Opera?



Opera?

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2011, 18:50

Jeg har altid været fascineret af "vocal performance", når en kunstner kun med sin stemme kunne formidle stemninger, energi og følelser. Både Tom Waits med hans rustne, men emotionelle whiskey-og-smøger stemme, men også en som Dolores O' Riordan fra The Cranberries kan fascinere mig. Min ubestridte yndling er dog hands down Skin, forsangeren fra Skunk Anansie. Den umådelige rækkevidde hun besidder og evnen til at skalere fuldstændig ubesværet fra spæd røst til et brøl af orkanstyrke kan give mig gåsehud.

For nyligt faldt jeg så over et klip fra Pavarotti and Friends hvor hun synger sin egen "You'll follow me down" i duet med Pavarotti og det fik mig til at tænke at jeg vidst efterhånden er gammel nok til forsigtigt at udforske den enorme genre der hedder Opera. Men hvor begynder jeg? Jeg er ikke ude efter at sidde 4 timer gennem en hel opera, men er på jagt efter vokaler der kan blæse mig omkuld. Pavarotti var jo imponerende, men hvad skal jeg lede efter? Hvem kan ellers anbefales?

HĂĄber der er et par operafans derude der vil guide mig lidt :)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Opera?

Indlægaf nc8000 » 13. jul 2011, 20:25

Cecilia Bartoli er en af de mest spændende kvindelige operasangere i øjeblikket og hun har lavet en række spændende cd'er med arier fra det mere ukendte, primært italiensk. Så er der et par arie og duet cd'er med Rolando Vilanzon/Anna Netrebko og Roberto Alanga/Angela Georgiu. Men ellers må jeg indrømme at jeg primært er til komplette operaer. Der findes der dog også forskellige korte med varigheder på omkring 1 time, f.eks. Cavalleria Rustica, Bajadser og Giannis Schicci.
nc8000

 

Re: Opera?

Indlægaf Sandrenseren » 16. jul 2011, 22:24

Sorensiim skrev:Min ubestridte yndling er dog hands down Skin, forsangeren fra Skunk Anansie. Den umådelige rækkevidde hun besidder og evnen til at skalere fuldstændig ubesværet fra spæd røst til et brøl af orkanstyrke kan give mig gåsehud.

En anden der kan det trick er Anouk, hun har både rockbrøl og missekat og rammer tonerne fantastisk rent. https://www.youtube.com/watch?v=4hPLgB_k-gY er bare guf, specielt når hun for alvor giver den gas omkring 4 minutter ind. Det er dog ikke ligefrem opera..
Sandrenseren

 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 1. apr 2011, 22:48
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Opera?

Indlægaf Burning777 » 23. sep 2011, 19:16

@Sorensiim: Du skal næsten en tur ind på biblioteket og hente dig Mozarts requiem i et par udgaver. Der er nogle svimlende vokalperformancer at finde i det værk. Det bliver ikke større og når åndelige højder man skal lede længe efter.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Opera?

Indlægaf nc8000 » 23. sep 2011, 22:19

Har lige genhørt min indspilning og ja det er stort men måske ikke det mest oplagte sted at starte hvis man er ny i den retning.
nc8000

 

Re: Opera?

Indlægaf Burning777 » 24. sep 2011, 08:18

nc8000 skrev:Har lige genhørt min indspilning og ja det er stort men måske ikke det mest oplagte sted at starte hvis man er ny i den retning.


Hvilke indspilninger er de bedste? Jeg har en med Bernstein og Beyrischen Rundfunks men der er sikkert andre gode?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Opera?

Indlægaf nc8000 » 24. sep 2011, 10:43

Jeg har 2, en med Philippe Herreweghe pĂĄ Harmonia Mundi og en med ukendte folk fra B&W Society of Sound download abonnementet og begge er fremragende
nc8000

 

Re: Opera?

Indlægaf kvik » 24. sep 2011, 19:59

Uden at være opera-ekspert, så har jeg nydt denne med Maria Callas, også en god pris via amazon.co.uk (søg på: callas artone)

Billede
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:03, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Opera?

Indlægaf nc8000 » 24. sep 2011, 20:03

Maria Callas er (var) fantastisk. Jeg har faktisk intet pĂĄ cd med hende men over 20 lp'er
nc8000

 

Re: Opera?

Indlægaf mikkelkhs » 25. sep 2011, 00:38

Barbara Bonney kan anbefales

og ja, BassMonster ogsĂĄ glad for skrĂĄlende damer :mrgreen:
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Opera?

Indlægaf Mataugust » 9. okt 2011, 21:48

Jeg har lige set at Decca har udgivet en operaboks der præsenterer 101 operaer på 6 cd'er. den koster 180 kr i tp-musik.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Opera?

Indlægaf Mataugust » 22. jan 2012, 22:56

Da jeg nu har fundet ud af lidt om din klassiske musiksmag (Orff's Carmina Burana) virker det ikke som om det er Mozart, Verdi og Wagner vi skal have fat i.
Men prøv at høre Porgy and Bess, eksempelvis denne indspilning
Billede

Bernsteins West side story kunne også være et sted at starte.

Endelig kunne det være Richard Straus - Rosenkavaleren eller Elektra - men dem er jeg lidt i tvivl om.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Opera?

Indlægaf Henrik_sdk » 6. mar 2022, 23:02

Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster