Har vi slet ikke sådan en tråd? Altså, hvor vi nævner de absolut bedste albums, der bør være en del af en musiksamling? Jeg tænker det ligger sådan ret frit for hvordan og hvorledes vi kunne gøre det...
Hvis der ikke er sådan en tråd allerede er den i hvert fald her.
Jeg vil starte:
Alice in Chains - Unplugged
Så sørgeligt hvis man dykker lidt ind i bandets historie, rører mig virkelig. For mig en ganske følelsesladet plade der er eminent produceret med rigtig god lyd og rigtig god performance fra bandet. Pladen får mig oftest til at tænke dybere.
Ottmar Liebert - Up close
Helt fantastisk binaural akustisk guitar mm. Fantastisk produktionskvalitet og musik, der bestemt skiller sig ud fra den typiske nærmest overdrevne chesky-stil med tonsvis af reverb der godt kan være pænt trættende...
Ry Cooder and Ali Farka Touré - Talking Timbuktu
En oplevelse der for mig skiller sig ud fra mængden. Hele pladen er på forskellige afrikanske sprog. Lyden er ganske fantastisk, og sangene er fangende og dybt musikalske med rytme uden på noget tidspunkt at blive kedelige eller trivielle.
Slayer - South of Heaven
Tjaa.. Bare episk hvis man er til den slags musik. Velgennemført, aggressiv, dog uren lyd, men alligevel med en fornemmelse af rum man ikke alt for ofte finder i de fleste metal-albums.
David Manley Recordings
Fantastiske optagelser, open mic med én mikrofon i et specialkonstrueret akustisk behandlet rum så vidt jeg husker. Fantastisk rumfornemmelse, top notch. Virkelig en audiofil godbid. Kan til gengæld let lyde forkert i nogle systemer
Doug MacLeod - There's a time
Studieoptagelser done right! Ligesom live, bare pudset til og med optimal lyd og optagelse - ved det, for jeg har selv hørt ham. Fantastisk dynamik.
Flere vil sikkert blive tilføjet, da musik først for alvor er blevet en vigtig del af mit liv for et par år tilbage.