Lille debat omkring Loudness War



Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Anda » 12. maj 2012, 06:36

Rappo skrev:Lars Ulrich forstår at svinge trommestikkerne, men det er vidst også det eneste han magter...

Connie Nielsen...
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: K√łbenhavn V

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Rappo » 12. maj 2012, 07:04

Anda skrev:
Rappo skrev:Lars Ulrich forstår at svinge trommestikkerne, men det er vidst også det eneste han magter...

Connie Nielsen...
Nåh ja det er sandt. Han kan nok også svinge med andet end trommestikkerne. ruller1
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Claus-DK » 12. maj 2012, 10:33

Han er også ret god til at komme med dumme statements, troede han havde lært at lukke R..... efter Napster
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 11291
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Mataugust » 19. maj 2012, 14:56

Nu har jeg siddet og leget med det foobarplugin der er fra http://www.dr.loudness-war.info/, og jeg kan se absolut ingen sammenhæng mellem dynamic range og lydkvaliteten.
Michael Jacksons Billie Jean scorer 9 point p√• skalaen mens Hank Williams SR. scorer 12. Bedste score jeg kunne opn√• var 20 p√• en af LessLoss drum duets, mens den suver√¶ne topscorer i popul√¶rmusikken l√• 15 (The The: mindbomb med en h√łjeste p√• 17 i Kingdom of rain). Pink Floyd, Paul Simon, NH√ėP ligger alle og rasler omkring 10-12 stykker p√• denne skala.
Så hvad skal den bruges til?
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Claus-DK » 20. maj 2012, 00:00

Mataugust skrev:Nu har jeg siddet og leget med det foobarplugin

Så hvad skal den bruges til?


Hvis man printer sine resultater ud kan man nulre papiret et stykke tid mellem fingrene og spare lidt toiletpapir..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 11291
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf toppe » 20. maj 2012, 21:04

Mataugust skrev:Nu har jeg siddet og leget med det foobarplugin der er fra http://www.dr.loudness-war.info/, og jeg kan se absolut ingen sammenhæng mellem dynamic range og lydkvaliteten.
Michael Jacksons Billie Jean scorer 9 point p√• skalaen mens Hank Williams SR. scorer 12. Bedste score jeg kunne opn√• var 20 p√• en af LessLoss drum duets, mens den suver√¶ne topscorer i popul√¶rmusikken l√• 15 (The The: mindbomb med en h√łjeste p√• 17 i Kingdom of rain). Pink Floyd, Paul Simon, NH√ėP ligger alle og rasler omkring 10-12 stykker p√• denne skala.
Så hvad skal den bruges til?


Tja, jeg forestiller mig at man i takt med at databasen udvikler sig, kan blive klogere p√• om man fint kn k√łbe nyeste udgave af en bestemt cd, eller om man g√łr klogest i at k√łbe en tidligere udgivelse.
Jeg k√łbte Paul Simons 'Graceland' i en tidlig udgivelse efter at have checket siden; men da jeg ikke ejer en af de nyere ved jeg af gode grunde ikke, om der reelt er nogen forskel... Hvis du har Graceland i en nyere udgivelse er du velkommen til at l√•ne min, hvis du vil sammenligne.
At en plade ikke har stor DR betyder vel ikke n√łdvendigvis at lyden p√• den er d√•rlig ‚Äď det er n√¶ppe alle musikere der g√•r meget op i at have nogle passager i 'pianissiomo' og andre i 'fortissimo', som det er tilf√¶ldet i klassisk musik. Men n√•r en plade bliver genudgivet i en remastered udgave med kompression tror jeg at det g√łr en forskel. I weekenden k√łbte jeg en high res udgave af Kate Bush: 50 Words For Snow og rippede samtidigt min vens cd udgave af samme. Forskellen var betydelig, men det overraskede vel egentligt ikke. Men da jeg konverterede 24/96 udgaven til 320 kbps AAC og sammenlignede med CD rippet (ALAC) blev jeg til geng√¶ld overrasket: AAC'en vandt! S√• min forel√łbige konklusion er, at produktionen/masteringen betyder mere for 'kvaliteten' end filens opl√łsning... Mine indtryk af CD udgaven vs 24/96 og AAC er dannet p√• baggrund af lytning via h√łjtalere (MB Pro -> Aune X1 -> Audio60/Leema Elements/Croft Integrated -> Harbeth P3ESR. Min Dac er udl√•nt pt, men jeg gl√¶der mig til t f√• den tilbage og lytte noget mere til forskellen p√• 50 words for snow p√• mit eget 'anl√¶g' ;-)
toppe

Brugeravatar
Redakt√łr
 
Indlæg: 2020
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: N√łrrebro

Sv: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Mataugust » 20. maj 2012, 21:39

Jeg har selv lavet en tilsvarende sammenligning med paul simons So beuatiful or so what, og jeg oplevede også forskellen. Men der er ingen forskel i forhold til DR. Og det er det der undrer mig.


Sendt fra min Galaxy Nexus
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf toppe » 20. maj 2012, 22:59

Mataugust skrev:Jeg har selv lavet en tilsvarende sammenligning med paul simons So beuatiful or so what, og jeg oplevede også forskellen. Men der er ingen forskel i forhold til DR. Og det er det der undrer mig.


hmm, the plot thickens...
toppe

Brugeravatar
Redakt√łr
 
Indlæg: 2020
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: N√łrrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Mataugust » 4. jun 2012, 23:14

Billede
Her kan i sammenligne Paul Simons "The Boy in the buble" Den √łverste er fra f√łrste overf√łrsel til cd (1986) den nederste er fra 2004 remaster. Der er temmelig stor forskel i niveauerne....
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Mataugust » 18. maj 2013, 23:48

Jeg har kigget en del p√• Dynamic Range plugin til Foobar, og har testet n√¶sten hvert nummer jeg h√łrer. Det var mit indtryk, at musikken skulle v√¶re forholdsvis bassvag for at score h√łjt p√• dynamic range, men s√• pr√łvede jeg med Stevie Ray Vaughan's Tin Pan Alley.....Den scorede 15 i DR, hvilket er ret h√łjt, is√¶r i den type af musik.
Det gav mig s√• lysten til at sammens√¶tte en playlist hvor DR ligger p√• mindst 15 i alle numre. Det er ikke det store problem ved klassisk eller jazz, men det var sv√¶rt at finde pop/rock, der kunne leve op til det krav. Det som jeg har kunnet konstatere er, at DR ikke umiddelbart er afg√łrende for om lydkvaliteten er god....
Listen, hvoraf en del sange overraskede mig, blev s√•, med mit musikudvalg som f√łlger:
1. Stevie Ray Vaughan: Tin Pan Alley (Couldn't stand the weather - legacy remaster)
2. The Alan Parsons Project: Vulture Culture (Vulture Culture)
3. Lou Reed: Walk on the wild side (Transformer -2002 remaster)
4. Dire Straits: Private investigations (Love over gold - 24/88,2 SACD rip)
5. George Michael: Faith (Faith)
6. Eric Clapton: Hey Hey (Unplugged)
7. John Lee Hooker: My dream (The Healer)
8. Neil Young: Such a woman (Harvest Moon)
10. Povl Dissing: When it's sleepy time down south (That lucky old sun)
11. Prince: Pop life (The hits/B-sides)
12. Roger Waters: It's a miracle (Amused to death)
13. Saga: A brief case (In transit)
14. The Funkomagic Orchestra: Jungleman (2'nd line)
15. The The: Kingdom of rain (Mind bomb)
16. Tom Waits: Tango till they're sore (Rain dogs)
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Mataugust » 19. maj 2013, 14:10

Fortsatte projektet lidt i dag - med foobar konverterede jeg alle sangene til m4a (med nero aac plugin) og til mp3 og målte igen dynamic range(DR). Den eneste der gav lidt udslag var Private investigations med Dire Straits. Den gik fra DR19 i 24/88,2 til DR18 i 320 mp3. Til sammenligning måler samme sang som standard cd rip DR14.
Alle de √łvrige sange holdt deres m√•linger.
m4a fylder i√łvrig mere end det dobbelt af mp3, s√• jeg g√•r ud fra at kompressionen er mindre. Har dog ikke checket op p√• det.

Gå jeg så ind og kigger på enkelte numre i playlisten, så er der mange af dem der lyder rigtig godt, men der er også nogle, som jeg aldrig ville sætte på en reference cd. Neil Young lyder skinger og bassen mudrer til, men DR er fin, så derfor kom han med. Jungleman med The Funkomagic orchestra lyder tynd, og ville ikke komme med på en testcd heller.

Min konklusion m√• v√¶re, at DR, isoleret set, ikke rigtig kan bruges til noget - Der er i hvertfald meget af min referencemusik der ikke kommer i n√¶rheden af de h√łje DR tal.

S√• min opfordring vil helt klart v√¶re at stole p√• h√łrelsen, ogs√• hvis teknikken ikke bekr√¶fter det du oplever.
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf LarsHP » 23. nov 2013, 22:22

Jeg har g√•et amok i en periode med hensyn til dynamikken p√• mine CD rip. K√łbt gamle original indspillinger i stedet for "remastered" versionerne osv. Efter det fandt jeg ud af, at der findes programmer ("declip" hedder funktionen), der kan "reparere" de klippede eller h√•rdt (dynamisk) komprimerede musikfiler. N√•r jeg s√• sammenligner original-CDerne med remaster-udgaverne, hvor jeg har anvendt declipping software, s√• foretr√¶kker jeg stort set altid sidstn√¶vnte. Dynamikken er oftest helt eller n√¶sten helt hentet ind igen med efterbehandlingen, og remaster'ne har som regel i till√¶g en lidt bedre renhed, lidt mere bas osv. Efter hvad jeg har l√¶st (og h√łrt), s√• r√łrer declip funktionen ikke ved lydfilerne ud over de f√• samples, hvor der registreres klipping eller h√•rd komprimering.

Jeg var s√• "dum" at k√łbe Michael Jackson: Bad i 24 bit fra HDtrakcs. Der er dynamikken grusomt komprimeret sammenlignet med original CD'en og der er INTET at stille op. Den dynamiske kompression er lavet s√• bl√łdt, at declip-programmet ikke mener, at der er noget at komme efter. Efterf√łlgende k√łbte jeg original-CDen, og den lyder FANTASTISK.

Omvendt har jeg f.esk. k√łbt Frank Sinatra: Sinatra at the Sands p√• CD i remaster'et udgave, og den version lyder sublimt, mens "original"-LP'en lyder forf√¶rdeligt d√•rligt.

Kort sagt så er min konklusion, at med velproducerede indspillinger af pop/rock, så skal man som hovedregel holde sig væk fra remaster-udgaverne. Mht. klassisk, jazz og andet musik, der falder udenfor mainstream-genrerne, er remaster-udgaverne stort set altid til det bedre og dynamikken intakt - selvom original-LP'en måske fortsat måler en anelse bedre i DR-målinger.

Hvis jeg lytter meget godt efter, s√• kan jeg akkurat h√łre forskel p√• f.eks. en DR p√• 9 og 12 (samme spor, men med en forskel p√• 3 i DR efter declip), mens hvis declip-filen kun m√•ler 2 bedre, s√• kan jeg ikke h√łre forskellen - og SLET ikke, hvis det er "blindt". Med andre ord, s√• er min tommelfingerregel, at der skal v√¶re en forskel p√• mindst 4 i DR, f√łr det virkeligt er h√łrbart. Er der et enkelt spor p√• album'et, hvor DR-forskellen er p√• f.eks. 5, mens resten er p√• 0 - 4, s√• er det stadig v√¶rd arbejdet at "declip"e album'et efter min mening.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Troms√ł, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf Burning777 » 23. nov 2013, 23:09

Hvilket program kan du anbefale til at "declippe" filer med?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Sunds

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf toppe » 24. nov 2013, 00:05

Hmm, det lyder spændende, men også lidt mystisk...
Ud fra navnet g√•r jeg ud fra, at det er lavet til at redde musik, der er inspillet s√• h√łjt at det 'clipper', og det kan jeg alts√• ikke tro p√• er muligt. Jeg kan ihvertfald ikke f√• ind i mit lille hoved, at et stykke software p√• mirakul√łst vis, kan genskabe noget ud af ingenting. Jeg ved ikke i hvor h√łj grad man kan sammenligne digital lyd med ditto foto, men hvis jeg har overbelyst et foto i en grad, s√• der ikke l√¶ngere er information i et omr√•de, vil jeg p√•st√•, at det ikke kan reddes, og jeg kan ikke se, at det skulle v√¶re anderledes med digital lyd.

Men, hvis det selv samme stykke software kan redde musik, der nok er indpillet h√łjt men dog ikke clipper, vil det da v√¶re en forh√•bentlig nem og billig m√•de, at redde cd'er og downloads p√•. Det m√• da unders√łges.

Er det et selvstændigt stykke software eller et plugin til at andet lydprogram? Har du et navn/link :-)
toppe

Brugeravatar
Redakt√łr
 
Indlæg: 2020
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: N√łrrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf LarsHP » 24. nov 2013, 13:56

Vi er HELT enige i, at det, der er forsvundet, ikke kan genskabes HELT n√łjagtigt.

Ved digital klippning er der som regel tale om, at nogle få samples klippes mens der er masser af intakt signal omkring. Hvis vi sammenligner med et digitalt foto, så kan du have små dele i billedet, hvor du f.eks. kan "klone" dem væk ligesom man i gamle dage retoucherede fotografier. Dette er en forklaringsmodel, som jeg synes passer og fungerer.

Jeg har selv v√¶ret "purist" - uhadada - det skal v√¶re bit perfect signal osv. Med dette her m√• jeg sige, at fordelene LANGT overvejer eventuelle ulemper ved at √¶ndre p√• signalet. Jeg har v√¶ret inde i Audadity med rigtig mange lydfiler og s√• at sige under lup studeret hvordan signalet - dvs. kurven - opf√łrer sig f√łr og efter "declip". Det ser efter min mening ud til, at der genskabes dynamik, som er g√•et tabt. Signalet/kurven umiddelbart f√łr og efter ser ur√łrt ud - bortset selvf√łlgelig fra, at hele filen er d√¶mpet med 6dB, s√• der er et headroom til de peaks, der er klippet eller overkomprimeret.

Der findes et plugin til Audacity, der hedder "SA Perfect DeClipper" og s√• et selvst√¶ndigt program, der hedder iZotope RX, hvori der bl.a. findes en declip funktion. Sidstn√¶vnte er kostbart, mens f√łrstn√¶vnte er overskueligt prism√¶ssigt og fungerer inde i Audacity (hvilket er en fordel), som jo er freeware.

toppe skrev:Hmm, det lyder spændende, men også lidt mystisk...
Ud fra navnet g√•r jeg ud fra, at det er lavet til at redde musik, der er inspillet s√• h√łjt at det 'clipper', og det kan jeg alts√• ikke tro p√• er muligt. Jeg kan ihvertfald ikke f√• ind i mit lille hoved, at et stykke software p√• mirakul√łst vis, kan genskabe noget ud af ingenting. Jeg ved ikke i hvor h√łj grad man kan sammenligne digital lyd med ditto foto, men hvis jeg har overbelyst et foto i en grad, s√• der ikke l√¶ngere er information i et omr√•de, vil jeg p√•st√•, at det ikke kan reddes, og jeg kan ikke se, at det skulle v√¶re anderledes med digital lyd.

Men, hvis det selv samme stykke software kan redde musik, der nok er indpillet h√łjt men dog ikke clipper, vil det da v√¶re en forh√•bentlig nem og billig m√•de, at redde cd'er og downloads p√•. Det m√• da unders√łges.

Er det et selvstændigt stykke software eller et plugin til at andet lydprogram? Har du et navn/link :-)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Troms√ł, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf toppe » 24. nov 2013, 14:54

Det var nu absolut heller ikke min mening, at komme til at fremstå som en purist - hvis det kan få en mindre god udgivelse til at lyde godt, er jeg solgt ;-) Men jeg ville nu hellere at moderne remasterings ikke krævede den slags justeringer, men det er vi næppe uenige om :-)

Jeg kan sagtens tro p√•, at der kan bringes dynamik tilbage til komprimerede filer - der er der jo noget at arbejde med. Det er mere det, at clippede dele kan bringes tilbage, som jeg har lidt sv√¶rt ved at tro .Under alle omst√¶ndigheder forestiller jeg mig dog, at man m√•ske skal holde sig fra at g√łre det med mp3-filer men i stedet holde sig til filer med h√łjere 'opl√łsning'.

Tak for henvisningen til SA Perfect DeClipper, den må jeg lige kigge lidt nærmere på ved lejlighed - Audacity har jeg allerede :-)
toppe

Brugeravatar
Redakt√łr
 
Indlæg: 2020
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: N√łrrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf imbalance » 24. nov 2013, 15:35

Man kunne t√¶nke sig at vi der g√•r op i en vis lydkvalitet ogs√• bare giver op, n√•r nu alt er blevet remastered og komprimeret til d√łde, og jeg m√• ogs√• sige at jeg ogs√• er p√• modstander holdet af 24bit materiale, kabler, gud og monit√¶r union...

Vi "ved" at alt det nye der sker indenfor lyd er bedre, men det er desværre ikke altid rigtig, vi er for nemme at snyde...

Vi er ogs√• klar over at f√łr i tiden der blev musik optaget analogt og gengivet s√•dan, og der er vel konsensus om at m√•lingerne man dengang brugte var baseret p√• dette, det var ikke fejlbeh√¶ftet som s√•dan, bare de begr√¶nsninger i st√łj niveau det analoge medie nu havde..

I musik branchen kan man med protools jo producere et album n√¶rmest uden nogen form for viden om hvordan tingene reelt skal lyde, og alt foreg√•r digitalt, det er nemt og smart, men lydkvaliteten er ikke af h√łjeste prioritet...

Jeg er knap s√• gammel, men jeg var allerede klar over at det analoge medie havde/har nogen forcer, kald dem sminke af lyden eller andet, men det analoge medie er hvor det hele startede, og bring det tilbage p√• den rigtige m√•de, s√• tror jeg vil klappe mere i vores sm√• p√łlser og gl√¶de os mere over musikken...

Resume:

N√¶sten alt bliver komprimeret til d√łde idag, og man optager det digitalt og gengiver det s√•dan, men der kan √•benbart ikke m√•les noget man syntes der er vigtigt, eller rettere musik branchen mener dette, no wonder musik salget er s√• ringe og havde flere i branchen holdt p√• at musikken skulle indspilles og afspilles med fornuftig resultat, s√• havde os der gik op i deres musik nok ogs√• smidt flere penge efter dem...
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: P√• landet hvor ingen kan h√łre dig skrige!

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf LarsHP » 24. nov 2013, 16:08

Det, der er mest forstemmende ved 24-bit musik-filer, er, at disse p√• den ene side udelukkende k√łbes af mennesker, der er optaget af lydkvaliteten, men at s√• mange af disse ogs√• er dynamisk OVERkomprimeret - for dynamisk komprimering (eller limitering) er n√łdvendigt skal det tilf√łjes. Man skulle i udgangspunktet tro, at selve 24-bit formatet - ligesom SACD i√łvrigt - bet√łd, at s√• var tingene masteret med sigte p√• bedst mulig lydkvalitet - inkl. dynamik, som der er 8 bit mere af end p√• CD. At DET ikke er tilf√¶ldet, er det paradoksale, hvis jeg nu skal udtrykke mig p√¶nt.

Eksemplet med 24-bit versionen af Michael Jackson: Bad er desv√¶rre et skr√¶keksempel p√• dette. Original-CD'en lyder endda p√• alle m√•der bedre end 24-bit versionen, selv n√•r man t√¶nker p√• opl√łsning, transparens etc. - det g√¶lder ikke kun mht. dynamik. At andre albums lyder bedre i 24-bit udgaven end CD-versionen er ikke overraskende (efter min mening).
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Troms√ł, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf toppe » 24. nov 2013, 16:22

LarsHP skrev:Det, der er mest forstemmende ved 24-bit musik-filer, er, at disse p√• den ene side udelukkende k√łbes af mennesker, der er optaget af lydkvaliteten, men at s√• mange af disse ogs√• er dynamisk OVERkomprimeret - for dynamisk komprimering (eller limitering) er n√łdvendigt skal det tilf√łjes. Man skulle i udgangspunktet tro, at selve 24-bit formatet - ligesom SACD i√łvrigt - bet√łd, at s√• var tingene masteret med sigte p√• bedst mulig lydkvalitet - inkl. dynamik, som der er 8 bit mere af end p√• CD. At DET ikke er tilf√¶ldet, er det paradoksale, hvis jeg nu skal udtrykke mig p√¶nt.

thumbs

Jeg tror dog at der findes (mange?) eksempler p√• 24 bit udgaver som rent faktisk er bedre end b√•de nye og gamle cd-udgivelser af samme - man kan dog aldrig f√łle sig sikker. Jeg er stoppet med at impulsk√łbe p√• HD-tracks, og evt kommende indk√łb vil bero p√• trov√¶rdige anmeldelser...
toppe

Brugeravatar
Redakt√łr
 
Indlæg: 2020
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: N√łrrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indl√¶gaf FrederikS » 5. dec 2013, 15:43

Der er jo rigeligt DR på standard 16-bit til alle typer af optagelser. Det eneste sted hvor 24-bit giver mening er hvis man har brug for en grim digital volume kontrol. Behovet for 24-bit er minimalt, ligsom at alt over 44 kHz er spild af plads.

Det eneste der betyder noget er hvordan det er mastered af producenten. Komprimering til noget der ikke er lossless kan slf. have en effekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Vis mig en optagelse med over 96 dB DR ogs√• skal jeg nok k√łbe den i 24-bit :)
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster