Boxset.ru



Boxset.ru

Indlægaf nc8000 » 11. jan 2013, 12:11

Nu ingen religionskrige eller lignende i denne trĂĄd omkring analog vs. digital og vidunderet ved vinyl ;-)

Og jeg er heller ikke helt sikker pĂĄ hvor dette site ligger rent juridisk sĂĄ hvis en mod ikke synes at dette emne er passende sĂĄ bare slet trĂĄden.

Jeg har fundet et meget spændende site http://www.boxset.ru som udelukkende består at 24/96 flac rips af klassiske lp'er (klassisk musik, mange operaer), hovedsageligt fra 50'erne og 60'erne. Mange af disse indspilninger er i dag kun tilgængelige i second hand butikker hvis de overhovedet kan findes og så er de ofte usandsynligt dyre. Nogle af dem er genudgivet på cd og nogle af indspilningerne er entusiast udgivelser af nyere dato som så kun er udgivet i få hundrede presninger.

Jeg har fundet ælskede indspilninger som jeg selv har i lp udgaver og som jeg savner nu hvor jeg har pakket mit lp setup ned, men jeg har også fundet indspilninger jeg enten ikke anede fandtes eller godt kendte til men aldrig har været i nærheden af at eje.

Rippene er lavet i professionel kvalitet og lyden er i langt de fleste tilfælde fantastisk. Dette er nok noget at det tætteste man i dag kan komme på at opleve den analoge lp lyd i en digital verden.

Sitet i sig selv er meget lækkert sat op men det indeholder kun information om rippene. For at få adgang til selve filerne skal man igennem en lidt langsommelig manuel registrering og det man så får adgang til er kun limks til filernes placering på eksterne cloud storage sites hvorfra man så selv skal downlode dem. Typisk skal man på disse sites også registreres og med mindre man betaler et premium abonnement hos dem skal man være meget tålmodig da man som annonym bruger kun har meget lille båndbredde og ingen adgang til at downloade flere filer ad gangen.

For folk der interesserer sig for klassiske indspilninger af klassisk musik og som vil opleve den analoge lyd er der meget spændende at hente på dette site.

Så må man gøre op med sig selv hvordan man vil forholde sig til det juridiske spørgsmål, jeg ved ikke hvor dette ender rent juridisk når vi bevæger os blandt analoge originaler af ting der ofte slet ikke er tilgængelige på det kommercielle marked.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Boxset.ru

Indlægaf Sorensiim » 11. jan 2013, 12:25

Netop nĂĄr der linkes til filer der sĂĄ gemmes pĂĄ eksterne clouds lugter det temmelig meget af at du lige sĂĄ godt kunne gĂĄ pĂĄ Pirate Bay eller andre torrent sites. SĂĄ sparer du pengene og juridisk stĂĄr du samme sted.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Boxset.ru

Indlægaf nc8000 » 11. jan 2013, 12:38

Lidt enig, men gælder der ikke lidt anderledes regler når der er tale om analoge kopiering frem for digital kopiering ?

Og er der ikke noget om at ting bliver public domain nĂĄr det er over 50 ĂĄr gammelt hvilket rigtig meget af dette materiale er ?
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Boxset.ru

Indlægaf Sorensiim » 11. jan 2013, 12:44

nc8000 skrev:Lidt enig, men gælder der ikke lidt anderledes regler når der er tale om analoge kopiering frem for digital kopiering ?

Og er der ikke noget om at ting bliver public domain nĂĄr det er over 50 ĂĄr gammelt hvilket rigtig meget af dette materiale er ?

Reglerne om public domain gælder vidst for selve stykket - der kan godt være bøvl med ophavsretten for en specifik indspilning. Chancerne for at du træder et større selskab over tæerne er små når det er 50 år gamle plader, men den er der desværre. Hvor er det ærgeligt at musikindustrien har skudt sig selv så grundigt i foden i deres kamp for at holde fast i forældede distributionsmetoder at det kun er fordækte russere der muliggør formidling af disse indspilninger.

NOGEN burde lave en central opsamling af det materiale der legalt kan distribueres som public domain og udbyde gratis downloads. (Og en "donate" til bĂĄndbredde...)

http://theoatmeal.com/comics/music_industry <- jeg kom til at tænke på denne.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Boxset.ru

Indlægaf DavidB » 11. jan 2013, 12:47

Min bedre halvdel har lige læst indlægget. Hun er advokat og arbejder på det Kongelige Teater og har til dagligt med opretsrettigheder at gøre. Jura er jo en spidsfindig størrelse og det er altid svært at få et sort hvidt svar ud af en advokat :roll:

Men hun ville da gerne sige nogen generelle ting. Det er fuldstændig ligegyldigt hvor svært tilgængelige indspilningerne er. Hvis ikke man har rettighederne er det ulovligt at videregive - gratis som kommercielt.

Der findes forskellige former for rettigheder. Komponistens, de udøvende kunstneres samt pladeselskabets. I det her tilfælde er komponistens rettigheder ikke gældende mere da de (rettighederne) dør efter 70 år efter komponistens død. Og da det er værk fra de store klassiske komponister, der huserede for flere hundrede år siden er det ikke et problem. Men de udøvende kunstnere samt pladeselskabet har stadig rettigheder.

Så nævnte hun, at hvis hjemmesiden havde clearet rettighederne så var der jo ingen ko på isen. Hun tog et hurtigt kig og bemærkede med det samme at den er fra rusland og så gad hun ikke kigge mere, for så er det ret sikkert, at der ingen clearing har været :mrgreen:

Mit næste spørgsmål var så om hoved-fi som forum kunne komme i klemme ved at have en tråd som denne liggende. Det var meget usandsynligt, med mindre der ligefrem var opfordringer om at downloade. Så nej siden her skal virkelig være uheldig for at komme i klemme - praktisk talt usandsynligt.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Boxset.ru

Indlægaf DavidB » 11. jan 2013, 12:50

nc8000 skrev:Lidt enig, men gælder der ikke lidt anderledes regler når der er tale om analoge kopiering frem for digital kopiering ?


Frembragte en himlen :roll: fra min kære bedre halvdel (sådan er de jo de advokater). Svaret er Nej!
;-)
Senest rettet af DavidB 11. jan 2013, 12:53, rettet i alt 1 gang.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Boxset.ru

Indlægaf nc8000 » 11. jan 2013, 12:52

Genialt.

Det er en jungle derude. Det med at samle op på ting der er out of print og måske ikke længere copyrighted er jo lidt det Amazon prøver at gøre med bøger.

Og sĂĄ er der abandonware begrebet, mest inden for computerspil
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Boxset.ru

Indlægaf Sorensiim » 11. jan 2013, 13:02

DavidB skrev:
nc8000 skrev:Lidt enig, men gælder der ikke lidt anderledes regler når der er tale om analoge kopiering frem for digital kopiering ?


Frembragte en himlen :roll: fra min kære bedre halvdel (sådan er de jo de advokater). Svaret er Nej!
;-)


Vi betalte jo ogsĂĄ blankmedieafgift for kassettebĂĄnd i sin tid.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Boxset.ru

Indlægaf telum » 11. jan 2013, 13:24

Det gør vi såmænd stadig hvis vi køber en brændbar DVD/CD her i landet. Fordi man automatisk regner med at man gør noget ulovligt, kan man lige så godt med det samme tage noget betaling.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Boxset.ru

Indlægaf Sorensiim » 11. jan 2013, 13:31

telum skrev:Det gør vi såmænd stadig hvis vi køber en brændbar DVD/CD her i landet. Fordi man automatisk regner med at man gør noget ulovligt, kan man lige så godt med det samme tage noget betaling.

Det samme gælder USB keys, harddiske, flashkort (SD, CF osv) og faktisk alt andet der kan rumme musik, inkl. lagerpladsen på din mobil. Det er en af de medvirkende årsager til at mit personlige moralske kompas siger at hvis jeg ikke kan få lov at betale for indholdet, så har jeg grønt lys til at tilvejebringe det på anden vis. F.eks. når jeg ikke får lov at købe musik til download i fuld opløsning fordi jeg sidder i det forkerte land.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Boxset.ru

Indlægaf nc8000 » 11. jan 2013, 13:54

DavidB skrev:Men hun ville da gerne sige nogen generelle ting. Det er fuldstændig ligegyldigt hvor svært tilgængelige indspilningerne er. Hvis ikke man har rettighederne er det ulovligt at videregive - gratis som kommercielt.


Hun har jo med garanti ret, men i jura taler man jo om culpa (altså skyld) og så skal der godtgøres et tab og der tror jeg at rettighedshaverne vil få det svært når det drejer sig om en indspilning som de ikke længere har på markedet så man kan købe den for så lider de jo ikke noget tab ved at jeg finder den et sted på nettet.

Det er i øvrigt en Italiener der bor i Tyskland der "driver" sitet selv om det ligger i Rusland. Han lever af at have et bureau der digitaliserer lyd og video og dette site er en hobby beskæftigelse for ham.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Boxset.ru

Indlægaf DavidB » 11. jan 2013, 14:45

nc8000 skrev:
DavidB skrev:Men hun ville da gerne sige nogen generelle ting. Det er fuldstændig ligegyldigt hvor svært tilgængelige indspilningerne er. Hvis ikke man har rettighederne er det ulovligt at videregive - gratis som kommercielt.


Hun har jo med garanti ret, men i jura taler man jo om culpa (altså skyld) og så skal der godtgøres et tab og der tror jeg at rettighedshaverne vil få det svært når det drejer sig om en indspilning som de ikke længere har på markedet så man kan købe den for så lider de jo ikke noget tab ved at jeg finder den et sted på nettet.


:-) Tror det vil blive karraktiseret som et godt forsøg på at retfærdiggøre en ulovlighed over for sig selv.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Boxset.ru

Indlægaf Claus-DK » 11. jan 2013, 19:00

Man skal bare holde sin mund og lade være med at distribuere til andre..
I følge loven´s ord tror jeg ikke der er en ærlig familie i Danmark, der ligger med statsgaranti et eller andet copyright stridigt i ALLE hjem, vi må jo ikke engang optage fra vores TVudsendelser hvis vi skal være helt uskyldsrene..

Tilgængeligheden kan aldrig være et argument, at jeg så langt henad vejen er enig i at det er urimeligt at sige at man ikke må "låne" noget der ikke er på markedet mere.

Man kan bare tage Matador, den er blevet udgivet på DVD/VHS med samtlige ugeblade og har været sendt flere gange, men du må stadigvæk ikke optage den fra DR.

Jeg har en TVbox som kan spole tilbage, gad vide om sådan noget egentligt er lovligt hvis det bliver gået efter i sømmene, den står jo i princippet og optager ulovligt hele året rundt.. Hvad siger jura eksperten til den ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Boxset.ru

Indlægaf Sleazy » 11. jan 2013, 20:06

Claus, nu er jeg langt fra jura ekspert, da jeg stadigvæk er stud.jur, men jeg tror ikke der er noget problematisk i, at du kan spole tilbage. Lovgivningen på området er ret tricky i sig selv (læs: "vag"), og der vil derfor næppe kunne blive nogen sag ud af, at din maskine som sådan optager materialet. Jeg har ikke det store at basere det på, men det er formentlig mere et teoretisk problem end et, man ville støde på i juridisk praksis.

Hvad angår selve topic, så er det da en fin side omend "ulovlig" - hvilket måske også kan forklare, hvorfor man har valgt at hoste/have domæne i Rusland, der er noget mere ligeglade med piratkopiering end så mange andre steder. Det er dog ved at ændre sig med ny lovgivning/nye aftaler, men det er en helt anden diskussion.
Sleazy

 
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. nov 2011, 21:03
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Boxset.ru

Indlægaf Burning777 » 11. jan 2013, 21:04

Kan vi ikke allesammen downloade så meget som muligt og så lave en liste over hvad vi har hentet indtil næste meet. Så kan vi udveksle til hinanden :-)
(Det er der vel ikke noget ulovligt i?) 5musik
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Boxset.ru

Indlægaf Buyer no 1 » 11. jan 2013, 21:12

Nu er du vist på(over) grænsen til at opfordre til noget ulovligt :-)

Uden på nogen måde at være kyndig, læser jeg ophavsretsloven som værende ret klar på det område: Man må ikke kopiere værker der er lånt eller lejet.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Boxset.ru

Indlægaf nc8000 » 11. jan 2013, 21:51

I en periode for år tilbage var det så vidt jeg husker lovligt at kopiere en cd der var lånt på biblioteket til eget brug men så blev loven ændret
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Boxset.ru

Indlægaf Sleazy » 11. jan 2013, 22:36

Jeg venter i øvrigt stadigvæk på mit password til siden. Kom så. popsy
Sleazy

 
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. nov 2011, 21:03
Geografisk sted: Aarhus C

Boxset.ru

Indlægaf Burning777 » 11. jan 2013, 23:04

Hehe samme her. Der er virkelig mange lækre indspilninger jeg gerne vil have fingrene i :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Boxset.ru

Indlægaf nc8000 » 12. jan 2013, 00:44

Fra jeg registrerede mig og til passwordet kom gik der over 1 uge
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Næste

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster