Lille debat omkring Loudness War



Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 5. dec 2013, 17:05

Well, det er der sĂĄ tydeligvis delte meninger om.

Jeg hører ihvertfald forskel på 24-bit og 16-bit - og her snakker jeg ikke dynamik, men opløsning. "Sortere" baggrund er et udtryk nogle bruger for at sætte ord på det, og som jeg synes er brugbart i forhold til, hvordan det opleves. Mht. sampling-frekvens er der fordele ved at gå højere op pga. det digitale filter så ikke behøver være så stejlt. Jeg spørger mig selv, hvor mange 24-bit albums har du hørt...

Teori og praksis hænger ikke altid helt sammen og slet ikke altid, som man tror det skulle gøre - blandt andet fordi teorierne ikke altid tager hensyn til faktorer udenfor det teorien beskriver.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 17. jun 2016, 21:07

Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf M.Gjøl » 17. jun 2016, 22:42

Sjovt du nævner Adele album 21.
Den CD / steaming lyder lidt flad, og hvis jeg smider pladen pĂĄ, sĂĄ er det en helt anden historie thumbs
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Kashien » 18. jun 2016, 20:56

Nu sad jeg lige og læste tråden igennem, da den oprindeligt vist gik min næse forbi. Min erfaring er, at lav komprimering (og dermed høj score i dynamic range) ikke nødvendigvis medfører fremragende lyd - det har utrolig meget med produktionen at gøre. Men høj komprimering vil næsten altid lyde ad helvede til. Jeg synes selv, at moderne musik er godt masteret, når vi bevæger os på den høje side af en 7-8 stykker. Dertil kan det siges, at Random Access Memories med Daft Punk, som har modtaget stor ros for "masteringen" (dansk??), ligger på cirka otte.

Blandt mine favoritter er Avenged Sevenfolds album Hail to the King. En klar anbefaling herfra er intronummeret Shepherd of Fire.
Ellers er Talking Heads' Speaking in Tongues min alletiders favorit nĂĄr det kommere til mastering - Virkelig aldeles fremragende! (ligesom mere eller mindre alt andet, de har lavet).
Kashien

 
Indlæg: 186
Tilmeldt: 26. jan 2013, 00:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 19. jun 2016, 09:00

Jonas skrev:Ja heldigvis er plader vidst ikke rigtig ramt af det. Jeg synes også at daft punk's random acess memories lød bedre på lp iforhold til cd'en. Vi brugte ellers en ret dyr cd afspiller, men jeg forstår det bedre nu.

Lige nu er min pickup i stykker men glæder mig til at få en ny en på, da den nogenlunde virkede lød lp'er rigtigt godt over mine hovedtelefoner.


RAM er også komprimeret på CD desværre: http://dr.loudness-war.info/album/view/87055

Jeg har også hørt LP'en og den lyder meget, meget bedre.. og det er der en grund til: http://dr.loudness-war.info/album/view/99181

Jeg synes det er SÅ ærgerligt, at alt moderne musik bliver kørt igennem en blender inden det bliver serveret for os.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 20. jun 2016, 22:50

Jonas skrev:Den lyder da heller ikke helt dårligt på cd Random access memories, men husker det som at der var mere gang i den på lp'en. Du har nok ret i at noget nyere musik lyder bedre selvom det er højt komprimeret end gammelt komprimeret musik. Tænkt nu hvis nyere musik ikke var komprimeret hvor godt det så vil lyde på cd?


Jeg sidder lige nu og tester med MJ's Off the wall inde pĂĄ hdtracks (samlet scor 8 DR)

Sammenligner med Off the wall pĂĄ tidal hifi som er fra 1983 versionen (samlet score 16 DR)

Det ligesom at fjerne et tæppe fra hdtracks versionen sammenlignet med tidal versionen, meget mere luft igennem, klare stemmer, ikke øre trættende.

Den gamle version fra 1983 er også lidt pebret at anskaffe med mindre du er heldig at finde den på et loppemarked. Jeg skal selvfølgelig have den alligevel ;)

Lige til sidst, man kan ofre nok sĂĄ mange penge pĂĄ dyrt grej men det her syns jeg er vigtigere for at fĂĄ god lyd.. Jeg er nok ogsĂĄ i undertal ;)


Vi er helt enige i dette. Jeg forstår personligt ikke folk, der bruger flere tusinde kroner på udstyr for bare at afspille brickwalled musik. Komprimering er fint, men til en hvis grænse...

Jeg har en del forskellige versioner af MJ's Of The Wall... skal stadig have taget mig sammen til at finde ud af hvilken en jeg bedst kan lide. Luksusproblem :grin: Den ene har DR tal på de 16-17 stykker. Den østrigske har vidst nok 14-15. Kan ikke huske de andre.

Ja HDTracks er lidt tricky. Generelt holder jeg mig fra det, men de har faktisk noget rigtig godt i blandet alt skraldet.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 21. jun 2016, 20:15

Jeg har de-clippet min "Off the Wall" fra HDtracks:

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR15 -0.14 dB -17.80 dB 6:04 01 - Don't Stop 'Til You Get Enough (Single Version)
DR14 -0.80 dB -17.03 dB 3:40 02 - Rock with You (Single Version)
DR13 -3.09 dB -18.00 dB 5:13 03 - Workin' Day and Night
DR14 -0.42 dB -16.42 dB 4:38 04 - Get on the Floor
DR12 -1.40 dB -16.10 dB 4:06 05 - Off the Wall
DR12 -1.80 dB -16.21 dB 3:05 06 - Girlfriend
DR12 -6.39 dB -22.16 dB 3:38 07 - She's Out of My Life (Single Version)
DR13 -3.13 dB -17.85 dB 4:29 08 - I Can't Help It
DR13 -1.14 dB -16.61 dB 3:48 09 - It's the Falling in Love
DR11 -1.67 dB -15.18 dB 3:41 10 - Burn This Disco Out
--------------------------------------------------------------------------------
Official DR value: DR13

Resultatet er tilstrækkeligt godt til at der ikke er nogen grund til at fumle efter gamle CD'er rulle2

Min erfaring med eksempelvis Peter Gabriel "So" og Paul Simon "Graceland" er, at selvom noget af dynamikken er tabt i 24-bit versionen, så får man noget renhed og klarhed i den nyere mastering, som man ikke får på original-CD'en. Hvis man så kan de-clippe den nye master, så der tilnærmelsesvis er den samme dynamik, så er der ikke længere nogle grund til at købe antikvariske CD'er.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 22. jun 2016, 17:20

Jonas skrev:Til Larshp, jeg har godt læst lidt omkring det med declipping, nogle er for og imod. Jeg tror hellere jeg bare vil holde mig til de originale albums, synes også de album på hdtracks er dyre? Koster de ikke i snit 120 kr ca pr. album?

Jeg har snart købt 30 brugte cd'er og de ligger i snit pris omkring 35-40 kr pr. cd fragt medregnet. Jeg køber så også mindst 5 ad gangen for at spare fragt.

Vi har alle hver vore prioriteringer. Jeg går for bedst mulig lydkvalitet, og det får jeg som regel ikke med en gammel master, mens en god, ny master giver renhed og opløsning, mere bas, og hvis dynamikken er (for) dæmpet, bruger jeg de-clipping i tillæg. Albums på HDtracks ligger sædvanligvis på knap $18. Det er ikke for meget med tanke på nyprisen for en CD. Brugte CD er ofte billigere, men kan lige så godt være markant dyrere, hvis det er den originale CD, man vil købe.

Som nævnt har jeg orginial-CD'erne af flere albums og foretrækker i de fleste tilfælde helt klart 24-bit versionen - evt. med declip.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 24. jun 2016, 14:35

Jonas skrev:Fandt en japansk udgave af thriller som skulle lyde ret godt, blive spændende når den dukker op engang.


Er det 1st pressing? Den har jeg, og den kan kun anbefales!
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 24. jun 2016, 17:31

Jonas skrev:Nej, second pressing fra 1987. Jeg kunne spare 350 kr pĂĄ det hvis jeg ellers kan undgĂĄ tolden og det regner jeg med at jeg kan :) Det alligevel en sjat penge.

Den er blevet mĂĄlt til de samme dr tal som din, kunne dog kun finde en enkelt mĂĄling pĂĄ dette sĂĄ mĂĄ bare hĂĄbe pĂĄ at den lyder godt.

SĂĄ bliver 24-bit udgaven pludselig meget mere attraktiv... Den mĂĄler faktisk godt (mht. DR) og samtidig har den klarheden, som en moderne master har. Efter min mening en "no brainer", som man siger pĂĄ udenlandsk.

Husk på, at en forskel i DR på under 3 i praksis ikke vil være hørbar.

Analyzed: Michael Jackson / Thriller
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR12 -3.93 dB -17.50 dB 6:03 01-Wanna Be Startin' Somethin'
DR13 -2.98 dB -18.46 dB 4:20 02-Baby Be Mine
DR13 -2.41 dB -17.49 dB 3:42 03-The Girl Is Mine (feat. Paul McCartney)
DR13 -2.84 dB -17.84 dB 5:59 04-Thriller
DR12 -1.59 dB -16.10 dB 4:18 05-Beat It
DR15 -1.05 dB -17.53 dB 4:54 06-Billie Jean
DR13 -4.10 dB -18.85 dB 4:06 07-Human Nature
DR13 -3.07 dB -17.83 dB 3:58 08-P.Y.T. (Pretty Young Thing)
DR14 -1.74 dB -19.91 dB 4:58 09-The Lady In My Life
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 9
Official DR value: DR13

Samplerate: 88200 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 24
Bitrate: 2799 kbps
Codec: FLAC
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 24. jun 2016, 23:08

Hvilket program bruger du til de clipping ?? Jeg gjorde det altid i MP3 dagene, men har ikke fjor i det efter FLAC, det vil jeg da prøve, det kan være en hurtig og billig vej til bedre lyd..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 26. jun 2016, 16:41

Er vi sikre pĂĄ at det ikke er Tidal der leverer en dĂĄrligere kvalitet end pĂĄstĂĄet ??
Det ville være spændende at prøve en ny og gammel CD ved siden af hinanden, så er du også sikker på at du tester ny/gammel og ikke CD/Tidal..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 26. jun 2016, 18:07

Jonas har du sĂĄ mĂĄlt DR tallene pĂĄ Thriller?
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 26. jun 2016, 23:07

Jonas skrev:Til Claus, Tidal har udgivelses ĂĄr for hvert album derinde, sĂĄ kan kun forholde mig ud fra det og sĂĄ sammenligne lyden pĂĄ dem og checke/sammenligne dr tallene pĂĄ dem.

Jeg ejer kun en enkelt cd som jeg kan sammenligne med, Thriller speciel edition 2001 op mod den originale fra 1983, forskellen er faktisk ikke sĂĄ stor her. Der er mere bas pĂĄ 2001 versionen og der er mĂĄske 2-3 numre som lyder en lille smule bedre pĂĄ den originale men det det er ikke meget. 2008 udgaven de har pĂĄ tidal lyder ringere end begge disse syns jeg.



Er det sĂĄ ikke Tidal der er kilden til dĂĄrlig lyd her ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 26. jun 2016, 23:47

Ja, men har du sammenliget en masteret CD med en identisk Tidal kopi ??
Det er man da nød til at undersøge, måske er det Tidal der komprimerer ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 27. jun 2016, 09:18

Ja 200,- om mĂĄneden for en omgang komprimeret lyd virker ret dyrt.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 27. jun 2016, 12:45

Det var da nogle voldsomme ting vores lille mail udveksling har resulteret i !! Vidunderligt thumbs thumbs

Jeg er i samme bĂĄd, ved du jo nok, jeg gider ganske enkelt ikke nyt musik, stoppede med at samle musik for snart 20 ĂĄr siden, eller det er usandt, jeg fĂĄr stadig nyt gammelt musik..
Jeg har ikke tænkt nærmere over hvorfor alt nyt musik var noget lort, jeg er jo ved at være gammel og grå, så gik da ud fra at det var en naturlig del af den mummifisering, vi gennemgår over tid..
Måske er det bare fordi dem der udgiver musikken er en flok I..... som virkelig forvolder enorme skader på vore musik og dermed nedbryder vores kultur, jeg var OK med at være problemet, med de grå hår og brok altid tæt på, men måske er jeg en sød og venlig ½gammel fyr, der bare er frustreret over at det meste nye musik er uendeligt KEDELIGT at lytte til..

Min løsning er mere praktisk, jeg er bare holdt op med at smide penge efter varer der ikke lever op til mine forventninger, du går den "rigtige" vej og finder de bedste versioner af musik du holder af, STOR RESPEKT harfra for den indsats, jeg gider ganske enkelt ikke og har valgt at nøjes...

Det jeg synes er det rigtig spændende i det her er:
Foretrækker du nu en godt rippet MP3 i 320 af en god indspilning, eller er det nye CD stadig bedre ???´
For er vi ude i at en MP3 af den japanske Thriller, lyder bedre end den CD jeg kan købe i en butik er vi i sandhed på røven..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 27. jun 2016, 14:08

Claus-DK skrev:Det var da nogle voldsomme ting vores lille mail udveksling har resulteret i !! Vidunderligt thumbs thumbs

Jeg er i samme bĂĄd, ved du jo nok, jeg gider ganske enkelt ikke nyt musik, stoppede med at samle musik for snart 20 ĂĄr siden, eller det er usandt, jeg fĂĄr stadig nyt gammelt musik..
Jeg har ikke tænkt nærmere over hvorfor alt nyt musik var noget lort, jeg er jo ved at være gammel og grå, så gik da ud fra at det var en naturlig del af den mummifisering, vi gennemgår over tid..
Måske er det bare fordi dem der udgiver musikken er en flok I..... som virkelig forvolder enorme skader på vore musik og dermed nedbryder vores kultur, jeg var OK med at være problemet, med de grå hår og brok altid tæt på, men måske er jeg en sød og venlig ½gammel fyr, der bare er frustreret over at det meste nye musik er uendeligt KEDELIGT at lytte til..

Min løsning er mere praktisk, jeg er bare holdt op med at smide penge efter varer der ikke lever op til mine forventninger, du går den "rigtige" vej og finder de bedste versioner af musik du holder af, STOR RESPEKT harfra for den indsats, jeg gider ganske enkelt ikke og har valgt at nøjes...

Det jeg synes er det rigtig spændende i det her er:
Foretrækker du nu en godt rippet MP3 i 320 af en god indspilning, eller er det nye CD stadig bedre ???´
For er vi ude i at en MP3 af den japanske Thriller, lyder bedre end den CD jeg kan købe i en butik er vi i sandhed på røven..


Det er vi desværre ude i... :-(
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 27. jun 2016, 14:12

Jonas skrev:Heldigvis hører jeg næsten kun ældre musik, intet af det nyere musik jeg har nævnt oven over siger mig noget, lige på nær Random access memories som sjov nok er inspireret af 70'er musik. Med fare for ikke at komme til lyde som en gammel sur stodder som hader alt nyt musik, så har jeg altså ikke rundet de 30 år endnu :)


Jeg er heller ikke rundet de 30 og har det præcist som dig. Jeg har dog fundet nogle få udgivelser, endda nogle fra 2016, som ikke er smadret. Ellers prøver jeg også at fiske efter originalerne/bedste udgivelser af gamle albums fra før min tid. Det er lige før vi skulle lave en ny tråd, hvor vi kan dele de nye fund vi finder. Det vil sige omkring 1990 og fremad.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 27. jun 2016, 15:09

Jokke@ du er så ung at når du køber gammelt musik er du retro hipster og med på noderne og oppe i tiden og alt det der, når jeg gør det midtvejs mellem 40 og 50 er jeg en gammel nar der ikke følger med.... ruller1 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 19 gæster