Anbefalinger af Händels musik



Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf PeterB » 8. okt 2013, 14:43

Hej,

I min klassiske samling er der mest værker af de tre store komponister: Mozart, Beethoven og Bach, men jeg kunne godt tænke mig at udforske en anden komponist: Händel. Så er der nogen, der har anbefalinger af cd'er?

PĂĄ forhĂĄnd tak.
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf Lanzky » 8. okt 2013, 19:59

Han komponerede en ordentlig spand operaer, som jeg ikke ved noget synderligt om, men mange af hans kantater er store oplevelser. Hans oratorier, i særdeleshed Messias, er naturligvis også værd at give et lyt.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf PeterB » 8. okt 2013, 22:44

Tak for svaret. Jeg er ikke den store fan af operaer, men har hørt om værket Messias. Har endnu ikke nogen indspilning af det værk - det er nok også der, jeg vil begynde. Indspilningen må gerne være lidt ny, men bare det er i rimelig kvalitet, er jeg tilfreds.

Så hvis der er nogen, der kan komme med en anbefaling af "Messias", ville det være alletiders... Jeg er ikke den store samler så jeg tror jeg nøjes med en enkelt indspilning.

Og ved du hvilke kantater, man skal gĂĄ efter?
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf Mataugust » 8. okt 2013, 22:57

Blandt de mest spillede af hans værker er også Watermusic og Music for the Royal fireworks....Også fremragende orkestermusik.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf PeterB » 8. okt 2013, 23:09

Jeg kender ikke noget til de to værker, og jeg kender stort set intet til Händel, men kan godt lide orkestermusik... Så kan du give en anbefaling?
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf DavidB » 8. okt 2013, 23:14

Jeg eeeelsker barok og derved også Händel. Han har jo skrevet et vel af musik og jeg må indrømme at jeg ikke helt har styr over, hvad der er hvad og hvorfor. Jeg høre det bare. Jeg synes klassisk er svært at hitte rede i med alle de forskellige indspilninger og den måde de den gang navngav deres musik.

Händel har skrevet en del til kontratenorer, og at høre Andreas Sholl synge nogen af Händels kompositioner til kontratenorer er fantastisk.

Händel har skrevet to operaer som Andreas Scholl har synget på det kongelige teater. Deisse to opsætninger blev rost til skyerne, og der blev lavet to dvd produktioner, som kan købes på det Kongelige teater i deres billetbiks.

Andreas Scholl bliver regnet for en af vor tids største kontratenore, og nogen mener, at vi med ham kommer tættest på hvordan kontratenorer lød den gang man rent faktisk skar mandigheden af de små drenge :-o

Den ene er Giulio Cesare og den anden er Partenope. Der er desværre ikke lavet et rent lyd produkt af de to oproduktioner fra det Kongelige, men man kan rippe lyden fra dvd'erne.

Jeg har også fundet et par udemærkede indspilninger af disse operaer på spotify. Her har jeg så lavet en spilleliste, hvor jeg kun har alle arierne, og har fjernet alt "snakken" ind i mellem. På den måde får jeg alt det lækre og undgår det lidt mere kedelige rulle6

Ellers er Messiah et godt sted at starte, og nu nærmer vi os jo også juletiden, hvor denne høre hjemme.

Men ellers plejer jeg bare at skrive "Händel" i spotify og så bare trykke play 8-)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf DavidB » 8. okt 2013, 23:22

Andreas Scholl har lavet en plade der hedder "the best of Andreas Scholl" fra 2006. Her er der fem skærringer skrevet af Händel. På den plade er der også det fantastiske stykke af Vivaldi: Nisi Dominus (Psalm 126), R.608 - 4. "Cum Dederit" (Andante) - Jeg forstår altså ikke navngivningen :)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf PeterB » 8. okt 2013, 23:32

Jeg må hellere få oprettet en Spotify-konto så - det har jeg ikke fået gjort endnu. Jeg kan bedst lide at have cd'erne, men det er nok en god idé også at have sådan en konto. Har hørt navnet Andreas Scholl, men kender ikke noget til ham. Det er nok værd at tjekke ham ud så. :grin:

SĂĄ vidt jeg ved, sĂĄ betyder

Vivaldi: Nisi Dominus (Psalm 126), R.608 - 4. "Cum Dederit" (Andante)

at det er Vivaldis værk Nisi Dominus. Og R.608 betyder vist nok noget med at det er nummer 608 i værkbetegnelsen for hans værker (Händel bruger HWV). Og at det er 4. sats af værket, som skal spilles Andante (en tempo-betegnelse)...

Men er ikke helt sikker.
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf PeterB » 10. okt 2013, 21:02

Så fik jeg oprettet en konto på Spotify, og det er helt sikkert noget, jeg kommer til at bruge rigtig meget. Fandt et album med John Eliot Gardiner, som kan anbefales (Händels Messias). :-)

Forresten bestiller jeg fra prestoclassical.co.uk, de få gange, jeg køber nyt klassisk musik - det er en overskuelig side, med alt hvad hjertet begærer. Der er også noder, hvis man skulle have brug for det.
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf Lanzky » 11. okt 2013, 12:36

PeterB skrev:Så fik jeg oprettet en konto på Spotify, og det er helt sikkert noget, jeg kommer til at bruge rigtig meget. Fandt et album med John Eliot Gardiner, som kan anbefales (Händels Messias). :-)

Forresten bestiller jeg fra prestoclassical.co.uk, de få gange, jeg køber nyt klassisk musik - det er en overskuelig side, med alt hvad hjertet begærer. Der er også noder, hvis man skulle have brug for det.


Deutsche Grammophon har og så en glimrende webshop. De er ikke de billigste, men udvalget er mere end pænt og man kan vælge lossless downloads.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf kvik » 11. okt 2013, 23:22

PeterB skrev:Forresten bestiller jeg fra prestoclassical.co.uk, de få gange, jeg køber nyt klassisk musik

Europadisc.co.uk og mdt.co.uk har flere og hyppigere label-tilbud end prestoclassical, der kan man hurtigt spare 20-40% på de enkelte udgivelser. Hvis du ikke allerede har kigget, så er her en række klassisk-releaterede links, måske kan du bruge dem til noget.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Anbefalinger af Händels musik

Indlægaf PeterB » 12. okt 2013, 16:49

Tak, der var mange gode links. Vil kigge nærmere på dem, når jeg får tid.
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster