Lille debat omkring Loudness War



Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf nc8000 » 27. jun 2016, 15:21

Dette er heldigvis et minimalt problem for mig da jeg primært køber og lytter klassisk, jazz og blues
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf nc8000 » 27. jun 2016, 20:16

Der er sikkert blues og jazz indspilninger der er ramt, men det lader til at være meget mindre udbredt i disse genrer end i pop/rock (specielt på primært akustiske indspilninger som er det jeg mest køber).
Senest rettet af nc8000 27. jun 2016, 21:03, rettet i alt 1 gang.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 27. jun 2016, 20:20

Den musik som er hårdest ramt er vel nok det, der bliver spillet i radioen, eller er ment til at blive spillet i radioen. Det skal jo helst lyde lige så højt, eller højere, som nummeret før og mindst samme niveau som nummeret der blive spillet efter.
Så hvis man går efter "ikke mainstream" musik, så burde chancen for en ordentlig lyd være bedre.
Jeg sad lige med en af mine favoritter, The The: Mind bomb, som faktisk er en af de bedste remasters jeg har hørt, ligger på dr 14-16.
Blev inspireret af tråde her og skulle lige høre forskellen på Foobar-flac og spotify-premium-mp3.
Også her er forskellen markant større end mp3 mediet kan forklare, og jeg tror at en del af det må skyldes selve streamingen.

@jonas; Stevie Ray Vaughans legacy remasters lyder himmelsk, dr 13-20, og musikken er endnu bedre
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 27. jun 2016, 20:57

Så har jeg oprettet en tråd :-)
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Jokke » 28. jun 2016, 13:59

Claus-DK skrev:Jokke@ du er så ung at når du køber gammelt musik er du retro hipster og med på noderne og oppe i tiden og alt det der, når jeg gør det midtvejs mellem 40 og 50 er jeg en gammel nar der ikke følger med.... ruller1 ruller1 ruller1


Det skal der også være plads til ;-)

Jonas skrev:Fedt Jokke! Det album med Noah lyder virkelig godt på tidal. Jeg tænkte på om det var en ide om man undlod at skrive en masse kommentarer i trådene derinde? Evt skrive det i den øverste kommentar og gør folk opmærksom på det? Det lidt nemmere at bevare overblikket så man ikke skal til at scrolle igennem 5-10 forskellige kommentarer og meninger o.s.v om et album for at finde det næste.. Lad os nu se om den bliver succesfuld tråden, håber det ideen er god :)


Det er et lækkert album må jeg sige. Endnu en godbid fra Chesky Records! Hvad med at jeg tilføjer de albums, der bliver nævnt hen af vejen så alle kan ses i første post? Jeg synes der skal være plads til lidt diskussion mm.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf nc8000 » 28. jun 2016, 18:21

Jonas skrev:Nogen der ved hvorfor der er restriktioner inde på hdtracks.com? Kan ikke købe tango in the night?


Geoblocking. De forskellige shops har ofte kun licens fra pladeselskaberne til at sælge i bestemte geografiske områder.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 9. jul 2016, 14:36

Nu har jeg fået dagens overraskelse: Købte netop Whitney Houstons debut-album i hi-res, og 24-bit udgaven fra 2007 måler BEDRE end vinyl-rippet af 1985-udgivelsen! rullw3

foobar2000 1.3.7 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2016-07-09 13:56:54

--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: Whitney Houston / Whitney Houston
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
--------------------------------------------------------------------------------
DR13 -0.04 dB -16.02 dB 4:37 01-You Give Good Love
DR15 -0.93 dB -18.79 dB 5:25 02-Thinking About You
DR16 -0.62 dB -18.93 dB 4:59 03-Someone For Me
DR14 -0.45 dB -17.98 dB 3:57 04-Saving All My Love for You
DR14 -0.69 dB -20.47 dB 3:47 05-Nobody Loves Me Like You Do (with Jermaine Jackson)
DR14 -0.84 dB -16.95 dB 4:30 06-How Will I Know
DR14 -1.98 dB -19.67 dB 4:28 07-All at Once
DR14 -1.20 dB -17.41 dB 4:15 08-Take Good Care of My Heart (with Jermaine Jackson)
DR14 -0.68 dB -18.68 dB 4:58 09-Greatest Love of All
DR14 -1.34 dB -19.24 dB 6:03 10-Hold Me (with Teddy Pendergrass)
--------------------------------------------------------------------------------

Number of tracks: 10
Official DR value: DR14

Samplerate: 96000 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 24
Bitrate: 1369 kbps
Codec: FLAC


EDIT: Nu har jeg fået nærlyttet til album'et, og det er en DÅRLIG master - klart dårligere end den på min CD. Der er en del wow & flutter på flere af numrene (grusomt på nr. 9) plus en del drop-out's, så vitsen med at købe 24-bit version af 2007 (re)masteren er borte. I tillæg er Whitney's stemme på nr. 1, 2 og 4 alt for lukket. Jeg har set mig nødsaget til at reparere fadæsen ved at lave EQ på disse tre spor (+6dB ved 6kHz). Øv!
Senest rettet af LarsHP 24. jul 2016, 19:03, rettet i alt 2 gange.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Henrik_sdk » 9. jul 2016, 20:19

Hvor shopper du HD henne?
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 6. jul 2017, 23:18

Jeg faldt lige over denne artikel på gaffa, ved ikke om der er henvist til den tidligere.
NÃ¥r en Nilfisk lyder bedre end Metallica
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 7. jul 2017, 16:11

Mataugust skrev:Jeg faldt lige over denne artikel på gaffa, ved ikke om der er henvist til den tidligere.
NÃ¥r en Nilfisk lyder bedre end Metallica

Jeg har ikke set artiklen før nu. Interessant, hvis de kan få bugt med loudness war problematikken. Ud fra artiklen får vi ikke at vide, hvad løsningen de foreslår består i. Nogen der ved mere end mig?
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 7. jul 2017, 20:33

Som jeg forstod det, så er løsningen at indspille uden at bruge den voldsomme kompression, helst helt uden kompression.
Der er en del mere læsning på nordicdynamic.net.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 7. jul 2017, 21:51

Mataugust skrev:Som jeg forstod det, så er løsningen at indspille uden at bruge den voldsomme kompression, helst helt uden kompression.
Der er en del mere læsning på nordicdynamic.net.

Æh... det er jo en selvfølgelighed. Problemet er jo "krigen": Mit spørgsmål gik på hvordan, de har tænkt sig at komme ud over den...
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 8. jul 2017, 00:30

På deres hjemmeside er der nogle dogmer som man kan tilslutte sig. Bla sende noget komprimeret musik til radiostationer/iTunes o.l., udgive og udgive den ukomprimerede på CD/hires download.

Det burde jo være muligt.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 9. jul 2017, 13:38

Jeg må sige, jeg havde forventet mere teknologisk osv. ud fra beskrivelsen i artiklen, men OK, de foreslår et standard gennemsnitsniveau på -20dB, hvilket jo giver særdeles god plads til dynamik. Ellers ser jeg ikke nogle nyvindinger. Hvis man fik de helt store pladeselskaber til at gå ind for det, så ville det give en effekt i hele branchen, men Nordic Dynamic er jo bare en dråbe i havet af nyudgivelser. Chesky Records og mange andre har gjort sine valg mht. lydkvalitet uden det har betydning for det store musikmarked forøvrigt.

En model som jeg håbede de ville foreslå og prøve at implementere er, at radiostationer, iTunes osv. infører automatisk niveau-regulering (gain baseret på gennemsnitligt lydniveau), så der slet ikke er nogen grund til at komprimere dynamikken, fordi alle numre så lyder lige højt uanset, mens der fortsat vil være fordele med at bevare dynamikken.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 9. jul 2017, 14:49

Jeg havde samme tanke om radiostationerne. P3 havde dynamikprocessor i gamle dage, så det kunne de sagtens genindføre.
Spørgsmålet er om efterspørgslen på god lyd er stor nok til at der sker noget.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 7. mar 2023, 01:37

Af en eller anden grund kom jeg til at tænke på denne tråd, nok lidt på grund af Deep Purple....
Det er desværre sjældent at man har mulighed for at sammenligne lyden med og uden komprimering, men Deep Purple er en gylden mulighed for at høre hvad loudness gør ved musikken.
Billede

Billede

En af de allerbedste liveplader der findes er Deep Purple: Made in Japan.
De spillede 3 koncerter i Japan, der blev optaget på en 4 spors båndoptager. Så blev de 3 koncerter kogt ned til én og resiultatet blev et fantastisk nærværende og levende album.
Det købte jeg som 24/96 remaster, og på en eller anden måde har de fjernet al liv fra musikken. Tonerne er de samme som de hele tiden har været, men det lyder simpelthen kedeligt.
For nogle år siden udkom så triple cd'en Live in Japan, hvor næsten alle numre fra de 3 koncerter var med. De var nødt til at skære llidt i indholdet for at kunne holde det nede på 3 cd'er.
Havde det været i dag, kunne de bare have udgivet alle 3 koncerter i fuld længde til download. Det så jeg meget gerne ske.
Men Live in Japan er ikke remastered, heller ikke på spotify (og jeg formoder de andre streamingtjenester)

Det der så er. Både Made in Japan (remastered) og Live in Japan er tilgængelige på Spotify, og sikkert også de andre streaming muligheder. Så her kan man sammenligne den katastrofale remaster af MIJ med den ukomprimerede version fra LIJ.
Prøv for eksempel at høre Child in time, Strange kind of woman eller Lazy fra Osaka 16. august.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Daf » 10. mar 2023, 12:58

Den oplevelse har jeg også haft. Jeg syntes også jeg kunne høre forskel på de forskellige udgaver i apple music.
Jeg er endt med en version med klassisk guldfarvet made in japan cover påført en note "original 1972 mix" i 24bit 96kHz.

Mataugust skrev:Af en eller anden grund kom jeg til at tænke på denne tråd, nok lidt på grund af Deep Purple....
Det er desværre sjældent at man har mulighed for at sammenligne lyden med og uden komprimering, men Deep Purple er en gylden mulighed for at høre hvad loudness gør ved musikken.
Billede

Billede

En af de allerbedste liveplader der findes er Deep Purple: Made in Japan.
De spillede 3 koncerter i Japan, der blev optaget på en 4 spors båndoptager. Så blev de 3 koncerter kogt ned til én og resiultatet blev et fantastisk nærværende og levende album.
Det købte jeg som 24/96 remaster, og på en eller anden måde har de fjernet al liv fra musikken. Tonerne er de samme som de hele tiden har været, men det lyder simpelthen kedeligt.
For nogle år siden udkom så triple cd'en Live in Japan, hvor næsten alle numre fra de 3 koncerter var med. De var nødt til at skære llidt i indholdet for at kunne holde det nede på 3 cd'er.
Havde det været i dag, kunne de bare have udgivet alle 3 koncerter i fuld længde til download. Det så jeg meget gerne ske.
Men Live in Japan er ikke remastered, heller ikke på spotify (og jeg formoder de andre streamingtjenester)

Det der så er. Både Made in Japan (remastered) og Live in Japan er tilgængelige på Spotify, og sikkert også de andre streaming muligheder. Så her kan man sammenligne den katastrofale remaster af MIJ med den ukomprimerede version fra LIJ.
Prøv for eksempel at høre Child in time, Strange kind of woman eller Lazy fra Osaka 16. august.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2023, 12:03

Jeg så for mange år siden Deep purple live, man stod bare og ventede op "Smoke on the water", jeg var håbløst udannet i musik som teenager..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 11. mar 2023, 18:16

Claus-DK skrev:Jeg så for mange år siden Deep purple live, man stod bare og ventede op "Smoke on the water", jeg var håbløst udannet i musik som teenager..

Den eneste gang jeg har set dem var det ude Iain Gillan. Kan ikke huske afløseren, men han var ret kedelig.

For mig er Child in time klart den bedste.

Deep Purple spiller iøvrigt på plænen i Tivoli den 9. juni (tror jeg nok).
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf telum » 13. mar 2023, 22:23

Så dem i Århus i starten af 2000'erne måske, de første 2-3 numre gik med at varme en meget meget slidt stemme op. Det var OK, men ville ønske jeg kunne høre Led Zeppelin, der er trods alt mere stemme tilbage..
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Foregående

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron