Vinyl Rips



Vinyl Rips

Indlægaf Ostebaronen » 29. sep 2012, 14:00

Jeg ser en masse Vinyl rips i 24bit/96kHz rundt omkring, men hvor høj er opløsningen på vinyl egentlig?

Jeg er godt klar over når man laver vinyl rips, så kommer der en del faktorer ind i spil, så som pick-up og om armen og pick-up er indstillet korrekt, RIAA forstærker osv osv. Men hvis man ser bort fra det, hvor høj er kvaliteten så på en Vinyl indspilning, f.eks. set i forhold til en CD?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Vinyl Rips

Indlægaf Niels » 29. sep 2012, 14:42

Det drejer sig vel om, hvor nøjagtig "pressemaskinen" er, samt hvor egnet materialet (vinylet) er.
Jeg tvivler på det kan "konverteres" matematisk til opløsning.
Da CD-mediet kom frem, var jeg dybt kritisk over for specifikationerne. Min holdning var at pladerne lød bedre, forudsat at de blev behandlet fornuftigt fra vinyl til øregang. Jeg har selv skrottet mit vinylsetup og accepteret kvaliteten fra CD, men hører af og til kanonflot lyd fra min vens vinylbaserede anlæg.
Jeg tror forskellen er mere religiøs, hvorfor jeg vælger ikke at tage parti. Billede
Niels

 

Re: Vinyl Rips

Indlægaf Claus-DK » 29. sep 2012, 14:58

Detalje rigdommen pĂĄ Vinyl er en almindelig CD langt underlegen (nu fĂĄr jeg nok hug).
At lave en LP er jo en helt anden process, den har så mange begrænsninger og selve måden de er lavet på er nok den største.

En LP begrænsninger ligger primært i at det er en rent mekanisk process, man presser et mønster ind i et stykke vinyl, det vil sige at alle lyde skal have et lille "hak" på selve pladen og da man i sagens natur ikke kan gå uendeligt langt ned i hak størrelse sætter det en begrænsning, man har naturligvis arbejdet meget med at få det så finkornet som muligt, men at nå den informationsmængde man har på en CD er ganske enkelt umuligt (nu får jeg nok endnu flere hug). der er jo en nedre grænse for hvor lille man kan lave selve aflæseren på, samtidigt skal den lillebitte nål sende sin information videre til en lidt større nål som så igen skal få en lille spole/magnet (moving coil/moving magnet) til at bevæge sig, og først der får vi et elektrisk signal som vi kan arbejde med og forstærke og man forstærker det helt vildt, vi snakker lyden fra en blyant på et stykke papir forstærket til måske 100 dB..
Forstærkning i den grad vil uanset hvor godt man gør det tilføje forvrængning, som kan høres

Der er også faktorer som akustisk tilbagekobling, altså at den lille bitte nål naturligvis påvirkes af vibrationer i luften (musikken), så også der ligger der nogle begrænsninger.

Til alle de ting kommer så nok den værste slitage, selvom en Pickup er meget meget lille og meget meget let, så vil den skrabe hen over pladen og slibe den mere og mere glat, tænk bare på at vand der render hen over en klippe vil over manne manne år skære klippen igennem..

Nu må det ikke læses som at lyden fra en LP er dårlig for det behøver den bestemt ikke være, der er jo nogle fordel ved den måde at afspille på også, nemlig at man har et analogt signal fra start og ikke behøver at AFdigitalisere selve signalet og i princippet kan sende det direkte ud i en højtaler..

Problemet kommer så når vi vil have vores gamle LPer på vores computere, for der skal det analoge signal jo laves om til noget digitalt, altså køres igennem en omvendt DAC for så igen at omkodes af en egentligt DAC og den process vil nok være det svageste led..

Summa sumarum vil en highres udgave af en LP være fuldstændigt og totalt overkill, en MP3fil i 320 kan rigeligt håndterer mængden af data, hvis man regner lidt på hvor hurtig en pickup skal bevæge sig for at det skulle kunne svare sig med highres, vil gøre at alene friktionen ganske enkelt vil smelte LPen..

Det skal sĂĄ lige smides ind at flere vinyl setup lyder direkte guddommeligt og at jeg pĂĄ ingen mĂĄder synes at LP lyder dĂĄrligt, jeg er vokset op med vinyl og var yderst glad for den lyd, men mĂĄ ogsĂĄ erkende at da CDen kom frem har jeg ikke et sekund set mig tilbage.

Så digitalisering af LPer i min optik kun noget værd hvis man har en gammel skive man ikke kan opdrive på et digitalt medie og gerne vil hører musikken (som det hele jo handler om) på et moderne anlæg..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 16 gæster

cron