Spotify vs Wimp



Spotify vs Wimp

Indlægaf DavidB » 3. okt 2013, 11:59

Jeg ved vi har andre tråde omhandlende begge disse streamingstjenester. Men jeg synes der skal være en tråd der holder de to tjenester op mod hinanden. HVis vi finder ud af at dette vi skriver her gør sig bedre under en af de andre tråde kan vi bare flytte det derover.

Jeg er inkarneret spotify fan og 95% af al min musiklytning forgår gennem spotify. Men nu har Wimp jo introduceret deres Wimp hi-fi, og det blev pludselig interessant at kigge på Wimp som streamingsløsning også.

Så tanken med tråden her er at vi dele vores erfaringer med de to tjenester. HVad er godt hvad er skidt hvordan er de op mod hinanden. Hvis der på et tidspunkt kommer andre streamingstjenester, der kræver at blive holdt op mod spotify og wimp kan vi bare udvide overskriften.

Lad bare mig starte med et lynhurtigt første håndsindtryk.

Jeg tilmeldte mig Wimp igår og har kun haft meget lidt tid med wimp. Men jeg har fået downloaded 17 album. Primært for at se, hvor meget der kommer ned som lossless. En rigtig dejlig feature ved wimp er at man kan se om det der spilles kommer i fuld opløsning eller ej - med det lille symbol HIFI nede i hø. hjørne.

Følgende album er blevet hentet:

Claus Møller: A month of Unrequited love - ikke HIFI
Mouritz & Hørslykke: Allermindst dig selv - HIFI
Mattias Alkberg: HIFI
Mouritz/Hørslev projekt: Blik, Bang Bang - HIFI
Jakob Bro: December Song - Ikke HIFI
Mads Mouritz & Hælerne - HIFI
RebekkaMaria & the Hymnboy - HIHI pĂĄ telefon men ikke ipod
Jon Hopkins: Immunity - ikke HIFI
Erik Enockson: Man tænker sit - HIFI
Spillemændende: Nationalsange - Ikke HIFI
Kloster: KLynke og Klage - Ikke HIFI
Mads Mouritz & the bleeding Hearts: No More Of Less - HIFI
Daft Punk: Random Access MMemories - HIFI
Wildbirds & Peacedrums: Rivers - Ikke HIFI
Seams: Tourist/Sleeper - ikke HIFI
Andreas Scholl: Wanderer - HIFI
Nils Frahm: Wintermusik - HIFI

AltsĂĄ af de 17 albums jeg har haft fingre i til nu er seks af dem ikke HIFI og et album er hifi pĂĄ telefonen men ikke ipod? Ikke rigtigt imponerende synes jeg umiddelbart. Specielt taget i betragtning af at de fleste af dem der ikke er i HIFI er plader der er udkommet det seneste ĂĄr!
Samt det at et album viser sig som hifi det ene sted men ikke det andet, får mig til at tænke om man kan stole på HIFI indikatoren.

Der er ogsĂĄ en del forskel mellem de to brugerflader. Noget til fordel for Wimp og noget til fordel for Spotify. Specielt Discover funktionen pĂĄ spotify, savner jeg i Wimp. Men disse forskelle vil jeg komme mere ind pĂĄ senere.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Spotify vs Wimp

Indlægaf frugtkompot » 4. okt 2013, 09:35

Har du overvejet at tage Rdio med i denne sammenligning? Personligt finder jeg dem langt foran pĂĄ brugervenligheden i forhold til bĂĄde WiMP og Spotify.

Jeg tester også WiMP HIFI i øjeblikket, og kan sagtens høre forskel, men har desværre en del udfald, når jeg streamer i så høj kvalitet over Airplay.
frugtkompot

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 1. jul 2013, 11:34

Re: Spotify vs Wimp

Indlægaf Burning777 » 4. okt 2013, 10:01

Jeg har nu brugt Wimp HiFi i to dage og finder flere og flere af de numre jeg lytter mest til IKKE er i HiFi.

Især det klassiske katalog er jeg meget skuffet over på Wimp. Jeg synes kun det er opsamlinger såsom "Classical hits for dinnertime" og lignende. Enten er det Wimps søgemaskine på iOS Appen, der ikke finder indspilningerne ud fra komponist som Spotify gør eller også er deres klassiske katalog bare mere begrænset? Mange af de album man så finder er så heller ikke i HiFi.

I Jazz genren undrer det mig meget at Cæcilie Norbys nyligt udkomne album ikke er i HiFi kvalitet mens hendes ældre materiale alt sammen er i HiFi.

Måske det bare tager tid lige at vænne sig til at man skal søge på andre måder? En ting er sikkert Spotify er MEGET bedre til at inspirere mig til at finde nyt musik end Wimp. Med Wimp skal jeg vide eksakt hvad jeg vil lytte til og så fremsøge det. Jeg tager mig selv i at have Spotify åbnet og hele tiden lede efter hvilke numre jeg vil lytte til på Wimp.

NĂĄr et track ikke findes i HiFi - sĂĄ er det vel kun 256 kbps man lytter til?? Eller hvad? Jeg synes i hvert fald det lyder fladt i sammenligning nĂĄr HiFi ikke er aktivt og sĂĄ finder jeg hellere noget andet at lytte til.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Spotify vs Wimp

Indlægaf Burning777 » 4. okt 2013, 10:19

Hvis nogle skulle have lyst til at være med til at påvirke Spotify til at lancere lossless streaming bør man gå ind på deres support-forum og give KUDOS til denne IDE:

http://community.spotify.com/t5/Spotify ... idi-p/8555

Det er simpelthen måden de håndterer nye tiltag på. Desværre er ønsket om lossless streaming ikke engang på deres top 30. Der er dog flere der har ytreret at de kan finde på at forlade Spotify til fordel for Wimp HiFi.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Spotify vs Wimp

Indlægaf Burning777 » 9. okt 2013, 12:09

Jeg må indrømme at jeg nu udelukkende bruger Wimp fra mobiltelefonen og jeg tror ikke jeg kommer til at bruge det fra computeren. Spotifys 320 kbps er i langt de fleste tilfælde at foretrække for mig frem for 256 kbps hos Wimp. Der er ikke ret mange numre fra Wimps klassiske katalog der ligger i lossless HiFi kvalitet.

Derudover viser det sig gang på gang at Wimp slet ikke kan følge med i hvor stort det klassiske katalog er. Søg f.eks. på "la traviata". Hos Wimp kommer der et sølle udpluk på kun 27 album mens listen er imponerende måske 150-200 forskellige indspilninger hos Spotify.

Jeg hĂĄber dog stadig Spotify vil arbejde pĂĄ lossless streaming sĂĄ den gode kvalitet og brugervenlighed kan komme deres store katalog til gode.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster