Anbefaling af klassisk musik



Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf Coach-Z » 13. jan 2014, 02:17

Jeg hører ikke meget klassisk musik, men lidt bliver det til en gang imellem.

Edit : trĂĄden har skiftet navn til klassisk musik og ikke kun klaver!!

Der er specielt et nummer jeg er glad for og det er Clair De Lune af Claude Debussy.

http://wimp.dk/track/3359121

Det er så fuld af følelser at det gør helt ondt.


Hvis jeg godt kan lide ovenstĂĄende er der sĂĄ andet der vil falde i god jord hos mig?
Senest rettet af Coach-Z 16. jan 2014, 23:42, rettet i alt 1 gang.
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf kvik » 13. jan 2014, 02:59

Jeg lytter til musik på en lidt anden måde, så hos mig er det mere udøveren, der fænger eller ikke. Du kunne prøve at finde den Clair de Lune-udøver, der fænger mest, og så opsøge andet af denne person. Ellers kan du måske med udgangspunkt i nedenstående forslag finde noget, der fænger. Det er så album-udgivelser (label i parantesen), ikke enkelt-numre, men du kan sikkert pille enkelt-stykker ud på Wimp.

Edwin Fischer - Schumann: 8 Impromptus (Testament)
Annie Fischer - Schumann: Kinderszenen (BBC Legends)
Germaine Thyssen-Valentin - Fauré: 13 Nocturnes (Testament)
Ivan Moravec - Chopin: Nocturnes (Supraphone)
Jorge Bolet - Bolet Rediscovered - Liszt Recital (RCA Red Seal)
Martha Argerich - Argerich plays Chopin (DG)
Sviatoslav Richter - Schumann: Fantasie, Waldszenen, FantasiestĂĽcke (Supraphon)
Tatiana Nikolayeva - Bach: Die Kunst der Fuge (Hyperion)
Wilhelm Kempff - Liszt: Seconde Année de Pèlerinage, Deux Légendes (DG originals)
Youra Guller - The Art of Youra Guller (Nimbus)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf Coach-Z » 13. jan 2014, 09:58

Mange tak for inspirationen.

Sidder nu og lytter mig igennem "Debussy Through the Ages", mens jeg lægger vasketøj sammen og der er det meste af det orkester musik, men det lyder nu også ret så godt :-)

Jeg vil prøve at give mig i kast med dine forslag senere i dag, mens vaskemaskinen alligevel står og snurrer.
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf DavidB » 13. jan 2014, 12:08

Jeg lytter også til klavermusik. ofter dog ikke klassisk i gæns forstand.

Prøv at tjekke disse og se om det falder i din smag:

Nils Frahm
Carsten dahl - Dreamchild
Carly Comando
Lodivico Einaudi
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf kvik » 13. jan 2014, 12:43

@Coach, jeg prøvede forgæves at finde ud af, hvem der egentlig spiller det stykke, du linker til i første indlæg. Det er een af ulemperne ved disse opsamlingsbokse, at det er/kan være nærmest tilfældigt, hvem der spiller. Den anden ulempe er/kan være, at det label der udgiver samlingen blot har lånt tilfældige bidder rundt omkring, uden nævneværdig skelen til kvaliteten.

Det er således min erfaring, at samme stykke musik kan lyde ganske forskelligt, afhængigt af hvem der spiller, og hvem der udgiver. Den ene udøver kan puste liv i stykket, så hårene rejser sig, hvor den anden får det hele til at lyde middelmådigt. Det ene label kan lydkvalitetsmæssigt præsentere en perle, hvor det andet har maltrakteret original-optagelsen på det skammeligste.

Så Clair de Lune (og andre stykker) er ikke blot selve stykket, men stykke+udøver+label. Henad vejen finder man så sine egne præferencer indenfor dette scenarie. I tråden Klassisk Kontinuum ser du f.eks. et udvalg af mine favoritter.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf Coach-Z » 13. jan 2014, 16:37

Okay, jeg tror vist ikke rigtig jeg vidste hvad jeg snakkede om tidligere... sidder nu og lytter til Trois Nocturnes: I. Nuages for n't gang og det er dæleme smukt... men du har ret, har nu hørt flere forskellige indspilninger af samme nummer og det er ikke lige godt hver gang.

Jeg har en musiker ven der har vist mig forskellen mellem godt og dĂĄrligt produceret musik og den er stor hvis produceren ikke rigtig ved hvad han laver.

Lige præcis med en bestemt dirigent ved navn Jean Martinon sammen med det franske national orkester, lyder det altså bare godt!!!!

http://wimp.dk/album/21525591



Det jeg vist prøver at sige er at det ikke behøver at være klaver kun, men orkester musik er altå også godt,
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf Lanzky » 16. jan 2014, 21:44

Jeg holder af Liszt. En af fordelene ved mange af hans kompositioner er, at de er så komplekse, at der skal noget særligt til at give dem rigtigt liv. En middelmådig pianist eller dårlig produktion træder tydeligt frem. André Laplante har nogle aldeles glimrende indspilninger, som jeg varmt anbefaler.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Anbefaling af klassisk klaver musik

Indlægaf pof » 16. jan 2014, 23:59

DavidB skrev:Jeg lytter også til klavermusik. ofter dog ikke klassisk i gæns forstand.

Prøv at tjekke disse og se om det falder i din smag:

Nils Frahm
Carsten dahl - Dreamchild
Carly Comando
Lodivico Einaudi

Troede jeg var den eneste som kendte Carly Comando thumbs
Hun får mig næsten i trance på den måde hun gør det.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf PeterB » 22. jan 2014, 12:56

Kender ikke det helt store til Debussy, men jeg kan anbefale Mitsuko Uchida - som er genial til Schubert bl.a, og en anden pianist, som er helt vildt god efter min mening er Leif Ove Andsnes, især hans inspildninger af Chopins sonater og Griegs klaverkoncert. Specielt denne koncert er ret følelsesladet, eller har ihvertfald en masse natur i sig...
PeterB

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. feb 2013, 17:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf Coach-Z » 23. jan 2014, 23:37

Har lyttet til Mitsuko Uchida og hun er meget behagelig at lytte til, jeg er ikke endnu synderlig god til at skelne den ene pianist fra den anden, men hun er tydeligvis yderst kompetent.


Flere forslag modtages med kyshĂĄnd.



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf kvik » 24. jan 2014, 00:07

Arvo Pärt: Alina
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf Burning777 » 29. nov 2014, 17:37

Jeg vil gerne anbefale denne CD. Jeg er helt forgabt i den lige for tiden.

Billede
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf Engelskhorn » 1. dec 2014, 08:16

Indrømmet, jeg er temmelig biassed - jeg spiller selv obo :oops:
Jeg vil dog alligevel holde fast i at Heinz Hololliger "Concerti per Oboe" er en super introduktion til barok solokoncerter.

Herudover har jeg altid været glad for Dvorak's symfoni nr. 9 "from the new world" (nyere indspilning med London symfoniorkester fra 2013 - nyd lige den fantastiske engelskhorn solo i 2. satsen) og Ravel's orkestrering af "Pictures at an exhibition" (klaverstykke af Mussorgsky).

Man bør helt klart også have noget Carl Nielsen - han må være noget af det tætteste på en Dansk nationalkomponist vi kommer. Man kunne for eksempel starte med "Helios" ouverturen eller en af hans symfonier.

Til den lidt mere spøjse side kan jeg også anbefale Benjamin Britten's "Six Metamorphoses after Ovid" opus 49, eller måske Carl Nielsen "Romance" og "humoresque" opus 2 for oboe og klaver.
thumbs
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf Mataugust » 1. dec 2014, 14:10

Beethovens klaversonater, især måneskins sonaten og patetique sonaten er ret kendt og elsket. Gerne spillet af Alfred Brendel.
Haydns klaver trioer, især de sene af dem.
Haydns London symfonier hvis det skal være orkestermusik.
Berlioz Symfonie Fantastique
Bachs orkestersuiter og cembalokoncerter
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf superpronker » 2. dec 2014, 16:52

Engelskhorn skrev:Indrømmet, jeg er temmelig biassed - jeg spiller selv obo :oops:
Jeg vil dog alligevel holde fast i at Heinz Hololliger "Concerti per Oboe" er en super introduktion til barok solokoncerter.


Der er vist en sdavefejl, er det Heinz Holliger? Og er det den her: http://open.spotify.com/track/4inYRPxxTU6TWKMlewCFqk
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Anbefaling af klassisk musik

Indlægaf Engelskhorn » 5. dec 2014, 06:40

jep, stavefejl. Ganske rigtigt Heinz Holliger.

Det er denne her jeg tænkte på:
http://www.discogs.com/Albinoni-Cimarosa-Marcello-Sammartini-Lotti-I-Musici-Heinz-Holliger-Concerti-Per-Oboe/release/6132536

Men han har lavet utroligt mange cd'er, for eksempel er ogsĂĄ Vivaldi's obokoncert fantastisk.
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron