anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.



anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf M1980 » 16. dec 2012, 13:20

Anbefaling:

https://www.youtube.com/watch?v=Vrh2HCz34QQ&playnext=1&list=PLDB91397A47B7635C&feature=results_main

Jeg er netop, sådan lidt tilfældigt, stødt på denne video, og kan ikke lade være med at lytte til sangen igen og igen. Jeg synes virkelig at det er smukt - faktisk så smukt at jeg med det samme mærkede hvordan hårene rejser sig, og det selvom jeg bare sidder med et par Audio-Technica 950LTD sluttet direkte til computerens hovedtelefonudgang uden mellemled. Lydkvaliteten på YouTube er selvfølgelig heller ikke den bedste, men nu er jeg gået igang med at lede efter en cd med gruppen, noget som der imidlertid ikke udmiddelbart ser ud til at findes, desværre...

Mon der er flere her på hoved-fi.dk, der også er til denne slags musik og måske kan komme med ekstra anbefalinger?

Her er lige et par yderligere sange, der også tager udgangspunkt i ældre temaer, melodier og folkemusik til de, der måtte have lyst til mere:

https://www.youtube.com/watch?v=0k8WD1gx8mg (denne sang er intet mindre end fantastisk, især på cd!)

https://www.youtube.com/watch?v=Ke79ufWL7I4

https://www.youtube.com/watch?v=4eajsXzVaRI

https://www.youtube.com/watch?v=jw8GSeas3s0
M1980

 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. okt 2012, 15:24
Geografisk sted: Madrid, Spanien

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf kvik » 16. dec 2012, 14:27

Denez Prigent - folkemusik fra Bretagne




In Breton music the gwerz tells a story which can be epic, historical, or mythological. The stories are usually of a tragic nature. The gwerz is characterised by an often monotonous melody and many couplets, all in the Breton language. Though historically sung unaccompanied, some modern musicians use limited instrumentation with the gwerz.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf el_serpiente » 16. dec 2012, 21:50

Det er lidt tid siden jeg har spillet meget folkemusik der hjemme, men jeg har et par anbefalinger:




Og Christy Moore - fra Irland,

el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf kvik » 16. dec 2012, 22:41

Amália Rodrigues - portugisisk fado-sangerinde






In popular belief, fado is a form of music characterized by mournful tunes and lyrics, often about the sea or the life of the poor, and infused with a characteristic sentiment of resignation, fatefulness and melancholia (loosely captured by the word "saudade", or longing).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf kvik » 17. dec 2012, 00:04

Djivan Gasparyan - armensk duduk-musik






The duduk is a distant relative of East Asian instruments, such as the Chinese guanzi, the Korean piri and the Japanese hichiriki. Unlike other double reed instruments such as the oboe or shawm, the duduk has a very large (in proportion to the instrument) and unflattened reed, and is cylindrical in shape (not conical) giving it a quality closer to a clarinet or saxophone than a double-reed.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf M1980 » 17. dec 2012, 02:06

Tak for de spændende anbefalinger. Især har jeg fundet behag i sangene fra Dead Can Dance og Stille Volk. Jeg er umiddelbart mest til nordisk, og aller helst dansk, musik, der kan beskrives som værende eller som havende sit udgangspunkt i traditionel folkemusik, men det er selvfølgelig altid interessant og lærerigt at stifte bekendtskab med nye ting og sager. 1musik

Selvom det ikke er "helt" traditionelt, så må jeg imidlertid også tilstå at have en svaghed over for sådan noget som dette:

https://www.youtube.com/watch?v=donyMJJMMz8
M1980

 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. okt 2012, 15:24
Geografisk sted: Madrid, Spanien

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf el_serpiente » 17. dec 2012, 13:41

Jeg regner med at du kender Ulvers - Kveldssanger da du linker til et nummer med Enslaved, men ellers kan den høre her:


Der er også In Extremo, der laver mere metal udgaver af folkemusik, de er blevet ret gumpetunge på det sidste men de startede godt ud, men bl.a.


Hvad med Neo-Folk?
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf M1980 » 17. dec 2012, 16:52

el serpiente:

Du har helt ret; Ulver og In Extremo har jeg allerede adskillige albums med, og jeg er også ret vild med neovolk - specielt sådan noget som Hagalaz' Runedance, Orplid, Falkenbach, Faun, Empyrium, Storm, Kari Rueslåtten (i det mindste noget af det hun har lavet solo, kan vel betegnes som en slags neo-volk) og Odroerir.

Jeg tror faktisk at jeg har besluttet mig for mit næste musikindkøb vil bestå af følgende:

Eivør Palsdottir (debutalbummet, som jeg endnu ikke har fået købt)

Phønix: Folk

Phønix: Pigen & Drengen

Fenja Menha: Fenja Menja

Jeg glæder mig rigtig meget til at få noget mere dansk (folke)musik. Jeg synes virkelig det er en skam at der enten laves så lidt godt (folke)musik i Danmark på dansk, eller også at jeg bare ikke er bekendt med det der findes - jeg ved i hvert fald at der laves masser af lækker musik i vore nabolande, såvel i Tyskland og Sverige som i Norge, og sågar på Island og Færøerne, hvor man heller ikke skammer sig over at synge på sit modersmål. I øjeblikket hører jeg mest Den Kongelige Danske Livgarde (cd'en "Danske Soldatersange" er faktisk ret så fremragende og fornøjelig), Svartsot og John Mogensen når det skal være dansk, og jeg nyder det også, men det vil nu blive godt med et lidt bredere repertoire på modersmålet end bare soldatersange, dødsmetal og bodegasange. 5musik
M1980

 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. okt 2012, 15:24
Geografisk sted: Madrid, Spanien

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf el_serpiente » 17. dec 2012, 21:12

Så skal du da høre noget neofolk: for eksempel:



Og så den Kim Larsens band, der lavede en af de bedste plader i 2011
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf M1980 » 18. dec 2012, 05:59

Der var en del nyt - og godt. Lækkert! Specielt Forseti er virkelig smukt, synes jeg.

Her er også lige en ekstra anbefaling fra mig:

https://www.youtube.com/watch?v=W12CqZCC9JI
M1980

 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. okt 2012, 15:24
Geografisk sted: Madrid, Spanien

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf el_serpiente » 18. dec 2012, 11:12

Dem havde jeg glemt, jeg fandt dem engang jeg ledte efter bands der lignede sorten muld. Tak for påmindelsen jeg tror jeg skal ud og finde deres musik.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf M1980 » 18. dec 2012, 16:59

El serpiente:

Selvtak. Jeg fandt dem på omtrent samme måde - og nu foretrækker jeg vist ligefrem Valravn fremfor Sorten Muld. Virelai er også rigtig smukt - næsten også bedre end Valravn, men det er de samme folk bag.
M1980

 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 10. okt 2012, 15:24
Geografisk sted: Madrid, Spanien

Re: anbefaling af, og forespørgsel om folkemusik m.m.

Indlægaf el_serpiente » 19. dec 2012, 09:41

Dem kendte jeg ikke. Der er en meget stor sub-kultur i tyskland der dyrker den slags musik, (der er det In Extremo udspringer af). Jeg har dog aldrig taget mig sammen til at undersøge det nærmere for at finde de godt bands.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster