer ned i det.. For slet ikke at tænke på at temperaturen under hærdningsprocessen nok vil blive temmelig høj, kugler har et stort rumfang i forhold til overflade og når en klump på en ½ liter bliver varm nok til at smelte et litermål tør jeg slet ikke tænke på hvor varm sådan en stor kugle vil blive..
Jeg tør dårligt at give mig i kast med den form jeg har der er et hak større og der er langt fra 4 cm i diameter til 20 cm det er ikke bare 5 gange større volume det er noget med Pi, en kugle med 10 cm radius vil have en volume på omkring 4 liter og en vægt på over 5 kilo, resin koster omkring 100 kroner kiloet så bare materialerne til sådan en kanonkugle vil være dyre..

Terninger er jo en ren videnskab, det er ikke bare lige noget man sliber, hvis den skal have tilfældige udfald, man kan få forme til de terninger, så de kan godt laves, men at slibe en rund om til sådan en så den ruller retfærdigt er vist ikke bare lige noget man bare gør.

Jeg ved ikke hvordan jeg skulle lave en bowling kugle sĂĄdan helt rund, tror ikke udstyret til sĂĄdan noget er noget de har pĂĄ aliexpress til 1000 kroner..

Jeg tænker mere man kunne have sådan 6-8 kugler liggende i en skål som dekoration, det kunne være flot og ville give gæsterne en WOW oplevelse når de studerede dem nærmere, de ville bare blive lidt dyre, hvis man skulle have dem som levebrød, dem jeg kommer til at lave fremover vil være af overskuds materiale, en slags skraldespande og så behøver de jo ikke koste alverden.

Men kugler er gode til at lære teknikker med, for de er lidt sværere at lave end f.eks en ørering eller en nøglering, sådan nogle er nemme nok at lave, så skal du bruge nogle øreringe der kan skifte farve eller i en bestemt farve så det passer til din kjole ruller1 ruller1 ruller1 , siger du bare til..

Jeg har lavet lidt eksperimenter med nogle der har en passende størrelse som nøgleringe, det driller bare lidt at få den ring der skal holde springringen til nøglerne gjort fast, den skal monteres som det sidste, for den sidder i vejen når jeg sliber og polerer.. Men det kunne jeg godt få hen med lidt øvelse.. Der bliver det bare lidt småt, så det er lidt begrænset hvad man kan lave af sjove ting indeni.

Jeg er ved at lave en ordentlig motherfucker af en nøglering med en lego mand støbt ind i, men det er nok de færreste der gider en nøglering på 80 gram og 4 cm diameter, men den ser sjov ud.

Jeg har fået lavet en model, ude på skolen, så jeg kan lave en form til en omega stander som jeg tror vil lykkedes og se kanon godt ud og jeg tror det er der jeg skal handle hvis jeg skal have dækket lidt af mine udgifter, der har jeg nemlig også en platform hvor jeg kan sælge dem..
Der kan dog nemt komme nøgleringe, vedhæng, øreringe, bogmærker, ølbrikker og bakker og andre sager i butikken, det er nemmere at se hvad der er muligt og lige til at lave og så prøve at sælge det..
En skam at domino ikke er så populært i Danmark, for der kunne man lave nogle rigtig flotte brikker uden de store sværdslag.
Et flot skakbræt kunne også være sjovt at lave.
Der er masser af sjove forme der kan købes og lave ting i.. Selv ½nøgne damer (og mænd) er tilgængelige..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Niels » 22. apr 2022, 13:30

Hva' med backgammon?
Du kunne måske bidrage med såvel bræt som brikker. Jeg ville være en hund efter et custommade backgammonspil-
musik16

Brikkerne er nok lidt lettere at fremstille end dem til skak.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 22. apr 2022, 15:02

Det ville nok være svært at lave det så det kunne klappes sammen, men plade og brikker burde være til at have med at gøre.
Hvis du kan finde en silikoneform til sĂĄdan et spil, sĂĄ kan du sponsorere sĂĄdan en sĂĄ laver jeg spillet til dig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 24. apr 2022, 11:00

Niels skrev:Hva' med backgammon?
Du kunne måske bidrage med såvel bræt som brikker. Jeg ville være en hund efter et custommade backgammonspil-
musik16

Brikkerne er nok lidt lettere at fremstille end dem til skak.


Hvad type spil tænker du på ??
Hvis vi bare snakker en plade med brikker er det ligetil, men en kuffert version er noget mere kompliceret..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Niels » 3. maj 2022, 18:47

Claus-DK skrev:
Niels skrev:Hva' med backgammon?
Du kunne måske bidrage med såvel bræt som brikker. Jeg ville være en hund efter et custommade backgammonspil-
musik16

Brikkerne er nok lidt lettere at fremstille end dem til skak.


Hvad type spil tænker du på ??
Hvis vi bare snakker en plade med brikker er det ligetil, men en kuffert version er noget mere kompliceret..


Undskyld det med tiden - jeg var lige væk i en uges tid.

Jeg tænker et brædt (ikke folde) med kanter, som skal pryde stuen på et dertil egnet bord. Men vi er vel ude i noget med at dine fremragende evner udi snedkeriet bliver udfordret, eller hva. Hvad har du tænkt dig?
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 3. maj 2022, 19:26

Jeg har ikke tænkt så meget, man kan finde nogle små spil på etzy som forme, men for os ½gamle og ½blinde skal det jo op i fullsize for at det er til at have med at gøre..
Har du bordet ??
Udfordringen bliver listerne rundt om spillet, det lyder lidt underligt, pladen tænker jeg kunne laves med en lækker baggrund, spillefelterne (trekanterne) kan så klippes ud af en flot selvklæbende folie, naturligvis i to farver og sættes direkte på pladen, efter baggrunden er klar til det, så får hele herligheden en laminering med klar resin.
Det vil tage noget tid at fĂĄ hen.

Men listerne bliver noget bøvl at lave i resin, må de være i træ ?? for så kunne man lave en flot ramme af noget træ af en eller anden art, jeg ved ikke lige hvad jeg har liggende, men jeg har sådan nogle stykker træ som jeg tidligere har bygget alt muligt af..
Jeg ved jeg har det i asketræ og det vil kunne bestemt også være flot..

Så jeg tænker en plade i 8 mm krydsfiner eller andet egnet, en liste rundt om i asketræ, en spilleplade som er lavet i guld Mica, bare sådan lidt ½kedelig uden for meget mønster, sorte og hvide trekanter og et toplag..
Der bør vel egentligt også være en liste i midten ?? som nok børe være dobbelt så tyk som kanterne ??
Listerne giver jeg så en gang bivoks, så de får den der lækre silkeglans.

Så det er egentlig mest størrelsen jeg er lidt i tvivl om ?? og om der skal laves brikker også ?? skal der være nogle rum til brikkerne ?? Terninger må du selv finde, det kan jeg ikke lave ordentligt, jeg kan nok lave nogle der laver pas 6 hver gang, men det virker lidt unfair..
Brikkerne kan jeg støbe fra mine egne brikker, de har en god størrelse, mit spil er cirka 40*40 cm med rum til brikker i begge sider. Med mindre du har nogle i forvejen du gerne vil bruge, så skal vi bare finde folie til trekanterne i nogenlunde samme farver..

Prisen bliver nok heller ikke sådan helt lav. Men et klassisk spil i kuffert koster jo også rask væk 400-1100 alt efter størrelse og materialer
https://www.hyggeonkel.dk/overblik/backgammon/

Hvis du kender bordpladens størrelse kan vi jo starte med at bruge det som udgangspunkt, så det kan komme til at ligge midt på og i samme afstand il bordkanten hele vejen rundt, alt efter bordets form naturligvis..

Når jeg kender bordets størrelse kan jeg prøve at lave en tegning af hvordan jeg forestiller mig det kan laves, så tager vi den derfra..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Niels » 3. maj 2022, 20:17

Standard backgammon kuffert er vel omkring 40x40 cm - jeg vil gerne ha' et brædt omkring 50 x50.
træ er klart et must, og der skal brikker til.
Liste i midten: yes
Rum til brikker er ikke nødvendigt.
Spændende, men hvorfor gør du det? Det er jo ikke direkte relateret til dit resinprojekr.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Kugler i resin

Indlægaf Claus-DK » 3. maj 2022, 22:32

Jeg er jo i bund og grund en købmand og hvis du vil købe vil jeg gerne sælge..

Jeg gør det mest på grund af udfordringen, det er sjovt at arbejde i resin og det er et godt sted at slippe stress og jag i hverdagen, det er mit lille frirum når jeg er oppe i mit lille værksted.

Jeg prøver lige at tale med ham fyren ude på skolen og ser hvad han kan skaffe af lister..

Hvad farver synes du vi skal lave det i ??

jeg tænker at sådan en perlemors hvid til selv pladen og så felter i sort og lys grå.

IMG20220219145543.jpg
IMG20220219145543.jpg (1.66 MiB) Vist 7680 gange


SĂĄdan noget i den stil til spillepladen..

jeg tror ikke jeg kan lave felterne i perlemors effekter, de bliver noget folie i en eller anden farve, hvor jeg har noget der ligner i pigmenter, sĂĄ det kommer til at matche sĂĄdan nogenlunde..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kugler i resin

Indlægaf Niels » 8. maj 2022, 17:12

Jeg har lidt vanskeligt ved at forestille mig produktet og fordelen ved at anvende resin, sĂĄ vi dropper det for nu - hĂĄber ikke du har lagt for meget energi i det.
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Næste

Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster