Klassisk - Nyttige links for unge og gamle



Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 28. feb 2012, 21:18

Jeg forestiller mig, at vi her kan spørge om, diskutere og linke til nyttige tråde (og sider) på verdensvæven med klassisk-relateret materiale, til glæde for både nybegyndere og garvede rotter.

Det kan være
- hvor vi henter/har hentet egen inspiration
- hvor vi foretrækker at købe klassisk musik, og hvorfor
- hvor vi finder ud af hvilken udgave er den 'bedste', eller hvilke udgaver som er tilgængelig
- hvor man diskuterer en/et bestemt udøver/komponist/værk
- hvilke labels vi foretrækker, og hvilke vi undgår, og hvorfor
-
-
-

Det bliver muligvis lidt hulter-til-bulter i starten, men kan eventuelt systematiseres senere, hvis behovet er der. En kort, beskrivende overskrift for spørgsmål eller links vil dog øge overskueligheden fra starten.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 28. feb 2012, 21:19

Lad mig lægge ud med egne links/erfaringer..


Nybegynder

Her er nogle tråde, der har været til stor hjælp og inspiration for mig personligt. Jeg har ikke fulgt dem slavisk, men brugt dem som udgangspunkt for min egen opdagelsesrejse i det klassiske univers.

http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 537.0.html
http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 027.0.html
http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 800.0.html


Labels

Min klassiske smag går i retning af temmelig gamle optagelser. Her har jeg især været tilfreds med kvaliteten (lyd og udbud) på disse labels: Naxos Historical, Orfeo d’Or, Testament, Music&Arts, Tahra, Supraphon.

Derudover har følgende labels nogle prisgunstige serier af en udemærket kvalitet: Artone, Brilliant Classics (Historical Russian Recordings), EMI (Icon).

Jeg er naturligvis også blevet skuffet over nogle labels. Enkelte har mere øje for økonomisk gevinst, end for lydmæssig kvalitet. Jeg bider dog sjældent mærke i disse, afhænder blot cd’en. Et enkelt eksempel har jeg dog, nemlig Dutton. De har deres egen huslyd (bevidst valg), som i mine ører er alt for livløs/steril.

Fordi copyright er udløbet på mange gamle optagelser, så går de ofte igen på forskellige labels. Her vælger jeg generelt hellere en udgivelse på et label jeg kender (se eksemplerne ovenfor), end tager chancen på et obskurt label.

For andre udgivelsers vedkommende tager jeg dog jævnligt chancen på for mig ukendte labels, for også her kan man finde små perler til samlingen.


Indkøbssteder

amazon (.com/.co.uk/.de/.fr/.ca/.es/.it) - er min mest benyttede indkøbskanal. Der kan sagtens være store prisforskelle mellem de forskellige Amazon lande, så det er værd at søge et par steder, før man smider ting i kurven.

europadisc.co.uk / mdt.co.uk / prestoclassical.co.uk - kører alle med tidsbegrænsede tilbud på musik fra udvalgte labels, og her kan man ofte spare en del.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 28. feb 2012, 21:50

Og så et spørgsmål.. Har virkelig få udgivelser af nyere dato (de sidste par tiår), er der nogle steder på væven, hvor man kan orientere sig om disse, tænker på oversigt/anmeldelser/anbefalinger? Har abonneret på BBC Music Magazine det sidste års tid (har dog ikke abonnement længere), og indholdsmæssigt er det noget i den stil jeg er på udkig efter.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf Mataugust » 28. feb 2012, 21:58

For en del år siden abonnerede jeg på p2 bladet (kan ikke huske hvad det hedder) og ved iøvrigt ikke om det stadig udkommer. Beskrivelserne i bladet var mest omkring torsdags koncerternes indhold, men også klassisk generelt. Jeg var på det tidspunkt vild med de klassiske liveoptagelser, der blev sendt hver eftemiddag, og bladet var det eneste sted hvor jeg flere dage i forvejen kunne læse programmet for disse. Jeg læste også BBC, men fik kun lidt ud af det, formatet var ligesom forkert til mig.
Idag er det mest hvis jeg hører noget i radioen der får mig til at spidse ører, så undersøger jeg det nærmere og får udviddet horisonten lidt ad den vej.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf nc8000 » 28. feb 2012, 22:25

I København er det butikken Plade & Båndceteret hos Erik Læssø Stilling man skal købe klassisk.

Brilliant genudgiver som Ketil nævner mange rigtig gode ting billigt hvor enten copyright er udløbet eller hvor de oprindelige rettighedshavere af forskellige grunde har opgivet rettigheden.

Naxos laver mang serier hvor de gĂĄr efter at udgive komplet af en komponist, et emne eller lignende.

Danacord udgiver rigtig meget dansk musik og/eller med danske kunstnere.

Mange af de store gamle labels udgiver bokssæt med rigtig mange gode ting.
nc8000

 

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 29. feb 2012, 02:23

Endnu en række links, denne gang baseret på research, ikke egen bruger-erfaring..


Historiske optagelser

National Jukebox
Kræver flash-støtte, og iPhone/iPad-brugere siges at kunne lytte vha http://itunes.apple.com/us/app/skyfire- ... 41497?mt=8. Har ikke testet selv, kun overfladisk tjekket om siden er understøttet, men det er den tilsyneladende ikke (gå ind på skyfire.com).

Biddulph Recordings (CD)

Symposium Records (CD)

Pristine Classical (CD+Download)

Arkiv Music (CD+Download)


Spotify

DG Original Masters



Anmeldelser mm

Gramophone Archive
Vælg Archive, og brug søge-funktionen

MusicWeb International

Good-Music-Guide


Fora

GMG Classical Music Forum
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf librarian » 29. feb 2012, 13:08

Tak, det kommer jeg til at bruge!
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 10. mar 2012, 19:36

Mercury Living Presence

Har netop modtaget 50-CD boksen, og faldt tilfældigt over dette yderst interessante baggrundsmateriale vedrørende Mercury Records og Living Presence serien.


Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf nc8000 » 10. mar 2012, 21:05

Meget spændende læsning. Mercury indspilningerne er generelt fantastiske. Som lille barn havde jeg nogle få børneplader men som omkring 10 årig fik jeg i fødselsdagsgave min første rigtige lp plade og gæt engang, det var en Mercury af Dvoraks 9. symphony.
nc8000

 

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 3. apr 2012, 12:30

Klassisk SACD/HDCD

Dem der har mulighed for at udnytte SACD formatet har nu en ny klassisk serie til rådighed, EMI Signature Collection. Desværre er jeg ikke en af dem, men har alligevel bestilt en af titlerne, for at se om kvalititen på CD-laget er tilsvarende bedre.

En anden klassisk SACD-serie er Living Stereo serien. Dette er ikke 60-cd boksen, men en egen serie. Her har jeg et par stykker, og lyden fra det almindelige CD-lag er meget god.

Selv om jeg ikke kan afspille SACD, så har jeg til gengæld mulighed for at afspille HDCD. Hvis der er forslag til klassiske udgivelser i dette format, tager jeg imod disse med glæde. Har pt ingen HDCD-udgivelser, og det kunne være interessant at prøve et par, når nu cd-afspilleren giver mulighed for det.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf nc8000 » 3. apr 2012, 12:44

Mange af ReferenceRecordings udgivelser er i HDCD og så har FIM (First Impression Music) udgivet nogle stykker. Det er så til gengæld også de eneste klassiske HDCD indspilninger jeg har fundet. Mark Knopfler bruger HDCD i de fleste af hans nyere udgivelser og en del andre gør også, jeg tror jeg har 50-100 HDCD udgivelser hvis jeg tæller dem alle sammen. Vær i øvrigt opmærksom på at det godt kan være en HDCD udgivelse selv om det ikke står på æsken eller skiven, dem har jeg også nogle stykker af. Her er nogle links til HDCD musik.

http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... a/HDCD.htm

http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&rh=n%3A ... dcd&page=1

http://www.head-fi.org/t/65414/hdcd-list

Foobar har ogsĂĄ en HDCD plugin der virker pĂĄ rippede HDCD skiver.
nc8000

 

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 9. apr 2012, 17:24

Tak for links, NC. 

Fandt umiddelbart ikke så meget interessant hos Reference Recordings. Head-fi.org tråden var dog ganske nyttig, både med links (Linn Records og Ivory Records) og baggrundsviden om hdcd-formatet (meget interessant teknisk indlæg sidst i tråden).

Har indtil videre bestilt en enkelt udgivelse fra Reference Recordings, regner med at bestille en del flere fra Linns hdcd-katalog. 

NC, er det din oplevelse, at formatet reelt bidrager med noget ekstra? Har du haft lejlighed til at sammenligne direkte med redbook for nogle af dine hdcd'er? Mener ikke min cd-afspiller kan vælge mellem de to formater, men med foobar har man vel den mulighed, eller? 

Nå, var nu bare nysgerrig, før jeg kaster mig ud i flere/større indkøb af hdcd.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf nc8000 » 10. apr 2012, 00:04

Jeg oplever i hvert fald en klar forskel hvis jeg spiller en hdcd skive på en afspiller der ikke kan afkode hdcd (der er ikke 2 lag, der er bare kodet noget ekstra i signalet som en hdcd afspiller kan få noget ud af mens en ikke hdcd afspiller blot ignorerer det og man kan normalt ikke vælge, det gør afspilleren selv). I foobar kan man vælge ved at slette hdcd dll'en og så starte foobar igen. Der hvor jeg primært oplever at hdcd giver noget er ved store og pludselige dynamik udsving. Der bryder signalet sammen med forvrængning/overstyring til følge på en ikke hdcd afspiller (selv på min nye Audiolab afspiller) mens selv en relativt billig NAD afspiller med hdcd kan håndtere signalet
nc8000

 

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf Ostebaronen » 13. apr 2012, 17:15

Der er ogsĂĄ kommet en fin app inde i Spotify som hedder Classify, hvor det er muligt at finde masser af klassisk musik.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 10. maj 2012, 22:45

25% pĂĄ alle Naxos titler

Har tidligere i tråden nævnt europadisc.co.uk som en af min faste indkøbskanaler. Her får man i disse dage (og frem til 28/6) 25 % rabat på alle NAXOS titler. Naxos udgiver meget forskelligt klassisk, og personligt har jeg haft stor glæde af en række titler fra Historical-serien. Fratrukket de 25% er prisen for en enkelt-cd nu nede i 49 kr, hvilket jeg synes er et røverkøb. For os (nordmænd) bosat udenfor EU fratrækkes den engelske moms, så vi får den til sølle 41 kr :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Klassisk - Nyttige links for unge og gamle

Indlægaf kvik » 17. sep 2012, 13:31

Svensk Musik
Omfattende oversigt over svensk musik, først og fremmest kontemporær klassisk, men også jazz, folk og populær musik (slagere, operetter, musicals, mm). Har egen webshop for både node- og cd-salg.

Piano Society
Gratis download (tror jeg) af klassisk klavermusik spillet af både professionelle og amatører. Har egen forum-del.

Arkiv Music Europe
Online-salg. Sender kun indenfor Europa. Licensierede genoptryk på cd-r. Har nogle gange udgivelser, der er out-of-print og utilgængelige andre steder. Ikke nødvendigvis billig, men forholdsvis rimelig fragt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster