Jerky (tørret kød)



Jerky (tørret kød)

Indlægaf Claus-DK » 17. apr 2022, 11:14

Den seneste tid er jeg blevet helt forfalden til Jerky, det startede helt uskyldigt med et indkøb af 70 gram i netto til 35 Kroner, en kilo pris på ikke mindre end 500 kroner..

Så jeg indså hurtigt at det ville blive en ret dyr vane og begyndte at undersøge om man kunne lave det selv, det kan man, det tager lidt tid, men bruger man f.eks en flæskesteg er det en helt anden kilo pris og det er ikke svært.

Jeg starter med at fjerne sværen og så meget fedt og bindevæv (det hvide) på overfladen, jeg går ikke amok og fjerner alt fedt og væv, det vil tage laang tid og det meste fedt vil dryppe af under tørringen og vævet er med til at give det lidt mere tykkemodstand, så man behøver ikke være total besat af at det er rent kød, når man afpudser stegen..

Sværen skærer jeg det værste fedt af, koger det i 20 minutter i noget saltvand og smider det i ovnen ved 200 grader og har den lækreste flæskesvær.

Kødet bliver først flækket på langs, så har man to regulære stykker kød med ender på cirka 5*5 cm. de to stykker skærer jeg så i tynde strimler 3-4 mm og smider i en skål.

NĂĄr det sĂĄ er overstĂĄet laver jeg marinaden.
1 helt hvidløg, 1 stort løg, kværner en masse peber 2-3 teskefuld, 1½ dl soya, 1 dl hvidvins eddike, noget chilli, 1 teske paprika, en spiseske honning/rørsukker/brun farin vælg selv, en spiseske salt.
Ofte får den lige et skud af en eller anden chillisovs og det både en sød og en stærk.
I det hele taget skal man ikke være bange for at lave forskellige eksperimenter med sin marinade, jeg har ikke lavet to der var ens endnu.
Basen er den samme soya, hvidvinseddike, hvidløg, løg, peber og salt.

Det hele fyres i en blender og den skal bare have noget gas, det skal være uden stykker af løg/hvidløg når man er færdig, bliver det for tykt, får den lige et skævt soya/eddike.

Så hælder man marinaden i sin skål og rører rundt, så det hele er sovset til og det stilles i køleskabet til næste dag, hellere længere end kortere tid..
Man kan også bruge en frysepose hvor man smider kød og marinade i og så ælter løs, det er lidt nemmere, men vi har nok plastik i verdenshavene, så jeg bruger en skål..
Undervejs rører jeg lidt rundt i blandingen sådan hver 4-8 time, ikke så vigtigt med tiden, bare man husker at gøre det.

NĂĄr det sĂĄ har stĂĄet og hygget sig, tager jeg en rist til ovnen og nogle af de der lange tandstikker, skewer tror jeg de hedder, dem man bruger til grillspyd.

spidder 6-7 stykker kød i enderne og har en et tomt hul mellem hver stykke, som så bliver hængt ned mellem ribbene, jeg gør det over vasken, da det godt kan dryppe lidt og vasken er nem at gør ren bagefter.
Husk at tørre ribberne så godt du kan med en opvredet ren klud. Det gør livet meget lettere når der skal gøres rent senere..

Oven sætter jeg på cirka 70-80 grader med cirkulation, ikke varmluft det er lidt for hidsigt synes jeg.

nederst har jeg en bagplade med bagepapir pĂĄ, som skiftes 2-3 gange undervejs, det fjerner en masse vand nĂĄr man lige husker at skifte bagepapiret, jeg har en bageplade med papir klar og skifter bare de to rundt, det kan blive noget griseri kun at skifte papiret.

Jeg har et stegetermometer inde i ovnen, så jeg kan holde øje med temperaturen, hold den under 80 grader, vi skal ikke have kogt kødet, det skal tørres.

IMG20220331171411.jpg
IMG20220331171411.jpg (2.66 MiB) Vist 3136 gange


Sådan ser det ud når det hænger til tørre.

Så lader man det stå og hygge sig i nogle timer, det er vigtigt man ikke tørrer det helt igennem, noget vil være færdig hurtigere end andet alt efter størrelse, men det ordner vi senere.

Når det hele er tørret smider jeg det i en tæt madkasse og sætter i køleskabet og i løbet af nogle timer vil vand%en i kødet jævne sig ud, så det tørreste bliver mere fugtigt og det våde mere tørt..

Det kan nemt holde sig i en uges tid, men det nĂĄr aldrig at blive sĂĄ gammelt i vores hus..

Jeg kan på det varmeste anbefale at lave jeres egen Jerky, det er bare så lækker en snack..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Jerky (tørret kød)

Indlægaf Claus-DK » 17. apr 2022, 11:15

Hov undervejs ĂĄbner man lige ovnen nogle gange sĂĄ dampen kan komme ud.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Jerky (tørret kød)

Indlægaf Niels » 17. apr 2022, 12:36

Det kunne da være interessant at prøve. Har du andre forslag til brug ud over som snack? Hva' med en Kliplev Jerky (bacon 'n cheese selvf.) Burger?
musik16
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: Jerky (tørret kød)

Indlægaf Claus-DK » 17. apr 2022, 13:02

Det kunne sikkert være lækkert i en toast, eller som erstatning for kebab kød.
Jeg gnaver det bare i mig, det mætter faktisk ret godt og da det er sådan relativt fedt fattigt, bliver man ikke så fed af det..

Jeg har lige en til at tørre, mens jeg skriver og der har jeg smidt noget "megadeath" chillisauce i, den er på 400.000 Scoville, cirka 80 gange kraftigere end Tabasco, så en teskefuld rækker langt og det giver et godt lille bål i munden, men man skal være forsigtigt med det stads, det er afsindigt stærkt..

IMG_20210902_162827 (1).jpg
IMG_20210902_162827 (1).jpg (2.41 MiB) Vist 3122 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Jerky (tørret kød)

Indlægaf Kolind » 30. maj 2022, 11:55

Jeg troede kun at man brugte oksekød til sådan en omgang. Og ja jeg har også godt haft købt en lille pose til en mindre formue og tænkt at det var lidt pebret i pris. De beskrivelser jeg har haft fundet har primært været behandlet i dehydratorer fremfor i ovn. Kunne godt være fristet til at købe en dehydrator til frugt. Men hvis først man har brugt den til kød, bliver ens frugt nok aldrig det samme igen :D
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Jerky (tørret kød)

Indlægaf Claus-DK » 30. maj 2022, 13:51

Det fungerer fint i ovn, det tager lidt tid og man skal lige lukke op af og til OG huske en bradepande nedenunder, som så også skal tømmes et par gange undervejs..

Man kan i princippet bruge alt slags kød, jeg har lavet af okse, lam, kalv og gris jeg bruger grisekød fordi det er billigt og ofte på tilbud, man skal bruge de billige udskæringer til formålet, en mørbrad falder nærmest helt fra hinanden under marineringen..

Jeg bruger friske løg, Hvidløg og oregano, ellers er resten tørret. bare op i blenderen med det og giv det hele en ordentlig omgang..

Man skal huske at bruge godt med krydderi, hvis man laver det sådan lidt "mor-venligt" bliver det lidt en flad fornemmelse, der skal noget punch i for at det er godt.. Det behøver ikke være brændende af chilli, men den skal have noget gas på peber fronten..
jeg er stoppet med salt i mit, selvom de fleste skriver de bruger det, så synes jeg at vi får rigeligt med salt i kosten i forvejen, ingen grund til at tilføre mere af det stads..
Honning er godt, sirup ligeså, brunt sukker er bedre end hvidt sukker synes jeg, men pas lidt på for der kan hurtigt komme så meget i det ikke kan opløses og så gør det ikke megen gavn.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Claus-dk's blog

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster